Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Jó dolog modellezni?

2010.10.01. 13:40 streetsta

Vagy makettezni? Mint már korábban említettem, én nem szeretem ezt a makettezés szót, bár kétségtelenül szoktam használni, néha jól is jön, amikor az ember a működő modellekkel való foglalkozás és a részletesen kidolgozott modellel pepecselés között tennék különbséget.

De én bizony mindig is modelleztem, nekem így egyszerűbb. Egy biztos, mindenféle rendszer nélkül fogom használni a két kifejezést.

A műanyag makettek összeépítése nagyon jó móka, jó játék, de talán sokkal fontosabb, hogy hihetetlenül sok mindenre megtanít. Nagyon jó alapot ad a későbbiekben egy rakás szabadidős tevékenységhez, vagy akár szakma gyakorlásához. Mert nem csak az történik egy készlet dobozból összerakásakor, hogy fogja az ember a kis plasztik darabokat, meg a ragasztót, egymáshoz rögzíti az alkatrészeket, meg lefesti őket, aztán kész is, lehet tologatni, sugárhajtómű hangot utánozva kézben röptetni a nagyszobában. Persze, ez az első pár készlet sorsa, de aztán fejlődik az ember kézügyessége, javul a kezei közül kikerült munka minősége, egyre összetettebbé válnak a feladatok. Az ember megtanul bánni pár alap szerszámmal, rájön, hogyan tud az oldalcsípőfogóval dolgozni, hogyan vágja meg magát a legkevésbé sniccer/szike/modellező kés használata közben. Hogyan lehet a festéket a legegyenletesebben, de nem túl vastagon felvinni a felületre, miért is kell zsírtalanítani a felületet festés előtt (ez abban a pillanatban következik be, amikor először dörzsöli le véletlenül a modell felületéről a gondosan felvitt álcázó festést), hogy a fröccsöntött műanyag felületét nem érdemes nitrohigítóval zsírtalanítani (ez általában a legérzékenyebb, lehetőség szerint átlátszó alkatrésznél derül ki). Ezek nem öncélú tapasztalások, amiket csak modellezés közben tud az ember hasznosítani, jól jönnek, mikor valaki az ablakkeretet mázolja, mikor az autón végez el karbantartást, javítást. Tudni fogja, hogyan használja az ecsetet, azt is, hogy a kocsi lámpaburáját nem próbálja meg (újabbaknál a fényszóróét sem) acetonnal tisztítani.

Ha csak ilyen jellegű gyakorlati tapasztalatra tenne szert az ember, meg annak gyereke, akkor is érdemes lenne foglalkozni ezzel az érdekes hobbival, de ennél sokkal több hozománya van a kicsinyített járműgyártásnak. Műszaki alapfogalmakkal ismerkedhetünk meg, dolgok felépítését tanulhatjuk meg, történelmet tanulhatunk, hogy csak párat említsek. Mondjak példát is? Megpróbálom.

Vegyünk, mondjuk egy hmmm.. egy 1/35 arányú Willy’s Jeep modellt. Azért ezt, mert mindenki látott már Willy’s-t, ha nem is élőben, hát a Kelly hőseiben, vagy a Ryan közlegényben, járműtörténelmi mérföldkő. Ebben a méretarányban pedig minden gyártótól egész olcsón meg lehet kapni.

A dobozban található leírásban rögtön találunk egy rövid ismertetőt. Persze nem magyarul, sajnos el kell fogadjuk, nem vagyunk elég nagy piac, inkább angolul, franciául, németül, japánul, spanyolul fogjuk ezeket az infókat megtalálni. Ja, nyelveket is tanulhatunk modellezés közben, ezt mondtam már?

