Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Játék? Makett? Modell?

2010.08.15. 09:18 streetsta


Ha az ember olyan tárgyat készül vásárolni magának/gyermekének/ unokájának/férjének/kutyájának, ami hasonlít egy valóságban is létező járműre, csak kisebb, az a címben felsorolt kategóriák közül valamelyikbe mindenképpen bele fog esni. Nem árt tisztában lenni azzal, hogy mégis mi az, amit veszünk.

Nem akarok én most lexikonokat megszégyenítő alapossággal körülírni fogalmakat, épp csak annyira megyek bele, hogy világossá váljon, a polcon levő termék milyen elvárásainknak felel meg.

Nem érdemes odaadni a gyereknek, hogy tologassa a szőnyegen

Elsőként a makettekről ejtenék pár szót. Először is, nem szeretem a makett szót. Mert sem angolul, sem németül nem használják, azt hiszem egyedül a franciák maquette szava jelenti ugyanazt mint nálunk. Nekem természetes, ha azt mondom, modellezek, akkor is, amikor egy műanyag készletet ragasztok össze, festek le. Ennek ellenére hivatalosan makettnek azokat a kicsinyített modelleket hívjuk, amik csak kinézetükben utánozzák az eredeti tárgyat. Amelyik már funkciójában (is) utánozza az eredetit, az modell. Tehát a kis műanyag repülő a polcon makett, a nagyobb, repülni is képes meg modell. A makett nem játék. A makett általában kicsi, törékeny alkatrészekből áll, az első tologatásra alkotóelemeire esik. Makettet nem azért veszünk a gyereknek (magunknak), mert majd azzal milyen jót játszunk. Itt a lényeg az alkotás öröme, illetve a kész tárgy szépsége. De erre a makett-dologra még visszatérünk.

Pillanatok alatt törik alkotóelemeire

Úgy gondolom, legalábbis magamnak valahogy eképpen fogalmazom meg: játék minden, ami lehetővé teszi, hogy játszanak vele. Ezért én a legkomolyabb RC autót és slotcar pályát is játéknak gondolom, egyáltalán nem érzem sértésnek, ha valaki, mikor azt látja, hogy autót, helikoptert, repülőt terelgetek rádióhullámok segítségével, hogy játszom. Csak ezek nem gyerekjátékok, hanem felnőttjátékok. Ennek ellenére azt is helyénvalónak tartom, ha egymás mellé teszünk egy teszkódriftert, meg egy összkerekes, félprofi autót, vagy egy elemes autópályát, meg egy komoly, digitális, 1/32-es versenypályát, hogy az egyikre azt mondjuk játék, a másikra, hogy azért az már nem játék. Miért is? Mert míg az egyik irányíthatósága, kidolgozottsága, tartóssága, karbantarthatósága csak egy minimális szintet ér el, a másiké szinte minden kívánságot teljesít. Bontsuk ezt egy kicsit ki, nézzük meg, mi a különbség egy távirányítós játékautó, és egy távirányítós modellautó között, szedjük pontokba:

Fényképen megtévesztő a hasonlóság, de repülni nem tudnak
  • Méret: na, ez az, ami alapján semmit nem lehet eldönteni. Vannak a piacon 1/43-as méretű, kőprofi autók, meg fél szobát betöltő, színes-szagos, zenélő játékautók. Aki méret alapján gondolja kiválasztani a távosautót a gyereknek, könnyen mellényúlhat.

  • Súly: itt sem lehet egyértelműen meghatározni, mi az üdvösebb: ha van benne anyag, vagy ha nincs. Általánosságban azért elmondható, hogy a versenycélú autóknál, ugyanúgy, mint a nagyoknál, minél kisebb súlyra törekednek – ezért is van néhány tized milliméteres, vákuumhúzott anyagból a karosszériájuk, használnak sok helyen szénszálas anyagokat, meg titánt. Persze más a helyzet a speciális modelleknél (sziklamászók, munkagépek, kamionok, stb) –ezekbe kell az anyag.

  • Ár: vehetünk játékot húszezernél is drágábban, meg modellt is kicsivel tizenöt felett. De az biztos, hogy tízezer forint környékén csak és kizárólag játékok vannak.

