Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Autófényezés házilag, alapfokon, kezdőknek

2011.01.05. 17:16 streetsta

Múltkor majdnem teljesen összeraktuk a Willyst. Most itt állunk, kezünkben egy nyers, már terepjáró formájú makettel, de egy gramm festék sincs még rajta. Milyen szerencse, hogy műanyaggal dolgozunk, különben már rég ellepte volna a felületi rozsda.

Kérdezzetek csak meg egy fényezőt, alá fogja támasztani: a jó alapanyag, és a megfelelő szerszámok nagyban befolyásolják munkánk végeredményét. A mi esetünkben a felhordandó anyag eleve a szerszámba van töltve, nem kell keverési arányokkal, higítással, levegőnyomás beállításával bajlódni, a festék felhasználásra készen, szórófejes dobozban vár a bevetésre. Úgy hívják, festék spray. Sokan használnak alapozót is festés előtt, én be kell valljam, sosem tettem a fedőréteg alá alapozót. Tapasztalatom szerint a jó minőségű modellfestékek tökéletesen tapadnak a zsírtalanított műanyagfelülethez, általában elég jól is fednek, és öszintén megmondom, kifejezetten ódzkodom a túl sok réteg fehordásától, mert azzal az apró részleteket jobban elfedjük.

Nagyon fontos a felület megfelelő előkészítése. Zsírtalanításhoz olyan, nem agresszív anyagot kell használni, ami egyáltalán nem támadja meg az adott felületet. Ha tömítésre, simításra szoruló felületek vannak a modellen, azt makettekhez kifejlesztett tömítőmasszával lehet feltölteni, amit pontosan ugyanúgy lehet alakítani, mint az igazi autóknál. Lehet szárazon és nedvesen csiszolni, persze itt is fontos a megfelelő szerszám, de még fontosabb a tapasztalat. Szerencsére a Willysnél nem sok helyre kellene, és most még oda sem hordunk fel tömítőt, mert egy teljesen kezdő nagyobb eséllyel fogja elrontani ezt a műveletet, mint hogy a megfelelő végeredményt kapja, ezért kihagyjuk. Nekünk most csak annyi a feladatunk, hogy zsírtalanítsunk, és a le nem festendő felületeket kimaszkoljuk. Amelyik el kezd hülyéskedni, és Jim Carrey-t emlegetni, azt szétültetem.

Maszkolásnak azt a folyamatot nevezik, amikor a nem festendő felületeket különböző anyagok segítségével kitakarjuk. Itt is hihetetlen kreativitással oldották meg elődeink a dolgokat, ezért számtalan módszer közül válogathatunk. Fontos, hogy legyen jó minőségű maszkolószalag a háznál. Onnan tudjuk, hogy jó minőségű, hogy elég jól tapad, nem fújja le a sűrítet levegő, amivel a festéket porlasztjuk, de azért annyira nem ragad a felülethez, hogy az esetleg korábban felhordott fetékréteget lehántsa. Ilyen szalaggal jól lehet dolgozni, egyenes éleknél csak hozzápasszítja az ember a szalag szélét, de ha bonyolultabb határolófelületet kell kiragasztani, sniccerrel szabhatjuk is. Aztán a nagy felületeket újságpapírral, nájlonnal takarhatjuk, hogy ne kelljen pocsékolni a drága időnket, meg a ragasztószalagot. Egészen nagy, összetett felületeknél lehet egy másik trükköt is alkalmazni, amit egyik fényező ismerőstől tanultam. Ha nagyon bonyolult formájú a felület, és hosszadalmas lenne a beborításuk, ragasztásuk, egész egyszerűen alufóliát terített és nyomkodott rá. Megdöbbentő volt látni, milyen gyorsan tudott kábelkorbácsot lemaszkolni ezzel a módszerrel. Mivel a fólia tartósan megőrzi a formát, sokszor ragasztószalag sem kell a rögzítéshez, helyén marad, mint a tízóraira csomagolt zsömlén.

