Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Amikor felzúg a hat légcsavar

2014.08.06. 10:14 Sturcz Antal

Ha drón, akkor hadviselés. A többség számára legalábbis a katonai célokra alkalmazott, pilóta nélküli gépek ugranak be, pedig a békésebb felhasználás sem áll tőlük távol. Például itt a Hexakopter, a sokat sejtető MikroKopter nevű cégtől, ami egy GoPrót cipel magával.

Persze ez már bőven nem játék, sokkal inkább munkaeszköz. Profi, és rendkívül bonyolult szerszám filmforgatásokra, amivel akár egy sínen mozgatott kamerát, vagy kránt is helyettesíteni lehet. Ezekhez nem árt, ha huzamosabb ideig bírja odafönt, az 1,2 kilós gép pedig több mint fél órát is repülhet. Természetesen ez nagyban függ az akku kapacitásától, és a kamera súlyától is. Péter Hexakoptere olyan tíz-tizenkét percet bír egy 14,4 voltos, ötezer milliamperes lítium-polimer akkuval, miközben egy Hero 3-as kamerát szállít.

beach 008

A saját súlyán túl még egy kilót képes felemelni, ezt hat darab, külső forgórészes, kefe nélküli motorral teszi, melyek a Robbe gyártmányai. Azon kívül, hogy rendkívül erősek, nagyon finoman szabályozható a fordulatszámuk, az pedig itt elsődleges. Mókás, ahogy feláll a rendszer: mindegyik motor egy-egy csippanást követően megrezdül, majd felpörögnek a légcsavarok. Innentől viszont semmi dráma, a nagyjából nyolcvan centi átmérőjű, pók-szerű gép sokkal kisebb zajjal emelkedik, mint azt a méretei, és a motorok fordulatszáma indokolná, de a levegőt így is tisztességesen kavarja.

beach 010
Az armatúra áll, a sztátor pedig forog

A haladást, az irányváltást, és az emelkedést-süllyedést is a motorok fordulatszámának változtatásával érhetjük el. Valószínűleg képes lenne tempós repülésre, de itt ez nem szempont. A lényeg az, hogy szélerősségtől függetlenül stabilan mozogjon, vagy épp egy helyben lebegjen.

Amíg nem láttam működés közben, bele sem gondoltam, hogy vajon a kamerát hogy mozgatja a pilóta. Ez ugye egy kéttengelyes állványon forog, de hogyan? Ha magát a gépet irányítjuk, akkor nem tudjuk a kamerát vezérelni, de fordítva sem a legbiztonságosabb. Ahhoz, hogy a kettő együtt is működjön, a Hexakopterbe egy GPS-alapú vezérlőt építettek. Meghatározza a saját helyzetét a kívánt pillanatban, és azt tartja, az így felszabadult figyelmünket pedig a kamera kezelésére fordíthatjuk. Képes még arra is, hogy előre megadott koordináták alapján repüljön, de ha a helyzet úgy hozza, akkor önállóan száll fel és le is.

beach 032

A legérdekesebb része a már emlegetett kamera-konzol. Ebben egy kéttengelyes gimbal dolgozik, amely mindig a beállított szögben tartja a kamerát, hála a gyorsulás-szenzoroknak. Tényleg nagyon finoman mozog, nézzék csak:

A HD minőségű felvételt a GoPro rögzíti, de ettől még a kezelő nem látja, hogy mit is vesz. Erre is van megoldás: a földön egy LCD-kijelzőn követhetjük az élőképet, amit a drón analóg jelként sugároz le. Ha már ott a kijelző, egy halom információ is megfér rajta: a koordináták, a magasság, a repülési idő, az akku töltöttség, de még az éppen kapcsolódó műholdak száma is leolvasható. A kijelző akkor is jól jön, ha véletlen kényszerleszállást kell végrehajtani, mert egyrészt látjuk hova tesszük le, másrészt könnyű megkeresni, ha szem elől tévesztjük.

beach 033
Négy csatorna, mi?

Számomra mégis az a legnagyobb csoda, hogy az egészet egy távirányítóról lehet vezérelni. Közel sem egyszerű műszer, de a feladat sem az, amit ellát. A Futaba 12FG kezelését legalább egy hétig kéne tanulnom, és akkor sem biztos, hogy minden funkcióját ismerném. Amíg a gép a levegőben volt, Péter mindig át tudott kattintani egy olyan kapcsolót, ami addig fel sem tűnt, az LCD-n pedig pörögtek a számok, és a diagrammok, én meg rég elvesztettem a fonalat.