A történelmi és technikai összefoglaló elolvasása után a töri szorgalmi feladatot már el is végeztük. Összeszerelés közben megtudjuk, hogy is néz ki egy alváz, milyen alkatrészeket láthatnánk egy oldalára borult Jeep alján. Aki kicsit lelkesebb, utána olvashat a típusnak, az internet használatát is gyakorolhatjuk. Persze a vonatkozó oldalak böngészésével ismét olyan mennyiségű információ birtokába juthatunk, amit feldolgozni sem kis feladat. Korabeli és restaurált autók fényképeit nézegetve, elemezve megtudhatjuk, hol kopott meg a festék a kocsikon, hová rakódott sár használat közben, hiszen gyakorlottabb építők már ilyesmikkel is foglalkoznak. Közben újabb információkkal leszünk gazdagabbak: megtudhatjuk, mit ittak az amerikai katonák (kokakólát, naná), pletykák szerint hány Willy’s Jeepet adtak a háború után a feketepiacon egy német Schwimmwagenért (ez volt a a Bogár alapjaira épült Kübelwagen úszóképes verziója).

Ha csak összerakjuk, lefestjük, matricázzuk, nem koptatunk, koszolunk, akkor is jó érzés két kezünkkel létrehozni valamit, ami aztán a polcunkon is jól mutat.

Én, személy szerint, nap mint nap hasznát veszem mindannak, amit már tizenévesen megtanultam az íróasztalom mellett modellezéssel eltöltött nagyon, de nagyon sok óra alatt. Eleinte csak, és kizárólag a repülők, helikopterek érdekeltek, aztán 16-17 évesen kezdtek az autók, motorok is mozgatni.

Megtanultam, miért is nem esik le a repülő, mi tartja a levegőben, ha mégis baj van, hogyan menekülhetnek meg a pilóták, hogyan befolyásolta az emberiség kultúráját, divatját a repülés fejlődése. Hogy miért más színű a katonai repülők alja, mit a teteje. Hogy aztán később miért lettek szürkére festve, és nem terepszínűre.

Autók, motorok építésénél megtanultam, hogyan tudok szépen fényezni, nem csak festeni, hogy a különböző alapú festék és lakk bizony képes „összeveszni”, hogyan lehet plexiből karcokat eltávolítani, mi van egy teljesen burkolt motor idomzata alatt.

festetlen repülő

A műanyag makettek építése, átalakítása nagyon sok olyan tapasztalatot adott, ami aztán a távirányítású modellek építésénél is jól jött. Sőt, az igazi autóknál, motoroknál is. Volt már a kezemben csavarhúzó, láttam már dolgokat apró darabjaiból összeépülni, átláttam a rendszert, hogy miért csak bizonyos sorrendben lehet dolgokat csinálni. Meg azt is, hogy van, amikor azzal teszem a legtöbbet, hogy nem csinálok semmit -várok, amíg szárad a festék, ragasztó, vagy míg kimegy belőlem az ideg. Mert ha izomból, dühből próbál meg az ember bizonyos problémákat megoldani, ahelyett, hogy gondolkodva türelemmel tenné, több bajt csinál, mint amennyi előtte volt.

Aztán persze hallottam már azt is sokszor, hogy azért jó, ha a gyerek modellezik, mert addig sem drogozik, huligánkodik. Mondjuk ez igaz a számítógép előtt ülésre, Playstationös lövöldözős-hentelésre, a néptáncra, meg a focizásra is. Nem azt mondom, hogy ez  minden hobbik legjobbika, de az biztos, hogy ha valakiben meg van a technika iránti érdeklődés, vagy ha csak annyit akarunk elérni, hogy a gyerek ne legyen teljesen kétbalkezes, nagyon jó időtöltés lehet.

Néha azon is el szoktam gondolkozni, vajon véletlen-e, hogy a japánoknál annyira népszerű a modellezés, illetve nem tudom nem elfelejteni, hogy a régi Csehszlovákiában bizony komolyan dotálták a modellezést. A tematikus kiállításokon látunk Cseheket, meg Szlovákokat is, szép számmal. Nem csak látogatóként vannak ott, saját termékeiket állítják ki. Lehet, hogy a műszaki kultúrájukat is alakítja, hogy már gyerekként modelleztek?

Egy biztos: modellezni jó! Próbáljátok ki, akár csak egy egyszerű készlettel, milyen az, amikor a konyhaasztalból autógyárat csináltok.