A legzseniálisabb maszkolási megoldás azonban nem házilagos barkácsmegoldás: a makett-festék gyártók kínálatában már vagy húsz éve szerepel a folyékony gumi (tán latex?). Az ember csak felhordja a kívánt felületre egy ecsettel a még tejszerű anyagot, ami a száradás után egész átlátszóvá válik, és már be is takarta egy hártyavékony matériával az óvandó felületet. Aztán ha már megszáradt a festék, egész egyszerűen le kell fejteni a néhány mikron vastagságú anyagot, ami olyan tapintású, mint a lufi, és akár egy darabban lehúzható a felületről. Ilyen cucc például a Humbrol gyár Maskol fantázianevű terméke.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha meg van a maszkolás, zsírtalanítás, már csak a munkadarabok elhelyezése, rögzítése vár ránk festés előtt. Egy pillanatra kanyarodjunk vissza a zsírtalanításhoz. A modellgyártók általában langyos, szappanos vizes mosást ajánlanak, ami után szigorúan magától kell hagyni megszáradni, mert a törölgetéssel csak elektrosztatikus töltést adunk a műanyagnak, ami innentől kezdve mágnesként vonzza a port. Ez elvben tökéletes megoldás, csakhogy egy kimaszkolt makettet épeszű ember nem tesz víz alá, előtte meg nagyjából hiába is zsírtalanítja előírásszerűen az egészet, mert maszkolás közben úgyis összefogdossa. A Willysnél kicsit megszívattam magam, mert azt hittem, a foltbenzin nem túl agresszív anyag, így a zsírt leoldja, de a műanyagot nem fogja bántani. Tévedtem. Egy foltban teljesen megmattult a műanyag, és ez több réteg festék felhordása után is látszott. Asszem, a denaturált szesz lesz a jó megoldás, de ha valakinek van más, bevált módszere, ossza meg velünk.

Szóval, ott tartottunk, hogy megvannak a festendő alkatrészeink, amiket valahogy rögzítenünk kell, de úgy, hogy adott esetben mozgatni is tudjuk. Minden módszer és anyag megengedett, a csipesztól a gyurmán át a kétoldalas- és pillanat ragasztón át bármi. A lényeg, hogy megfelelőan tartsa a munkadarabot. Én a Willys kerekeinél gépikávé-kevergető kis műanyagkanalat használtam. Ennek segítségével én is csak minimális mértékbel lettem festékes, és folyamatosan tudtam forgatni az alkatrészt, hogy mindkét oldala, egyenletesen kapjon a festékből.

És akkor a színről, amit ráfújunk a makettre. Nos, a negyvenes évek egyik divatárnyalatát alkalmazzuk. Sok éven keresztül volt ez az olive drab tónus a szövetséges erők legkedveltebb színe, egyaránt divatos volt a tavaszi, nyári és őszi modelleknél. Jó, télen általában kentek rá kis fehér festéket, meszet, illetve a sivatagi hadműveletekben résztvevőknél inkább a homokszín volt kedvelt. Árnyalatnyi eltérések voltak persze, hiszen nagyon sok beszállítótól érkezet a festék, sokféleképpen hordhatták fel, és ugye, az időjárási hatásoknak köszönhetően is változott a színek árnyalata. Éppen ezért ki merem jelenteni, hogy egyetlen igaz, és minden esetben tökéletes árnyalat nem létezik. De ez most minket nem izgat, nem kevergetünk, módosítunk a színen, egész egyszerűen rátüsszentjük a festéket a sprayből a makettre. Persze csak óvatosan, több, vékony rétegben, mert nagyon utálatos, mikor megfolyik a festék, aztán kezdhetjük az egészet elölről. Egy már majdnem jó makettről visszamosni a festéket, több, mint bosszantó.

