Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

A Truggy visszavág

2010.08.05. 10:31 ommm


Kicsit formabontó módon ezúttal nem a klasszikus, blog- és kiadványépítő sémát követnénk, hiszen saját történetemet, bulvárul: sztorimat, nem most mesélem el. Dióhéjban talán annyit, hogy végigjártam a Matchbox-Tuzex (csehszlovák Konzumex)-bovdenes-kötöttpályás-távirányítós utat (leágazások a pedálos Moszkvics, 148-as Tatra, makettezés felé - ez még manapság is tart), néha egy picit ugyan kilógva a tizenkettő egy tucat-autógyűjtő sémából, de ez gy hosszú-hosszú történet, amit majd egyszer megírok. 

Most legyen elég annyi, hogy harminc múltam, életem során sosem voltam kisautók nélkül, gyermekkorom és mostani állapotom közötti különbség csupán annyi, hogy akkor nem kellett magyarázkodnom otthon, ha dobozzal állítottam be, most pedig csak kérdőn néznek rám. Sokan. A kasszásnő, a feleségem és a vendégek. Utóbbiak csak annyit kérdeznek: és hol a gyerek? Ilyenkor kedvesem csak rezignáltam felém mutat...

Truggy: truck+buggy. Igazi, univerzális eszköz

Na igen, egy ideig lappangott, de az utóbbi két-három évben egyre erősebben érezteti hatását a játékmánia. Az egy dolog, hogy a kis fémmaketteket megtartom és gyűjtöm (van egy szép sorozat Mercedes kabrióm is, egyik legjobb ajándék, amit kaptam), sőt, még az is elmegy, hogy az Airfix MkV-B Spitfire masszív doboza is megmaradt a kisebb Revellek és a Tamiya T-34-es mellett, de az már kicsit beteg, hogy szépen, lassan, módszeresen elkezdtem felvásárolni a hipermarketek szemetét. Tudatosan a legolcsóbbat (mindamellett élethű és nekem tetszőt) keresve, eltökélt szándékom, hogy lesz egy Gagyigyűjteményem.

Persze akad otthon egy igazi, klasszikusnak mondható, régi Tamiya TT-01-es alvázam, de az igazat megvallva már évek óta nem láttam. Ellenben egyre komolyabban izgat az RC-zés megint, kéne építeni egy nitrós E30 M3-ast...

Külön megörültem annak, hogy végre beindult ez a blog, így legálisan, munkaidőben lehet játszani, ki ne szeretné ezt? Le is csaptam gyorsan első teszatutónkra, hiszen 1:10-es (ezt még olyan, amilyen szinten el is vezetem), elektromos (nem morognak a zaj miatt itt, a belvárosban és kis helyen is lehet vele játszani), ráadásul off-road, ami nagy előny. Az on-road (utcai, aszfalt) autók is kitűnőek, de tényleg maximálsian sík terepre van szükségük, hiszen egy kicsit nagyobb hézagba oldalvást csúszva már képesek eltörni a felnijüket. (Szerencsére ilyen sík területünk is van a garázstetőn.)

Na, csapjunk a lecsóba, a többit majd a kommentalakban kidumáljuk.

Jól látszik minden lényeges alkotóelem. A keresztlengőkaros futómű, a fém kardántengely, a szervómotor, vezérlő és maga az 540-es alapmotor, valamint az akkucsomag, alul, a jó súlypont érdekében.

A Himoto kínai cég, kínai gyártmány. Ennek ugyan van még kis dehonesztáló felhangja a sznobok körében, de ha kicsit is belegondolunk, akkor tudjuk, hogy 95 százalékban már itt készül manapság minden, amiben elektron kóborol, az RC-cuccok tetemes hányada is. Persze a kínaiaknak másolásból nincs szükségük különórákra, de tény, hogy ez az alváz, sőt, az egész Himoto kínálat meglepő átgondoltságot sugall. És ez - kombinálva a jó árral - a piac talán legkedvezőbb ár/érték arányú kombinációját adják az 1:10-es méretarányban.

