A Volkswagen hosszú évtizedekig csak a bogárhátút jelentette, semmilyen más személykocsi nem volt a modellpalettában, csak a buszok. A vezetőség az 50-es években már érezte, hogy ennyi kevés lesz - utasítást adtak egy nagyobb családi autó tervezésére, de a typ3 kódjelű modell csak 1964-ben jelent meg. A typ1 volt a bogár, a typ2 a busz, a typ3 pedig ez a kezdetben 1500-as, később 1600-as motorral készülő farmotoros családi autó.
Már a megjelenése pillanatában elavult volt, és soha nem is lett sikeres, akárhogy próbálták korszerűsíteni. Nagyon sok szerkezeti elemet átvettek a bogárból, a motor alapja is onnan szármatik, de átalakított, bonyolultabb léghűtés-rendszert használtak. A hűtés kényes volt és figyelmet, karbantartást igényelt, így az átlagos felhasználók alatt hamar elromlott. Így sorra megsültek a motorok - a bogár megbízhatósága nem öröklődött át a typ3-asba.
A typ3-as háromféle karosszériával készült, a limuzin, a variant (kombi) és a TL, egyesek szerint touring limousine. Ez utóbbi, háromajtós, csapott hátú kivitel volt nekem is. Utolsó szériás, már hosszú orrú 1600-as modell 1970-ből - ez már a sorozat legvége, a gyártása 1971-ben fejeződött be. Nekem mindig tetszett ez az autó. Kicsit hajaz a korai 911-es Porschéra, érdekes a padló alatti léghűtéses boxermotor, de még érdekesebb, hogy elöl és hátul is hatalmas jó nagy csomagteret találunk. Nagyon jó vele utazni, csendes és kényelmes, komfortja nem is hasonlítható a bogárhátúéhoz. Talán ha már az 50-es években megjelenik, sikeres lehetett volna.
Ezért is ragadott meg ez a Minichamps makett, egykori autóm fantasztikus kidolgozású, kicsinyített mása - mindig is akartam egy ilyet. A lámpák színezete, az ajtókárpitok textúrája, a csomagtér, mind csodálatosan kidolgozott, nagyon jó ránézni. Külön érdekesség, hogy az alján a fűtés hőcserélői, a váltó és a motor is megjeleník. Nem felejtették le az 1970-ben megjelent, első lökhárító alatti merevítést sem, amely a szigorodó ütközésbiztonságot hivatott növelni - erre azért volt szükség, hogy Amerikában piacképes maradjon a típus. Még a futóműelemeket és a hátsó csomagtér peremég az olajbetöltő sem hiányzik - igazán igényes munka.
A klasszikus mintázatú gumiabroncs tényleg már csak a pont az i betűn. Sajnos az ára nem alacsony, általában 90-110 EUR között mennek ezek a modellek, azonban kidolgozását tekintve egyértelműen az egyik legjobb, ha nem a legjobb közülük.