Miután megkapta a Willys az alapszínét, jöhetnek az apróbb részletek: a kerekeken a gumiabroncs feketére, az ülések fém vázára erősítet ülölapok vásznának homokszínűre festése, a motortér részletezése, meg a satöbbik. A gumiabroncs festésénél alkalmazhatunk egy kis trükköt. A felni pereme értelemszerűem kijjebb áll, mint a gumi peremének síkja. No nem sokkal, de az a pár tized elég ahhoz, hogy ha nagyon híg fekete festéket folyatunk bele egy kis ecset segítségével, a hajszálcsövesség elvét kihasználva végig kússzon mellette a híg lé. Olyan pontosan húzza meg ez a módszer a vonalat, ahogy ecsettel csak nagyon gyakorlottak tudnák megoldani. Ha meg már megvan ez a szamárvezető vonal, sokkal könnyebb a mellette lévő területet lefesteni. Van, ahol ezt a módszert nem lehet alkalmazni, ott a jó minőségű ecsettel és a megfelelően beállított viszkozitású, folyékonyságú festékel is szépen lehet az ilyen határoló részeket festeni. Az üléslapoknál is így dolgoztam, az ecset legkülső felét finoman ráfektetve az élekre egész szép egyeneseket lehet húzni. Ahol elrontotta az ember, ott, ha az előző réteg elég időt kapott a száradásra, esetleg még más oldószerű is a két festék, vissza is lehet törölni, vagy egyéb, később részletezendő trükkel lehet kijavítani a hibát.

Ha minden részletet lefestettünk a megadott színre, van egy makettünk, ami nagyjából úgy néz ki, mint ahogy egy Willys a szalonban kinézhetett volna. Ha lett volna olyan bemutatóterem, ahol a katonák áttekinthették volna az értékesítővel, milyen felszereltségi szintek vannak, lehet-e estleg egyedileg konfigurálni, a speciális, úszóképes pótkocsi része-e az alapfelszereltségnek, milyen szervízintervallumok vannak, ilyesmi. Sajnos ilyen szalonokról nem tudok, de azért a maketthez kapott összeszerelési útmutatóból mi is megtudhatjuk, milyen extrák voltak ezekhez a többcélú járművekhez. Fel lehetett szerelni, ugye, gépfegyvert, amit leginkább a felderítési feladatokat ellátó járművek platójára rögzített állványon helyeztek el. Aztán voltak olyan verziók, amiknek az első lökhhárítója helyén egy vonóháromszög volt. Ezt az eszközt arra használták, hogy elakadt járműveket vontassanak, vagy ha a 105 mm-es löveget kellett mozgatni, két Jeepet egymás mögé tudtak kötni, így megduplázva a vonóerőt már könnyebb volt a sárban rángatni az ágyút. Ezeken kívűl, és persze többek között, volt még egy érdekes alkatrész, amit felhegesztettek a kökhárítóra: egy szögvas rúd. Ezt azért szerelték fel a kocsi elejére, hogy a terepen lehajtott szélvédővel kocsikázó katonák kedvét és nyakát ne szegje a németek által fák közé feszített zongorahúr. A Hegylakónak is mondogatták, a fejetlenség nem jó a csatamezőn.

Most már láthatjuk, nagyjából hogy nézett ki egy vadiúj Willys Jeep, de ezek a járművek igen gyorsan tele lettek használati nyommal, tiszta, makulátlan Willyst a harctéren elég ritkán látni. Ez a makett sem marad ilyen csilivili, legközelebb összeolajozzuk, besarazzuk, lekenjük mocsokkal, lekaristoljuk a festéket -de előbb megszívatjuk magunkat a matricákkal.

59 komment

Címkék: modell makett festés kisautó sipos managertoys tamiya streetsta willys

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr522562381

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2011.01.05. 18:21:04

szigetelőszalag mennyire jó maszkolásra? leszedi a festéket?

Ninjaboy 2011.01.05. 18:54:53

@enpera: Túl vastag, ezért a széle (ami picit "szőrös" is lehet) nem tapad le rendesen, plusz ahova odaragasztod, utána taknyos lesz a szagra felhordott ragasztótól.

RocketRider 2011.01.05. 19:04:17

zsírtalanításhoz használj szilikonmentesítőt, festékboltban lehet kapni

pulcsi1 2011.01.05. 19:17:00

zsirtalanitáshoz van egyszerübb is,még pedig alkoholos ablaktisztitó amit én ecsettel kenek át majd közepesen meleg vizzel öblitek.Autókhoz való pasztával javitottam egy makett felületét majd ablakpucolóval lemosva vizbázssu lakkal fújtam le.Semmi baja nem lett.