Ui.: ez a Willy’s példa annyira megtetszett, hogy meg is mutatom, hogyan áll össze egy ilyen készlet. Megyek, szerzek egyet.

41 komment

Címkék: modell makett sipos

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr772242763

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

soseleszekelső 2010.10.01. 16:30:34

Ehhez túl sokat nem lehet hozzátenni, így van, ahogy leírtad.
Makettezni jó.

Balu az Alfás 2010.10.01. 16:39:25

Teljesen igaz Streetsta mester írása!
Igazi, önuralmat tanító és fejlesztő sportág a makettezés. Bár azt is szokták mondani, hogy nem is makettező az, aki még nem vágott a sarokba (elrontott) makettet. :)
A szakirodalom böngészése és az éppen adott projektről való infók beszerzése is olyan élvezetes, mint maga az építés.

Számomara a következőképpen alakult a "szamárlétra":
Repcsik (1:72, 1:48, 1989-1994)-> Harcjárművek (1:35, 1994-2003)-> Autók (1:24, 2003-)

Az autó kategória tart még most is, és mellette pár "régen volt" repülőgépet is összeépítek, nosztalgiából.
Bár utóbbi időben egyre kevesebb időm van a hobbyra, 2-3 hónapig épül egy-egy autóm.

Balu az Alfás 2010.10.01. 16:46:33

Itt látható pár művem: www.rcpilot.hu/kepeim.html?curr=7

Most itt tartok a hobby művelésében. A vegyeseken belül a 365 GTB azért szerintem egész mutatós...;)

Leadfoot 2010.10.01. 17:02:22

Régebben én is csináltam. De egy idő után elértem azt a szintet, ahol kihoztam a maximumot az adott, viszonylag olcsó módszerekből. Itt jött volna egy minőségi ugrás, profibb eszközök, kitek, anyagok beszerzése, és inkább hasznosabb dolgokra kezdtem költeni a pénzt.

A maketteknek (lehet modellnek hívni, bár ha jól emlékszem, nekünk általános iskola ötödik osztályban tanították meg, mi a különbség :-) ) ráadásul megvannak a maguk rossz tulajdonságai: sok helyet foglalnak, különösen ha esztétikusan szeretné bemutatni őket az ember, sérülékenyek, nehéz őket mozgatni (pl. egy költözködés alkalmával), stb-stb.

(Ki az a Willy? ;-) )

2T1cyl 2010.10.01. 17:10:05

Jó dolog a modellépítés. Csak már igen drága hobbi. Két legutóbbi művem, egyik egy Me Bf109 G, ez le lett pacsmagolva. Az utolsó, egy Me Komet, már öntvényszürke maradt. Nem győzömmár anyagilag, viszont nézni is jó.

Virago_1000 2010.10.01. 19:53:47

EZ a Te blogod Streetsa a Totalcaron belul? Meg nem olvastam bele eddig. Ez viszont nagyon jo iras, ujsagiro leszel a TC-nal? (Alkalmasabb lennel ra, mint...na nevet inkabb nem mondok) Ami a fo, ez a cikk nagyon igaz is. A jatek celja mindig az, hogy felkeszitse a gyerekeket a felnott letre, na meg a szorakoztatas is. Na foleg ez elobb nagyon igaz a modellezesre.
Kar, hogy en nem modelleztem kiskoromban, mert nem tudtak a pepecselos dolgok lekotni ... meg nem is voltak ezek akkoriban elerheto dolgok mifelenk.

