Az ember, ha utazgat, olyat is megtesz, amit nem tervezett be előre, netán amiről megfogadta, hogy semmiképpen nem teszi meg. Például autómodelleket vásárol. Így jártam én is Amerikában, ahol már az első nap sikerült mintegy véletlenül betévedni egy San Jose-i Toys ’Я’ Us áruházba, majd néhány olcsó kisautóval távozni. Az utolsó napra is jutott vásárlás, amellyel ráadásul ledőlt egy korábbi szilárd elhatározásom, hogy nem veszek meg egyetlen karaktert sem a Verdákból, nem, nem soha.
A fogadalom azért született, mert egyrészt úgy gondoltam (persze, tévesen), hogy nem vagyok én már gyerek, másrészt, mert egyszer megvettem valami leértékelt újságot három Verda-autóval. Ezek silány minőségű műanyag vacaknak bizonyultak, csalódottan beraktam őket az amerikai Hot Wheels gyűjteménybe, de persze onnan is kilógnak. Csak azért szereztem be ezeket, mert lassan-lassan megkedveltem, majd megszerettem a Verdákat, mint filmet. Nem volt egyszerű a folyamat, mert ha már Pixar, akkor én Wall-E rajongó vagyok, a Cars-t nagyon hollywoodinak és közhelyesnek találtam első nézésre. Sokszori nézésre is az persze, de a karakteres, szerethető figurák eladják, a film nyomán pedig sokmillió kisautót adtak el világszerte, méghozzá nem is olcsón.
Villám McQueen és társai megnyerték a gyerekek és a felnőttek szívét – csoda-e, ha a fél földgolyó már lázban ég, hiszen az USÁ-ban az elmúlt hétvégén mutatták be a második részt, amit nálunk épp egy hónap múlva, július 28-án vetítenek először. Méghozzá 3D-ben, és persze nagyfelbontású IMAX-változatban is! Az USÁ-ban parádésan fogadta a közönség a Cars 2-t: a bemutató hétvégéjén 68 millió dollárt hozott a konyhára a Pixarnek és további tizennyolc országban összesen a 43 millió dollár bevételt tehát összesen 110 millió dollárt produkált. És ez még csak az első hullám. A legtöbbet, 9,3 millió dollárt az orosz mozilátogatók fizettek, másodikak a mexikóiak 8,1, harmadikok pedig a brazilok 7,6 millió dollárral.
A Pixar nemcsak a filmmel, de a merchandising termékekkel is egy vagyont keresett, és most sem akar lemaradni az üzletről: a műanyag kütyük gyártása már a premier előtt beindult, és az új film karakterei tavasszal az amerikai boltokba kerültek.
Így botlottam bele én is, ha jól emlékszem, valamelyik Target áruházban a Pixar és a Mattel közös kollekciójába, amiből, darabonként öt dollárért, meg is vettem négyféle modellt. Illetve, kevertem a két sorozatot: Lightning McQueen és a King még a Verdák 1-ből való, Matuka (Mater), és az új film másik nagy sztárja, Finn McMissile viszont a másodikból. Igazából csak az Aston Martin kupéból megformált brit mesterkémet akartam megvenni, de aztán megsajnáltam, és gyorsan hozzácsaptam a többieket. Sajnos Doc Hudsont nem találtam a polcokon, pedig őt még elhoztam volna.
