Mikulás napján megnyílt végre a Duna Pláza második emeletén a Carrera Játszótér, ahol mostantól bárki kipróbálhatja az RC autók és slot carok legjobbjait. Az Európában egyedülálló felszereltségű terem ünnepélyes megnyitójára a Carrera két ismert arca, a Dakar-rali legtapasztaltabb magyarja, Szalay Balázs, és a szemtelenül fiatal Tóth Benjamin, a Carrera slot car magyar bajnokságának győztese, az idei világbajnokság tizenkettedik helyezettje volt hivatalos. Mivel a játékautózás egy sajátos világ, a hierarchiája megkövetel bizonyos előjogokat, így hiába az a sok, sivatagban eltöltött versenykilométer, a szalagot a kisiskolás vághatta át.
Benjamin vezetésével betódult a Játszótérre az a bő kéttucat sajtós, és az a mindössze négy gyerek, aki eljött a megnyitóra, ám mielőtt mindenki rávetette volna magát a játékokra, Sipos kolléga tartott egy rövid ismertetőt a pályákról, melyekhez igen sok köze van, és faggatta a megjelent vezetőséget. A formális beszédek után a Carrera támogatását élvező Szalaynak jutott pár kérdés.
A tizenkettedik Dakarjára készülő opeles elárulta, hogy ugyan neki is van otthon egy slot car pályája, de azt még az előtt vette fiának, hogy a márka a szponzora lett. Most viszont nagy a bőség, mindenhova jut egy pálya: egy remek marketinghúzásnak köszönhetően a dél-amerikai versenyre is visznek magukkal – jól fog az jönni a táborban unatkozó csapattagoknak, amíg a versenyzőpáros a sivatagot rója. Az viszont már egy érdekes élethelyzet, hogy egy kemény nap végén, több száz dűne után, a 6,2 literes Chevy V8-assal hajtott Mokka kormányát egy apró sebességszabályzó karra cseréli Szalay, és levezetésként elzümmög néhány kört a játékkal. Márpedig ez a terve vele. Sőt, a legnagyobbakat, Stéphane Petterhanselt, Robby Gordont, vagy akár Nászer el-Attiját szeretné kihívni egy-egy menetre.
Már csak egy kötött elem volt a programban, mielőtt kipróbálhattuk volna mind az új pályákat, ez pedig egy slot car-futam Benjamin és Balázs közt. A hétköznapokban kevés olyan szituáció akad, amikor egy Golf GTI egyenlő ellenfele lenne egy Formula–1-es Red Bullnak, ahogy egy nyolcéves se gyakran aláz meg versenypályán egy tapasztalt negyvenest, de ez a Játszótér, itt ez teljesen rendben volt.
A különös csata után indult a szabadrablás és a nyüstölés. Természetesen a gyerekek voltak az elsők, akik megszállták az RC autók távirányítóit, és letesztelték a csatornacsövekből összeillesztett pályát. Nem akármilyen megpróbáltatás volt az, ami ott ment: az avatatlan kezek és a nehéz terep bizony nem kímélik a fürge autókat. Az 1:20-as RC-k átlag ötször álltak falba körönként, de a gyakorlottabbaknak azért sikerült érintők nélkül letudni a pályát. Sipos elárulta, hogy ez már egy kompromisszum után született megoldás, és a próbák alatt méretesebb járgányokat küldtek a csövek közé, de rá kellett jönniük, hogy az 1:16 nem ide való. Az 1:20 viszont tökéletes választás, ahogy a nyomvonal is. Jelenlegi állapotában a pálya tanulásra kiváló.
Mivel nem kötött az útvonal, mindenki megválogathatja a maga szintjének megfelelő utat. Kezdésnek legjobb talán a külső íven körözni, így a négy derékszögű kanyar után már csak egy ugratót és egy kövekkel tömött rázós szakaszt kell letudni. Sokkal nehezebb, mint elsőre gondolnánk, de ha ez már megy, érdemes bemerészkedni a belső részre, ahol a szűk kanyarok között egy furcsán tapadó, homokot imitáló szivacsos szakasz tréfál meg mindenkit. Igazi kihívás, már csak ezért is megéri betérni a Játszótérre.
Az RC-k után azt hinné egy laikus, a slot car könnyű műfaj. Ott van két nyomvonal, csak a gázt kell adagolni, és néha átsorolni egyik ívről a másikra. Közel sem így van. A slot car az a játék, ami a legkevesebb mozgás mellett igényel rengeteg figyelmet. Bár mindössze egy kart kell markolni, és két gombot jól adagolni, egy pillanatig sem lehet levenni a szemet az autóról, mert megvan kisiklás. Sokaknak ettől elmegy a kedve az egésztől: megunják, hogy két kanyarnál többet nem képesek az úton maradni, pedig ez a játék épp akkor lesz igazán élvezhető, amikor eljutunk arra a szintre, hogy tizedekkel faragjuk le saját rekordunkat.
A Carrera Játszótéren egy Hungaroringet formázó 1:32 DIGITAL pályát raktak össze. Nem fukarkodtak az elemekkel, és egy hosszú, élvezetes vonulatot építettek. Azt hiszem, még egy slot car-szkeptikus is szívesen hazavinne egy ilyet – kérdés persze, hogy kinek van otthon ehhez ennyi szabad négyzetmétere. Rosszabb esetben marad az 1:43-as autókkal kapható Go!!!, amihez már készült hungaroringes kiadás.
A méretes terem két végén terpeszkedő pályákon túl, két Nintendo Wii-vel lehet még itt játszani. Eltartott pár percig, mire megtaláltam a rokonságot a Carrera és Mario közt, pedig a kapcsolat csupán annyi, hogy – oly sok más mellett – a Mario Kart nevű játékról is készült már slot car pálya, és autó. Nem mondom, hogy az élményfaktor ugyanaz egy RC-zés és egy wiis Mario Kart esetén, de amikor egy csinos hosztesz adja az instrukciókat arról, hogy a pingvint, a banánhéjat, vagy a tehenet miért jobb messze elkerülni, valahogy nem hiányzik a slot zizzenése, vagy az RC elektromotorjának hangja, a legjobb pedig, hogy a hölgyet akár is ki lehet hívni egy kör Mariózásra.
A Játszótér immár látogatható, bárki ingyen betérhet, és tesztelheti az ott található összes játékot. Az amortizációba talán jobb bele sem gondolni, azért vakarja fejét a Carrera. Nekünk csak az önfeledt autózás marad, na meg a szívfájdalom, amikor otthagyjuk a termet. Aki teheti, feltétlen menjen el a Duna Plázába, és próbálja ki, milyen a slot carozás felső kategóriája, és hogy milyen egy RC autóval épített pályán versenyezni. Garantált élmény gyereknek, felnőttnek egyaránt.