A velencei korzón olyan tömeg volt április első vasárnapján, hogy az arányaiban simán verte a Red Bull Air race tiszteletére Duna-parton összeverődő emberek számát. Mondjuk nem is csoda, elég rendesen megdolgoztak a szervezők a publicitásért, profi sajtótájékoztató az esemény előtt, meg aztán a helyszínen óriás kivetítő, komoly hangosítás, meg a jól megválasztott terület is sokat tett azért, hogy az emberek fürtökben lógjanak a korlátoknál. Komoly show-t láthattak, ráadásul egy új sportág első magyarországi versenyét is megnézhették – akárhogy is vesszük, ez dróntörténelmi esemény volt.
Mindenhol narancssárga dzsekik és pólók, a Drone Racing Hungary annyi szervezővel egyengette a versenyt, amennyi kisebb autóversenyeknek is becsületére válna. Az ilyen élénk színű egyenruhák tömege viszont nem csak a muslicákra, de a fideszes államtitkárokra is élettani hatással lehet, jött is L. Simon László, a parti fövenyen lendületesen lépkedve bejárta a pályát, majd rövid beszéddel lelkesítette az egybegyűlteket. Adott egy kis bukét a dolognak, hogy légvonalban nem is túl mesze Felcsúttól pont egy fideszes politikus nyit meg egy drónversenyt, ez tény. Ugyanakkor mindenkit megnyugtatott, hogy bár a megyében a drónok röptét nem mindenhol figyelik lelkesedéstől csillogó szemekkel, lesz patent szabályzás, meg minden, ami kell a jó kedélyű drónversenyzéshez. Jó látni, hogy ilyen rendezvényekre is ellátogat az államtitkár úr, mert így szélesedik a látótere, a modern technológiákról is több információhoz juthat. A drónok nagy teljesítményű akkumulátorait látva most már biztosan sejti, mi lehet a megoldás, ha nem fúj a szél, vagy nem süt a nap a szél- és naperőművek közelében.
Mivel a kamerás drónreptetés mostanában nem egyszerű dolog, itt volt a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembere is, Dr. Papp Gyula, aki biztosított mindenkit, minden a legnagyobb rendben, a hatóság a helyén. Tőle azt is megtudtuk, a huszadik század az automobilról szólt, a huszonegyedik viszont a drónoké lesz. Én mondjuk ennyire azért nem mennék messzire, de az biztos, hogy a drónok fontos szerepet fognak játszani. Már csak az a kérdés, hogy ha a Hivatal ennyire világosan látja a dolgokat, miért tartunk most ott, hogy mindenkit meg kell nyugtatni: igaz, elvehetik a kamerás drónodat, ha olyan helyen használod (különösen, ha nem hobbi célból repkedsz), de hamarosan még faszább szabályokat hoznak az illetékesek. Miért hamarosan, miért nem már korábban? Hiszen nem olyan régen változtatták meg a vonatkozó paragrafusokat.
De ez a rendezvény nem a fejesekről szólt, itt komoly verseny zajlott. Azt mondják, ez a jövő Formula 1-je. Azt is mondják, durvább élmény, mint versenyautóval a pályán csapatni. Pedig csak azt látod, hogy durván harminc centis kis visító izékkel bohóckodnak olyan fazonok, akik egy kisebb cipős dobozt gumipókoztak a fejükre, és közben úgy ingatják a fejüket, mint Stevie Wonder a szintetizátor mögött.
Ez persze csak addig tűnik viccesnek, amíg nem lát az ember egy drónfedélzeti képet, ami alapján a pilóták reptetik a gépeiket. Mert itt FPV-repülés zajlik (First Person View, ami nagyjából azt jelenti, hogy úgy-vezeted-mintha-benne-ülnél), ami nagyon más, mintha szabad szemmel nézve irányítaná az ember a gépet. Ami kintről nézve nem is nagy tempó, az a fedélzeti kamera képe alapján olyan eszement száguldás, hogy az embernek már attól hányingere támad, hogy csak nézi a drón belső kamerás felvételét. El sem tudom képzelni, mennyire szűkíti be az ember tudatát egy ilyen repülés. Talán majd eljön az idő, mikor kipróbálok egy ilyen gépet, de egyelőre a bátorságot sem merném venni hozzá. Alább egy jó minőségű HD videó, amit Fröccs a gépére rögzített kamerával vett fel - ennél sokkal rosszabb, esetenként szaggató kép alapján repülnek a pilóták
Komoly célgépek ezek, baromi masszív felépítésűek, a gyakran szénszálas kompozitból készült vázak nyekkenés nélkül élik túl a durva pofára eséseket is – ebben sokat segít, hogy a talaj laza homok, jelentős mennyiségű energiát elnyel a velencei föveny. Ettől még törnek-görbülnek a légcsavarok, szerintem behunyt szemmel is tudnák cserélni a ventilátorokat a pilóták. Már egészen kis sérülésnél is kukás lesz egy ilyen propeller, minimális kiegyensúlyozatlanság is kiborítja a vágyott egyensúlyból – azok a kis fekete szigetelőszalag-darabkák pontosan ugyanazt a célt szolgálják, mint az autók kerekén a keréksúlyok: ezekkel centrírozzák a légcsavarokat. El lehet képzelni, mennyire érzékenyek, ha egy ilyen pici darab szigszalag befolyásolja a viselkedést.