Ninjaboy 2011.01.05. 19:28:40

@pulcsi1: Jajaja. A tömítéshez, javításhoz én is vmi ezer éves magyar gyártású tömítőpasztát használok, amit még a zsigulikhoz-ladákhoz találtak ki. Azóta sem száradt be és tökéletes :DDD

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.01.05. 19:52:14

Alakul, alakul.
A koptatás mondjuk jó muri, szárazecset, stb. :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.01.05. 19:53:02

@Ninjaboy: Plusz vastag, és mellette lesz egy vastag festékperem, miután lehúzod

rollin 2011.01.05. 20:19:12

@enpera: a szigetalőszallag az teljesen nemjó, a már fentebb leírt okok miatt meg még mert nyúlékony, sose lesz egyenletes a széle és a vastagsága miatt a két eltérő festék között lesz egy magasságbeli különbség.
Nemhiába van makettező takarószalag..
és még 1 jótanács: ha utcai autót szeretnél kitakarni, több színűre fújni a kasztniját akkor a legelegánsabb megoldás ha az 'illesztési hézagok'nál van a választóvonal mert ott kevésbé látszódik a magasságbeli különbség az egymás mellet lévő festékrétegek között.

bacondesign 2011.01.05. 20:20:39

Hol és mennyiért lehet ilyen festéksprayt kapni? És mekkora kiszerelésben? Egy matchbox vagy egyéb régi diecast kisautó felújításához sajnálnék megvenni egy 400ml-es sprayt, de ha árban egy kisebb nem olcsóbb, akkor marad az.

min 2011.01.05. 20:21:02

és a festékspray tökéletesen rossz megoldás ha a finom részleteket nem akarod elfedni. Az autószerelő ismerős azt is mondhatta a jó alapanyag mellett, hogy az alapozás az már félig jó festés...

halaloszto 2011.01.05. 20:25:15

1. zsirtalanitas utan a fogdosastol nem lesz zsiros, mert cernakesztyut vagy latex kesztyut huzol. ez ilyen egyszeru.

2. tovabbi jeloltek zsirtalanitasra: nitrohigito.

az ultimate a fektisztito spray, de az lehet hogy megint megmarja.

vajk

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 20:37:02

@enpera: Én nem vagyok olyan bátor, mint a többiek, mert szigszalag és szigszalag közt is van különbség. Általában én sem javasolnám, de vannak helyzetek, feladatok, amire jó. Például ha vékony csíkot vágsz belőle, nagyon klasszul lehet ívet kanyarítani vele. De festékboltban kapható maszkolószalagból is találkoztam már gyalázatossal, ami az istennek nem tapadt, meg olyannal is, ami szinte minden felületen jól megmaradt.
A festékváll képződése valós veszély -de csak vastag festékrétegeknél. Ha retuspisztollyal dolgozik az ember, nem feltétlenül szükséges olyan rétegvastagság. Ha meg vastagon hordja fel az ember a festéket, bizony a klasszikus maszkolószalagnál is lehet festékváll.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 20:37:39

@RocketRider: A szilikonmentesítő valóban jó lehet.

min 2011.01.05. 20:37:50

@halaloszto: A nitroval pont jól szétmarod a műanyagot. Nem baj legfeljebb a következő projekthez lesz sok műanyagragasztó belőle.
A féktisztító jó esetben csak a festéket szedi le rosszabb esetben az egész műanyagot megtámadja.

Még pár kukázási tanács?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 20:39:37

@pulcsi1: Maszkolás után már az ember nem mosogatja vízben a modellt. befolyik a papír alá, átnedvesedik, megülhet a maszkolószalag alatt -ellenjavallott.
A klasszikus késtapasz valóban elég jól használható tömítőanyag.

min 2011.01.05. 20:39:46

@streetsta: Semmilyen szigszalag nem alkalmas maszkolásra. vannak erre megfelelő eszközök. Maradjatok a makettező boltban kaphatónál. nem drágább egy jó szigszalagnál és nem szivatjátok magatokat.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 20:42:12