  • Kidolgozottság: egy verseny modell karosszériája nagyon sokszor csak jelzés értékű, nem találunk krómozott kiegészítőket, világító lámpákat, meg zenedobozt rajta. Persze vannak kivételek, a tökéletesen az igazi kamionokat utánzó modellek elektronikája minden fény- és hangeffektet tud, amit a nagyok. Ez sem visz minket előrébb.

Tehát eddig mindazon tulajdonságokat végigvettük, amelyek alapján nem tudjuk biztosan megmondani, mit tartunk a kezünkben. Mi is az, ami tényleg eldöntheti, játék, vagy valóban használható modell-e, amit nézegetünk? Jó esetben az eladó is meg tudja mondani, de ha játékboltban vagyunk (ne adj' isten szupermarketben), nekünk magunknak kell jobban szemügyre venni a portékát.

Korszerű off-road alváz
  • Irányítás: a játékautók általában egyszerűek, mint a faék. A kormányt mozgatva a pisztoly formájú távirányítón (mert pultos távirányítót autókhoz, különösen modellekhez nem igen adnak már) ezek csak a végleteket ismerik: egyenesen megy, vagy teljesen jobbra, illetve balra kormányoznak. Ugyanez a helyzet a gázzal is: tőgáz előre vagy hátra. Finoman adagolni a gázt, korrigálni a kormánymozdulatokat nem lehet. Ez nem elhanyagolható hiányosság, a gyerek is rá fog jönni elég hamar, hogy csak kínszenvedés lesz az autókázás, de nem móka. Elég gyorsan lesz az ilyen autókból porfogó. A kulcsszó, amire figyelni kell: proporcionális. Ez egész egyszerűen annyit jelent, hogy annyi gázt adunk, amennyire meghúztuk a gázkart, és annyira fordulnak el a kerekek, amennyire a kormányt eltekerjük. Vannak persze félmegoldások, amikor a két végpont közé még 3-4 kisebb lépcsőt tesznek, ezzel téve finomabbá a kocsi irányítását, de az igazi modelleknél ennél sokkal nagyobb felbontású a mozdulat, amit a kormánnyal vagy gázkarral teszünk. Ezen a felbontáson áll vagy bukik, hogy használható-e bármire a kisautónk. Ja, és rádióhullámokat használunk a gép irányításához, nem pedig infrasugarakat. Az infrasugarakat sokkal könnyebb leárnyékolni, megtéveszti a napsütés, kicsi a hatótávolsága.

  • Felépítés: minden komolyabb autó alvázra és karosszériára bontható. Nem csak azért, hogy a sérült elemeket könnyebb legyen cserélni, de azért is, mert így karbantartáshoz, akkumulátorcseréhez könnyebb hozzáférni a dolgokhoz. Ja, és a karosszéria szinte csak díszítő, védő funkciót tölt be (most az aerodinamikát kihagyjuk), nem a kocsi formája határozza meg, milyen autónk van, hanem az alváz. Ugyanarra az alvázra tehetünk Ferrari, Ford, Subaru, Volvo karosszériát.

  • Alkatrészek: minden fontosabb részegység tovább bontható, szerelhető, javítható. Természetesen igaz ez az elektronikákra, motorra, kormányszervóra is – ha elromlik, csak vesz az ember egy másikat, és mehet a móka tovább. Ha egy egyszerűbb játékautó futóműve eltörik, gumija elkopik, csak a sufnituning marad, mert ezekhez nem kapni alkatrészt. (Sajnos, még ismertebb játékgyártók, olcsónak nem mondható autóihoz sem. Láttam én már sírásra görbülő unoka-szájat, mikor nagyiéknak azt kellett mondanom, hogy sajnos, ha a forgalmazó nem tud alkatrészt adni, akkor én sem. Lehetett a huszonötezres autót kidobni. )

  • Akkupack

    Értem én, hogy elektromos, de mi hajtja? Az 1/28-as autókat kivéve, amelyeket mikroceruza méretű elem, vagy tölthető elem táplálja, minden modellautó akkumulátorból nyeri az energiát. Akkupakknak is hívják őket, mert általában 6 darab cellából készült kis csomag raktározza a voltokat és ampereket. Az akku „nagyobbra” cserélése a teljesítmény növelés legegyszerűbb és legésszerűbb módja. Nem méretben, hanem kapacitásban, esetleg névleges feszültségben nagyobb akkumulátorokkal érhetünk el hosszabb játékidőt, nagyobb végsebességet, gyorsulást.

