Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Tocsnyik vagy nem tocsnyik?

2010.11.14. 08:22 ommm


Úgy érzem, a címben lévő szó némi magyarázatra szorul. A tocsnyik szó leginkább forgócskát jelent (nem összekeverni a tócsnival, lapcsánkával, röstivel, ami lényegében egy krumplilepény) , ha lefordítjuk. Mifelénk így hívták ezt a ma már klasszikus, nem kevésbé zseniálisan egyszerű, szovjet autós játékot, melyet Várnagy Zsolt barátunk döbbenetes játékgyűjteményéből választottam ki. Orosz neve Za rulem, azaz Kormány mögött.

A Totalcar apraja-nagyja és a kultrovat fele. Alig tíz perc múlva már az egész szint ebben a szobában nyomorgott

Zsoltról csak annyit, hogy tetőig megpakolt autóval érkezett és lényegében egy egész napra megbénította a cég munkáját, sorozatunkban feldolgozzuk az összes csodát, ez talán tekinthető az első résznek is.

Mivel engem már kiskoromban is csak és kizárólag az autós játékok érdekeltek, így karjaimat zsákmányt óvó sasként terjesztettem ki a két dobozra, mikor az Index-dolgozók hada lepte el a játéktermet. A tocsnyik az enyém, csak az enyém!

Ez a régebbi verzió, fix felüljárókkal, de ugyanúgy háromsebességes váltóval...

A játék önmagában pofonegyszerű, mégis, a nyolcvanas években a gyerekek, fiatalok, rendelkeztek akkora képzelőerővel, hogy kipótolják azt, amit ma már számítógépes grafikának, programozott modellnek vagy force feedbacknek nevezünk, a tocsnyik az autószimulátorok netovábbja volt.

Kormány, VÁLTÓ(!), slusszkulcs! Mind, mind maga a csoda, nem árulok el titkot azzal, hogy akinek a szülei a külföldi útról, netán a Konzumexből (Tuzexből) ilyet hoztak, az véresre kereshette magát egy-egy három perces bérbeadással. Nálam a tarifa egy nap autózás = egy napnyi nyolcsebességes, Favorit-bicikli kölcsönzés/egy Matchbox (de színváltós légyen) vagy négy gombóc fagyi, esetleg két puskás cowboy vagy négy indián volt. Haveroknak persze ingyen. Köridőket mértünk, borzalmas versenyek alakultak ki, autókat könnyítettünk vagy épp ellenkezőleg, lesúlyoztunk, olajoztuk az utat babaolajjal…

A tocsnyik felépítése maga az egyszerű tökély

Kétfélét próbálhattam ki, a régebbi, 75-80 között gyártott (a típusjelzésben az utolsó két szám jelzi az évet) egy bézsszínű kisautóval, míg a másik, 86-88 között készült a pirossal (gyermekkorunkban ez egyértelműen Ferrari volt). Zsolt mindkettőt a Vaterán vette, 4-5 ezer forintos darabáron. Ritka kincs mindkettő, hiszen nem csak, hogy megvannak a kisautók (ezek vesznek el először), de gyári csomagolásban, dobozban, minden papírjukkal egyetemben jutott hozzájuk.

A Kínai Rezegtetős Izé

Csak így neveztük ezt a fura, ám annál szórakoztatóbb szerkezetet. A kilencvenes évek elején készült, természetesen Kínában. A hangzatos Racing Car Game névre hallgató játék szintén nem túl bonyolult, mindössze két gombbal működik. A jobb oldalit megnyomva balról jobbra, míg a bal oldalit megnyomva jobbról balra remeg benne egy apró villanymotor és rázza a hátlapot, melynek köszönhetően a benne lévő kis versenyautó is a kívánt irányba reszket. Ezen sem könnyű hibapont nélkül abszolválni egy teljes kört, nekünk nem is sikerült. Ennek ellenére csodálatos móka, bár kétségtelen, hogy otthon a szülők bezárják a gyerekszoba ajtaját, ha elővesszük.

