Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Csak a szobanövényekre vigyázz

2014.02.10. 18:21 Sturcz Antal

Emlékszem, amikor úgy két éve a haverokkal tervezett balatoni hosszúhétvége előtt vásároltam a helyi Lidliben. Virsli, sör és szeletelt kenyér került a kocsiba, a szokásos csütörtöktől-vasárnapig mennyiségben, amikor elakadtam a játékpolcnál. Összességében soha nem érdekelt a helikopterezés, de az a konkrét Cartronic megfogott az apró fém alkatrészeivel. Hétezer forintért adták, egyszerűen nem lehetett otthagyni, főleg, hogy egyáltalán nem keltett bóvli benyomást. A távirányítója infrás volt, amit az erős napsütés könnyen összezavart, ezért szabadban esélytelen lett a játék, de a koaxiális rotorokkal kezdőként is könnyen terelgettük, és a baleseteket is bírta. Nagyjából egy hónapig játszottunk vele, felváltva az öcsémmel, aztán valahogy érdektelenné vált, és már csak heti egy-egy alkalommal került elő.

DSCN0872

Most viszont itt a WLtoys v911-ese, amit az egyik barátom adott kölcsön. Nem volt túl bizalomgerjesztő, hiszen az összes teherviselő- és mechanikai eleme műanyag, ezért elsőre kézbe fogva elég reszketeg érzést kelt. Kicsit jobban utánajárva megtaláltam, hogy a gép a Nine Eagles féle Solo Pro licence alapján készült. Ez egyrészt azért jó, mert nem kell kifizetnünk a fejlesztés költségeit, másrészt pedig garantáltan lesz pótalkatrész hozzá. Ha már az áránál tartunk: kereskedőtől függően tizenhat ezer forint körüli összegért lehet hozzájutni, ami nem sok, ha azt vesszük, hogy ez már majdnem azon az elven működik, mint egy valódi helikopter.

DSCN0867
Alig nagyobb, mint az áruházi változat, de sokkal okosabb

A nagyáruházakban kapható, jellemzően dupla rotoros változatokkal viszonylag könnyű repülni, hiszen a két forgószárny giroszkopikus hatása stabilan tartja gépet. A kormányzást a rotorok fordulatszámának változtatásával érik el, mert a helikopter mindig a gyorsabban forgó rotorral ellentétes irányba fordul majd a nyomaték miatt. Ezzel szemben a v911 már közel áll a hagyományos és az igazi helikopterek közt elterjedtebb főrotor-farokrotor elrendezésűekhez, hiszen itt csak egy forgószárny van, a forgatónyomatékának pedig a farokrotor tart ellen. Attól függően, merre akarunk fordulni, az apró rotor lassabban vagy gyorsabban forog.  Az előremenetért az úgynevezett imbolygótárcsa felel, ezen billen előre vagy hátra a forgószárny, így tudunk haladni. A tárcsa képes oldalra is billenni, ezért oldalazni is tudunk a géppel, a szerkezetet pedig egy-egy apró szervó mozgatja, csuklós mechanikán keresztül. Ez a gép csupán annyiban különbözik a valódi helikoptereket utánzó komolyabb modellektől, hogy a forgószárny lapátjainak szöge nem változtatható, így a süllyedést és az emelkedést továbbra is a motorfordulattal szabályozzuk.

DSCN0861
Leszedve a tenyérnyi gép kaszniját látszik, hogy tisztességes munkát végeztek Kínában. A tengely fémből van, több ponton is golyóscsapágyakon fut, a szervókat pedig stabilan az elektronika nyáklapjába ültették be, nem szívesen állnék neki szerelni. Nagyon rugalmas műanyagból épült a váz, ezért, ahogy a fórumokon láttam, a tartóssággal nem lesz gond. Persze szándékosan falhoz csapkodni nem kell, de a kezdők botlásait bőven túléli. Az apró lítium-polimer akksit a gép aljába kell becsúsztatni, a 370 milliamper úgy öt perc játékra elég. Ez nem sok, de szerencsére öt darab van belőle, és a töltő egyszerre kettőt is tölt. Erre lehetőség van USB csatlakozóról, vagy a 2,4 GHz-es távirányítóról is, de ilyenkor jóval gyorsabban merül a hat ceruzaelem.
DSCN0865
Igazán apró szervók mozgatják a mechanikát