  • Lehet-e tuningolni? A turbo feliratú gomb a távirányítón, vagy a hi speed kapcsoló a kocsi alján nem pont az, amire tuning alatt gondolunk. Modelleknél gyakorlatilag minden alkotóelemből van pontosabb, precízebb, nagyobb teherbírású, gyorsabb, erősebb. Ha jobban irányítható, nagyobb teljesítményű modellt szeretnénk faragni a gépből, csak a katalógusokat kell böngészni, van minden. Játékautóknál nagyjából a színes matricák szintjén kimerül a tuning. Sem az elektronika, sem a mechanika nem támogatja az ilyen irányú törekvéseket.

Azoknak, akiket esetleg sikerült összezavarnom, megpróbálom röviden összefoglalni: ha olyan autót akarunk, amiben hosszabb távon is örömünket leljük, ne legyünk restek, nézzünk utána, kellőképpen finoman irányítható-e, van-e hozzá alkatrész (gyakorlatilag csavar-alátét szinten).

Olcsó, "piacos" távirányítós autó rádiója

Sajnos elmondható, hogy az olcsóbb játékok már középtávon is drágábbak apunak-anyunak, mint a valamivel drágább modellek. Nem kell hozzá nagy matematikai tudás, hogy ki tudjuk számolni, ha minden eltörött kis izé után új autót kell venni, ahelyett, hogy egy párszáz, esetleg párezer forintos alkatrészt kicseréltünk volna, elég gyorsan elérjük azt az összeget, amennyibe a drágább autó került volna. Persze, ha csak le akarjuk tudni a dolgot, hogy elmondhassuk, kapott a gyerek távirányítóst, arra jók az egyszerűbb játékok is. Aztán mivel nem fog vele szívesen játszani a kölök, mert ugye ki vezetne nagy kedvvel olyan autót, amiben csak padlógáz és padlófék van, és minden kormánymozdulatra kilencven fokos fordulatot teszünk, szóval megunja, belöki az ágy alá, és nincs is vele több gond. De ilyet csak a gonosz szülők és rokonok tesznek a gyerekkel, ugye. (Ilyen esetekre ajánlhatom inkább a gagyi kis szintetizátorokat, dobkészleteket. Azt is megunja egy idő után, viszont addig is cafatokra tépi vele a család és a szomszédok idegeit. Egész olcsón kapni már ilyeneket. Én már csak tudom...)

Ez rejtőzhet egy egész pofás karosszéria alatt. Primitív felépítés, merev műanyagok, végtelenségik egyszerű elektronika

48 komment

Címkék: játék modell makett

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr762217312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sfdrake 2010.08.15. 10:04:04

Jó az írás, segít a tájékozódásban. Eddig nem foglalkoztam modell autókkal, de egyre inkább meghozzátok hozzá a kedvem :D A fiaimnak is tuti tetszene, neki kell állnom erre gyűjteni : D

CsGergo 2010.08.15. 10:13:56

@sfdrake: Nekem is pont ez a blog hozta meg a kedvem.Az online shopok erős keresletnövekedésre számíthatnak.:DNagymamám vett egyszer egy kb 30 centis Poschét,világított az első lámpája,az izzója egyből kiégett, előre ment egyenesen, hátra felé is, de csak jobbra tudott fordulni.Nemtom hány ezerbe került de nagyon gagyi volt.Nem győztük venni az elemeket.Utána hugom tologatta elem nélkül,végül odaadtuk a szomszédnak.Az egyetlen nagy élményem vele, mikor a frissen felmosott konyhába elkezdett pörögni.XD

GYUSZI BACSl · http://special.blog.hu 2010.08.15. 10:20:05

az öcsémnek van néhány nagyon élethű Exoto autómodellje, ezek tényleg lélegzetelállítóan néznek ki

de nekem az álmom továbbra is egy robbanómotoros RC modell

Balu az Alfás 2010.08.15. 10:30:00

Bizony, ez így van. RC vásárlásánál egyik legfontosabb szempont, hogy van-e hozzá pótalkatrész.