Mintegy ötezer forintért ütötte le Zsolt ezt is, két ceruzaelemre működik, gyenge pontja a motortartó műanyag elem, ha sokszor leejtik, előbb-utóbb eltörik, szerencsére könnyen ragasztható, pótolható.

6 voltos motor dolgozik bennük, huzalellenállással választható három sebességgel, a játékteret dörzshajtással forgatja egy gumihenger. Míg a régebbin az út felüljárói fixek, addig az újabbikon a felüljáró pilléreit csúsztatni lehet erre-arra, így a pálya nyomvonala is változtatható ráadásul a dörzshajtás gumihengerének átmérője változtatható, így tetszés szerint lassul vagy gyorsul a forgás. A kisautót egy mágneses karral tarthatjuk fixen síkban, a kar csak jobbra-balra mozog, a felfestett úttal egyetemben forog alatta a tárcsa. Három góliát-elemmel működik, ezeket célszerű nem sokáig tárolni benne, hiszen az elemtartó érintkezői megsínylik, ha kifolyik bennük a sav.

A kis motor egy dörzskeréken keresztül hajtja a tányért

Maga a játékmenet egyszerű és eszméletlenül idegölő egyben. Biztos vagyok benne, hogy azokból a gyerekekből, akik annak idején harmadik fokozatban csont nélkül végigtoltak mondjuk 10 percnyi tocsnyikot, azokból kőszikla türelmű, száz százalékos koncentrálóképességű úrhajósok lettek mára. A folyamatos kudarc azonban idegileg labilis egyedeket eredményezett. A kis műanyag kormánynak ugyanis szinte semmi ellenállása nincs, ráadásul hirtelen mozdulatra a mágnes elveszti a kisautót.

Ilyenkor kitekert kormány mellett kell nagyjából belőni a mágnes helyét - közben persze forog a pálya - és újra kapcsolatot létesíteni a gépjárművel. Szerintem maga a találmány zseniális, az akkoriban 10 ill. 11 rubel 50 kopejkás ár egy középkategóriás játékár volt, de megérte.

Olyannyira, hogy mind a mai napig gyártják. Nézzék csak ezt a példányt, fedélzeti számítógépnek nevezett körszámlálóval, átlagidő- és köridő-méréssel, vagy ezt a – szinte már túlfejlesztett – gyönyörűséget, pedálokkal! Hét és fél-tizenkétezer forint körüli áron kaphatóak, kár, hogy idehaza nem forgalmazzák őket. Veterán játék, felnőtteknek, borzasztó adag nosztalgiával és még ma is tömény szórakozás-faktorral.

50 komment

Címkék: szovjet kínai racing car kisautó tocsnyik körpályás rezegtetős

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr342444516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

donphobos 2010.11.14. 08:33:31

Egy játéknál (gyerek vagy felnőtt, mindegy) a képzelőerő szerepét nem szabad lebecsülni. Az része az élménynek, ez teszi egyedivé. A mai szuperrealisztikus számítógépes játékokkal pont ez a hozzáadott plusz vész el. Ahogy "berreg" a kisgyerek a játékautót tolva és hozzáképzeli "azt a bizonyos hangot" a játékhoz.

ÜdV!

Sztávrosz_ (törölt) 2010.11.14. 08:56:07

Aztaaa :) Noszatalgia rulez :)
Egy osztálytársamnak volt ilyen, névnapi szülinapi gyerekzsúrokon játszottunk vele amíg az elem ki nem fogyott. Imádtuk! A mai napig eszembe jut és úgy játszanék vele ismét, pedig régen volt az állt. suli :)

Bencergazda 2010.11.14. 09:33:53

Orosz neve Za ruljom. Kétpontos e-vel írják, mint Patyomkint, akit nem Potemkin-nek ejtünk. :)
Amúgy jó! :D

Gico 2010.11.14. 09:38:17

Nekem volt ilyen:D Baszki..... Hova lett vajon? Lehet megkérdezem anyámékat...tökjó poszt, állat nosztalgia! Köszi:)

Bencergazda 2010.11.14. 09:51:04

Ja, pontosítva, nemhogy jó, hanem fergeteges.

