Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Kincs, de most a sufniból

2013.12.10. 17:49 Sturcz Antal

Amikor laikusokkal beszélgetek modellezésről, a legtöbb ember fel tud idézni egy autót a gyerekkorából, ami eeeekkora volt, és ment, mint az ááállat, és természetesen szép króm felnijei voltak. Persze a visszafejtegetve az emlékeket legtöbbször kiderül, hogy az álomgép egy bóvli, és igazából a születésnap után két héttel már el is romlott. Daninál is valami hasonlóra számítottam, amikor szóba került a távirányítós autó. Aztán kimondta a varázsszót: TAMIYA! Valamennyire képben voltam, hiszen az első RC autó, amit vezettem a japán gyártótól származott, a meghatározó élmény után csak lelkesedni tudtam, bár annál többet, hogy a kocsi valami monster, nem sikerült megtudnom. Mivel úgyis évek óta csak a fáskamrában áll, ezért elkunyeráltam, és két hét múlva már a kezemben is volt a Blackfoot Extreme.

Tamiya 003

A gép olyan, amilyennek egy szörnynek lennie kell: négy nagy kerék chevron-mintával, és pickup kaszni, kilencvenes éveket idéző dekorral. Ugyan nem licenszelt, de igényesen kidolgozott, bár a Tamiya kínál részletesebb darabokat is. Amúgy kemény műanyagból készült, helyenként fémlemezekkel kimerevítve. Belegondolni is rossz, hogy hány darabra törne egy komolyabb borulásnál. Ez a példány rendkívül szép állapotban maradt meg, csak a centis porréteget kellett róla eltávolítani, ami az évek során gyűlt össze a tüzelő mellett.

Tamiya 004

A Blackfoot nevet először 1986-ban használta a cég, de ennek a változatnak már nincs sok köze az ős-monsterhez. Az Extreme 2005-ben jelent meg, és a mai napig kapható, Dani autója a mechanikus szabályzóból ítélve egy korábbi modell lehet. Közel sem tűnik annyira profinak, mint akármelyik aktuális monster, talán inkább ódon benyomást kelt, de körbelengi a minőség, nyoma sincs sorjának, vagy öntési hibának.

Tamiya 008

Érdekes, hogy például nincs bonyolult csuklós mechanika a kormányműben, hanem a szervó karjára közvetlenül kötötték az összekötőket, de a lengéscsillapítók is csak a súrlódásukkal csillapítanak. A szabályzó is a régi iskola szerint működik, egy szervó tekergeti a potmétert, szabályozva a motorfordulatot. Ennek megvan az a hátránya, hogy néha elszökik az autó, mert amikor az akku már annyira lemerült, hogy a szervó nem tud visszatérni középállásba, akkor simán továbbmegy, szerencsére ilyenkor már legtöbbször sétálva is el lehet kapni. Persze nincs akadálya annak, hogy modern alkatrészeket szereljünk be, de ez így az igazi, amolyan youngtimer, ami hibátlan állapotban maradt meg. Egyedül talán a műanyag perselyeket cserélném golyóscsapágyra, de azt is csak azért, hogy tartósabb legyen.

Tamiya 006

Leleményes megoldás még az is, hogy viszonylag egyszerűen összkerekessé alakítható a gép, csupán a hátsóhoz hasonló hajtóművet kell előre is beépíteni. Ha ez megvan, akkor tengelyenként egy motor hajtja az autót, ami nem hangzik rosszul. A sebesség alapállapotban persze meg sem közelíti egy mai gépét, de valahogy nem is hiányzott, hogy felszedje az utat. Mókás volt menni vele, de sajnos az elrevült gumibetétek a gátlókban nem nagyon csillapítottak, inkább pattogott, mint gurult volna.

A távirányító is a régi időket idézi, ez egy pultos Futaba, csak a trimmeket lehet beállítani, és megfordítani a funkciókat. Érdekes, hogy ezek mára teljesen kiszorultak az autós körökből, ilyen távirányítót már szinte csak repülőkhöz, vagy helikopterekhez használnak.

Tamiya 007

Kipróbáltam, mert hajtott a kíváncsiság, de nem volt szívem rendesen meghajtani, és nem csak azért, mert nem a sajátom.Lehet, hogy hülyeség, hiszen még gyártják, de ez a darab annyira szép állapotú, hogy kedvem lenne feltenni a polcra, hátha pár év múlva klasszikussá érik. Láttunk már ilyet.

5 komment

Címkék: monster rc tamiya

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr785673917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2013.12.10. 18:35:44

Kicsit helyesbítenék ha nem baj. Szervó védő van a kormánynál. Tamiyáék ősidők óta alkalmaznak olyan szervóvédőt amit közvetlenül a szervóra lehet szerelni. Egy ekkora kerekű autónál amúgy is sűrűn kellene cserélgetni a szervó fogaskerekeit ha megütik az elejét akár egy kicsit is.
Manual 5. oldalon látható: www.wheelsacademy.info/rc/tamiyapdf/TamVeh76.pdf

Pultos rádiókról is pár szót szólnék. Ezeket az egyszerű AM-es 2 csatornás "pultos" rádiókat csak autókhoz és hajókhoz használják. Repülő és helikopter modellek sokkal biztonságosabb és nagyobb hatótávú rádiót igényelnek, ráadásul nem elég a 2 csatorna, repülőhöz minimum 3 (csűrő nélküli) de inkább 4 csatorna, normális helikopterhez 5 csatorna szükséges.

A golyós csapágyak nem tartósabbak mint a műanyag perselyek. Viszont sokkal kisebb a súrlódás, ezáltal javul a teljesítmény és nő a menetidő. Az elektronikus szabályzó szintén növelni tudná a menetidőt egy feltöltéssel.
Csapágyakat, elektronikus szabályzót és egy olajos lengéscsillapító szettet én is beletenném, aztán had szóljon. Amúgy nem annyira törékenyek mint amilyennek tűnik.

Sturcz Antal 2013.12.10. 18:50:25

@Modell Mánia:
Köszönöm az észrevételt, de a komment miatt most ismét ellenőriztem, és nincs szervó védő. Ez ugye egy kis rugós mechanika lenne, de - legalábbis ezen a konkrét darabon - nincs. Az első szétszerelésnél nekem is furcsa volt, hogy egy szimpla műanyaglemezről van szó, aminek egyik végen a gömbfejek vannak, a masik vége pedig a szervó tengelyére van rácsavarozva.

A távirányítónal pedig belátom, hogy nem fogalmaztam egyértelműen: a "pultos" jelen esetben a felépítésére utalt, nyilván nincs elég csatorna rajta például a helikopterekhez.

Plumper_ 2013.12.11. 08:52:49

nagyon tetszik és mindig is akartam ilyet. vagy inkább a robbanómotoros verziót, de az olyan drága, hogy majd visszatérek rá - reményeim szerint - 10 év múlva.

KissAttila · http://www.csicso.com 2013.12.11. 16:11:49

Szeretem az ilyen retro kocsikat, ha tudtok még szerezzetek, írjatok róla
süti beállítások módosítása