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2010.08.15. 10:36:08

Teszkódrifter, ez tetszik. Nekem egy 1:24-es Takara Tomy Hacsiroku drifterem van, duplamotoros, egyszerű, de rendkívül szórakoztató, írtam is róla:
szirszarjaim.blog.hu/2010/03/03/en_a_drifter
szirszarjaim.blog.hu/2010/03/08/en_a_drifter_2_resz
Játékélményben szerintem simán felveszi a versenyt a drága gépekkel. Tudom ajánlani minden magamfajta kezdőnek, hogy ne 35 ezer elköltése után jöjjön rá, hogy mégsem tetszik annyira vagy mégsincs elég idő rá, vagy hely...

szeme közé, laposan! 2010.08.15. 10:49:55

A Tamiya-csatlakozós az a kör-négyzet keresztmetszetű csatlakozós? Nehogy mást vegyek...

bardocz 2010.08.15. 11:45:51

@RÁJEN:
Ugyan ilyen lenne jó finoman irányítható verzióban.

Balu az Alfás 2010.08.15. 12:17:07

Rájen!

Nagyon ott van az blog-od! Grat, nosztalgiázam egy jót! :)

@szeme közé, laposan!: Ja, az a Tamiya csati. Erősebb motoroknál tanácsos kicserélni, mert könnyen szétolvad.

Balu az Alfás 2010.08.15. 12:18:01

Rájen!

Nagyon ott van a blog-od! Gratula!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.15. 12:42:06

@GYUSZI BACSl: Tudja Gyuszi bácsi, csak szépen sorban, a lépcsőket betartva!:) Először egy villanyos, csak aztán a robbanós.

a márk 2010.08.15. 12:44:55

egész őszinte leszek uraim, de minderre már 12 évesen rájöttem mikor még aktívan maketteztem. azért remélem előbb utóbb hasznos dolgokat is találok errefele...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.15. 12:46:41

@RÁJEN: Ó, a kifejezést nem én találtam ki. Ez van a hipermarket saját márkás játékautójára írva.
Ami a Takara Tomi driftert illeti, egy kis tévedést hadd javítsak ki: a második motor nem hajt, hanem kormányoz. Azért tudom, mert nekünk is volt (meg szerintem lesz is). Ez volt az egyetlen játékautó, amit beengedtem a boltba. Primitív, egyszerű technika, de móka vezetni, egész normálisan kezelhető, mint driftautó. Persze, ha nem sodródik az ember vele, hanem szépen íven akar menni, az már lehetetlen. Meg egy proporcionálissal még jobb a driftelés is, de az árát feltétlen megéri.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.15. 12:55:19

@a márk: Mivel nem mindenki makettezik, és ássa bele magát a témába már 12 évesen, szerintem van, akinek ezzel a kevéssel is tudtunk újat mondani. Szóval ezek is hasznos dolgok, csatk te már korábban megtanultad őket.
Arról nem is beszélve, hogy nem célunk a jövő modellezőit a blog segítségével kinevelni. Aki komolyan foglalkozik a témával, az fórumokra jár, olvas, szerel, versenyez. Egy szimpla, szórakoztató blog keretein bőven túlmutat a komoly technikai képzés.Ettől függetlenül sokkal mélyebben is bele fogunk menni a dolgokba, de a fokozatosságot szeretném betartani itt is.

sfdrake 2010.08.15. 13:20:54

@a márk: Van aki meg nem tanulta meg 12 évesen, mert akkor más érdekelte. Biztosan van olyan dolog amiről szívesen olvasol mert nem vagy jártas a témában, mások meg már ezer éve tudnak róla mindent, mégse fikázzák hogy erről minek írni, mert tudják hogy van akinek hasznos.

Buzzword 2010.08.15. 13:23:22

A Volvo S60 játék, makett, vagy modell? Mert megszólalásig hasonlít egy, a valóságban is létező járműre (S80), csak kisebb.

bardocz 2010.08.15. 13:33:26

@streetsta:
És ha lesz, akkor milyen áron?