@bacondesign: Nem lesz olcsóbb, ha a mennyiségre vetíted, sőt. Itt inkább arról van szó, hogy speciális az anyagösszetétele, a pigmentjei egy makettfestéknek, és speciális színekben kapható. Meg merem kockáztatni, hogy egy Matchbox részletgazdagsága nem igényel makettfestéket.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 20:48:12

@min: Nos, ez így, ebben a formában nem igaz. Én is tartottam kicsit a spraytől, mert bár fényes színeket használtam autókhoz, de ez volt az első matt festékem, nem tudtam, mire számíthatok. Nos, kijelenthetem, hogy a Tamiya spray-k mindegy, hogy fényes, vagy matt, egész egyszerűen fenomenálisak. A fényes álomszerűen terül, csillog, mint a Salamon töke, ráadásul szépen "ráfeszül" a felületre, minden részelt tűéles marad. A matt színeknél csak annyi ehhez képest a különbség, hogy szép, egyenletesen matt felületet ad, és ugyanolyan jól fed és terül, mint a fényesek. Minden apró csavarfej tökéletesen kivehető maradt alatta. Persze, a retuspisztoly a legjobb megoldás, de ha valaki nem akar beruházni kompresszorba, airbrushba, annak teljesen jó megoldás a makettfesték-spray.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 20:52:45

@halaloszto: cérnakeszttyűt nem szívesen húznék ezy olyan makettnél, ami akkora, hogy a tenyeremben bőven elfér, és sok apró, hegyes és kiálló részlete van, amibe beleakadhatnak a kesztyű szálai, és vagy letörik, vagy csak kihúznak pár szöszt, amit csak festés után veszek észre, amint büszkén trónolnak a megszáradt festékben. A latexkesztyű lehet megoldás, de attól félek, a sok, nagyon pici alkatrész fogdosása, meg a finom munkák közben engem zavarna.
Ha lehet egy javaslatom, a nitrót ne próbáljad ki műanyag makettnél zsírtalanításra, mert annak nagyon csúnya vége lesz. A féktisztító is lehet, hogy túl agresszív lenne, de a nitrónak a közelébe sem ér.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 20:56:41

@min: Maszkolószalag helyett nem jó, de sok esetben jól ki lehet használni azokat a tulajdonságait, amik miatt nem érdemes maszkolószalag helyett használni. Ha például valami egyedi designt akarsz egy autó, vagy motor modellre, hajló-görbülő élekkel, csíkokkal, tökéletesen jól lehet használni.

min 2011.01.05. 21:09:06

@streetsta: Egy barátom kezdte spray-vel a fújkálást ahol ugy kb 5% megy a tárgyra a maradék a semmibe és a spray sem a legolcsóbb. Na osztott szorzott és egy olcsóbb retuspisztollyal meg eleinte levegőpalackkal jobban kijött rövidtávon mint a spray-vel. Aztán összerakott fillérekből egy kicsi kompresszort. Szóval szerintem a spray pár darabnál lehet csak előny és már középtávnál is inkább hátrány minőségileg és anyagilag egyaránt..

min 2011.01.05. 21:10:21

@streetsta: Ott előbb a maszkolóval a felület nagy részét kellene lemaszkolni és arra felrajzolni a kívánt mintát és utána kivágni szikével. Szebb és pontosabb megoldás lesz

min 2011.01.05. 21:12:55

@streetsta: Matchbox részletgazdagsága is csak a makettezőtöl függ:-D

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 21:14:42

@min: Annak, aki csak pár makettet akar összerakni, bőven jó a spray. Ha viszont komolyan veszi a hobbyt, nem kétséges, hogy kell egy retuspisztoly, sokkal több mindenre használható, mint a spray. de például nagy modelleknél, például fröccsöntött karosszériás RC autóknál, kamionoknál, tankoknál, vagy bármilyen nagyobb méretű, egyszínű, vagy kevés színű makettnél sokkal jobb megoldás a spray.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 21:16:55