Szögezzük le gyorsan, hogy ez messze nem többszázezres profi cucc, ennek ellenére minden további nélkül rajthoz állhatunk vele, feltéve, ha a versenykiírásnak megfelel. Márpedig jó eséllyel meg fog, hiszen sok, nevesebb gyártó nem ad ilyen áron ennyit, aztán mégis rajthoz állhatnak.

Kormányösszekötő és féltengely. Állítható fémalkatrész. Cseréje párszáz forint

Ami remek, az a tény, hogy az alkatrészek túlnyomó többsége és az alváz is unifikált. Így egy ilyen 36 500 forintos RTR (Ready To Run/Race) készletből idővel bármit építhetünk brushless (szénkefe nélküli) -motorostól nitrósig (a robbanómotoros modellek gyűjtőneve) off-roadtól on-roadig, csak a pénztárcánk szab határt.

És itt álljunk meg egy pillanatra. Gondoljuk végig, mi a kifizetődőbb: egységnyi idő alatt három-négy Tescós hulladékot elhasználni, vagy egy ilyen jól felszerelt, alapszintű, ám félprofi cuccot bütykölgetni évekig? Megsúgom: a második verzió a nyerő, már csak azért is, mert a kopó-fogyó alkatrészek (éppen az unifikáció és tömegtermelés miatt) pár száz forintba, de maximum másfél-kétezerbe kerülnek. Ugye, mennyire hasonlít a valós, 1:1-es világhoz?

Nem gáz, hogy kínai. Sőt, így tud olcsó maradni

Az erőátviteli rendszer (difik, osztóművek, féltengelyek) egyaránt jók a nitrós ill. elektromos meghajtáshoz, alapvetően optimálisan, kcisit túlméretezettek. A differenciálmű fém fogaskerekes, a kardán eloxált alumínium, ahogy a féltengelyek, a kerékcsapágyak, motorhűtő és részben az olajos lengéscsillapítók is. Bizonyám, nem olcsójános dörzslengéscsillapítók, hanem komoly, olajjal feltöltött, szabályozható rugó-előfeszítéssel (műanyag közbetétekkel). Ezekbe tetszőleges sűrűségű olajat tölthetünk, a pálya karakterének megfelelően, ráadásul a rugótornyokon, a lengőkarokon és a kormányösszekötőkön is több bekötési pontot találunk, így a futómű karaktere mellett a kerékdőlés is álltható mind a négy keréken, az elsőkön az összetartás is. Gagyi, olcsó kínai? Nem is annyira.

És akkor még nem beszéltünk a temérdek, fém tuningalkatrészről. A dobozban található kis füzetecskéből cikkszám alapján rendelhetünk bármit.

A csomagban ott a pisztoly -távirányító is, kellően erős rugós előfeszítővel (ez az olcsóbb megoldás) a kormánykeréken, ellenben két finomszabályzó (trim) tekerővel, töltővel, akkucsomaggal. Az 1800 mAh-ás csomag 45-60 percnyi masszív terepezéshez elég, az 540-es alapmotor szépen mozgatja a háromkilós gépet (bár ez lenne az első, amit erősebre cserélnék, nagyobb hűtővel). A súlya éppen elég ahhoz, hogy a nézelődők bokájára odafigyeljünk, nem kellemes élmény, mikor 25-30 km/órával becsapódik egy Truggy (Buggy-Truck).

A hajtáslánc és az alváz univerzális, erre akár egy komolyabb, nitrós gépet is építhetünk.

Értelemszerűen ezzel odakinn kell csapatni. A lakás egyszerűen egy 1:10-es autónak kicsi, ráadásul komoly szükség van a menetszélre a hűtés miatt. Túlmelegedés esetén szerencsére letilt az elektronika, nem esik komoly kár a gépben.

A ballonos, ragasztott off-road abroncsok kemény felületen gyorsan kopnak, laza talajon azonban kiválóan működnek. A Truggy természetesen összekerekes, központi osztóműve nincs, fixen hajt mind a négy kerék, azért is akad egy műanyag fogaskerék a difikben, ha feszülne a hajtás (sok, erős földetérés, nagyon laza talajon hajtás), inkább az fogazzon le, pár forint a pótlása, ráaádsul közben szerelhetünk is.