Az első felszállásnál könnyelmű voltam, egyből határozott gázzal indítottam, majd alig fél méter magasan neki is oldalaztam a páfránynak. Azt hittem, bennem van a hiba, aztán a tulajdonos szólt, hogy a legutóbbi szerelés után még nem állította be a trimmeket. Szerencsére a távirányítónak van egy digitális kijelzője, ezen apró sávokon követhető, hogy merre toljuk az adott funkció középállását, egy akkuval később már stabilan tudtam lebegni fél méter magasan. A koax egyszerű kezelése után nagyon nehéz volt irányítani, hiszen itt a gázkart jobbra-balra mozgatva tudtam fordulni, míg a másik, kollektív karral mentem előre vagy oldalaztam. Kellett pár kör, mire megszoktam az új funkciókat, de az is sokat segített, hogy a távirányító módválasztóját MODE 1-be rakva fele akkora a szervók kitérése, így sokkal lassabban, könnyebben terelgethető a hozzám hasonló fakezűeknek is. A doboz büszkén hirdeti, hogy méretei ellenére már a szabadban is használhatjuk, én ezt fenntartásokkal kezeltem, de a hozzáértőknek biztos nem kihívás egy kis szél.

DSCN0873
Kezdőknek tökéletes

Helikopter-rajongó továbbra sem lettem, hiába a finom szerkezet és az élethű irányítás, de pár óra szórakozás után ezt is meguntam. Ellenben, ha a nagyáruházi darab megfertőzött volna, de még nem akarnék megválni a vesémtől egy komolyabb modellért, azt hiszem, ezt választanám. Így viszont inkább visszaadom, mielőtt még az összes szobanövényt megnyírom.

24 komment

Címkék: játék helikopter rc

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr1005806889

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hun_Fighter 2014.02.10. 19:40:26

Teszkóban vettünk farokrotoros gépet, nincs vele különösebb gond, ha csak az nem, hogy a faroklapátok hamar bemondják az unalmast. 2 hét alatt mindkét tartalékot fel kellett tenni és fogalmam sincs, honnan szerzünk, ha ez is tönkremegy. Ezt leszámítva jó móka, de ha megint vennem kéne a fiamnak, koaxiálist kapna. :)

EPP · http://eppcobra.blogspot.com/ 2014.02.10. 21:03:53

Elsőre én is egy áruházi koaxot vettem, amivel jókat játszottunk a kisfiammal, amíg le nem amortizáltuk a második készlet rotort is. És mivel az alkatrészellátás nem megoldott, ezzel vége is a pályafutásának. Második nekifutásra pont ezt a 911-est választottam, mert minden alkatrésze kapható, és jó nagy alkatrészcsomaggal vettem együtt. Viszont ezt nem tudom stabilan tartani. se betrimmelni, mert hol jobbra hol balra kóricál, hol előre hol hátra sodródik.. egyszerűen nem elég nagy neki a szoba. A szabadban kicsit jobb, mert ott nagyobb hely van. Kínomban szétszedtem, kicseréltem amit tudtam, újra összeraktam, de az irányíthatatlanság nem javult. Szóval nekem csalódás. Viszont eddig egyetlen alkatrészt sem sikerült leamortizálni, pedig nem egyszer kellett már a diófáról lerázni :)

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2014.02.10. 22:38:57

A helik ilyenek, nincs stabil állapota, minden tized másodpercben vezetni kell. Sokat kell gyakorolni és akkor már nagyon nagy élmény.

voicespeed 2014.02.11. 01:02:36

Van ezeknek a heliknek csökkentett kitérésű módja, de azt nem Mode 1 vagy 2 nek nevezik, mert az a botok kiosztását jelenti. A Mode 1 jobb kezes gáz, Mode 2 bal kezes gáz. Nálunk leginkább a Mode 2 az elterjedt.