Az a kemény ebben a gépben, hogy látszólag szinte magától, minden  gond nélkül repül, de a háttérben gyorsulásmérők, műholdvevők, és egyéb elektronikák tömkelege dolgozik. Látják már? Ilyen az, amikor a játékból munka lesz, a kérdés csak az, hogy a kezelő is munkának éli-e meg.

Már a Facebookon is megtalálod a Kisautóblogot! Kattints és kövesd, hogy ne maradj le semmiről, ami nem fér el a blogon.

18 komment

Címkék: kamera rc drón gopro hexakopter

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr546571503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tizenhatkarakter 2014.08.06. 12:20:56

a stabilizátor berúgta a fantáziám, mint kezdő elektronikai szakember jó agytorna lenne megvalósitani

Ramil Safarov 2014.08.06. 14:02:29

Ez igy eleg unalmas. Me nem GEPPUSKAT szerelnek ra ?

dez01 2014.08.06. 14:36:21

@Ramil Safarov:
Biztos van már olyan is....

szemi90 2014.08.06. 15:20:20

@Ramil Safarov: A saját súlyán felül 1 kg-ot tud felemelni. Ennyi magyarázat gondolom elég lesz.

Mazsika1 2014.08.06. 17:31:36

"Az armatúra áll, a sztátor pedig forog"

Tájékoztatásul: a stator az állórész. A rotor a forgórész. A képen szereplő motornál a forgórész van kívül, innen a külső-forgórészes elnevezés. Ebben a köpenyben vannak belül a neodymium mágnesek, ez forog. A belül lévő szerkezetben van a "stator", azaz az állórész, ami egy csillag alakú lemezelt lágyvasmag, ezen vannak a tekercsek.
A vezérlő egy mikrokontroller segítségével irányított FET soron keresztül a csillag,-vagy delta kapcsolásba kapcsolt tekercsekre kapcsolgatja megfelelő ütemben a feszültséget, így kelt forgó mágneses teret, és a külső gyűrűre, annak is a belső oldalára szerelt mágnesek által fenntartott állandó mágneses tér - és a tekercsek által keltett forgó elektromágneses tér kölcsönhatása miatt jön forgásba a rotor.

Tehát a sztátor NEM FOROG ! Éppen hogy az az, ami áll.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.08.06. 17:44:49

Ez biztos van vagy pár millió forint, vagy még több.De nincs ilyesmi házi használatra?Nem kell hogy fél óráig fent maradjon, meg gopro se kell hozzá, meg élőkép se.Valami kis pici kamera egy sd kártyára dolgozzon, amit lent előhív az ember pc-n, oszt jól van.Ilyen itthoni ökörködésre gondolok.Nem is muszáj helikopter legyen, repülőgép is jó?Tapasztalat valakinek?

DemoJoe 2014.08.06. 21:07:07

A fiam is elvezeti annyira egyszerű. 30-40 eFtből egy alap vitorlázó megvan és az még nagyobb élmény is.

halaloszto 2014.08.06. 21:35:17

azert erdekes dolog lesz, amikor elkezdenek jatekokkal dolgozni. az rc modellezes egy jo hobbi, viszont veszelyes, ezert van ezer szabaly hogy hol mikor mit lehet csinalni es foleg hogy mit nem. a legifotozas meg nem egy hobbi hanem egy uzlet, mas szabalyokkal. viszont a hobby cuccok a hobbi szabalyokhoz keszulnek...

the crow 2014.08.06. 22:43:54

@geegee: syma X5C, ebayen 70USD volt, HD-ben vesz videót, a gps persze jó lenne, meg a gimbal, meg a Gopro, de kezdésnek ez is jó

Egy Hun Hunniából 2014.08.07. 10:02:46

Azt tudja valaki mi a ráció a plusz 2 motornak azon kívül, hogy plusz súly,költség,stb ? Vagy csak hogy "mi csináltuk az első oktokoptert"! (de minek)

Pinter Csaba 2014.08.07. 11:44:09

Lényegében semmi, talán a méretei miatt kapott hatot.

It's ME! 2014.08.09. 16:47:17

@geegee: Erre már én is gondoltam, volt is RC helikopáterem, de a saját súlyán kívül egy legófiguránál nehezebb dolgot nem tudott felemelni. Pedig szórakozásnak nem utolsó, hát még úgy, hogy venni is lehet!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.08.10. 04:57:57

@It's ME!: Aham, kösz.Mondjuk sejtettem, hogy nem visznek el nagy súlyokat.De néha látni ilyen nagyon mini kis vacak kamerákat a neten, 5-10 deka az egész, azt talán elbírná egy combosabb heli/repülő.
süti beállítások módosítása