Leadfoot 2010.11.14. 10:03:17

Nekem volt gyerekkoromban a következő játékom:

Adott egy fémlemez "terepasztal" utakkal + van hozzá három felhúzós jármű (ha jól emlékszem két autó meg egy busz, szintén abból a fajta éles, hajlított fémből, amiből anno annyi játék készült.

Tudja valaki, mi volt ennek a neve, ki gyártotta?

Csabby 2010.11.14. 10:42:37

@Leadfoot: várj egy picit, mindjárt mondom mert nekem is volt ilyen, marha jó buli volt!

Csabby 2010.11.14. 10:47:14

Lemezárugyári közlekedési játék, ez a MAGYAR cég sokmindent gyártott...www.retronom.hu/panels_by_term/3/147?page=4

Hurri Kán 2010.11.14. 10:49:27

Hát ettől megint kész vagyok....

Tomi1994 2010.11.14. 10:55:32

@Csabby: www.retronom.hu/node/2784
Igen, ez az! Nekem is volt. Mekkora ötlet volt így megcsinálni drót és spec vezérlés nélkül.

p.a.r.t.i.z.a.n 2010.11.14. 10:57:36

A matchboxnak is volt ilyenje, nekem is volt egy használt példány, az világított is az autó előtt. Kérdés melyik volt a koppintás mert nem tudom időben hova rakni a kettőt. A matchboxé kicsivel nagyobb volt.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2010.11.14. 10:58:42

Teherautó kéne hozzá, és akkor a hang is élethű lenne :)

flatrabbit (törölt) 2010.11.14. 10:59:18

@Csabby: nekem is volt! imádtam. nézegetem én is a vaterán retronom-on hátha felbukkan egy megfelelő példány, de vagy az autók, vagy a táblák hiányoznak, vagy rozsdás... szóval még nem találtam

Rocko- 2010.11.14. 11:02:51

ez kész, nagyon kemény. :)

Stop Light 2010.11.14. 11:08:55

Nekem nem volt, de az egyik házban lakó srácnak volt egy ilyenje. Az anyja orosz tanár volt, elég sokat járt ki a Szentpétervárra, Moszkvába... amikor megjött akkor több csomag játék volt nála mint egyébként ruha vagy akármi. Állítása szerint fillérekbe került odakint a játék.

ommm 2010.11.14. 11:09:18

@Leadfoot: Lesz olyan is, de még mekkora!!!

flatrabbit (törölt) 2010.11.14. 11:14:28

@Stop Light: nem csak a ruszkiknál. én kint voltam bulgáriában 10 napra valamikor 83-86 között. akkor 16 ft volt egy leva. 30 leváért 2 bőrönd játékot hoztam.

pickapu 2010.11.14. 12:17:50

"Hol van a mágnesem?" - :DDD

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.11.14. 12:29:16

Én ilyent még csak nem is láttam sose vazze, ez nekem akkora új cucc. :)

Mondjuk lehet azé', mer faterom hajós lévén a nyugati motyókat hozta haza németországból. Távirányítós Porsche 911 volt, meg kurvanagy vödör legó, ezerféle, meg ilyesmi.
Viszont sose vót pedálos moszkvicsom, amit nem bocsájtok meg a világnak!!! :)

kkrampusz 2010.11.14. 12:45:07

@Leadfoot
Szerintem a Lemezárugyár gyártotta, anno nekem is volt. Egy darabig csorgott érte a nyálam egy ismerősnél, mire kaptam. Amúgy volt ennek egy vonatos változata is, sínekkel, váltóval, ha jól emlékszem farönköt szállított talán.

kkrampusz 2010.11.14. 12:46:44

Bocsánat, az előbb átsiklottam Csabby kommentjén..

