Mielőtt bármit is írnék, tessék megnézni a videót. Féltékenység, száguldás, Lada VFTS, Škoda 130 RS, szirénázó rendőrautó:
Most jöhet az ömlengés. Elképesztően igényes meló ez, kétség nem fér hozzá. Javarészt M Modell autók játszanak a filmben, egész csinos darabok. És a szocialista típusok közül elég sokat megcsináltak 1:43-ban, így egész szépen le lehet modellezni egy nyolcvanas évekbeli, budapesti jelenetsort velük.
Gondosan lettek összeválogatva a járművek, tényleg jól visszaadja a sok Lada, Škoda, az Ikarusok az 1985 körüli utcakép hangulatát. A Rothmans-dekoros Barkasnál kicsit fel is sírtam, az eredeti autó Ferjánczék szervizkocsija volt, akkortájt a hasonló festésű Renault 5 később az Audi Quattro versenyautójukat kísérték ezzel a Barkáccsal. És ah minden igaz, ezt az autót én szedtem szét a két kezemmel és küldtem bontóba… Ezerszer megbántam, és már elévült, de rossz rágondolni is.
Ami igazán lenyűgöz, az nem is a modellautók felvonultatása – ezek nagy részét boltban meg lehet venni, nem kell velük semmit csinálni. Oké, az útkaparók Tatra aszfaltos teherautójának a koszolása már lehet, hogy utómunka eredménye. De a budapesti épülethomlokzatok, a triálos és aranypókos kirakatok, a lakótelepi házak mind gyedi gyártásnak tűnnek. Ezekkel bizony meló volt.
Persze érdemel némi kritikát is a mozi: az, hogy nehezen képzelem el, hogy a szocializmus utolsó évtizedében elegáns dámék Wartburg kabrióval furikáztak volna, az egy dolog – akár lehetett ilyen. Szinte biztos, hogy soha, senki nem látott akkoriban Pesten műbőrtetős, alufelnis Škoda Estelle-t – ez a brit piacra gyártot, „agyonextrázott” kivitel volt. Aztán gyanús, hogy magyar pártfunkcit soha nem szállítottak Zil-limuzinnal. Oké Sztálin sem volt portás egyik minisztériumnál sem. Ugyanakkor a nagy fekete limuzinokból álló konvojokat nem jellemző, hogy Lada rendőrautók vezették volna fel. Pláne nem ezerkecskék. És emlékeim szerint az ilyen konvoj-felvezető autókon az egyik villtesz villogó mindig piros volt. De jár a piros pont és a ceruzás kisötös a korhű sziréna hangért.
Ha már a hangoknál tartunk: bizony az is szép, hogy a videó készítője mindent megtett, hogy a képen látható autóhoz és jelenethez passzoló motorhangot és effektet társítsa. A Trabant alatt a két ütem csetteg, az útépítők mellett én még a légkalapácsok tipikus zaját is hallani vélem. És hát a vonyító Nysa-mentő szirénahang is nagyon helyén van. A kisfilm készítője, akiről csak annyit tudunk, Gábor, tényleg megérdemelten kapja meg az év végén a Kiváló Úttörő Munkáért érmet, a könyvjutalmat, valamint a jutalomnyaralást a zánkai Balatoni Úttörőtáborba.