@min: Erre mondják az öregek, hogy ízlések, és pofonok. Én például nem szeretek a makettre ragasztott szalagba belevágni, mert az könnyen meglátszódhat a felületen is. Hogy más bölcsességet is mondjak, ahány ház, annyi szokás. Meg türelem, tornaterem.
Néha magam is a hatásom alá kerülök, mennyire művelt és slágfertig vagyok:)

pulcsi1 2011.01.05. 21:24:21

@streetsta: Igaz ugyan hogy matricázva volt már a kaszni, de nem fürdetés volt,csak átmostam ablaktisztitóval majd egyböl folyóviz alá tettem.utána jól megráztam,hogy lejöjjön a legtöbb vizcsepp majd ment a radiátorra száradni.Egy Tamiya Ford Focus WRC a makett,Valejo acril fényes lakkal fújtam

min 2011.01.05. 21:43:45

@streetsta: Ezzel nem tudok vitatkozni:-)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2011.01.05. 21:44:14

Köszi a tanácsokat :)
Amúgy épp egy vitorláshajóval kűzdök, de egy tégely festék 900 ft volt, és kell 10-12 szín egy hajóra, rájöttem nem kicsit költséges ez a hobbi.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 21:55:27

@pulcsi1: Persze, ez egészen más eset. Én arra gondolok, mint ami például itt a képeken is látszik. Papír alapú maszkolóval körberagasztva, adott esetben papírral is kitakarva bizonyos részek -azt már bizony nem érdemes víz alá rakni. Egy teljesen kész kasztni, utolsó lakkozás előtt más eset. Mondjuk láttam én már tisztítószertől, víztől megfoltosodott vízbázisú festéket ... Már festet, matricázott felülettel nagyon óvatosan kell bánni.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 21:57:17

@enpera: Hühh, le vagyok maradva. Melyik cég makettfestékje kerül 900 Ft-ba? persze az se sokkal jobb, ha 5-600, de nyugtasson a tudat, hogy a következő maketthez már nem kell ezeket megvenni. Hosszútávú befektetésként kell rá tekinteni:)

rollin 2011.01.05. 22:00:06

@enpera: spray os festéket vettél? mert a normális kisüveges festékek tényleg kb56száz forintok és azokkal is gyönyörű felületet tucc csinálni, persze szükséges hozzá egy festékpisztoly is ami nemolcsó ):

Hurri Kán 2011.01.05. 22:08:26

Szép lesz ez ha kész lesz...

min 2011.01.05. 22:11:03

tényleg, miért lesz kétszínű?

Pityubácsi 2011.01.05. 22:24:03

végre willys! :-))

összeraktam kb. 15-20 autó makettet, de bevallom férfiasan, hogy a zsírtalanítást nagy ívben lesz.rtam.
és mégis tükörfényes lett minden.

van itthon egy revell t1 samba, meg egy hasegawa bogár összerakatlanul. már vagy 5 éve csücsülnek a szekrényben. a többi összerakottakat meg elajándékoztam ide-oda.
nekik kellene állnom ismét.

Pityubácsi 2011.01.05. 22:24:50

@min: a szemléltetés miatt.
látni lehet majd, hogy mennyivel kóserebb lefestve.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.01.05. 22:33:59

@Pityubácsi: Na, azért én sem voltam mindig ilyen alapos. És érdekes, én sem vettem észre a zsírtalanítás hiányát. De ha a technológia ez, akkor ennek megfelelően járunk el:)
Én is mostanában pakolgattam a maketteket. Félbemaradt T3 westfalia, rendőrautó, Tiger I harckocsi, Mi 24, F-4 Phantom, Harrier, bukólámpás Katana, Mitsubishi GT3000, Mazda RX-7, Wallace és Gromit modellek, Mini Cooper, két Harley...Az életben nem lesz rájuk időm.

Hurri Kán 2011.01.05. 22:35:30

@streetsta:
Végre egy önkritikus ember :)

Pont azt akartam kérdezni, hogy a manóba van neked ennyi időd ;)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.01.05. 23:16:02

Hejha.A gyakorló építőktől kérdezném, hogy ha elkészül egy makett, akkkor utána mit lehet vele csinálni?Kb. nézegetni nem?Mondjuk biztos jól el lehet szuszakodni az építéssel, és lehet, hogy nem is a kész állapot a cél, hanem maga az építés folyamata; de azután mi lesz vele?Nem maketteztem sose, azért kérdezem.Plusz a por elleni védelem hogy van megoldva?Búra alá? Vagy hetente kis ecsettel másfél óra b@$zakodás/darab?Mondjuk az akváriumba süllyesztett hajórepülőroncsnál nincs ilyen gond talán.És hol tároljátok? 5-10-20 darab makettnek már keményen kell a hely...
Nem kötexem amúgy, csak érdekel, hátha én is rákapok... :D Mondjuk inkább a motoros modellek izgatnának.