Fülesmaci 2014.02.11. 08:31:04

Naja. A nyugodt koax után ez olyan mint a mérges darázs.De kint is lehet vele repkedni,persze nem árt a szélcsend mert azért ez nem egy erőmű.Kezdeni tökéletes,el tudod dönteni ez után hogy akarsz e továbbra is helizni.Meg ugye a téli nemszeretem időben kitünő benti elfoglaltság.Mielőtt belevágtam a nagy t rexbe ezzel (is) repkedtem.Meg azóta is.

Hun_Fighter 2014.02.11. 10:24:41

@Modell Mánia: Lényegében így van. Én 1:1 méretarányú gépet (is) vezetek. Az azért túlzás, hogy egyáltalán nincs stabil állapota, de nagyon szűk az a határmezsgye, amikor nem kell belenyúlni. Minél nehezebb a gép, annál szélesebb a stabil állapot (én inkább egyensúlyi állapotnak mondanám) határa, viszont a nagyobb tömeg komolyabb belenyúlást is követel, ha kibillen. Ezek a kis modellgépek borzasztó könnyűek, a tömegükhöz képest pedig erősek és gyorsak, ezért kell a gyakorlat ahhoz, hogy azt csinálja a levegőben, amit mi akarunk. Remek szórakozás egyébként...

Hun_Fighter 2014.02.11. 10:33:37

@voicespeed: Nem csak nálunk. A valóságban is a pilóták többsége bal kézzel adja a gázt (magasságszabályzó) és jobb kézzel fogja a kormányt. A hivatásos és katonai/harci pilótáknak meg igazából teljesen mindegy, hisz a feladattól függ, hogy a jobb, vagy a bal oldalra ülnek a gépben, mindkét módra normálisan ki vannak képezve. Egyébként ha mindegy, akkor azt választják, mint amelyik oldalra az autóban ülnek. Jobbkormányos országokban jobb oldalra (jobb kéz gáz), balkormányos országokban pedig bal oldalra (bal kéz gáz). Van aztán olyan, hogy jobb oldalon ülnek, de a gépen ugyanúgy bal kézre esik a gáz, mint a bal oldalon. Géptől, országtól, felhasználási területtől függ. :)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2014.02.11. 20:04:38

@Hun_Fighter: Így van. A fiam kapott ajándékba egy farokrorotoros Revellt, de mivel még fiatal hozzá, apa "segít" neki repülni. Piszok jó játék, talán csak a lakás pici hozzá, meg az aksi 6-7 perces kapacitása sem az igazi. Viszont ez szabadban is türhetöen kezelhetö, persze szél ne legyen nagy.

Hun_Fighter 2014.02.11. 21:01:08

@malenykij polgar: Milyen gép ez? Ismerős a műszercsoportok elrendezése, de nem jövök rá, milyen típus.

Hun_Fighter 2014.02.11. 21:54:59

@malenykij polgar: Huey? Gyerekkorom nyálcsorgatós-ájuldozós típusa? Mígnem az Apache letaszította a "trónról". A kettő közt meg a Kék Villám... Látok a képek közt egy szép Delfint is, guszta fényezéssel. Jó képek, néhányat leloptam az albumomba. :)))

Hun_Fighter 2014.02.11. 22:17:01

@malenykij polgar: Jó írás, tetszett, ment a blogod a kedvencekbe. Én nem blogolok, úgyhogy csak annyit, hogy életemben először MI24-el repültem utasként (sereg), amit pedig először vezettem, az ma a Liszt Ferenc reptér melletti emlékparkban áll, az orrán Székesfehérvár felirattal. :)

