Régóta rá vagyok kattanva az RC autókra. Sajnos amikor az életkorom indokolta volna, akkor még egy normális készlet bőven 70-80 ezer forint magasságában mozgott, nekem pedig már volt egy drága agybajom, így a téma parkoló pályára került.
Persze továbbra is foglalkoztatott, de csak passzívan: olvastam fórumokat, több órányi versenyt néztem meg videón, vagy különböző gyártók újdonságaira csorgattam a nyálam szakboltokban. Nem akartam belevágni, de a bogár már túl mélyen benne ült a fülemben. Éppen ezért volt egyre gyanúsabb a szerkesztőségben kallódó hatalmas HIMOTO feliratú doboz. Ismerve az itt dolgozókat akkor sem lepődtem volna meg, ha madárpókok vagy Vespa hengerfej van benne, de egy Short Course Truck volt, távirányítóval együtt. A centi vastag porréteg, és a dobozban talált 2010-es keltezésű pizza blokk alapján nem ma volt, hogy utoljára elővették. Gondoltam, legalább kipróbálni elkérem, úgyis akad otthon hozzávaló akku.
Aznap este kilenc után, két kör között még futóművet állítottam, és éjfélkor azt próbáltam kideríteni, mekkorát kell nyitni az első kerekeken, hogy jobban forduljon. Még takarítani is jó volt, pedig azt azért kellett eleget. Mivel a kerekek a kasztni alatt vannak, az összes törmeléket behordják az alvázra, ez később okozott is elég gondot. Ha már az alváznál járunk: ebben az árkategóriában nem jellemző az alumínium használata, itt mégis van elég. Például az egyik leggyakrabban amortizálódó elem, a rugótorony, és a felváz is könnyűfém, akárcsak a kardántengely.
Az autó négykerék-meghajtású, motorja pedig egy szabvány, 540-es méretű, kefés darab. A szabályzó 7,2 voltos, három utas, így előre és hátrameneten túl fékezni is lehet vele, ami hasznos, mert az autó tényleg gyors. Bár a motor nem kirívóan erős, a kezdő tulajdonosnak ez is meglepő lesz, főleg, ha előtte csak kétkerekes autót hajtott, mint én. A lengéscsillapítók műanyagtestűek, és a fórumok tanulsága szerint ezek adják meg magukat a leghamarabb. Nálam az egy hét alatt nem eresztették el az olajat. A hajtáslánc kellően túlméretezett, eredetileg a robbanómotoros változathoz készült, így egy kezdő se tud benne nagy kárt tenni, de nincs akadálya az utólagos tuningnak sem.
Menet közben derül ki, hogy az autó nagyon harmonikusan van összeállítva, nincsenek benne kirívóan jó, vagy rossz alkatrészek. A szervó egy egyszerűbb, háromkilós darab, teszi a dolgát rendesen, versenyezni nyilván nem elég, de annak tökéletes aki csak most fedezi fel a két végállás közti tartományt. A futómű gyári hangolása nekem tetszett, élethűen mozog vele a gép, de nagyobb huppanók után könnyen leért az alja. Én egy-egy hézagolóval növeltem a rugók előfeszítését, így már nem volt gond. A gyorsulás kevésbé látványos mint egy kétkerekes autónál, nincs burnout, csak simán valószerűtlen meglódulás bármilyen felületen. Apropó felület: a keményebb, poros terepen érezte igazán jól magát, a mély homokhoz, vagy füves mezőhöz talán kicsit kevés az ereje. Elmegy ezeken is, csak valamivel lassabb és jobban melegszik a szabályzó és a motor.
Egy dolog volt nagyon zavaró a használat során: ugyan a motor áttétele burkolt, de rendszeresen beszorult néhány kő a fogak közé. Ettől az autó nem megy rosszabbul, de amellett, hogy komolyan amortizálja a fogaskerekeket, még kellemetlen zakatoló hangot is ad. A probléma némi házi barkáccsal megoldható, de akkor is kellemetlen, hogy néha negyedóránként le kell csavarozni a burkolatot, majd gombostűvel piszkálni a szemcséket a fogak közül.
Ettől eltekintve autózni tényleg hatalmas élmény vele, a mozgása nagyon valódinak hat, nem pattog, szépen kimozogja az egyenetlenségeket. A legnagyobb buli egy építkezésen körbe driftelni a téglarakást, vagy a finom porban gázelvétellel métereseket csúsztatni. Meglepetésemre senki sem akart elzavarni, pedig hangos is és porol is, sőt, volt, aki még külön kérte is a show-t. Meglett családapák, túlkoros kamaszok lettek újra gyerekek, egyszerűen nem lehetett nem szeretni.
Tempótól és útfelülettől függően egy 3000 mAH-ás akkumulátor 20-25 perc játékra elég, és azt mondom, hogy egy kezdőnek a sebesség is megfelelő. Mivel több hazai cég is forgalmazza modellt, ezért minden kopó-fogyó alkatrész beszerezhető, de alumínium tuning alkatrész is van dögivel.
Ennyi pénzért egy menetkész (RTR) autó remek kedvcsináló, és a 35 ezer forintos ár csak a háromszorosa a nagyáruházi bóvlinak. Ha a kölök rájön, hogy mégsem érdekli a dolog, legalább nem lapátoltunk ki egy kazal pénzt, nem beszélve róla, hogy apu majd helyette is rommá hajtja. Most komolyan, játszanék inkább PlayStationnel?
Fotó: Börcsök Roland