Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Zúzás a plázában -olvassad el, ha nyerni akarsz!

2011.04.08. 11:50 streetsta

Tervezők, építők és versenyzők egyben. Minden elismerésem az övék.

Éreztem én, hogy érdemes lesz elmenni a Duna Plázába, és kicsit közelebbről megnézni a magyar LEGO truck-trial krémjét. Volt szerencsém már igazi, böhöm nagy teherautókat is látni, mikor úgy másznak föl a siratófalra, mintha a gravitáció, mint olyan, nem is lenne rájuk érvényes. A különlegesen átépített teherautó kis gondolkodás után, a szennyvízcső átmérőjű kipufogóból felböffent egy kövér korompamacsot, majd a lökhárítójával több köbméter földet maga előtt tolva komótosan megmássza a a közel függőleges, laza talajú falat. Hátborzongató az ilyet közelről látni. Az, ahogy az irtózatos vastömeg nekilódul, és feltartóztathatatlanul halad előre, egészen lenyűgöző.

A LEGO TT ugyanez, csak kicsiben, korompamacs nélkül. Meg a vasak műanyagból vannak, de forgatónyomaték itt is van, rendesen: keményen gyűrik maguk alá az akadályokat a szigorú szabályok szerint épített gépek.

Ezt a kocka-pályát több autó is szétbontotta. Van bennük nyomaték.

A kis pódium felé haladva még megcsodálhattam a Gagarin-mozaikot, ami egyszerű, egyes LEGO-kockákból állt össze egy házfal méretű képpé. A kihelyezett LEGO játszóasztalok majdnem kísértésbe vittek, nem sok hiányzott, hogy én is az ovisok mellé üljek alkotni. De szerencsére, a szpíkernek hála, hallani lehetett, hogy már nagyban zajlik a triálozás.

A modelleket elnézve picit meglepődtem: ezek tényleg "nagyvasak". Ha valamelyik nézőnek esetleg nem is jött át, hogy micsoda technikai bravúr egyik-másik teherautó, annyi biztosan megmaradt nekik, hogy nagyok. Ez, mármint hogy egy modell nagy, a fene tudja miért, de sokszor fontosabb szempont egy modell, vagy játék megítélésekor, mint hogy milyen minőségű, milyen tudású. Nem mintha itt a minőség, vagy a tudás a mérethez képest háttérbe szorult volna.

Méretes Unimog. Akkora, hogy a mögötte fetrengő kissrác is kis híján elférne rajta.

A LEGO építők alapvetően jófej, játékos emberek, de szigorúak. Csak sztenderd kockákból, elemekből szabad építkezni, mindegy milyen ágát műveli valaki a legózásnak. Tilos ragasztani, átalakítani, festeni. Amit nem tudsz megépíteni a rendelkezésre álló alkatrészekből, az nincs. A kreativitást pont annyira serkentik a korlátok, mint a határtalan lehetőségek.

Be kell valljam, nagyon régen legóztam utoljára (az a pár készlet, amit csak összeépítettem, mint például a billundi emlék, amit Legolandben vásároltam magamnak, nem számít igazi legózásnak), ezért a járgányok építéséhez felhasznált kockák nagy része teljesen új volt nekem. Szerintem egy ilyen legózásból kiesett embernek a lehetetlennel határos dolog lenne megpróbálni valami hasonlót összerakni, mint amiket itt láttam. Nem ismerem a kocka-választékot, ezért azt sem tudnám, hogy egy adott feladat megoldásához mit tudnék felhasználni. Talán nem is véletlen, hogy a résztvevők szemre egy nagyon bő tízessel fiatalabbak voltak nálam.