Rocko- 2010.11.14. 13:29:56

@Tie: de még lehet! :))))

amatőr 2010.11.14. 13:36:54

Nekem valami végtelenített papírszalagos autós játék rémlik. Nagyjából A4-es felület volt szabadon a két gumigörgő között, az autót primitív módon egy kar mozgatta felülről, talán két sebességes volt, de volt benne duda is. Fogalmam sincs milyen gyártmány volt, talán csehszlovák. Valamikor a hetvenes évek legelején kaptam, akkoriban menő játéknak számított.

A Leadfoot által említett felhúzós kisautókkal, mechanikus irányváltó és megállító pontokkal működő pálya is volt, de több költözködés közben nyoma veszett :(

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.11.14. 15:01:08

Ugyanilyenem volt nekem is kölyökként és még ma is meglenne, ha nem lopják el a padlásról rengeteg más minden mellett. Viszont az "autó" - mert hát ugye nincs kereke, csak egy mágnes az aljában - az megvan belőle, ha valamely gyűjtő kollégának szüksége lenne rá, akkor keressen meg!

Apukámmal csináltunk hozzá "igazi" autót is, átalakítva egy apró, búcsús, műanyagautót. Annak volt rendes kereke és sokkal nagyobb kihívást jelentett, mint az eredetileg mellékelt.

Biztos, hogy a Matchbox Steer-n-go játékának a koppintása. Pontosabban annak erőteljes leegyszerűsítése. Először az 1970-es katalógusban bukkan fel, feltöltöttem róla két képet a 70-es, meg a 71-es katalógusból, hogy lássátok a hasonlóságot.

picasaweb.google.com/lh/photo/ydIfVOl-Y442gcd91kyblg?feat=directlink

picasaweb.google.com/lh/photo/anQvYqpMizTjBZCtYjEWvA?feat=directlink

hangacsi · http://www.hangacsi.blog.hu 2010.11.14. 15:33:36

Ma reggel felkerült a mindenki által ismert Zsiguli a blogomra!

hangacsi.blog.hu/

tiramiska 2010.11.14. 15:39:09

Hehe, 1szer fogtam a kézben. Csak nem működött....

Balu az Alfás 2010.11.14. 16:04:03

Huuuu.. erre emlékszem!
Láttam ilyet az egri lengyel-piacon kisgyerekként.
Persze akárhogy sírtam, nem vették meg a szülők :(

jocóka 2010.11.14. 17:00:17

nekem van ilyenem valahol a pincében, és elvileg még működik is :)

Leadfoot 2010.11.14. 17:21:18

@Csabby: Az ám!

www.retronom.hu/files/images/kepek/89/1976_Kozlekedesi_jatek.preview.jpg

Ez mekkora volt! Imádtam. Kár, hogy kidobtuk, mikor már nagyon szar állapotban volt, és az autók nem működtek. A narancssárga személyautó szerintem még megvan valahol, bár már nem üzemképes.

pickapu 2010.11.14. 17:35:37

@Leadfoot: Bazz! Arra a "műszeres vizsgálat" feliratra emlékszem! Akkoriban tanultam meg olvasni.

Pontificater 2010.11.14. 18:26:38

Uhh, kishíján könnyek szöktek a szemembe.
Arra a kék kormányos dologra csak halványan emlékszem, hogy játszottam vele valamikor. Ellenben az a piros rezgőmotoros csoda az elsős kiváló eredményeimnek szólt (igen akkor még jegyben értékeltek, mégsem sérült az elménk, s nem okoztak lelki traumát azzal, ha karót kaptunk).