Aztán már azért sem szabad fent hagyni a sérült légcsavarokat, mert ha egy észre nem vett repedés miatt 120-140-es tempónál törik apróra a propeller, az végzetes lehet a drón és esetleg a nézők szempontjából is. Gondolom, nem kell ecsetelnem, milyen sérülést okozhat egy ilyen szilánk. A légcsavarokkal annyira vigyáznak a pilóták, hogy elektronika- és motortesztet is csak úgy hajtanak végre a paddockban, hogy leszerelik a propellereket. Sokan még ahhoz is lekapják őket, hogy a homokban landolt drónból kifújják a homokot. Ezt a videót elnézve nem nehéz megérteni, miért ilyen óvatosak.
Ez egy technikai sport, méghozzá elég új, ezért sok olyan problémára derül menet közben fény, amire korábban nem. Itt nincsenek egyforma versenygépek, mindegyik egyedi építésű darab, ezért aztán nem csoda, ha gondot okoz a versenyre rendszeresített adók rögzítése, bekötése. Aztán az is tud meglepetést okozni, mikor egyik-másik drón rádiója a pálya közepén elveszti a jelet. És verseny közben csak annyit lehet kideríteni, hol, melyik kapunál van a baj, de megoldást találni már nem sikerült – ez a gép többet nem repülhetett aznap.
Gondot tud okozni az is, ha nem az irányító rádiójelek, hanem a drón kamerájának a jele zavarodik meg – ha nem látom, mit csinál a drón, irányítani sem tudom. Okozhatja a zavart az is, hogy az éles fordulókban az adó és a vevő antennája nem párhuzamos egymással, de volt olyan eset is, amikor minden jel arra mutatott, valami kívülről érkező jel zavarta meg a kamera képét. Hogy szándékosan, vagy véletlenül, az már talán sosem derül ki.
Az ilyen rádió távirányítású modellek/repülőeszközök használata közben a rádióinterferencia lehetősége mindig ott van a levegőben – van, hogy szó szerint. Volt is egy kis kavarodás, amikor valaki a szomszédos strand területéről repült be a versenypálya mellé egy saját drónnal. Míg le nem szállt, fel kellett függeszteni a versenyt, senki-sehova. Illetéktelen behatolónk elég gyors volt, mert a helyszínt biztosító rendőrök elől ügyesen eltűnt, lehet, hogy így sikerült megúsznia, hogy elkobozzák az ő drónját is. Rendőrségtől, elkobzástól függetlenül is érdemes mindenkinek a fejébe vésni: olyan területen, ahol távirányítású modelleket, drónokat használnak, nem szabad csak úgy megjelenni a saját kis játékunkkal, és se szó, se beszéd nekiállni vezetni-repülni. Nagyon komoly bajokat lehet így okozni. És a modellezők ilyenkor fenemód rossz néven tudják venni a kedves bandázási szándékot is.
Hála a két horvát nevezőnek, a 37 fős verseny nemzetközi volt, ráadásul a két külföldi pilóta, Zed és IronicGTI, megelőzte az összes magyart is, Mögöttük ZsolteeFPV, Vini és Fröccs végzett (ha a Drone Racing Hungary is nicknéven emlegeti a pilótákat, nekünk is jó lesz), így az első futam után a magyar bajnokságnak is ez az állása.
A következő verseny a Hungaroring célegyenesében lesz, aki kihagyta a velencei futamot, május 15-én, Mogyoródon bepótolhatja a mulasztást. A második magyar drónverseny meg szinte olyan, mintha az első lenne, annyi különbséggel, hogy a szervezők és a versenyzők is valamivel tapasztaltabbak. Ja, és itt „vér” is fog folyni, az aszfaltba csapódó drónok látványos megsemmisülésére lehet számítani, aki a versenyekben az ütközést szereti leginkább nézni, itt garantáltan orgazmusközeli állapotba kerülhet majd.
Mivel a teljes verseny élőben, profi streamen követhető volt, a szervezők részekre bontva feltették az egészet a youtube-ra. hasra ütés módszerével választottam a nyolcadik részt, de a Drone Racing Hungary csatornáján megnézheti mindet, akit ilyen mélységig érdekli a dolog. Vannak itt külső kamerás felvételek - minden irányból fel lettek dolgozva a futamok -, láthatjuk azt a kameraképet is, amit a versenyzők néznek repülés közben, de van itt beszélgetés, interjú. érdemes beletekergetni.