Kopi3.14 2010.08.15. 13:35:12

Na, ha valaki eladná az a fenti McLarent, akkor vevő lennék rá. :) A többi valahogy most hidegen hagy, Tomcatet majd összerakok egyszer a jlvőben.

K.teknőc · http://www.homlokzatihoszigeteles.hu/ 2010.08.15. 13:50:40

Ezek az alkoholos RC gépek nagyon bírnak menni. Egy srác egyszer a volt sulinkban nagyon tolta neki, azt mondta, hogy olyan 60-ra bír felgyorsulni. A salakpályát rendesen felszántotta:D

soseleszekelső 2010.08.15. 14:22:11

Rosszul gondolom, hogy amihez van alkatrész utánpótlás, az megfelel a másik két elvárásnak is? Biztos, hogy szerelhető lesz, és a proporcionális irányítás sem fog belőle hiányozni.

Én modellpárti vagyok, a játékbolti eldobhatós távirányítósok hamar kukába kerülnek, mert előbb-utóbb úgyis megfárad benne valami.
Az egyetlen amit figyelembe kell venni, hogy a modellek általában nagyobb teljesítményűek, így nem árt, ha a gyerkőc már elbír a nagyobb sebességgel.

Amúgy meg érdemes körülnézni MiniZ-k között, az egyszerre játék, modell és makett. Jókat lehet vele játszani, műszakilag egy komoly modell, és a karosszéria kidolgozása szinte makett szintű.
Nekem pl. egy ilyen van:

cgi.ebay.com/Lancia-Delta-Martini-Racing-Kyosho-Mini-Z-MZX402M-/190430279851

Egyetlen hibája, hogy az ára is olyan, mintha venne az ember egy játékautót, egy modellautót, és egy makettet...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.15. 15:25:20

@Buzzword: Jajj. Jajj. Jujjujujujjj. Ez konkrétan fájt.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.15. 15:30:13

@bardocz: Csak azt tudom, hogy tízezer körül volt, talán tizenkettő. Hogy mennyi lesz most, hogy a dollár a legutóbbi beszerzéshez képest 30%-ot ugrott, nem tudom. Persze, Hongkongban olcsóbb, de ne feledjétek, egy vállalkozásnak nem illik kamu számla alapján vámoltatni, illetve egyáltalán nem fizetni vámot, áfát.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.15. 15:39:53

@soseleszekelső: Ez olyan, mint a minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár- szóval egy játék nem biztos, hogy jó modell, de egy modell szinte biztos, hogy jó játék.:))
Persze, a Mini Z drága móka (illetve csak első látásra tűnik annak, gyorsan kiderülhet, hogy olcsóbb, mint sok másik modell), de aki ismeri, tudja, hogy nem alaptalanul kerül annyiba, amennyibe. Ha pedig kompromisszumkész az ember, vannak alternatívák (Iwaver, NanoRacer, Carson kisautók).
Sokszor elmondtam, és sokszor el is fogom még, hogy pont az általad vázoltak miatt kedvencem az 1/28. Gyönyörű, részletgazdag karosszériák, profi alváz, elektronika...
A Lancia alatt mi van, AWD alváz?

donphobos 2010.08.15. 16:03:40

Sziasztok!

Találtam egy jó videót HPI Baja 5t autóról. Van benne sok lassítás ahol látható hogy milyen csoda futóműve van.

www.youtube.com/watch?v=g0prT9s7GAY&playnext=1&videos=GMPtLzadLuo

Ez a méret már tényleg autószerűen mozog, a lassított kanyarok nagyon látványosak.

Üdv!