Sanyi barátommal hosszan vizsgálgattuk az átlátszó dobozba zárt modelleket, hogy vajon fémből vagy műanyagból készültek-e, végül úgy döntöttünk, hogy legalább nyomokban fémet is tartalmaznak. A kidolgozás minőségére a modellgyűjtők csak legyintenének, ugyanakkor a célközönséget nem ők alkotják, hanem a gyerekek, akik játszani fognak ezekkel a kisautókkal, a széthullásig. A méret stimmel, gyerekkézben pont jól elférnek McQueen-ék, a filmbéli karaktereket sikerült pontosan átültetni a valóságba, az apró kidolgozási hiányosságok pedig a kicsiket nem fogják zavarni. Egyedül Matuka darujának kötélzete hat bántóan műanyagnak, de lehet, hogy az is csak a felnőtt szem számára. A doboz hátoldalán ott az új széria tizenhárom tagjának a felsorolása, Matukától Gremig, és a felirat, hogy „Gyűjtsd össze mindet!” Sokan eleget fognak tenni a felszólításnak, hiszen 75 dollár, az nem egy nagy pénz Amerikában, a szülők szívesen kicsengetik, hadd örüljön a gyerek.
A merchandising-roham természetesen nem merül ki a Mattel modellsorozatában: a LEGO is betársult a projektbe, és nemcsak az autókat kínálja, de rengeteg kiegészítőt is, gyakorlatilag a Cars teljes világát fel lehet legóból építeni. Ezt hangsúlyozandó, a mozitrailert legófigurákkal is leforgatták! De a bemutató előtt két hónappal az összes játék- és ajándékbolt tele volt Cars 2 kispárnákkal, iskolatáskákkal, tolltartókkal, hűtőmágnesekkel és trikókkal. Alaposan felkészültek a vásárlók rohamára, ami, határozottan állítom, nagy lesz.
Miért? Azért, mert a Verdák 2 elég jó filmnek ígérkezik. Az alkotóknak sikerült új dimenzióba emelni a sztorit, fordulatos forgatókönyvet készítettek, és remekbe szabott új karakterekkel bővítették a szereplőgárdát. Az egész világ Verdákat fog nézni és vásárolni, ez nem is vitás.
Az autóversenyzés-szál természetesen megmaradt, ám a történet egy James Bond-stílusú kémsztorival bővült. Csak nagyon röviden: mialatt Villám McQueen a Japánban, Olaszországban, Angliában, Ausztriában és Franciaországban zajló nemzetközi versenyen a világ legjobb autója cím megszerzésért küzd, Matuka némi félreértés következtében a jó és a rossz világméretű harcának közepébe keveredik. Ezt Finn McMissile (James Bond DB5), és igen csinos segítője, Holley Shiftwell vívják a versenyt megzavarni akaró Professor Z (Zündapp Janus) és két segítője, Acer (AMC Pacer) és Grem (AMC Gremlin) ellen. Van itt minden bőven: sebesség, intrika, háború és szerelem, és mindez, hála a technika fejlődésének, három dimenzióban.
Az angol nyelvű verzió valóságos sztárparádé: McQueennek Owen Wilson, Matukának Laurence The Cable Guy kölcsönzi a hangját továbbra is. McMissile angol hangja Michael Caine, Holley Shiftwellé Emily Mortimer, Gremé Joe Mantegna, Mama Topolinóé Vanessa Redgrave, Lewis Hamiltoné pedig maga Lewis Hamilton… Az első rész népszerű Doc Hudsonja nem szerepel a Cars 2-ben, időközben ugyanis elhunyt az őt „meghangosító” Paul Newman, és az alkotók úgy döntöttek, nem keresnek másik orgánumot a figurához.
Ha a sok játék és dísztárgy nem lenne elég: az amazon.com-on már kapható a film zenéje. Akiknek pedig még ez is kevés, készüljenek, mert 2012-ben Kaliforniában, a Los Angeles-i Disnyeland területén megnyílik a Cars témapark. Ötvenezer négyzetméteren építik fel a Verdák ikonikus helyszínét, Radiator Springs-t, és sokféle játékkal és látványossággal szórakoztatják majd a látogatókat.
Azoknak, akiket mélyebben is érdekel a téma, itt egy oldal, ahol a karakterekről találhatnak részletes infókat (halkan jegyzem meg, a japán Le Mans-verdának nem sok köze van így ránézésre a Mazda wankeles versenyautójához, inkább valami modern Toyotára hasonlít).