Csapatni remekül lehet vele, a fékkel-gázzal játszva bármikor csúsztatható, kemény futóműbeállításokkal, driftgumikkal pedig jó felületen simán koppkeresztben közlekedhetünk. Az ugrásokat jól bírja, komolyan szinte soha nem koppant le, egyedül a lexan-karosszériát rögzítő sasszegek hiánya miatt (otthon felejtettem őket) néha elhagytuk a bódét, de különösebben nem befolyásolta a játékélményt.

A trimmelőgombok, főleg rázós terepen, hasznosak. A kristály természetesen cserélhető.

A hatótáv, még itt, a panel udvarban is kielégítő, a trimmelés remekül működik. Alapvetően nem okozott csalódást az 1:10-es Himoto Truggy. Helyenként ugyan kicsit sorjás a plasztik, de az alváz meglepően robusztus, jól felszerelt és több fémalkatrészt tartalmaz, mint azt elvárnánk. Messze nem kőprofi cucc, de egy alapszintű belépőnek több, mint elegendő.

Mondom: építeni kéne egy nitrós szörnyet...

122 komment

Címkék: teszt electro rc himoto truggy

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr722200394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balu az Alfás 2010.08.06. 17:34:21

A mi (egri) modellező körünkben is van egy srác, aki FPV-zik keményen. Ő az Easy Gildert preferálja, bele szokott toldani vagy 70 cm-t a fesztávba, és 4-5 ezer méter magasan repked. Hihetetlen.
Bár egy egyszerű kamera, egy alap habgépen is nagyon feelinges repülés közben:

www.youtube.com/user/donodalas#p/u/21/601kfMzhPC0

A Slayer a Slash nitrós változata, ütőképes kis autó.
Majd egyszer lesz...:))))

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2010.08.06. 17:41:05

@donphobos: A repülőknél csak az a baj, hogy ha rádiózavar van, a gép akkor is keményen nyomul tovább az eredeti irányba.
Pár éve volt egy repülőnapon nagyon súlyos halálos baleset ebből, amikor a nézők felé tartó gép elvesztette a jelet :(

Balu az Alfás 2010.08.06. 17:46:10

Donphobos!

Az az osztrák gyerek meg van veszve a második videón :)))))))

donphobos 2010.08.06. 17:59:48

@yaffa:

Igen, a biztonság kiemelkedően fontos RC eszközöknél. Aki felelősségteljesen alkalmazza az elég sok veszélyes aspektust ki tud küszöbölni de egy komolyabb méretű autó/repülő/heli ölni tud rossz esetben. Ha abba belegondol az ember, hogy egy Trex 700 rotorja 1.5 méteres átmérőjű és műrepülő üzemmódban közel 2000/min a fordulatszám akkor a rotor vége bizony nagyon gyorsan megy ám. És mivel karbon többnyire, ezért nem is azonnal törik el ha húsba vág.

Én még nem repültem neki saját magamnak és másnak sem, nem is tervezem. Az utolsó előtti repülésnél elindult felém a gép egy hiba és egy széllökés együttes hatására és csak heherésztem utána.

Mondjuk nekem 11 fogas a kis fogaskerék, így elég lassan megy a rotor. És még sosem próbáltam a műrepülő üzemmódot, így valami 2000/min körüli lehet a fordulatszám, talán még alatta is. És az én gépem csak 700 mm-es. A lapátok viszont üvegszálasak, ezért nehezek. Viszont ha beleütköznek valamibe akkor törnek. Szóval az sem olyan jó.

A kis Lama helivel műanyag lapátokkal a furnér nappali asztalba beleütközve bizony felhántottam a furnér borítását (IKEA Lack asztal, kerüljétek egyébként mert pocsék...)

Üdv!

donphobos 2010.08.06. 18:03:28

@Balu az Alfás:

www.helikoptermodell.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=181&Itemid=1

Ezt láttad már? Magyar tervezésű és építésű tandem heli. De rendes CCPM mind a két rotor. Komoly munka lehetett.

