Nem vagyok gyűjtő, vagy legalábbis saját sztenderdjeim szerint ez még nem számít gyűjtésnek. Egyet gyűjtök konkrétan, a saját egykori autóimat, ami a7 1997-es Toyota 4Runnert leszámítva meg is van. Persze a Renault 4-esből és 5-ösből, meg a Golf II GTI-ből nem mondanék nemet egy-egy színhelyes példányra, de ez még szerintem nem olyan súlyos.
Egy-két éve kaptam rá, hogy ha látok valahol olcsó, amerikai izomautót a 60-as évek második feléből, azt akkor is megveszem, ha rettenetesen igénytelen kivitel – valamire csak jó lesz, de mindenképpen kellemes rájuk nézni itt az asztalomon. Így van 65-ös fastback Mustangom, 1970 körüli Plymouth Cudám, 68-as Cougarom, abból már három is, 70-es Chevelle-em, ami határeset, de annyiért nem hagyhattam ott. Bocsának, négy darab 68-as Cougarom van, nyitható és nem nyitható gépházzal, XR7 és TG-E változatban. Van még egy elég randa, aránytalanul sikerült 70-es Challengerem, ja, és bocs, még egy 70-es Cougar Eliminator is befigyelt, és az irodai íróasztalomon tartok még egy 69-es GTO-t. Meg egy 65-ös Dogde D100-ast. A többi az ablakpárkányon van. Ugye, ez még nem gyűjtemény?
Nagy részük Tesco- vagy egyéb hipermarket-beszerzés, olyanok is. Nem lehet rajtuk hosszasan matyizni a finoman kidolgozott részleteken, de hosszúra nyúlt telefonbeszélgetések alatt jó őket tologatni. Az ünnepekben voltam utoljára nagybevásárolni, akkor bukkantam véletlenül a Váci úti Tescóban a következőkre.
Régi vágyam volt egy 68-as Chevy Nova. A lefittyedő hűtőrács elég patkány, és tényleg nem ezen fogunk nagyítóval egyre újabb részleteket felfedezni. Nagyobb távolságról szépen kiadja, bár ballonosabb gumikkal, normál magasságban nyilván jobb volna. Mindegy, 450 forintért korrekt.
1976-es Firebird, spenótmetál színben. Sem a fényezés, sem a dekorcsíkok hitelességéért nem tenném tűzbe a kezem.
1970-es Cuda AAR, ami az All American Racing rövidítése, a 340 köbincses motor is stimmel. A dekorcsík viszont nem: az AAR-Cudán jellegzetes részlet volt az ún. strobe stripe, a vaskos, szaggatott oldalsó dekorcsík. És akkor még a hülye felnikről nem beszéltünk. Mindegy, egynek megteszi, itt a szerkesztőségben már úgyis van egy egész korrekt, zöld Cudám AAR-csíkokkal, bár annak érdekes módon nem írták az aljára, hogy AAR.
Ennek a fogásnak igen örültem, mert a mecsbokszgyűjtő már attól is boldog, ha végre makett formájában láthat egy híres autót élőben. 1969, Pontiac GTO The Judge. Kékben elég meghökkentő - sok könyvemben van ilyen, de szinte mindig narancssárga vagy piros, a dekorcsík viszont ismerős. Megnéztem az almanachban, de mivel a The Judge a Le Mans alváltozata, a GTO alváltozata volt, már nem írja külüön, milyen színekben létezett.
És oh yeah, 2001 Mattel Inc, valamint Hot Wheels felségjelzéssel végre került a készletbe egy újabb 68-as Cougar. Sajnos ezt is chicano felnikkel tuningolták, amire enyhítő körülmény a piros keret. Ilyen Edelbrock-matricázott változatnak nem találtam nyomát, ráadásul erre különösen nyomorultul sikerült felragasztani. Legyen ez hát tanulság a modern tömegtermelésről: még egy ennyire triviális iparcikkből is érdemes többet megnézni, mielőtt megvennénk.
Igazi, nem tudom, sírjak vagy nevessek-kategóriás autó, rendőrmatricákkal, de fényhíd nélkül, elképesztően buflák hátsó kerekekkel. Nem sokkal rosszabb látvány persze, mint egy igazi Charger a gyári 14-es kerekein, de ez akkor is túlzás. De legalább megtaláltam az Ocala Police Department honlapját. Hányas lenne az életben ez a hátsó kerék?
új szerzeményeimtől tehát nem vártam sokat, sőt, inkább tartottam tőle, hogy egymáshoz képest aránytalanok lesznek. Mégse jó, ha nem parkolhatok velük egymás mellé. Már gyerekkoromban is nagyon zavart az eltérő méretarány, most meg, hogy szívesen nézegetném őket a kis privát amerikaiautó-találkozómon az asztalon, kiváltképp elszomorítana. Nem számítottam sok jóra, de úgy látszik, az öntőformák jó helyről származtak. Ránézésre minden oké. A Cougar nagyjából ennyivel kisebb, mint a Charger, de ugyanaz a méretosztály, mint a Nova, főleg, ha utóbbi nincs abszurdul megemelve. Még az olyan méretügyi finomságok is kijöttek, mint hogy az intermediate GTO méretben pont a kompakt Cougar és a fullsize Charger között van.
Tud még valaki hasonló ár- és minőségkategóriájú kisautó-lelőhelyet?