A Carrera hozzánk érkezett szállítmányából a legkisebb négyrotoros drónt kaptam ki tesztelésre, azt, amelyet szigorúan beltéri használatra ajánlanak. Kint a legkisebb szél is elfújná, az egész cucc 6,5 x 6,5 centis, maguk a rotorok 28 mm-es átmérőjűek. A kis drón iszonyatosan könnyű, jó, 11 grammos. Érdemes rá vigyázni, bár roppant ütésálló, viszont a leglehetetlenebb helyekre is képes beesni. Gondolom karácsonykor lesz pár gyerek, aki a szent este hátralévő részét sírással tölti majd, miután az új, 17490 forintos játéka a hatmázsás szekrénysor mögött landolt. Úgyhogy csak ügyesen!
A gyártó a dobozon jelzi, hogy kezdőknek való. Egy ilyen négyrotoros izénél például elég nehéz meghatározni, hogy merre van az előre és a hátra, így a gyengébbek kedvéért a két „első” rotor fekete, a „hátsók” meg pirosak. Továbbá elöl kék, hátul zöld ledek világítanak.
Ezeknek a dolgoknak a tisztázása fontos ugyebár. Egy ilyen készüléknek ugyanis elég sok a szabadsági foka, hisz tud le-föl, jobbra-balra, előre-hátra mozogni, továbbá el tud fordulni három tengely körül is. A legegyszerűbb a függőleges tengely körüli elfordulás, ezt a távirányító gázjoystickjának jobbra-balra mozdításával tudjuk kiváltani.
A kis beginner-drón tud bukfencelni is, de ez egy bonyolultabb manőver, mivel magasságvesztéssel jár. Épp ezért ezt teljesen automatizálták, a kontroller gombját megnyomva a drón megemelkedik, majd bukfencel egyet és stabilizálja magát. Nagyon látványos, és környezetünkben azt a benyomást kelti, hogy rém profi drónozók vagyunk. Mivel a gomb eléggé kézközelben van a távirányító oldalán, könnyű véletlenül megnyomni. Ha tehát önnek is van ilyen otthon, és nem érti, miért veti állandóan fejre magát a földön a drón, akkor ön ezt a gombot nyomkodja észrevétlenül.
Előbb-utóbb persze tényleg profik leszünk. Az ilyen négyrotoros repülők ugyan rendkívül komoly girostabilizálást kapnak, de azért szükség van némi trimmelésre, hogy kiküszöböljük azt a jelenséget, hogy a gépet lebegésben tartva valójában nem egy helyben lebeg, hanem valamerre elindul szép lassan. A trimmelésre egyébként a joystickok melletti gombok szolgálnak a távirányítón.
<
Eleinte, mire stabil helyben lebegésre neveltem, már le is merült az akkuja, (egyébként a szokásos módon, a távirányítóról, vagy bármilyen USB-csatlakozóról lehet feltölteni, úgy 25 perc alatt). Egy töltés kábé öt-hat perc játékra elég, bár a bruttó idő ennél több, mert amíg előkotorjuk innen-onnan, ahová beesett, telnek a percek. Sajnos minden kikapcsolás után újra kell trimmelni, és ez a játékidőt csökkenti, de profik ezt iszonyatosan gyorsan csinálják.
Mivel tényleg 11 grammnyi tömegről beszélünk, az olyan észrevétlen légáramok is megzavarják a repülést, mint amit a radiátor vagy egy konvektor kelt, hogy a huzatról ne is beszéljek. Azt is meg kell szokni, hogy lebegésből valamilyen irányba elindulva a drón veszít a magasságából, és ezt nekünk kell kompenzálni, ennek valószínűleg az ilyenkor megnövekedett áramfelvétel az oka.
De az ember ezeken is úrrá lesz lassan, és készség szinten fogja kezelni a négyzetes repülő tárgyat. Viszont úgy érzem, hogy eddig a pontig kicsivel több szenvedésen át vezet az út, mint a hagyományos szobai helikopterekkel. Kicsit olyan, mint a Trabant volt egykor. Arra mondták, hogy ha ezt elvezeted, akkor utána bármit. És nem is hülyeség egy kisebb példánnyal kezdeni a quadrocopterezést.
Az is jelenthet problémát, hogy irritálhat másokat a hangja, ami egyébként a zümmögő méhrajtól a szélviharig terjedő skálán játszik. A quadrocopternek van ellensége is: a hajszál, pláne, ha a a Barbie-babák műszálas hajkoronájából származik. Ezt akár annyira magára tekeri a rotor, hogy utána nem bír forogni. Tapasztalatom szerint úgy a legegyszerűbb megszabadulni tőlük, hogy lehúzzuk a légcsavart a tengelyéről.
Ugyanakkor a kis drónnak van egy hatalmas előnye mégis a helikopterekkel szemben: sokkal kevésbé sérülékeny. A rotorokat keret védi az ütközésektől (no meg a szemünket is a rotoroktól), ezért sokkal kisebb a valószínűsége annak, hogy eltörnek. Bár a gyártó ennek ellenére mellékel négy darab tartalékot hozzá. Ami a tartozékokat illeti, a kis töltőkábel mellett még négy AAA (vékony ceruza-) elemet is adnak a csomagban a drónhoz (erre alapozzák a ready to fly feliratot a dobozon), bár a tesztjármű esetében két ötperces ciklus után le is merültek a mellékelt elemek. Én minden eshetőségre felkészülve inkább akksikat vennék bele.