Ők valószínűleg sosem tették félre a Technik készleteiket, folyamatosan csiszolták a tudásukat. Mert ezeknek a komplex gépeknek a létrehozása nagyon komoly tudást igényel. Érteni, érezni kell az áttételezések mikéntjét, a futóművek építésének alapszabályait, mérlegelni, hogy milyen feladathoz melyik megoldást érdemes választani. Példaként érdemes rögtön a távirányítás módjáról beszélni. A truck-trial nem egy száguldozós sport, ezért mindhárom, LEGO által használt távirányító rendszert lehet alkalmazni. Van a klasszikus drótos rendszer, az infrás távirányítós, meg a rádió hullámokkal parancsokat továbbító cucc. Mindnek meg van az előnye és hátránya. A madzagosnál sem a rendszert üzemeltető elektronika, sem az elemek nem vesznek el helyet a modellben, viszont kerülgetni kell a drótokat, illetve érzékeny a rendszer a túlterhelésre -volt, akinek a legkellemetlenebb pillanatban oldott a védő hőkapcsoló, ilyenkor se előre, se hátra. Az infrás vevő kis beépítési helyet igényel, nincsenek kábelek, de elég közel kell hajolni a modellhez, a napsütés meg is zavarhatja a jeleket. A teljesítménye ennek a rendszernek sem optimális az ilyen jellegű igénybevételhez, de azért jól használható. A rádiótávirányító vevő-szervó-szabályzó egysége sajnos nagyon sok helyet foglal, de kevésbé korlátos a használata, és a teljesítmény szempontjából ez a legjobb.

Békésen egymás mellett az ellenfelek. Infrás, madzagos és rádiós rendszerek egy képen.

Egy teherautó sikeressége sok mindenen múlhat.  Az egyiknek az egyik, a másiknak a másik pálya fekszik jobban, de az sem utolsó szempont, hogy mennyire ügyesen sétál a sofőr: a pályákat időre kell teljesíteni, a stoppert a versenyző indítja a bírói pultnál, a kocsijához siet, majd elkezdi legyűrni az akadályokat. Aki a fényesre suvickolt márványpadlón bőrtalpú cipőben kell csoszogjon, mint egy gésa, az sajnos itt időt veszíthet -igaz, akinek rádiós a rendszere, már futtában elindíthatja a gépét.

Nagyon fontos, hogy a futóművek a lehető legjobban megfeleljenek az extrém terepnek. Differenciálmű nincs egyikben sem, minden keréken folyamatosan szükség van a hajtásra. A felfüggesztések extrém nagy szabadsággal rendelkeznek, óriási rugóutak kellenek, hogy az nehéz terepen minden kerék a lehető leggyakrabban érintkezzen a talajjal. Gumiválasztásra nem nagyon van lehetőség, pár sztenderd kerék használatos ebben a sportágban. De azért egy kis tuning itt elfér: volt, aki azért nem tudott rendesen felmászni a kaptatón, mert bár a nyomaték meg volt, a gumik tapadása is jó volt, de a felni egész egyszerűen elforgott az abroncsban. Az RC-sportban ilyen balesetek ellen pillanatragasztóval rögzítik a gumit a keréktárcsához, de itt, mint írtam, a ragasztás tilos. De a befőttesgumizás nem. Ezért a felni peremére egy befőttesgumit feszítenek, és erre húzzák a gumiabroncsot. Zseniális trükk, és működik is.

Ügyes trükk a felnire húzott befőttesgumi. Így már nem forog el olyan könnyen a gumiabroncsban.

Lenyűgözően komplexek ezek a modellek, én bizony azt mondom, hogy ilyet senki nem fog tudni kapásból építeni. Ha nincs összeépítési útmutató egy ilyen összetett rendszerhez, ember legyen a talpán, aki összerakja a semmiből, akár csak az első tengelyét a nyolckerekes Rábának. Az az érdekes, hogy a srácok tisztán kútfőből alkotnak, nem használnak semmilyen számítógépes programot, amivel előre ki lehetne kísérletezni a dolgokat. Az építési idő erősen függ a bonyolultságtól, meg a zsákutcák számától, amibe az ember a fejlesztés során belefut. Aztán az sem kőbe vésett dolog, kinek mennyi ideig marad meg egy alkotása. Van, akinek már egy éve ugyanazt a formát adják ki a legókockái, van, akinek pár hét-hónap után transzformálódnak valami új gépbe.

Oldalanként(!) 1 motor hajtja a nyolckerekű Rábát. Csak ennek az egy kerékagynak a megalkotásába kihullana a maradék hajam.

Engem teljes mértékben lenyűgöztek a LEGO teherautók, a képeket rendezgetve is újra, meg újra hitetlenkedve ingattam a fejem. Nem valószínű, hogy én most hasonlóba fognék, de teljesen megértem azokat, akik színes kis műanyag biszbaszokat raknak egymás mellé, hogy a végén Unimogjuk legyen.

Egy biztos: aki nekem azt mondja, a LEGO gyerekjáték, lehülyézem. Kétszer.