Üdv!

P12_dCi 2010.08.06. 18:03:34

Tetszett a videó, míg az indexes gyerek meg nem jelent.

Garp 2010.08.06. 18:46:43

ommm: "Külön megörültem annak, hogy végre beindult ez a blog, így legálisan, munkaidőben lehet játszani, ki ne szeretné ezt? " - elmész te a fenébe! Mert aztán eddig vájár voltál (nem Vályi) és egész nap szenet fejtettél, mi? :D Holnap 15:40-tól ráérek kb 20 percig, majd akkor sajnállak egy kicsit. Teee...:)))

donphobos 2010.08.06. 19:02:41

@P12_dCi: az M6-os specialistára gondolsz? :-)

Balu az Alfás 2010.08.06. 19:03:17

@donphobos:

Szép példány, látszik, hogy komoly munka van benne. Egy Chinook vagy Sea Knight héjat rá, és hibátlan.

Most egy 1:10 Kraz 255b-n dolgozok, triál célokra lesz építve.

www.rcpilot.hu/gall/auto/727/2010060561821/kraz_255_b_epitese.html?p=2

Laprúgók, 3 sebességes nyomatékváltó, saját építésű polystirol karosszéria. 86 cm hossz, és 5 kg starttömeg.

Lassan készen lesz ;)

Garp 2010.08.06. 19:15:05

Na elolvastam közben. Kezd érdekelni ez a blog, mert sok közöm nincs az RC autókhoz, de szeretném, ha lenne. Csak hol kezdjem (hol érdemes?)? Ne legyen túl drága/fejlett, mrt kezdő vagyok,de azért a tecsós sz@rnál azért feljebb kéne, adjon valami élményt. Várom a folytatást.

donphobos 2010.08.06. 19:39:49

@Garp: Hol kezdjem?

Mivel egyáltalán nem értek a kocsikhoz így nyugodt szívvel tudok tanácsot adni :-)

Én azt csinálnám, hogy megnézném a márkás kocsikat, sok-sok reviewt a jutúbon és merítenék fórumokból is tudást. Aztán akkor lenne valami képem arról hogy melyiknek mi a hibája és általában milyen szempontok fontosak.

Ezután megnézném a különféle klón márkákat, hogy azok mit hogyan másolnak le és ez alapján tudnám súlyozni hogy a töredék ár hogyan is ellensúlyozza az alacsonyabb minőséget. Ami ha jól értelmezem néha elég picit marad csak le a márkástól.

De szerintem várd meg hogy olyan is írjon aki ért hozzá, mert nagy bátorság lenne csak rám hagyatkozni RC autós témában.

Üdv!

donphobos 2010.08.06. 19:42:04

@Balu az Alfás:

A Kraz fantasztikus élménynek tűnik, impresszív. Az ilyen építések az igazán komolyak. Sok sikert kívánok hozzá!

Balu az Alfás 2010.08.06. 19:46:59

@Garp:

Ezt a fórumot tudom javasolni:

www.forum.rcmodell.hu/

Ami RC itt nincs, az nem létezik:)

Balu az Alfás 2010.08.06. 19:47:56

@donphobos:

Köszönöm,az orosz nagyvas augusztus végére kész lesz (most még úgy tűnik...:))

Z o z ó 2010.08.06. 19:53:40

36ezerért ez a cucc nem hogy megéri,hanem szinte ajándék:)Tényleg jó ár érte.Egy pár dolog:

1)A kaszni (kasztni?) nem azért van olyan cuccból hogy olcsó legyen,mert biza 8-10ezer egy kaszni (igaz az enyémhez,az meg HPI) ha nem azért mert hajlékony és nem törik.Én már csak tudom, "estem" mind a két gyösszel elég nagyokat.

2)A gumit érdemes felragasztani a nagyobb gépeken,nekem az RS4es (nitros onroad cucc) ledobálta a gumikat.