Vajmaci 2010.10.01. 21:02:21

Kiscsikókorom meghatározó élménye volt a repülők,autók összebuherálása.
Merthogy elég gány melót végeztem.
Aztán huszonévesen már ügyeltem a minőségre.
Mikor megnősültem sokat elajándékoztam...
Sajna a párom nem tisztelte a munkáim...odaadta a kislányomnak.
Nem kell ugye mondanom,hogy egy 2.5 éves gyerek mire képes 5 mp alatt egy makettel..:S:S

LucziI 2010.10.01. 21:12:13

Hali, Én 1:72-vel kezdtem (1998), de hamar váltottam 1:35, és 3 éve 1:16 RC Harckocsira. Elsősorban a haditechnika érdekel, abból is az úgy nevezett "második világháborús" masinák.
Ja, a Willy's 1942-ben pályázott a 4x4-es könnyű terepjáró kategóriában amerikában és az ő modelljüket vette meg a sereg, gyártotta a Ford is. Nagy ellenfelük a Bantam volt.
Jó kis masina 2 liters sor4-es motorral, kapcsolható elsőkerékhajtással, stb-stb. Ebből alakult tovább a Jeep.
Eredetileg GP (general purpose). Kiejtve úgye "dzsip".
Innen a sztorit mindenki ismeri (pl. Jeep Grand Cherooke, Jeep Wrangler).

Balu az Alfás 2010.10.01. 21:20:21

Streetsta!

A Jeep a Te munkád? Ha igen akkor grat, nagyon szép lett!

forumnick 2010.10.01. 22:10:00

@Leadfoot:
+borzasztóan néztek ki porosan egy idő után. Nehéz volt őket porolgatni, egyre több pöcök esett le a porolgatás közben.

A 80-as években megvolt szinte az összes szoci makett szinte, ami elérhető volt.
Már alig várom, hogy a fiam felnőjön, még kb. 7-8 év, és legálisan lehet előről kezdeni. :-)

soseleszekelső 2010.10.01. 23:24:30

Feltöltöttem néhány képet az enyéim közül. Vannak közte jól és kevésbé jól sikerült darabok, a fotók mondjuk kihívásokkal küzdenek.

picasaweb.google.com/102418441089465612620/GeneralLee#

Tettem bele egy 'miből lesz a cserebogár' képet is, mert szerintem az is hozzátartozik a makettezés szépségéhez, hogy egy kupac műanyagdarabból az ember keze alatt összeáll valami szép dolog.
A sárga kupac még nem készült el, lehet tippelni, hogy mi lesz, ha nagy lesz.

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2010.10.01. 23:28:18

Én nem rég kezdtem el, bár nem műanyag kiteket veszek, hanem matchbox/siku/majorette és egyéb modelleket újítok fel illetve alakítok át. Így mi ezt customnak nevezzük. A legutóbbi ez a masina:

Két részeben "posztolva":

mcustomsgarage.blogspot.com/2010/09/siku-volkswagen-t2-custom-i-resz.html

mcustomsgarage.blogspot.com/2010/09/siku-volkswagen-t2-custom-ii-resz.html

kkn 2010.10.02. 02:09:43

Én leginkább motorokat szerettem csinálni, részletgazdagok, sok technikai elem megtalálható bennük, tényleg megtanít a szerkezetre. 1:12-eseket csináltam. 400-as Zephir, meg CB. Meg FZR 1000, VFR 750, CBX 1100, 916. Meg Revell Harley. Autóból az olyan érdekesebb dolgok, mint egy Ferrari F50, vagy Viper, ahol minden ki volt dolgozva, motor, futómű. Sok csak a kasztnit, meg az utasteret mutatta meg, Soarer, Vitara, Impreza VRC. Bár volt egy 66-os Bogár, azon a futómű, motor, csomagtér, minden megvolt, ami 1.24-be belefért.

Már régen nem csinálom, bár a múltkor nosztalgiáztam, amikor egy retroautós M24-es belsejét feljavítottam, meg kívül pótoltam díszlécet.

