Eredetileg ez a poszt pénteken, legkésőbb szombaton jelent volna meg. De sajnos a Magyar posta kissé keresztül húzta a számításainkat.
Az alapötlet szerint mi is becsatlakozunk a Totalcar megkerülhetetlen, kihagyhatatlan Zsiguli/Lada hetébe, méghozzá Ladás modellekkel. Kézenfekvő, hogy szedjük össze a Lada témát feldolgozó modellautókat, de ennél nekem sokkal jobb ötletem volt. Balu, az Alfás, aki lelkes olvasónk és kommentelőnk, egyik korábban linkelt vidaójában a saját 1/10-es VFTS RC autóját terelgette. Hoppáhoppá, valaki gyártja már, lehet kapni? Felkerestem a gyártót, vázoltam, mit is szeretnék, ő pedig megígérte, hogy küld egy mintadarabot -természetesen azonnal rendeltem is párat, hogy a saját kuncsaftjaimnak is tudjak adni, ha valaki Lada érzésre vágyna. A kezdetek óta keresnek nálunk VFTS kasztnit 1/10-es RC autókhoz. Most végre lesz.
Sajnos csak hétfőn jutott eszünkbe a kisautóblogos Lada poszt gondolata, ezért leghamarabb szerdán tudta a gyártó feladni a kartondobozt, mely a rally legenda polietilénből vákuumhúzott kicsinyített mását tartalmazta. A pilóta az orosz származású Kicsinyített Mása. Elnézést, tudom, hogy nagyon rossz volt, de ha bent marad szövődményei lettek volna. Ki kellett adni magamból.
Normál esetben a szerdán feladott csomag már csütörtökön megérkezik, nekiállhatok a kasztni kivágásának, fényezésének, és pénteken-szombaton a nagyérdemű elé tárhatom. De nem jött meg csütörtökön. Meg pénteken sem. Viszont szombat délután megérkezett a postás bácsi. Nekem a szombat délután-este foglalt volt, de gondoltam, majd bent a boltban elkezdem a kivágást. Ahogy a képeken is majd látni, ez egy nyers forma, amiről a rá nem való részeket le kell nyesni. Igen ám, de a bódé jó másfél milliméter vastag polietilénből készült (talán a Ladásokra gondoltak, hogy erre a Zsigára is mondhassák, van benne anyag). Nem polikarbonát, mert az jóval drágább alapanyag, és a gyártó elmondása szerint a PET anyag is elég jól bírja a strapát (ha két literes kólás üvegnek jó, ugye...).
Kicsomagoltam, benne van minden a szetben, csak az ablakok maszkolásáról kell magunknak gondoskodni, de matricákat, spojlert, lámpa foncsorokat mind-mind kapunk a VFTS karosszériához.
Lelkesen kezembe vettem az ollót, és elkezdtem szabni a plasztikot. Sajnos gyorsan fel kellett adnom, az anyag egész egyszerűen túl vastag ott, ahol nem nyúlt meg a formázás során. Az orrspojlerbe így is jobban belevágtam a kelleténél. Ide bizony valami komolyabb szerszám kell, amivel hatékonyaban tudom a PET-et kaszabolni. De jó lesz, azt már látom. Csak, sajnos várni kell rá pár napot, mire bemutatható lesz a kész gép.
Kárpótlásul pár klasszikus Lada fémmodell képét gyűjtöttem csokorba.
Itt van rögtön egy komoly kínálatot felvonultató orosz oldal. A régi, klaszikus Zsigulitól a legújabb GM-mel közös modellekig mindent megtalálunk, csak győzzünk kattintgatni, görgetni.
Persze mostanában fut egy régi szocialista autók modelljeit mellékletként, ajándékként adó újságsorozat, ebben az Ezeröcsit lehetett megtalálni. Ennek a modellnek van Csehszlovák rendőrautó mutációja, de talán érdekesebb a limitált kiadásban megjelent magyar festésű zsarulada.
Nekem mégis a legmeghatározóbb, a hetvenes-nyolcvanas évekbeli igazi Szgyelano v SzSzSzR Zsiguli modellautók sorozata. Ilyeneket tologattam a porban kölökként, együtt a Volgákkal, Moszkvicsokkal. Persze, ezeket ma is lehet kapni, nagyjából azonos kivitelben, mint anno.
No, és ne feledkezzünk meg a pedálos Ladáról sem, amiből akár a Vaterán is találhatunk -bár az árát látva sokan felszisszenhetnek, hiszen ennyiért nem rég még papaautót lehett kapni, garázsból, megvigyázott állapotban. Csak hát ezek a kis pedálosok is gyüjteményi darabok, az áruk ennek megfelelő.
A VFTS-sel hamarosan visszatérünk, megnézzük, lehet-e csapatni vele akkor is, ha csak tizedakkora, mint az igazi.