A pálya mellett már pózolnak a hoszteszek, a harmadik versenyző generációt adó Stuck család autogramot oszt, az időmérő és vezérlőelektronikán egy utolsó ellenőrzést futtatnak le. Mindenki laza, mint ha az egész dolognak nem lenne tétje, csak azért jöttek volna össze a versenyzők, hogy elüssék az időt.
A buszon, még a pályára menet faggattam Tóth Benjámint, a magyarok reménységét, próbáltam információt kicsikarni belőle. Igazi újságírói bravúrral, meglepetésszerűen rákérdeztem:
-Izgulsz?
-Nem.
-Kicsit sem?
-Kicsit sem.
-Van valami taktikád a versenyre?
-Háát őőő, nincs.
Meg tudom érteni. Ennyi idősen én is inkább azzal lettem volna elfoglalva, hogy a frissen kapott Carrera sapkát gusztáljam, és a Carrerás oldaltáskámat rendezgessem. Elég, ha a felnőttek pörögnek azon, hogy jajj, mi lesz a versenyen. Mi lenne. Odaáll az ember fia, és megy, ami a csövön kifér, nincs ezen mit gondolkodni.
Azon is csak a felnőttek tudnak izgulni, hogy valami Zöld Pokolhoz ért a buszunk. Mind kattogtatja a fényképezőgépét, és magyarázzák, hogy legendás pálya, meg csodálkoznak, hogy mennyi embert látnak, és valami Niki Laudát is emlegetnek, akinek ezen a pályán gyulladt ki a kocsija, valamikor nagyon régen. Olyan régen, hogy azt hat-hét éves fejjel az ember nem érti meg. Most, hogy így belegondolok, mikor én hét éves voltam, egy olyan esemény, ami 1944-ben történt, teljességgel értelmezhetetlen volt számomra. Ennyire van messze 1976 egy hétévesnek 2012-ben.
A Nürburgringen minden a motorsportról szól. Az útbaigazító táblák, a kiállított régi versenyautók, az autógyárak standjain látható csúcsmodellek, a szuvenírek, minden. Ezért is ide, a Nordschleifére szervezte a Carrera a 2011-12-es VB-t, hiszen állításuk szerint ők viszik a motorsportot a lakásba.
Az ADAC 24 órás versenye egy gigantikus népünnepély, emberek akár egy hétre is a pálya mellé költöznek, hogy elégett versenybenzint szagoljanak, hajnalban versenymotorok üvöltésére ébredhessenek. Szombaton, a rajt napján annyi ember volt, hogy lépni alig lehetett tőlük. Ekkora közönség előtt villantani kell, a Carrera akkora pályát épített, hogy az otthoni, szobában felállított pályák szinte mind eltörpülnek mellette. Profi körítést tettek mellé: az általuk is szponzorált Stuck3 csapat az autogram-osztáson kívül felavatta a pályát, mindhárman (a mára legendává vált Hans-Joachim „Strietzel” Stuck, fiai Johannes és Ferdinand) kitolták a versenyre kiválasztott Audi R8-ak a szemét.
Profi versenypálya-hangulatot varázsoltak a Ring-boulevardra a Carrerások, a pálya mellé zsugorított lelátó került, egyen-öltözetes Carrera versenybírók álltak a kritikus pontoknál, profi, vagy hat nyelven beszélő szpíker kommentált minden mozzanatot. Ő hívta fel egyenként a versenyzőket is. Hogy mennyire ügyesen, mindenre gondolva szervezték az eseményt, csak annyit említenék meg, minden versenyző kezébe nyomtak egy zászlót –természetesen az általuk képviselt ország zászlaját. El tudjuk képzelni, milyen lehet, mikor az ember kisiskolásként fellép egy emelvényre, kezében a magyar zászlót lobogtatva, és mindenki neki tapsol és kiabálva köszönti, mert ő a legfiatalabb versenyző a mezőnyben?
Ha csak ennyi történt volna, már szép emlékekkel mehetett volna haza mindenki. De itt nem babra ment a dolog, a játékot mindenki véresen komolyan vette. Különösen a nagyobbak, akik tizenéves srácokként, patinás slot-car klubok színeiben versenyeztek. Mert a fődíj komoly tét (egy tízezer eurós utazás nem apróság), de a dicsőség láthatóan többeknek még ennél is fontosabb volt.
A selejtezőkben a versenyzőket sorsolással osztották be egymás mellé, mindenkinek három futamot kellett teljesíteni, ezek összesített eredménye alapján lehetett az elődöntőkbe kerülni. A pálya szélén vagy hatvan digitális, 1/32-es Audi R8 várt a bevetésre, mert minden futamon, mindenki vadonatúj autóval kezdhette el az ellenfél aprítását.
A mi fiunkat a legutolsó, első ránézésre legnehezebb csoportba osztották be. Addigra már lement az a futam, amiben a második legfiatalabb versenyző, a holland Kaijleigh Teijken is ment. A Beninél egy évvel idősebb holland kislány simán megnyerte az első selejtezőt. Innentől egy kicsit összezavarodtam: tényleg lehet a magyar Carrera-bajnoknak esélye a nemzetközi versenyen?