Mindannyian tudjuk, az autógyárak között egészen furcsa kapcsolatok léteznek. A kilencvenes években az ember kapkodta a fejét, ha meglátott egy Pontiac Le Mans-t: de hát ez egy Opel Kadett! Aztán jöttek a Daewoo Racerek, meg Nexiák amik szintén Kadettek. Vagy a Geo Metrok, amik Suzuki Swiftek, és Dodge Coltok, amik Mitsubishi Coltok.
Az én személyes kedvencem a Mercury Tracer volt, ami egy kissé átfaragott BF sorozatú Mazda 323-ból született, aztán a BG-s modellkódúból is lett Tracer, sőt, az amerikai Ford Escort alapjait is ez a Mazda szolgáltatta. De hogy van olyan Mazda, ami eredetileg Audi volt, meglepett.
Mikor a 323 TXL Mazdám modelljei kapcsán kutattam a neten, érdekes projektre bukkantam. Egy die-cast gyűjtő oldalán találtam egy Mazda 323 sedan modellre. Ami azonnal értetlen monitorra bambulást eredményezett: az kizárt, hogy matchbox méretben valamelyik cég gyártotta volna a 323 sedant, és még sosem hallottam róla.
Persze, hogy nem, ez egy egyedi gyártású modell. Az átlagnál nagyobb kalandvággyal megáldott építő, Sinisa Pismestrovic eltökélte, hogy mindenképpen megcsinálja a saját, eredetileg az amerikai piacra gyártott Mazda Protegéjének a modelljét. Ez a BG sorozatú Mazda 323 Sedan USA-béli változata, nagyobb lökhárítókkal, motoros biztonsági övekkel.
A nulláról építkezni túl nagy feladat, keresett hát Sinisa egy kiindulási alapnak megfelelő modellt. Egy erősen viseltes, Majorette gyártmányú Audi 90 lett teljesen szétfaragva. A tetőt levágta, az eredeti fröccsöntött fém karosszériát hol reszelővel, hol UHU Repair All ragasztóval alakítgatta, addig, míg meg nem kapta a Mazda formáját. Jól sikerült a BG sorozatú Mazdákra jellemző övvonal, a tető és az oszlopok is adják az eredeti arányait.
Természetesen egyedi üvegek kellettek az autóba, de ezért nem kellett a Salgótarjáni síküveggyárba menni: Hot Wheels kisautók csomagolásához használt átlátszó műanyagot vágta és formázta addig, míg ki nem adta. Már csak a lökhárítók, hűtőrács és a lámpák fentebb említett ragasztóból való megformálása volt hátra, meg a fényezés és részletfestés.
Irtózatosan tetszik a végeredmény, abszolút jól visszaadja az eredeti arányait, persze nem egy makett minőség,vannak nem kellőképpen finom részletek, de láttunk már die-cast kisautóból sokkal elnagyoltabbakat is. És ez csak a legelső ilyen jellegű projektje a készítőnek.
Egészen sok és szép autót csinált azóta, érdemes a honlapját átnézni, meglepő kiindulási pontokból még meglepőbb végeredmények születtek: Subaru Imprezából Mazda Xedos 6, VW Jettából Daihatsu Applause, Ford Probe-ból Mazda MX-6 (igaz ezek a valóságban nagyon közeli rokonságban vannak egymással). Az átalakításokon túl a modell-restaurálások is igen impozánsok.