Ja, el ne felejtsük: a kisautóblog gonosz, velejéig romlott. Valakit el akarunk indítani a lejtőn, hogy a jövőben időt, pénzt és fáradságot nem kímélve, alkotó truck-trialos legyen. Bár legutóbb egy másik készletről volt szó, úgy gondoltuk, a 8184-es jobban passzol az alkalomhoz. Ezt lehet holnap megnyerni.

Ez a készlet lesz a nyeremény.

Valamikor a nap folyamán (ami ugye nulla óra nulla perckor indul, és tart éjfélig) fel fogok tenni egy kérdést, ami kapcsolódik a mai posztunkhoz. Nem lesz bonyolult, de könnyű sem. Aki először adja meg a helyes, és teljes választ, nos, az kénytelen lesz egy ilyen 8184-es készletet átvenni tőlünk. Szóval, csak az válaszoljon, aki tényleg szeretne belebonyolódni a legózásba. Súlyosan addiktív dolog, én is elzárva tartom a nyeremény dobozát, nehogy egy őrült pillanatomban kibontsam, és összerakjam. Nagy a kísértés.

36 komment

Címkék: lego pláza duna trial truck gagarin sipos

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr212806779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Öltönyös Paraszt 2011.04.08. 13:17:47

Lenyűgöző!
A párom nyakon fog csapni amikor éjfélkor leülök a gép elé :D
Amióta olvasom a blogot felszínre tört a Legozó makettező énem. A benzines RC meg amúgy is már az ajtóban várja hogy kiszabaduljak a szabadba.

davez 2011.04.08. 14:08:39

mi a kérdés? mi a kérdés? :)))

2011.04.08. 19:06:30

keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelllll! függő vagyok!

csabby99 2011.04.08. 19:15:05

ez engem érdekel:)))))

Cobra. 2011.04.08. 19:25:47

Na ezért már muszáj volt regisztrálnom :)

Leadfoot 2011.04.08. 20:00:10

MELYIK nap folyamán? Holnapról (szombat) van szó?

... ... 2011.04.08. 21:30:07

azér költeni is lehet erre rendesen!! én láttam lego szetteket a neten hát mondjuk két motor+a csatlakozók+távirányító+postaköltség háát jó 20 000 ft és még nem számoltuk az építőelemeket

én gondolkoztam rajta hogy veszek egy hasonlót de aztán modellautót vettem ezt olvasva már bánom!

Cselokapitany 2011.04.08. 23:22:12

Szeretek legózni, de ez egy hülye játék, csak azért üljünk a gép előtt mert 24 órán belül valaki feltesz egy kérdést? Inkább lemegyek és megveszem, ha meg valakinek nincs rá pénze, akkor alt+F4 és huzzon el dolgozni! Nagyon gratulálok az épített Lego gépekhez, ez már mérnöki munka!

... ... 2011.04.08. 23:47:55

jah most nézem hogy a nyeremény ben nincsenek külön motrok hanem egy tömb az egész alváz :S

miron89 2011.04.09. 10:48:15

Látom az én gépem lett a vidin megörökítve!

Ebből a szögből még jobban is tetszik, mint fentről... :D

Amúgy a 2. képen látható akadály volt a leghúzósabb... A "valódi" -nem LEGO- terepekkel jobban bírnak a járgányok.

Ja és tényleg költséges egy hobbi, de szerintem még mindig olcsóbb, mint az RC autózás, ahol egy kb jó autó 70-nél indul...
Az én Unimogom kb 30-38e Ft körül jönne ki, ha mégegyszer meg kéne vennem. De ebben még viszonylag kevés alkatrész van.

A határ természetesen a csillagos ég! :D

Öltönyös Paraszt 2011.04.09. 10:55:27

@miron89: Van valami honlapotok, vagy ahhoz hasonló, ahol meg lehet nézni a csodákat, ötleteket meríteni, eseményekről informálódni, esetleg kérdezni?

Hurri Kán 2011.04.09. 11:35:24

Őrültek :)))
Egyébként le a kalappal az ötletek és a megvalósításuk előtt...
Azt lehet tudni, hogy a hajtásról milyen motor gondoskodik? Normál Lego-motor az is, vayg valami más, "külsős" alkatrész? Egyáltalán, csak Legóból állhatnak ezek a "vasak", vagy alvázhoz pl. használható más alkatrész is?