Hun_Fighter 2014.02.11. 22:27:50

Hogy visszakanyarodjak a témához, nos, sosem fogom elfelejteni, mikor életemben először próbáltam irányítani egy egyedileg épített RC helikoptert. Nem voltam már gyerek, akkor Dél-Tirolban dolgoztam egy Szúnyoggal, sétarepültettem a bamba turistákat. :) A reptéren minden hétvégén korán reggel megjelentek a modellezők, külön flaszter volt nekik ilyenkor elkerítve. Mivel előző nap a hangárban aludtam el elhúzódó hangárbuli miatt, reggel kisétáltam a modellezőkhöz. Az egyik idősebb fazon ajánlotta fel, hogy próbáljam ki a saját maga által épített MD 520-as modellt. Elmondta, hogy minden úgy működik és az irányítása is olyan, mint az igazinál. Ahhoz képest egyáltalán nem volt egyszerű a lassú manőverezés vele, a felfestett kicsi helipadra pedig konkrétan nem tudtam vele szabályszerűen leszállni. volt is vigyorgás, hogy a "pilótaúr" nem bír egy ilyen kis szotyival. ami nem is volt olyan kicsi, hisz majd' méteres fesztávja volt. :)))))

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2014.02.11. 22:29:45

@Hun_Fighter: Bármelyikkel szívesen repülnék!
Nekem ezek kimaradtak, de nem is csoda, a Mi-24-est nem turistáknak találták ki.
Ezenkívül volt még Bell 206-os a Niagaránál, az is jópofa parasztvakítás volt.
A blogunk nem nagyon frissül egy ideje, de az írások érdekesek. ;)

Hun_Fighter 2014.02.11. 22:35:54

@malenykij polgar: Lehet, hogy nem turistáknak találták ki, de ha legközelebb az ellenkező irányba indulsz, akkor a régi szovjet államok nagyobb városainak bármelyikében rövid érdeklődés után fogsz találni olyan kapcsolatot, aki megfelelő mennyiségű zöldhasú ellenében megrepültet 24-essel. Akár szügyig fegyverben is... Nagy élmény, de első alkalommal inkább a halálfélelem dominál, mert a raktérben - ahol csapatokat is szállítanak - borzalmas a zaj és a rezonancia. Gyakorlatilag mintha sztetoszkóppal hallgatnál egy traktormotort. :D

Hun_Fighter 2014.02.11. 22:44:36

De akármennyi zsét is adsz, csak a deszanttérben utazhatsz, nincs az az isten, hogy felengedjenek az operátor fülkébe... Na, de amikor a 4450 lóerő elkezdi forgatni a főrotort, hát az... az a legjobb. A többi már "csak" ráadás.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2014.02.11. 22:47:35

@Hun_Fighter: Mondasz valamit.
Hó végén megyek Moszkvába és rendszeres utak lesznek a volt SZU-ba. Fokvárosban teljesen hivatalos turistaprogram a Huey-túra, és a volt SZU-ban is fizetös lesz, csak nem túl hivatalos :)))
De igazad van, rákanyarodok majd!
Valami kazah vagy üzbég gép csak akad...

megint 2014.02.11. 22:48:18

Valami hasonló van nekem is, kipróbáltam milyen magasra tud felemelkedni, nos nem is rossz. Sajnos miután elvesztette a jelet már zuhant is, egyenesen a hóba:). Egy kis radiátor és már működött is.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2014.02.11. 22:49:27

@Hun_Fighter: Pedig lekötözött kézzel és lábbal is vállalnám, csak "jó" helyem legyen. Nyilván nem engedik, a saját élete fontosabb a pilótának, mint párszáz dollár.

Hun_Fighter 2014.02.11. 22:58:52

@malenykij polgar: Nem tudom, hogy most mi a módi, elég rég kiestem már a mókuskerékből, de anno a pilóta nem azért nem engedett az operátor fülkében utazni valakit, mert az életét féltette. Hanem babonából. És azt nagyon komolyan vették... Volt, amelyik pilóta fél napig fertőtlenítette az operátorfülkét, miután a szerelők végeztek ott a javítással, vagy karbantartással...

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2014.02.11. 23:13:58

@Hun_Fighter: Miért pont a pilóták lennének normálisak...
süti beállítások módosítása