Dandie (törölt) 2010.08.15. 16:04:13

Az első blogjegyzés után annyira fellelkesültem, hogy egy héten át olvasgattam az RC autók után, amíg végül 4 napja megvettem a kis Thunder Tiger MTA-4 S28-as 1:8-as Monster RC-t. Én is azt tartottam szemelőt, hogy legyen nitrós, és korrekt alkatrész ellátás. Első nap a berántó zsinór el is szakadt (dual sterteres, de még nem vettem startpadot hozzá, de azóta fúrógéppel önindítom), és az első alkatrész csere meglett, egy berántó zsinór, és négy darab 2-es metrikus imbusz. A kocsihoz volt robbantott rajz alátétig bontva, mindenhez verziószám, ment a telefon, másnapra itt volt minden alkatrész. Először nem hittem benne, hogy kishazánkban ilyen folyékony az alkatrész ellátás, kellemesen csalódtam.

Jótanács, kertbe nitrós RC-t senki ne vegyen. Egy napig bejáratós volt a motor, de még így is a 40.000-es fordulatszáma, és 106km/h-s végsebessége csak nagy, elhagyatott területekre szorítja a felhasználhatóságát. Ja és ha valaki nem akar 130ezret költeni egy "felnőtt játékra", egész jó használt piaca van az RC autóknak.

Tehát: én is emiatt a blog miatt vágtam bele, és nem bántam meg : ) Köszönöm : )

donphobos 2010.08.15. 16:07:51

Másik igen jó videó: Baja 5b kezdő lépések. Hogyan kell beindítani például. Ezt sem tudtam eddig.

www.youtube.com/watch?v=6tMUfbQCzI8&playnext=1&videos=9GTf0pBVpHw

Üdv!

donphobos 2010.08.15. 16:11:58

Baja 5 bashing, van 5t és 5b is a pályán. Ez mutatja hogy korrekt kocsi miket bír. Néha úgy fejre esnek vele hogy nekem fáj és megy tovább.

www.youtube.com/watch?v=C_RXEnCH7d0

donphobos 2010.08.15. 16:16:17

@Dandie:

Megnéztem a honlapon, ez pöpec masinának tűnik. Helikopterben a Thunder-Tiger megalkotta a Raptor sorozatot és már évek óta nem változtattak rajta annyira jól sikerült. Igazából elég ötletes dolgot találtak ki. Ez a klipp egy 60-as gépet mutat be.

www.youtube.com/watch?v=_3v0mslsh-0

Ez akkora mint a 90-es, de a motor kisebb. Mondjuk így is 1540 mm a főrotor átmérője. A jóember bemutatja a működési alapelvet, érdemes megnézni. És referenciaként bemutat egy autót is, hogy ne legyek teljesen offtopic.

bardocz 2010.08.15. 16:18:54

@streetsta:
Lehet benevezek majd egyre, aztán ha megőrülök, akkor gyűjtök az oldalatokon lévő hátsókerekes BMW-re. Bár az szobába már lehet picit nagy lenne...:D

Dandie (törölt) 2010.08.15. 16:28:32

@donphobos: Igen, a TT repzi meg heli elsősorban, a HPI Savage a celeb monster rc, de ott nagyon komoly árkülönbözet volt, és úgy voltam vele hogy a TT is megteszi. Összehasonlítási alapom nincs, hisz nincs HPI-m mellette, ami biztos nagyon jó,de így is amondó vagyok, hogy ez nekem tökéletesen megfelel. Még így is nagy. Először helit akartam, de mikor beleástam magam, kiderült, hogy nekem a 6ch-s gépek tetszenek, illetve az is, hogy kezdő ne használjon 6ch-t : ) Majd télen veszek valami szobacirkálót, mondjuk egy EasyCopter XS Metalt, az még koaxális, de jó móka, és keződnek megteszi. Aztán jöhetnek a raptorok : )

donphobos 2010.08.15. 16:57:53

@Dandie:

Én még lazán kezdőnek tekintem magamat, hiába csinálom már egy ideje. Nagyon nagy vacilálásban voltam hogy mivel kezdjek. Koaxiális lett, nem bántam meg. Ami a legfontosabb a helivel az az orientáció.

Két koordinátarendszert kell kezelned: egy a rádión XYZ és egy a helin XYZ. Amint befordulsz 90 fokot oldalra már rögtön nem fedi egymást a kettő. Ha pedig szembefordulsz magaddal akkor a Z kivételével tükröződik az irányítás.

Ezt kell nagyon begyakorolni, utána már lehet továbblépni. De ha ez nincs meg akkor nem szabad erőltetni szerintem.

