Az amerikaiaknak sok mindent el lehet adni, ami a huszadik századi éveikre emlékezteti őket, mégis van abban némi perverzió, ha az ember polcán Kennedy Lincolnjának mása áll, benne a fejlövés előtti másodpercekből megörökített elnök bábujával. Egy évvel az amerikai választások után érdemes végignézni, miként ihlette meg a modellautó-világot egy-egy elnöki autó.
Autót az elnöknek
William McKinley volt az első amerikai elnök, aki autóban ült. 1897 és 1901 között vezette az országot, és akkoriban fel sem merült, hogy a nemzet első embere hivatalához ilyen járművet kapjon; a politikusok vasúton járták az országot, és lovaskocsikon mutatkoztak. A McKinley-t követő Theodore Roosevelt már rendszeresen használt egy fehér Stanley Steamert, ami a legelső állami tulajdonú autó volt az USA-ban.
1939-től beszélhetünk kimondottan elnököknek készült autókról. Ekkor lett a Lincoln az amerikai elnök ellátója, és ekkor építették meg az első olyan autót, aminél a tervezés egyik fő szempontja már az ország vezetőjének biztonsága volt. Ez a bizonyos első példány a K-sorozatból készült, Sunshine Special néven lett ismert, és Franklin D. Roosevelt használta. Az úgymond alapfelszereltésgű változattól nem sokban tért el: extra fényszórókat és szirénát kapott, kiszélesítették rajta a fellépőket és fogantyúkat tettek rá, hogy az elnök biztonsági emberei könnyen felkapaszkodhassanak rá. A Pearl Harbor-i japán támadás után azonban egy páncélozott 1928-as Cadillac 341A-ra cserélték, amit még Al Capone-től kobzott el a Pénzügyminisztérium. A gengszterautót Roosevelt addig használta, amíg a Sunshine-t megerősítették.
A legismertebb elnöki autó kétség kívül az a Continental, amiben John F. Kennedy-t lelőtték 1963-ban. Az SS 100 X-as után még egészen 1989-ig tartott a Lincoln-uralom, Clinton óta viszont csak Cadillac furikázza a vezetőt és személyzetét.
Egy rövid Google-kutatással bármely amerikai elnök autójáról találni 1:43-as modellt. Legnépszerűbb a Kennedy-féle Lincoln, de az ifjabbik Bush, vagy Obama Cadillac-jei is rengeteg készítőt megihlettek már.
Ebben a műfajban meglehet, nincs szükség újabb liszenszekre, ezért készül annyi botrányosan egyszerű másolat, amibe az illetékes hivatal valószínű sosem egyezett volna bele. Nevesincs cégek ráraboltak a témára, és fillérekért legyártatják Kínában az elnagyolt kisautókat – ami a két ország közeledése előtti idők elnökeinek autójáról lássuk be, minimum furcsa.
Készülnek igényes megoldások is, és ezek közül is kimagaslik a Minichamps sorozata, melyben emlékezetes parádékon mutatkozott autókat örökítettek meg. Német cégről van szó, így nem meglepő, hogy a háromdarabos sorozat egyike Kennedy 1963-as berlini látogatásának állít emléket. Ez talán az USA-ban egy kevésbé népszerű kiadás, a demokrata elnök tragikus dallasi útjáról készült modell viszont már inkább az.
Az 1:43-as Lincolnban mintha csak megfagyott volna az idő: az autó hat szereplőjének élethű másai mind a lövések előtti másodperceket idézik. A morbid jelenet fémbe és műanyagba öntött mementójára 90 dollár körüli összegért lehet ráakadni az interneten – a gyártónál már elfogyott, így leginkább csak gyűjtőktől beszerezhető.
Ma a leginkább várt elnöki jármű egyértelműen a Ground Force One. A tavaly újraválasztott Barack Obama nemrégiben elkészült buszáról egyelőre nincs modell-változat, pedig kétség kívül jól mutatna bármely ilyesféle kollekcióban.