A flip car egy furcsa szegmense az RC-autózásnak. Ezek azok a kisautók, amelyek helyből nyomnak szaltót. Vagy legalább félszaltót, és onnan egy másik felet. Nagyok a kerekeik, elvben nem akadnak el sehol, és nem tudnak tetőre borulni, mert nincs tetejük vagy aljuk. Legtöbbjük a hagyományos felépítést követi, és elől-hátul egy-egy tengelye van. Sőt, ahogy a kínálatot nézem, ebben a műfajban ez a sztenderd. Itt van aztán a Carrera Turnator, a flip carok egy érdekes vadhajtása.
A négy kerék megtévesztő. Már a zárt dobozon át egyértelmű, hogy a Turnatort laza rokonság köti a hagyományos flip carokhoz. Az oldalából induló két tengely külön fordul. Ez elvben azért jó, mert így lehet féloldalasan dobálni, miközben a levegőben lógó kerekek idióta csápokként kalimpálnak. Az sem rossz persze, hogy ezzel sikerül minimalizálni a fennakadás esélyét, ami a Turnatorral komoly mutatvány. Volt már dolgom hasonló RC-vel, de az valami filléres noname volt, a megoldás minden hátrányával, amiért átlag félpercenként kellett talpra rakni. Hiányzott belőle az erő, kis kerekeken állt, nem volt kitalálva. A Carrera-kínálat egyetlen flipje sem mondható drágának: huszonkétezer forint az RC-autózásban nem sok pénz.
Éppen csak kibontottam a tesztre kapott darabot, amikor beért a szerkesztőségbe Pere Laci és kislánya. A hétéves Johanna egy évvel idősebb, mint az ajánlott alsó korhatár. Természetesen egyből rácsapott a lehetőségre, hogy kipróbálja az akkor még csilivili kisautót. Ő is úgy kezdte az ismerkedést, mint bármelyikünk, aki kézbe vette a Turnatort: esett-kelt vele a költözésről itt maradt dobozok között. Próbált rájönni, hogyan irányítsa, mert odáig oké, hogy tankosan kell vezetni, azaz külön-külön a kétoldali kerekeket, de ahhoz nagy benne az erő, hogy ezt könnyű legyen megszokni rajta. Az egészet bonyolítja, hogy az előre csak akkor előre, ha a piros oldala van felül, a szürkénél az irányítás megfordul. Márpedig a szaltókat még egy céltalan ide-oda rángatás közben is szórja, és gyakran felcserélődnek az oldalak.
A szerkesztőség gumipadlója után megjárattuk az irodaház csúszós csempéjén. A tapadásvesztéssel sokkal kezesebb lett, nem akart bukfencelni minden irányváltáskor, a szaltók helyett olykor látványosan csúszkált. Látva, hogy jól bírja a csempét, leküldtük párszor a lépcsőn. Na, itt jöttek jól igazán a csápok, a nagy kerekek és a kabinra szerelt görgők, mert egyszer sem akadt fenn. A húsz-huszonöt centis fokokat néha kettesével vette, de állta a pofonokat. A brutális tesztet viszont már otthon, szobaszőnyegen kapta. Azon aztán semmi fékút, a legenyhébb mozdulatra is dobálja magát: állatkodásra ez a legjobb terepe. Unokaöcsémmel három töltést (eggyel kb. húsz percet bír) küldtünk végig, s közben összedobtuk ezt a rövid videót. Benne nagyjából minden, amit ezzel csinálni lehet, íme:
Nem bírtunk ellenállni, felnyitottuk: előbb a kabint, majd az egyik csápot. Az illesztések jól zártak, még éreztük a kínai üzem munkásának leheletét, amikor leemeltük a kerekek alatti takaróelemet. Előtte még le kellett kotorni róla a vastag szőnyegaprólékot, aminek bent semmi nyoma nem volt: a hajtás műanyag fogaskerekei szűzies tisztaságban, szilikonba áztatva mutatkoztak. A látvány meggyőző volt két olyan minőségérzékeny RC-amatőrnek, mint amilyenek mi vagyunk. A Turnator műanyagai nagyon jók, a csatlakozások nem lötyögnek, kompakt az egész. A kivitelezés egy pontjába lehet belekötni, az pedig az akkufedél, ami csavarral zárható-nyitható. Rendben van, hogy nagy a terhelés, de csak találtak volna olyan bilincset, ami kibírja, és akkor nem kell rendszeresíteni mellé egy csavarhúzót. De ha már kell hozzá, akkor miért nincs belőle egy átkozott darab a dobozban? Mindegy, emiatt csak nem megy majd senki idegére. Arra ott van a hangja. A Turnator ugyanis veszettül hangos. Visít, ami nem egy jó pont, tekintve, hogy ennek elsődleges terepe a nappali.
Ha magát a műfajt kéne minősítenem, azt mondanám, flip carozni király, de megunható. Pedig a Turnator ennek tényleg a csúcsa, legalábbis a belépőszinten mindenképp az, mégis, néhány óra az idegbeteg csápossal elég. Később még végigmutogatod a családnak, barátoknak hogy van ilyen is, aztán leteszed és visszavágysz egy hagyományos RC-autóhoz, ami kezes, van teteje, alja, és nem dobja fel magát, amikor meghajtanád.