Pityubácsi 2011.01.06. 00:04:02

@geegee: építeni jó.
amikor kész van, akkor már csak úgy van.
ahogy a reklám is mondta "das ziel ist der weg" :)

Balu az Alfás 2011.01.06. 05:55:23

Alakul a gép! Zsírtalanításhoz és festékhígításhoz én sebbenzint használok.

Balu az Alfás 2011.01.06. 05:59:24

@geegee: A kérdéseidre jópár válasz el van rejtve ebben a képemben: :)

www.rcpilot.hu/users/727/4119/b_20100614719196897.jpg

Igen ,építeni jó. Nézegetni is jó. Összehasonlítani, egymás mellé tenni, fotózgatni, sb...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.01.06. 06:04:13

@Balu az Alfás: Huúúba...ker...Na de ezek nem ragasztgatós-összeszerelős darabok, hanem egybe gyártott fémkasznisok, nem?Nézdd el nekem lécci, hogy nem ismerem a pontos szakkifejezéseket...

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2011.01.06. 11:00:27

Maszkoláshoz a legjobb a festőboltokban kapható TESA szalag.

Pityubácsi 2011.01.06. 13:30:45

@Balu az Alfás: apám, nem gyengén vagy perverz :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2011.01.06. 13:33:29

@rollin: nem, ezek ecsetes olaj alapú festékek, hajóhoz ez való állítólag...

TeeCee :o) 2011.01.06. 13:36:31

Régebben én is vettem műanyagmakettet, de amióta csillagos égig ment az áruk, pláne festékkel, azóta áttértem a papírmakettekre...
Ha minden jól megy, este fotózom rendes megvilágítással a napokban befejezett Williams FW26-ot, a 2004-es forma1-es kocsit. (4 évig tartogattam félkészen, de most nekiálltam, befejeztem :D )

sealard 2011.01.06. 13:52:30

szárításhoz az egyik legjobb módszer, ha a hűtőbe vágod a cuccot pár órára. sokkal kíméletesebb, mint a radiátor és mégis ugyanolyan hatékony. csak utána várj egy kicsit amíg a hőmérsléklete kozelít a szobáéhoz.

Balu az Alfás 2011.01.06. 16:35:54

@geegee: @Pityubácsi:

Köszönöm. Ezeknek a nagy része ragasztgatós-festegetős kit. Csak azokat veszem meg fémmodellként, amelyeket nem lehet beszerezni 1:24-es műanyag készletben.
Általában azokat is szétbontom reszelek rajtuk, esetleg újrafújom.

Innen csak a Lancia Fulvia, Lancia Delta S4, Alfa 156, Alfa Giulietta, Alfa 8c, a Panda és a Citoen ID a fém.

a márk 2011.01.06. 17:42:16

ááá
makettezni akarok újra!

rollin 2011.01.06. 17:49:54

@enpera: hát az olajfesték az tényleg drága:(
nemtudom h milyen hajót csinálsz, de rokonom csinál(t) hadihajókat, tengeralattjárókat és a külsejéhez nem olajfestéket használ.
Az olajfestéket bőrfelületekre használja, használom (pl:autó ülés, ruha, állatok bőre...), de persze lehet h egyáltalán nincs igazam, csak azt mondtam amit mi csinálunk
sok sikert a hajóhoz:D

Sedulus · http://makrovilag.blogspot.com 2011.01.06. 19:09:59

Nekem is be kéne szerezni valami hasonlót.

