Nyerges Viktor frankofón – legalábbis ha autókról van szó. Az informatikával foglalkozó, 17 éves fiatalember öt éve kezdett 1:18-as modelleket gyűjteni, és érdeklődése gyorsan a francia márkák felé fordult. Már az első modellje is francia volt egyébként, egy Solido 1/18 Renault R8 Grodini Rallye Monte Carlo. A gyűjtögető hajlamú emberek mind gyanúsak – Viktor kedvenc hobbija például az 1:1-es autók takarítása…
- A 2007-ben megrendezett első magyarországi World Series by Renault rendezvény adta meg a kezdőlökést, nagyon megtetszettek ott a francia autók. Nyilván az is hozzájárult ehhez, hogy a családban több francia autó van. Sokan azt mondják, hogy csakis a német autók a jók. Én viszont nem szeretem egyiket sem, egyedül még a japánokkal vagyok kibékülve.
Hát, így. Viktor franciaautó-gyűjteménye jelenleg már megközelíti a 70 darabot. Mivel ennyit bemutatni meghaladja a poszt terjedelmét, megkértem az ifjú gyűjtőt, válasszon ki öt autót a kollekciójából, és indokolja is meg, miért ezek a kedvencei. Nézzük hát, mire bukik egy franciaautó-rajongó!
Solido 1/18 Citroen C4 WRC Rallye de France - Tour de Corse 2008
A modellről:
Az autót a Solido gyártja. A cég 2009-ben adta ki ezt a modellt, ebben az időben nagy változásokon mentek át a Solido modellek, javult a kidolgozás minősége, ami ezen az autón is szépen látszik.
Az autóról:
A nagy sikereknek örvendő Xsara WRC-t váltotta a C4 WRC. Az utcai C4 Coupe változatából építették. 2007-ben állt először rajthoz, a Citroen Sport színeiben. 2008-tól fel került rá a Red Bull logo is. Ez a modell a Tour de Corse-on indult versenygép mása. 2010-ben fejezte be a pályafutását, és Sebastien Loeb a hetedik világbajnoki címét szerezte meg vele.
Norev 1/8 Citroen DS23 Pallas.
A modellről:
Az autót a Norev gyártotta le, a cég a piac egyik régi, elismert szereplője, és szintén francia. A Veron testvérek alapították 1946-ban. Érdekessége, hogy a felfüggesztése állítható az eredetihez hasonlóan, bár csak két állás kapcsolható: a STOP, amikor az autó teljesen leereszkedik, illetve a haladó állás, ami az utazó magasság. Az eredeti autón volt még egy, a haladónál magasabb állás, illetve egy szerviz-állás.
Az autóról:
1955-ben szenzációt keltett a Párizsi Autószalonon fejlett hidraulikus rendszerével, ami a felfüggesztést, a kormányművet és a fékeket is meghatározta. Már a Szalon első napján 12 ezer megrendelés érkezett az új modellre. A DS francia kiejtése megegyezik a „Déesse” szóéval, ami istennőt jelent, ezért is nevezik gyakran így magyarul az autót. A Créative Technologie egyik legismertebb ikonjából 1975-ig 1 456 115 darab készült. 1962 De Gaulle francia elnök ellen merényletet kísérelnek meg Párizs környékén, Petit-Clamart-ban. A fekete Citroën DS-t, melyben utazott, több lövés is érte, két abroncsa kilyukadt, ám különleges felfüggesztésének köszönhetően az autó megőrizte stabilitását, így az elnök teljes sebességgel menekülhetett el a helyszínről.
Solido 1/18 Peugeot 205 TI16 Pikes Peak, A. Vatanen.
A modellről:
Szintén a Solido által gyártott, régebbi darab. 2009-ben amúgy újra kiadták, de nem változtattak az autón, csak átdobozolták. Már elég ritka darabnak számít, a B csoportos (Group B) változata szinte beszerezhetetlen, azt én is keresem.
Az autóról:
Az amerikai Pikes Peak versenyen indult, utcai alapja a ritka, középmotoros 205 TI16. A Gr. B változat felturbózott kivitele, szó szerint. Az 1.8-as motor két Garett turbófeltöltőt kapott, előre és hátulra hatalmas szárnyakat kapott, hogy az úton tudjon maradni, amikor a közel 600 lóerős duplaturbós motor mind a négy kerékre rászabadítja a nyers erőt. A Pikes Peak egyik legnagyobb sztárja volt, rekordját hosszú ideig nem tudták megdönteni.
Norev 1/18 Renault Alpine A442-B
A modellről:
A Norev által gyártott remekmű. Az autón sajnos semmi nem nyílik, de nem is bánkódok emiatt, mert gyönyörű. Nagyon ritka darab ahhoz képest, hogy nem rég adták ki, nemcsak nálunk van kevés belőle, de külföldön is.
Az autóról:
A Renault Alpine A 442-* autók a Le Mans csúcs kategóriájában indultak. Három évet futott ez a típus. A "B" jelzés azt jelöli, hogy a pilótafülke fedve volt egy plexi buborékkal, míg a "A" jelzésű autó nyitott volt. 1978-ban Le Mans- győztes autót egy 2.0 V6 Gordini Turbo motor hajtotta, ami 490 lóerőt adott le. Ennek a típusnak a végsebessége 350~360 km/h volt. Ezt követte az A443-as változat, amiben egy 2.2 literes V6-os Gordini Turbo dolgozott, ez az autó a Mulsanne egyenesben sokáig tartotta a sebességrekordot 380 km/h-val. Mivel ekkoriban bontakozott ki a Forma 1-ben a turbó-korszak, a Renault otthagyta a 24 órás versenyt, és az F1-re koncentrált.
Universal Hobbies 1/18 Renault Clio V6 3.0 24V Phase 1
A modellről:
A modellt egy szintén híres francia gyártó, az Universal Hobbies (UH) gyártotta le. Nagyon szép és részletes darab. Az UH egy ideig 1/43-as mezőgazdasági modelleket gyártott, de nemrég bejelentették, hogy még az idén újra elkezdi az 1/18-as modellek gyártását is. Ez a modell sem tartozik a tömegcikkek közé.
Az autóról:
A franciák mindig is tudtak meglepéseseket okozni, és igen ötletes megoldásokat kitalálni. A hot hatch-ek terén nagyon ott vannak. Senki nem gondolta, hogy egy Clio méretű autóba belepakolnak középre egy 3 literes V6-os motort, de ők megtették. 2000-ben mutatták be az autót, az első változat 227 lóerőt adott le. Nem éppen bevásárló autónak készült, a csomagtartó elől, a volt motortérben kapott helyett. Csak két ülés van benne, hátul dolgozik az erőmű, amihez egy hatsebességes kézi váltó, és tekintélyt parancsoló megjelenés társul.
Aki a gyűjteményben található többi modellre is kíváncsi, itt tekintheti meg őket: (http://modellauto.vsg4.hu/)