Nekem szimulátorban most sikerült a héten normálisan lebegni magammal szemben, élőben még nem próbáltam. De majd legközelebb megpróbálom.

A következő fogós kérdés meg az hogy ha már jól megy a koax akkor 4-csatornás fixed pitch vagy inkább 6-csatornás "komoly".

www.youtube.com/watch?v=p01328LJshE

Van fésztyúbon egy jóember, a neve MikeysRC. Neki van pár nagyon jó magyarázó videója a témában. Ajánlom őket végignézni.

donphobos 2010.08.15. 17:22:07

@Dandie:

Másik javaslat. Ha elkapna a helikopteres láz akárcsak kezdő stádiumban is akkor mindenképpen érdemes végignézni MikeysRC tutorial sorozatát egy Align Trex 450 klón építésről. Az első epizód itt van:

www.youtube.com/watch?v=Z4zJREpU7u0

Nagyon jó magyarázós stílusban végigmegy minden részleten. Én vagy egy tucatszor végignéztem még a Lama v3-as gyakorlás során, akkor még csak gondolkodtam rajta hogy kellene egy nagyobb heli is.

Ha megnézed akkor lesz képed róla hogy milyen buktatók vannak, milyen nehéz beállítani, mire kell figyelni. A bábus ökörködés az elején ne zavarjon meg, a lényeget pontosan elmeséli.

Itt egy jó videó ami bemutatja hogy milyen egy 6-csatornás gépet irányítani:

www.youtube.com/watch?v=kwXwg0LmU04&feature=channel

Üdv!

donphobos 2010.08.15. 17:37:05

És egy kis ízelítő hogy hova lehet eljutni ha valaki évekig gyakorol és van hozzá tehetsége. Értelemszerűen nem én vagyok a felvételeken :-)

Egy elektromosra konvertált Trex 700-as tépnek meg nagyon:

www.youtube.com/watch?v=kxLGiHF17uU&feature=related

Aztán pedig egy nitrósat. A jóember valami eszetlen durván zúzza a botokat, a nem túl magas fűbe is bele-belecsippent. Érdemes nézni hogy a rotorszél hogy felveri a füvet. És hogy a hirtelen állásszögváltások hangja milyen lúdböröztető.

www.youtube.com/watch?v=VWUivMlPkTc

Szerintem itt az operatőr is tripla eszpresszóval indított vagy pedig egy mongúzt kértek meg hogy kamerázzon. Döbbenet.

Üdv!

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2010.08.15. 17:46:32

@bardocz: Egyetértek.
@Balu az Alfás: Köszönöm, ezért született...
@streetsta: Köszi a javítást, így akkor ma is tanultam valamit! Már nem járok ide hiába ;)

Csontos Szigfrid 2010.08.15. 18:03:40

@CsGergo: Nekem is volt ilyen. orosz volt, csak egy irányba tudott fordulni hátra. De abban az időben, ez volt a csúcs, amit Magyarországon lehetett kapni. Viszonylag jó árban. Csak az ember megunta hamar. Mikor nagyobb lettem, csak a motorját használtam. Ugye két irányba forgott. Lehetett belőle barkácsolni.

soseleszekelső 2010.08.15. 19:36:56

@streetsta:
Igen, AWD alvázon van.
Meglepő, hogy miket tud a kis gép, még aztán is, hogy két nitrós RC után vettem.
Sajnos most semmi időm nincs rá, csak kukucskál kifelé a makettes vitrinből. De nézegetni is jó.

slimfcuk 2010.08.15. 20:36:17

Engem az érdekelne, hogy a nitrós modelleken az kormánymű vezérlését hogy oldják meg? Meg hogy általában milyen megoldásokkal találkozhat az ember legyen az proporcionális vagy nem.

Emellett az elektronikáról is szívesen olvasnék, meg az egész rádióhullámos megvalósításról otthonilag. Villamosmérnökire járok és elbabrálnék az ilyenekkel, de jelenleg még nem tudok nagyon sokat a témáról.

soseleszekelső 2010.08.15. 20:55:44

@slimfcuk:
Félek, a válaszom nem lesz villamosmérnöki szintű, de azért megpróbálom.