3)Egy életig nem tart ki,a 10szer drágább savage monsteremben is vannak folyamatosan fogyó alkatrészek,hogy egyet említsek, a féltengelyek amik nem azért törnek el mert neki megy az ember a fának,hanem megadja magát az anyag.

4)marha jó cuccok ezek,de ésszel kell csinálni és átgondolni hogy az ember mit engedhet meg magának,mostmár nem is az hogy pénzben hisz eléggé leestek az árak,hanem hogy időben.

5)nagyon örülök hogy lett ilyen blog,és külön öröm számomra hogy Ommm Te kaptad meg,még sok ilyen videót,tetszett nagyon.

6)Erre a Hitomi márkára érdemes lesz odafigyelni:)Ez a kis buggy elég meggyőző:)

Z o z ó 2010.08.06. 19:54:58

@Garp:

szerintem ha most kezded,vegyél egy ilyet mint a videóban van,a videó alapján megéri az árát.Nekem HPi gépeim vannak,azok anno elég húzósak voltak,de egy ideje nem foglalkozom a témával,bár tervezem hogy "újrakezdem"

Garp 2010.08.06. 20:01:46

@donphobos: @Balu az Alfás: köszi srácok! :) Olvasó stádiumban vagyok jelenleg.

soseleszekelső 2010.08.06. 20:18:11

@Z o z ó:
Te Zozó, most te én vagy? Nekem is egy Savage van, meg egy RS4 evo3. És nekem sincs rá időm :)

soseleszekelső 2010.08.06. 20:18:58

@Z o z ó:
Te Zozó, most te én vagy? Nekem is egy Savage van, meg egy RS4 evo3. És nekem sincs rá időm :)

Balu az Alfás 2010.08.06. 20:23:11

Egyébként ennél a Himoto gépnél jelen pillanatban nincs jobb kezdő autó.
Nagyon strapabíró, tele van alu cuccokkal, könnyen szerelhető és átlátható. Szomszédom majdnem fél évig gyilkol egy ilyet, szinte minden hétvégén. Hóban, sárban, porban (persze az elektonika bele volt húzva ilyenkor egy lufiba).
Itt van még egy propagandavideónk, a Quad kasznis ez a gép. 0 fok körül volt a hőmérséklet, ilyenkor ridegebbek a műanyagok, könnyebben törnek.
De ez nem. Ment és ment és ment, ugrajtott és ment tovább... :)

www.youtube.com/watch?v=LRJPjfPPYq8&feature=related

soseleszekelső 2010.08.06. 20:25:36

@Garp:
Keress valami társaságot először, akik segítenek az indulásban. Valaki, aki a közelben játszik, vagy valami jó netes közösséget. Aztán találd ki, hogy milyen kategóriát szeretnél (elektromos, nitrós, on/off road, kicsi, nagy). Végül vegyél egy olyat, amihez van a közeledben alkatrészforrás, hogy ha megfárad valami (nem ritka), egyszerű legyen pótolni.
Egy buggy, truggy jó kis mindenes lehet, csak legyen hozzá alkatrész utánpótlás.

Garp 2010.08.06. 20:33:06

@soseleszekelső: hát, mivel sok időt töltök a belsőségen, kicsit bízom most ebben a blogban, hogy össze jön valami brancs, mert pár lengyelen kívül nem futottam még össze a környéken senkiről. Egy megszűnt klubbról tudok.

Most ere a truggyra felkaptam a fejem, mert - ahogy írod - jó kis mindenes lenne. Azt már tudom, hogy elektroval fogok kezdeni, mert árban talán kicsit könnyebb. Ráadásul mellette meg futná valami repülő dologra is :), mert az is nagy álmom.

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.08.06. 20:43:25

Sziasztok!

Én is örülök mindig amikor szeretett hobbim és sportom kerül előtérbe. Magamról csak annyit hogy lassan 14 éve versenyszerűen autómodellezem, 6-7 éve repülőzök, és nem túl régóta helikopterezek is. És kb 4 éve a modellezés lett a munkám, hivatásom is.

