1986-ban mutatta be a Lego az egyik legizgalmasabb szériáját, a Model Teamet. Nagy méretarányú, relatíve nagy elemszámú és élethű járművekről van szó. A megjelenés pillanatában mindjárt három készlet került a polcokra: egy kamion, egy terepjáró és egy F1-es versenyautó.
Mindössze 16-féle szett létezik, mondanom sem kell, hogy a gyűjtők imádják. Az összes készlet közül egyértelműen kiemelkedik a Giant Truck becenevű kamion. A névválasztás nem véletlen, a kész gép valóban hatalmas: több mint félméteres hosszával és majdnem 1800 elemével mai napig a legnagyobb Lego járművek között van.
A fekete-piros óriás 1996-ban jelent meg, és azonnal az összes kisfiú álmává lépett elő. Emlékszem jómagam is mennyire csorgattam a nyálamat a Tesco játékosztályának legfelső polcáról nézelődő Legóra. Azt azért már ’98-ban, nyolcévesen is beláttam, hogy a 43 ezer forintos ár alapján nem fog sok gyereknél a karácsonyfa alá kerülni ilyesmi. Aztán velem valahogy mégis megtörtént: sikerült Németországból szerezni egy darabot közel féláron, így ott figyelt a fa alatt a gigantikus doboz, rajta a kamionnal.
Az első sokk és a hatalmas köszönetnyilvánítási roham után azonnal nekiálltam összepattintgatni az 1743 elemből álló kolosszust. Már maga a doboz is egy jól szituált darab, az előlapja kihajtható, így belenézhetünk a dobozba. Belül minden katonás rendben ücsörög: felnik, gumik, ajtók, szélvédő és zacskókban különböző kockák, lapok és izék. Okos ötlet, hogy az elemek szín szerint vannak zacskózva, megkönnyítve a bogarászást, ami 1743 elemnél már valós előny. Persze biztos volt, aki összeöntötte, de hát úgy kell neki.
Az összeszerelési útmutató a kamion méreteihez illeszkedik: fektetett A4-es formátumú, jó súlyú, vaskos kis könyv. Az A-verzió összeszereléséhez 60 oldalon és 53 lépésen kellett átrágni magamat. Az összeszerelésen még egy gyakorlott Legós is el fog szöszölni jó pár órát. A lépések nagyon kellemesen vannak elosztva, mindig annyi elem kerül fel egy lépésben, amennyi még maximálisan követhető. Ahol kicsit több darabbal kell dolgoznunk, ott nyilak vagy külön mini útmutatók segítenek. El lehet rontani, de nagyon nehéz és a következő lépésben úgyis rájövünk, mert nem adja ki. Összességében hatalmas élmény összeszerelni.
A kamion belső szerkezete nagyon komplex. Mindenhol extra átfedéseket és tartóelemeket találunk: a Technix alvázon és a System kasznin is. Ezek kapcsán a Black Cat nem csak látszatra masszív: sehol nem nyekereg, nem hajlik, tökéletesen stabil. Szerencsére notóriusan lejáró és széteső részek sincsenek, nagyon átgondolt munkát végeztek a tervezők.
Kívülről a klasszikus csőrös amerikai és ausztrál teherautók stíluselemeit láthatjuk: nagy, függőleges hűtőmaszk, majd egy hosszú motorháztető. Ezen az ominózus motorháztetőn van egy fekete macska, mint márkalogó, innen a Black Cat becenév. Ezt a képeken felesleges keresni, ugyanis nem találom pár éve, ezért egy skorpió került a helyére. A részletek nagyon szépek és átgondoltak: szinte minden stíluselem megtalálható rajta, ami az igazi társain is.
Nagyon sok minden nyitható, mozgatható. A motorháztető például külön ötoldalas leírást kapott mivel 201 elemből áll. Alatta egy szépen megformált V8-as motort találunk, persze elég stilizált formában. A kamion két oldalán kis ajtók mögött szerszámos rekeszek vannak, szépen elhelyezett, kivehető szerszámokkal. A hálófülke hátoldalán találhatunk poroltót, ásót és létrát is.
A beltér is igényesen kidolgozott: sárga, állítható, dönthető üléseket, állítható kormányt és kávéfőzőt is találunk, sőt, még a fűtés légkivezetőit is megformálták a tervezők. A hálófülke is részletes: ágy, levehető kislámpa és tévé is került bele. Ide a vezetőfülke felől, vagy a kamion jobb hátsó részén lévő kis ajtón tudunk bejutni. Az alvás hangulatát két darab, többféleképpen nyitható tetőablak javítja.
A szett nagyon sok különleges elemet tartalmaz, amik dedikáltan ehhez a kamionhoz készültek. A kerekek már máshol is megtalálhatók azóta, de 1996-ban ehhez tervezték őket. A szélvédő és az ajtók más szettben egyáltalán nem kaphatók. A legjobbak viszont a króm elemek: kislámpa-tartók, díszrudak, fényszórók, szellőzőrostélyok és kipufogók teszik fel az i-re a pontot.
Persze a rengeteg nyektethető, mozgó alkatrész miatt egy gyereknek a játék is élmény a Black Cat-el. A kormányzás is megoldott: a fogasléces kormány forgatómechanikáját kivezették a tetőre, így simán irányítható a jármű minden gond nélkül. Azt azért hozzá kell tenni, hogy ez a kormányzási megoldás bonyolult, sérülékeny és rettentő nehezen szerelhető. Könnyen el tud válni néhány fogaskerék a tengelyétől, amit a helyére visszaimádkozni nem épp egyszerű.
Összességében abszolút nem véletlen, hogy a gyűjtők egyik kedvence ez a kamion: gyönyörűen kidolgozott, sok egyedi elemet tartalmaz és jó összeszerelni is. Bármilyen szobában jól mutat, szépen peckesen ácsorog. Sajnos sehol nem egyszerű beszerezni egy komplett szettet, mivel eleve nem készült belőle sok. Ebből kifolyólag mára az ára is elég borsos: nagyjából 100 ezer forinttól indul, de fellelhető belőle bontatlan példány is, potom 600 ezerért. Befektetésnek viszont nem rossz, mert szinte biztos, hogy ennél olcsóbb már soha nem lesz.