Öltönyös Paraszt 2011.04.09. 11:44:39

@miron89: Nagyon szépen köszönöm! Ahogy a gyermeket elviszik a nagyszülők már veszem is elő a ládákat és kezdek építeni! (csak mert a leányzó is érdeklődik 2 évesen, csak nem úgy, mint én; ő széthajigálni szereti)

Öltönyös Paraszt 2011.04.09. 11:46:05

@gyvy: A cikkben benne van: csak LEGO! És ez az ami igazán lenyűgöz!

Cobra. 2011.04.09. 12:58:03

A Legonak van már jóideje többféle elektromorja. Gyárilag is létezik a Technik sorozatban pár méretes jármű, szóval a gyári motorok teljesítményével nem lehet gond.

@cselokapitany: képzeld el dolgozom, mégse engedhetek meg magamnak ilyesmit.

2011.04.09. 12:59:51

kezdek álmos lenni.... kérdés meg még sehol... :(

Hurri Kán 2011.04.09. 13:05:59

@Öltönyös Paraszt:
Ah, értem :) A figyelmetlen olvasást fogjuk a tegnapi este + korai időpont hatására :)

Tomi_Hunlttc 2011.04.09. 13:40:34

@gyvy: Igen, mi csak Legot használunk az egészhez, természtesen a motor is lego. Itt át lehet tekinteni őket:
www.philohome.com/motors/motorcomp.htm
sokféle van, mi gyakorlatilag csak az 5292-est és a PF XL motort használjuk, mert ezeknek van megfelelő teljesítménye.
Én voltam a sárga Unimoggal(a naygobbal), azt pl. 2 5292-es hajtotta.

Szóval triálhoz kell a nagyteljesítményű motor, hogy versenyképes legyen a járgány.

Csinálunk mi mást is, pl.:

www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=442373

www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=422579

Ezeket elviszik kisebb motorok is.

Mi elsősorban technikből építünk működő jármű, munkagép modelleket, ritkán mást is, és a Triál az, amiben meg is lehet küzdeni egymással.

A kolléga pl. egész nagyban épít:
www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Zoli

Ez meg a Rába galériája:
www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=396088

2011.04.09. 13:42:06

én magamat ismerve úgyis átépíteném a terminátor 1-ben, a film elején látható lánctalpas robotnak :D

2011.04.09. 13:42:35

B változat: géppuskás toyota pickup :)

Hurri Kán 2011.04.09. 14:15:35

@Tomi_Hunlttc:
Gyönyörűek.. Komolyan mondom, a nyálam csorog...

Ezeket, vagy hasonlóakat meg lehetne valamikor, valahol élőben is nézni? Akár a triálos járműveket, akár a többit?

Öltönyös Paraszt 2011.04.09. 14:15:53

@gyvy: Átérzem a helyzeted. Kiccsaládom erősen hülyének nézett, amikor hajnalban a gép előtt találtak.
Ja!! kedves "Cselokapitany"! Nem arról van szó, hogy nincs rá pénz (a nyereményről van szó, nem a cikkben szereplő gépekről), hanem arról, hogy ez egy JÁTÉK!! Játszani jó!

Tomi_Hunlttc 2011.04.09. 14:31:12

@gyvy:

Köszönjük! Megtekintésre lehetőség van bármelyik Malug találkozón, ezekre jöhetnek külsősök is. Hogy mikor, hol lesz a következő, azt innen lehet megtudni:
www.malug.hu/comxs/viewforum.php?f=12&sid=09f53df099bb068d415ec8fdd90cdcae

A legtöbb ilyen találkozón van TT verseny is, most is tervezzük a következőt az őszin:
www.malug.hu/comxs/viewtopic.php?f=12&t=9998

A TT gépek mellett viszünk egyéntől függően több-kevesebb egyéb technik alkotást is, ezek ki vannak állítva a találkozó ideje alatt, és meg lehet nézni, kipróbálni is akár az építő segítségével.

Vannak olyan építők, akik megengedhetik magunkank(pénz), hogy állandó modelleik legyenek, amiket nem szednek szét, ezek szoktak jönni az összejövetelekre. Én is tervezek építeni a jövőben ilyen állandó modelleket kiállításokra.

leginkább az a probléma, hogy meg kell rendelni egy megmaradó alkotáshoz az alkatrészeket egyenként internetről, és így sokkal drágább, mint ha gyári készletekből nyernénk ezeket.

Hurri Kán 2011.04.09. 15:00:01

@Öltönyös Paraszt: Így van :)

@Tomi_Hunlttc:
Köszönöm a választ. Megnézem, egyszer sztem elmegyek.