Van az autókon (legalább) két szervó (gyak. kis villanymotor szerűség), egyik mozgatja a gázrudazatot és a féket, másik a kormányművet.
A tápot a szintén az autón elhelyezett akkumulátorról kapják. Vezérlést meg a rádió vevő moduljától.

bardocz 2010.08.15. 21:19:43

@soseleszekelső:
Nem gondoltam volna, hogy ezek így mennek:O

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.15. 23:10:04

@bardocz: Nem, ezek nem így mennek. Sokkal durvábban. Hátsókerekes alvázak, pályán, íven autózva úgy mennek, hogy berosálsz.

FeroxX 2010.08.16. 03:13:58

az anyukám gonosz volt :(

FeroxX 2010.08.16. 03:15:56

az én anyukám gonosz volt :(

a márk 2010.08.16. 06:28:57

szorri a megjegyzésért! tulajdonkkép interaktív modell/makett szakkör ez csak én nem voltam hozzá elég aktív. Idővel szeretnék, hisz elfogysztottam tucatnyi r/c verdát már... sok sikert!

soseleszekelső 2010.08.16. 09:52:32

Még annyit fűznék hozzá azoknak, akik most tervezik, hogy modellezésbe fognak, hogy nem kell a leggyorsabb, legdrágább autót megvenni.
Az RC-hez két dolog kell az autón kívűl. Társaság, és pálya.
El lehet cikázni egyedül is egy parkolóban, de más dimenzió, amikor összejön 3-4 autó, és van egy kis verseny. Nem profi versenyzésre gondolok, csak arra, hogy többen játszanak egyszerre. Úgyhogy minden kezdőnek azt ajánlom, hogy keressen társakat a játékhoz. Mindjárt kap majd segítséget, amikor el-el akad az elején.

A pálya sem könnyű kérdés, off-roaddal talán egyszerűbb, de on-roaddal már nehezebb.

És én pl. elkövettem egy hibát, amikor az on-roadot vettem. Persze nem volt jó egy alap gép, kétsebességes kellett, meg 70km/h végsebesség, mert az jól néz ki a katalógusban. Csak ott, ahol mások vígan brümmögnek az egyel gyengébb vasakkal, az enyém pont nem kihasználható, hiába verné őket rommá elvileg.

De hasonló a MiniZ is, egy átlagos nappali, vagy gyerekszoba simán kicsi arra, hogy kiautózza az ember, bőven elég oda egy egyszerűbb/lassabb készlet (iwaver?). Esetleg egy MiniZ Overland :))

traxx 2010.08.16. 12:29:18

Aki modellekkel akar foglalkozni, annak 3 dolgot tudok ajánlani: olvasni, olvasni, olvasni.
Mit? A különböző R/C modellezők fórumait. Hogy legyen fogalmad a dolgokról, hogy tudd, mi mivel függ össze. Tudom, a kezdő lelkesedést legyőzni nagyon nehéz, de nulla tapasztalattal rengeteg pénzbe kerül ez a "móka"(tapasztalat:( ).
Ha már sokat olvastál, akkor menj ki egy-egy találkozóra, versenyre, sok minden csak akkor fog letisztulni, amikor látod, megtapizod. Ha ez is megvolt, akkor jön a veszélyes rész. Rákattansz, és nem tudod abbahagyni.
Én anno 1 db offroad monsterrel kezdtem, mert hogy tökéletesen elég az igényeimnek. Azt' szép lassan jött a többi: 3 repülő, 2 hajó, 2 heli, 7autó(5 elektromos on(eből 3 1:28-as), 1 elektro és egy robbanós off)).

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.16. 13:00:10

@soseleszekelső: @traxx: Csak remélni tudom, hogy aki ide téved a blogra, elolvassa a hozzászólásokat is. Minden szavatokkal egyet kell értsek. Ezek a tanácsok olyanok, amiket magam is elmondok mindenkinek, aki komolyan érdeklődik, kérdez. Persze igyekszem majd posztba is foglalni az általatok elmondottakat is, de azt hiszem, hogy kezdőknek már most aranybánya a kommentek olvasása.
süti beállítások módosítása