2011.01.07. 09:46:14

Én besokalltam itt:
trainmodeller.freeblog.hu/files/2010/11/PB300151.jpg
Nem vagyok makettező, el is véreztem a feladaton. A sárga rész nagyobb lett, mint kellett volna. Javítani próbáltam, átfestéssel, tragikus lett a végeredmény. A megoldás nem más, le kellett csiszolnom az egész elejét és újrafestenem :(
Egyébként a maszkoláshoz TESA szalagot használtam és bevált, nagyon jól használható nem megy be alá a festék és nem lesz vállas.

TeeCee :o) 2011.01.07. 10:32:42

@Matiz: Azt már mondták, de a festékváll a festékréteg vastagságától függ leginkább, így tehát ha vékonyan fújod, akkor lehet ormótlan vastag is a szalag.
Hát igen, a fújásnál triplán áll a 'kétszer mérsz, egyszer vágsz' elv, szerintem mindenki szívta már meg :D

Néhány papírmakettet lefotóztam tegnap, az autókhoz ott a letöltési hely is: www.teecee.hu/albumok/2011_01_06_papirmakett

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2011.01.09. 17:25:44

A kólás kupakban lévő festéket te hígítottad? Én is ezt használom, de amikor maszkolok, akkor elég vastag lesz a festék pereme. Lehet, hogy ezzel ez javítható?

Balu az Alfás 2011.01.09. 20:22:42

@TeeCee :o):

Nagyon jók ezek a papírmakettek! Gratula!
Annyit kötekednék, hogy a BMW-t és a Mercit nem-e lehetne óvatosan lelakkozni (vékony rétegekben ködölgetni, hogy ne ázzon át) ?

Fényesen nagyobbat ütnének! ;)

makettes 2011.01.10. 20:20:07

Zsírtalanításhoz jó még a sima konyhai mosógatószer, igaz abból valami normálisabb, Cif, vagy Jar. Fékolajat inkább festék leszedéshez szoktunk használni, zsírtalanításhoz nem célszerű. Maszkoláshoz én Tamiya maszkolót szoktam, van több méretben, ahol pedig nagy felületet kell, ott besegítek sima papírral is, csak a szélekre kerül maszkoló.
A Tamiya festékspray tényleg egy nagyon jó festék, kezdőknek teljesen ideális, nekik még fölösleges befektetni pisztolyba, kompresszorba, lehet meg sem maradnak a makettezésnél. Amennyiben megmarad, akkor úgyis továbblép egy idő után, és megveszi a pisztolyt és kompresszort, de szerintem is felesleges ezzel kezdeni. Alapozni én is szoktam mattal, két dolog miatt. Egrészt én nagyon sokat átépítek, és a tömítéseknél sokkal jobban kijön egy réteg festék után, ha még maradt hiba. Másrészt jobban megtapad rajta a festék, pláne a fényes. Vannak olyan színek, pláne metálban, ha nagyon eltérnek a műanyag színétől, hogy nem is adná vissza rendesen alapozás nélkül, éleken nem takar. Ilyen pl a bordó, annak érdemes alapozni egy matt pirossal, még akkor is, ha piros a műanyag színe, mert az sokszor nem azonos árnyalatú, és ez kijöhetne a végleges színnél.
@geegee. A makettezésben maga az építés, az alkotás a legfontosabb, az hogy van egy eredeti vagy kitalált jármű, amit meg akarok építeni. Az, hogy ezt miként oldom meg, vagy miből, milyen technikával, és mennyire sikerül elérni a magamnak kitűzött célt. Persze nézegetjük őket utána, elvisszük kiállításokra, versenyekre, megbeszéljük mit, milyen technikával készítettünk, hasonlóak, de maga az alkotás öröme a lényeg.
Portalanítás történhet finom ecsettel, de én időnként le szoktam fújni kompresszorral.
@streetsta: Továbbra is azt mondom, hogy nagyon jó ötlet ez a felesben építés, én is elhatároztam, hogy építek majd így egy kamiont, csak a felét dobozból összerakva, persze festve, a másik felét pedig feljavítva.
Köszi a cikket, ha már pár új ember kedvet kap tőle a makettezéshez, már megérte!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2011.01.11. 22:18:40

Jelentem, vettem tecsóban síma maszkolószalagot, és az is tökéletes, nem kellett a modellboltos drága. Jól tapad, de a festéket mégsem szedi le :)
süti beállítások módosítása