Balu az Alfás 2010.10.02. 06:47:14

@forumnick:

Nekem üveges ismerősöm készít kis akváriumokat (12x12x22), tökéletes porvédelem a maketteknek!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 10:28:36

@Balu az Alfás: Igazán köszönöm, de sajnos a mester megszólításra nem szolgáltam rá:)
A képeidet csak regisztrált felhasználó nézheti meg, vagy valami nem stimmel?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 10:32:22

@Leadfoot: Kiazazavilli, kiazavilli? Akit meg kell menteni, na.
Én bizony jó ideje úgy vagyok vele, hogy nem akarok görcsölni, milyen részlet maradt le, mit lehetett volna fotómaratásból, műgyantából megkapni -egyszerűen össze akarom építeni a kitet, a lehető legszebben. A lényeg, hogy jól érezzem magam közben.
A legtöbb úgyis a festésen/előkészítésen/antikoláson múlik.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 10:34:13

@2T1cyl: Természetesen erre is el lehet költeni egy valag pénzt -de ha az ember odafigyel, viszonylag kevés befektetéssel is megoldható. Mutatok majd példát.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 10:36:39

@Virago_1000: A blog nem az enyém, de sajátomként szeretem. Ha jól sikerült a poszt, annak örülök, de nagyon, de nagyon messze van az írói képességem bármelyik profi újságíróétól -a meg nem említettétől meg aztán különösen.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 10:38:00

@LucziI: A Jeep építésben erre a vonalra is ki fogunk térni: történelmi és technikai rálátást is adhat egy készlet megépítése.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 10:41:38

@Balu az Alfás: Nem, sajnos nem az enyém, egy amerikai modellezőtől "loptam". Ha én ilyen gyönyörű munkát tudnék, mindenhol dicsekednék vele. Az enyém folyamatosan készül, gyártódnak a képek, gyakorlatilag a blog olvasói előtt áll össze a sok kis biszbasz egy Jeep-maketté. Szerintem jó lesz, mert én élvezem a dolgot, kifejezetten minimalista stílusban rakom össze.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 10:43:46

@soseleszekelső: Áhh, ez könnyű, Trabant lesz. Keresztbe laprugós futómű, műanyag karosszéria -nem nehéz megfejteni:))
Csinos darabok!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 10:49:21

@Andrew0807: Jópofa dolog a "mecsbox" kusztomizálás. Már majdnem megkérdeztem, végülis miből lett az ajtó, de aztán láttam Tommi megtette helyettem.
Tapasztalatom szerint egyébként az élethű sérülések, rozsdásodás, koszolás kivitelezése a legnagyobb meló -jó megfigyelőképesség és kreativitás kell hozzá.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 13:01:02

@Balu az Alfás: Hát, komám, neked is elgurult a gyógyszered, úgy rendesen. Nagyon szép munkák.
Egy nagy vágyam van 1/24-ben: Tamiya Sierra XR4i.
Egy olyat még le kell vadásznom.

Balu az Alfás 2010.10.02. 13:25:25

@streetsta:

Köszönöm!

A Vaterán most van egy ilyen:

jatek.vatera.hu/makett/auto/tamiya_item_24081_181518591.html

Ez sem rossz, gondolkodtam is rajta, de inkább az Alfa GTA lesz...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.02. 14:17:47

@Balu az Alfás: Jaja, néztem, de az XR4i kell, az volt az első Tamiyám, meg aztán az első nyugati családi autó egy ezüst, 3 ajtós Sierra volt... Ja, és az XR4i-ben van motortér is meg van.

soseleszekelső 2010.10.02. 20:50:25

@streetsta:
Laprugó meg plasztik kasztni rendben, de a hengereket csúnyán elszámoltad :) Kár, mert nyerhettél volna egy Managertoys utalványt :)

A projekt egyébként nagyívű, mind a hat Corvette generáció egy-egy szép darabját szeretném elkészÍteni.
5-ös kész.
2-es 3-as készül (két éve), el kéne jutni makettboltba spray-ért, hogy folytathassam.
1-es 4-es dobozban várja a szép jövőt.
6-ost még be kell újítanom. Talán Karácsonyra meglepem magam.

Persze bele kéne húzni az építésbe, nehogy kijöjjön a 7-ik generáció, mielőtt végzek :)

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2010.10.02. 20:54:00

@streetsta: Köszönöm az elismerést. De még van hova fejlődni...

soseleszekelső 2010.10.02. 21:01:47

@Balu az Alfás:
Balu, ezek nagyon klasszak.
A kis vitrinek meg egyszerűek és nagyszerűek.