Egyébként azért tartom nagyon nagyra ezeket a jószágokat, mert mindegyik mögött rengeteg agyalás és ötlet van... Ami ugye rohadtul nem pénzkérdés -nyilván a hozzávalókat meg kell venni- viszont az, hogy egy kupac kis kockából mit hozol ki, az már kőkeményen saját kútfő :)

Öltönyös Paraszt 2011.04.09. 15:15:02

@gyvy: "Fél gyermekkorom azzal ment el" hogy hogyan tudok adott szerkezetet a lehető legbonyolultabban megoldani LEGO-ból. Minél kifinomultabban tudtam összerakni, annál büszkébb voltam magamra. A legnagyobb bánatom, hogy nincs elég időm az ilyenekre (LEGO, RC, makett, és társaik)

Hurri Kán 2011.04.09. 15:48:05

@Öltönyös Paraszt: Sajnos a hobbinkra ritkán van elég idő... Sok lehet rá, de ELÉG? :))

Öltönyös Paraszt 2011.04.09. 15:59:54

Elég soha! Főleg, ha az embernek csak ilyen pepecselős hobbijai vannak. De amikor sikerül időt keríteni, az a maga a gyönyör! Vagy Valhalla, Nirvana (nem a fasza együttes), és egyebek!

... ... 2011.04.09. 21:19:54

@miron89: huhh lehet h eladom a modellautómat (40 000 ér vettem) és csinálok eggy ijet de vannak kétségeim pl hogy csináljátok hogy a 4WD hajtásnak kicsi legyen a súrlódása próbálkoztam régi maradék lego ból csinálni ijesmit (csak néhány alkatrészem volt + egy régi lego motor) de a motor egyszerüen nem tudott rendesen hajtani a lego tengelyek meg meghajlottak.

... ... 2011.04.09. 21:27:15

vátót kéne bele tervezni :D

miron89 2011.04.09. 21:33:00

@... ...: Az első, hogy portális tengelyekre törekszünk, így csökkentve a kardánokon, áttételeken lévő nyomatékot.

A másik, ha éppen van rá lehetőség a súrlódást csökkentjük: A rögzitéseket nem a lego tengelyekre terheljük, így szabadabban fordulhatnak el. A másik pedig a kenés, ami megengedett, mivel óvja az alkatrészek állagát!

Az is fontos, hogy milyen elektronikát használsz, mert vannak lego rendszerek, amik nem igazán múködnek egymással jól, ilyen pl, ha több rc motort hajtunk egy PF távirányítós rendszerrel, ekkor nem ad elég feszültséget a vevő egység, így lassítva a járgányt.

Sok ilyen trükk létezik, amit persze lehet tanulni is, de a legjobb kitapasztalni. Én a TT-zéssel kb csupán 2 éve foglalkozom, tehát azért nem kell egy életen át ezzel foglalkozni, h értsünk hozzá... Bár a legózást már vagy 20 éve folytatom... :D (így 21 éves fejjel) :P

... ... 2011.04.09. 23:38:50

@miron89: köszi a választ

huu igazi mérnöki teljesítmény egy ijen egyedi gép!

Tomi_Hunlttc 2011.04.10. 11:55:48

Igen, az egy általános törekvés, hogy a felfüggesztés mozgó(elforduló) elemei nem a hajtótengelyen vannak felfüggesztve, hanem forgózsámolyokon visszük keresztül, vagy egyszerűen csak úgy helyezzük el a motorokat, hogy a legközelebb legyenek a kerekekhez, ahogy ennél tettem pl.:
www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=459855

www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=4880757

Nem olyan élethű így, de nagyon megy, sokkal kevesebb áttétel kell. A lego tengelyek meglehetősen sokat elbírnak, ha jó a konstrukció. A hajtásláncnál mindig a lehető legkevesebb áttételre(fogaskerékre) kell törekedni, mert ezeknek nem olyan jó a hatásfokuk, mint a kenéses fémeknek, és plussz 1 áttétel már jelentős lehet.
Váltót nem szoktunk használni, egyrészt ezért, másrészt bonyolult irányítani távirányítósan, kábelesen már megoldhatóbb pl. pneumatikával.
Ennek nem a legmegbízhatóbb a hajtása, de pont a most leírtak vannak benne:

www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=4428458
www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=4428478
süti beállítások módosítása