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.11.14. 18:42:01

@Rocko-: Előbb lesz Toylanderem www.toylander.com/products.php
Ez villanymotoros, összkerekes, ezerféle extra, minden játszik hozzá. :)

De lesz moszkvics is. :)

Luk Szájpóker 2010.11.14. 21:28:41

Én be tudtam állni a "fűre" a kis kerítés mögé! :-))
Egy csomó emlék beugrott... Nem is értem, hogy nem lettem ürhajós, elem lemerüléséig nyomtam mindig....
:-))
Köszi a cikket, jól esett.
Szép estét!!

Csontos Szigfrid 2010.11.14. 22:08:43

Nekem is volt ilyenem. Órákig játszottam vele. Sajnos tönkrement, és rég eltűnt már.

Billz 2010.11.14. 23:08:19

Nekem egy helikopteres orosz játékom volt, amiben egy csomagot kellett szállítani. az is mágneses elven működött. Valaki nem tud arról képet? Vagy az orosz nevét?

jürgen baromartz 2010.11.14. 23:18:35

egy ilyen idegölő fost az első húsz másodperc után széjjelvernék.

nem nekem való az ilyesmi :D

Edd China 2010.11.14. 23:56:21

Nekem az orosz körbemenős volt gyerekként, pirosban, most is megvan csak romlott állapotban; a kínait meg az egyik tesóm kapott - mindkettőnk papóéktól - az is megvan valahol és még működik is. Simán végigvittem egyébként:D türelem kell hozzá, de megy az!:D

olvasat · http://www.kaligula.freeblog.hu 2010.11.15. 01:24:39

No, barátaim, mire valok az elszakitott orszagreszek? Ha valakinek ilyen kell, csak szoljon..

hangacsi · http://www.hangacsi.blog.hu 2010.11.15. 08:13:37

Újabb képek vannak a blogomon, most a 353-as Wartburg modellemről.

hangacsi.blog.hu/

Rocko- 2010.11.15. 10:27:40

@Tie: annyira de annyira tudtam! :D

skovalsky 2010.11.15. 10:46:44

Életem egyik legnagyobb traumája, hogy anno valami lengyelpiacon nem kaphattam meg ezt a játékot. Valamennyire feldolgoztam de most megint fel lettek tépve a sebek. :(

Grgabácsi 2010.11.15. 14:46:52

és olyat láttam, aminek gázpedálja volt ::)

_wood_ 2010.11.15. 16:32:20

az én gyermekkorom nídforszpídje a nídforszpíd volt.
az 1.

ma már az is vicces.

Danessz 2010.11.15. 18:24:19

Ezzel én még akkor is játszottam, mikor már nem is tudott körbeforogni! :D
Mi anno kiegészítő mágnest raktunk a kiskocsi alá, úgy nehezebben csúszott le róla!

zsolaxxx 2010.11.15. 22:01:34

@Sam. Joe: Üdv! Engem érdekelne, keress emailen, köszönöm

Zsolt

franxepe 2010.12.22. 14:16:50

uuuh de joo, nekem volt ilyen. kb '90 korul kaptam, szuleim brnobol hoztak vmi vilagkiallitasrol asszem. sajnos az enyem tudom hol van, szetszedtem amikor mar a sok hasznalattol annyiszor eltort a kormanya hogy mar tizedjere kellett (volna) ragasztani... ugy ereztem jobb helyen van az a villanymotor nalam mint valamiben amivel mar ugyse lehet mit kezdeni. a sarga vaz meg lehet megvan valahol. egyebkent az enyem pedalos volt, de fix feluljaros

2011.08.30. 08:38:08

Megbolondultam volna ilyenekért gyerekkoromban, ha tudtam volna róluk. Így maradt a nyálcsorgatás a neckermannos távirányítós kisautók meg az átlátszó harisnyás nénik után. :)

Megjegyzés: Kár, hogy indavideósan raktátok fel, megnéztem volna a videókat is...
süti beállítások módosítása