Az R5 Turbo milyen gyártmány?

hemi_v8 2010.10.02. 21:30:43

sokat kerestem enis ilyen ossze rakos modelleket de nem talaltam . tudnatok mondani valami honlapot ahonnan lehet rendelni mert eddig mind gagyikat talaltam ami ossze van raktva oszt jovan . kossz elore is :)

hemi_v8 2010.10.05. 20:45:10

@soseleszekelső: pontosan ilyesmire gondoltam csak nagyobb valasztekban :)

soseleszekelső 2010.10.05. 21:17:38

@hemi_v8:
Nagyobb választék?

Tessék :)
http://www.hlj.com/top/Aut#!Page=1

De ha nickedhez passzoló verdákat keresel, nézz körül esetleg az ebay-en, én a legutolsó maketteimet onnan rendeltem.

Nehéz ipar lehet a makett-kereskedelem, hiába tartasz 50 félét, a vevőnek tuti az 51-ik kell, és itthon nem nagyon van fizetőképes kereslet.

A HO-KI anno viszonylag jó volt autó fronton, én most nem vagyok képben, hogy hol lehetnek még jó boltok.
A Móriczon volt még egy bolt, ami sok AMT-t tartott, nem tudom, létezik-e még.

Még egy jótanács. Ne életed álmát vedd meg először, kell egy-két autó, mire belejössz. Válaszz valami nem túl nehezet. Fujimi készletek pl jó kidolgozásúak, de egyszerű felépítésüek. Kezdésnek pont jó.
Amerikai vasakból Revell-Monogram jó minőségű, az AMT-k kicsit macerásabbak.

soseleszekelső 2010.10.05. 21:57:05

@hemi_v8:
Kicsit tovább gondoltam. Ha van elérhető közelségben makett bolt, akkor az elsőt szerintem nem rendeld, hanem menj el érte.
Jó eséllyel kinyithatsz egy-két dobozt, megnézheted, hogy melyik mennyire részletes, festés igényes.

Ne a legbonyolultabbal kezdj, inkább válaszz vmi 60-80db-ból állót, az sem baj, ha festeni sem kell a karosszériát.

Sőt kapsz majd mellé tanácsokat is, hogy mit kell még hozzá beszerezned.

Ragasztó, szike/schnitzer, csipesz mindenképp. Ha festeni akarsz akkor festékek, ecsetek, maszkoló, higító.
Karosszéria fújáshoz én Tamiya spray-t ajánlok.

mbx porsche · http://matchboxmemories.hu 2010.10.12. 17:57:17

"hogyan lehet plexiből karcokat eltávolítani"
Ezt megosztod velem? Jól tudnám hasznosítani a Matchbox-aim felújításainál.

makettes 2010.10.12. 22:10:44

Jól összefoglaltad a lényeget, a legfontosabb dolog a makettezésben az alkotás öröme, hogy eldöntöd magadban mit szeretnél létrehozni egy doboznyi alkatrészből, és azt megépíted. Idővel általában mindenki egy adott témára specializálódik, abban nagyobb tudásanyagra tesz szert, mint egy átlag ember, Pont azért, hogy még jobban tudja megépíteni a makettjét. Még egy nagyon fontos dolog nem hangzott el, ez pedig a baráti kapcsolatok létesülése, klubok létrejötte. A közös hobi, közös téma nagyon gyorsan összehozza a hasonló gondolkodású embereket, nagyon sok életre szóló barátság született ezen keresztűl, sok társaság alakított klubokat, és nagyon sok nemetközi kapcsolatra, barátságra tehet szert az ember. Én már több mint 20 éve makettezem, de nagyon sokat kaptam ezen keresztűl az élettől. Nagyon jó időtöltés, és egyáltalán nem nevezném már a mai viágban drágának, sokszor értelmetlen, fölösleges dolgokra több pénzt elköltenek az emberek.
süti beállítások módosítása