A szovjet autógyártás nem a választékról, vagy a minőségről lett híres, de az idő megszépíti az emlékeket, olyannyira, hogy ma már jó üzlet a gyűjtők, illetve a nosztalgiára fogékony vevők kiszolgálása.
Az indexes Gazda kolléga fedezte fel ezt a képsorozatot a neten: az 1:43-as makettekből álló, meglehetősen bőséges, bár még korántsem teljes gyűjtemény a Szovjetunió Autólegendái című kiadványsorozatból jött össze, amelyben a makett mellett kimerítő részletességű kísérőújság található, a kérdéses modell történeti és műszaki leírásával. Ez a formátum itthon sem ismeretlen - hasonlóan érkezett Nyegleó Zukja is - de az orosz változat tematikája eltérő: itt csak az egykori világhatalom gyártmányai találhatók meg, nagyjából a háborútól napjainkig.
Akad jónéhány darab, amelyre mi is nosztalgiával gondolhatunk vissza - például a piros Zsiguli kombi, vagy a zöld ezeröcsi -, vagy félelmet kelt az idősebbekben, mint a fekete ZIM, amelyet mi már csak a Tanú című filmben láttunk eredeti fényében. Akadnak olyan autók is, amelyeket itthon nemigen láthattunk élőben. Ilyen például a gömbölyű ős-Zaporozsec, a 965-ös - ezt a legenda szerint a magyar hatóságok utasították vissza annak idején borzalmas minősége miatt - ami ugyanakkor szintén egy filmből, a James Bond sorozat Golden Eye című részéből lehet ismerős: ez az az autó, amelyet egy jókora kalapácsütéssel indított a főhős CIA-ügynök segítője.
A kisautók egyébként egész jó kidolgozásúnak tűnnek, vagyis a célnak, azaz hogy visszaadják az eredeti autók karakterét, és szobadíszként szolgáljanak a nappaliban, tökéletesen megfelelnek. Ugyanakkor átszámítva 3000 és 7000 forint közti árukkal még épp nem tűnnek túl drágának. Nehéz megmondani, hogy milyen üzlet a kisautó-nosztalgia, de az az érzésem, egy akkora területen, mint a szovjet utódállamoké, akadnak vásárlók bőven.