A Himoto-ról írnék pár dolgot hogy akik komolyan gondolják tudják mit vesznek meg.
Az autó maga egészen tűrhető minőségű. Van néha baja, a legváltozatosabb problémák jönnek elő nála, de alapvetően egyben van. Érdemes rögtön az elején a hajtáslánc bronz perselyeit golyós csapágyakra cserélni. Nem jelent hatalmas plusz költséget, a csapágyak ára 240-350Ft/db között mozognak, de az előnye érezhető, simábban, kisebb ellenállással gurul az autó, a motor kevésbé erőlködik, nem melegszik annyira, a fordulatszám szabályzó úgyszintén, és persze ekkor kevesebbet is fogyaszt. És a későbbiekben nem kell kopás miatt kicserélni a féltengely csonkokat, diffi kihajtásokat, stb, legfeljebb csak a csapágyat.
Ami már sokkal nagyobb gond hogy a lengéscsillapítók elég hamar elengedik az olajat. Ezt nagyon nehéz házilagosan orvosolni, és a jó csillapítás hiányában pattogóssá válik.
Egy komolyabb felszerelésű műhelyben meg lehet okosítani őket, de nem érdemes, jobban járunk ha valamelyik komolyabb modell lengéscsillapítóit tesszük rá. Ez már nagyobb összeg, 8000-14000Ft is lehet a 4db.

Ami viszont folyamatos gond a Himoto (Amax, HSP, és ki tudja mennyi néven árulják még) modellekkel, az a silány elektronika. Leégő fordulatszám szabályzó, zavaroktól sajnos nem mentes távirányító-vevő rendszer, lassú és gyenge kormány szervó, is kapacitású akku (40-45 perc az kicsit vicces, talán 8-10 perc ok a gyári akuval) és a töltőt nem is említem, de ez szinte minden alap modellben ilyen, gyártótól függetlenül.

Tehát összességében ha kicsit számolunk látszik hogy az a 35.000Ft körüli összeg pár hónap múlva lehet a kétszerese is.

Pár válasz az olvasott kérdésekre is.

Trimmelés: Minden távirányítón vannak trimmelő karok, kapcsolók vagy potenciométerek. Ezekkel a vezérelt csatornák középhelyzeteit vagy egyenesbe állítását végezzük. Pl: autónál a kormány trimmel az autó egyenesen gurulását állítjuk, repülőnél a csűrő, magassági, oldalkormán trimmekkel a repülő egyenesen repülését, stb.

Fék elektromos autóknál: Egy nagyon ötletes módon motorfékkel fékezzük meg a hajtásláncot. Amikor az autó lendületből gurul gáz nélkül, a motor mint generátor működik. Ha a keletkező feszültséget valamilyen fogyasztóra kötjük, a generátort leterheljük és ezáltal az meglassul. Ezt a fordulatszám szabályzó végzi el elektronikus úton. Tehát gyakorlatilag egy 4 kerékre ható központi féket kapunk.

Robbanó motoros autók fékezése: 1:10-1:8 és alap 1:5 méretű autóknál itt is központi fék van, de ez már mechanikus, és tárcsafék. Típustól függ hogy 1 vagy 2 tárcsás, csak 1 fékrendszer a 4 kerékre hat vagy külön állítható erősségű első és hátsó hajtás fékezés van. Pl: 1:8 buggy truggy autóknál van középen is differenciálmű, a diffi után az első és a hátsó hajtáshoz is külön állítható tárcsaféket építettek, ezzel a fékerő elosztás is állítható.
Komolyabb 1:5-ös méretű benzin motoros modelleknél találunk minden kerékagyon külön tárcsaféket, működhetnek bowdenesen, vagy hidraulikusan is.

Na így első körben ennyi elég. Ha van kérdés szívesen válaszolok.

Modell Mánia

B0ka · http://rcpilot.hu/galls/227 2010.08.06. 20:52:06

Ja hogy Te vagy a BaluGTV is :D

Z o z ó 2010.08.06. 20:54:43

@soseleszekelső:

Szia!

Nekem egy RS4 super nitrom van,meg egy savage monster 21esem:)Az RS4 momentán köhög, (beállítási gond),a savageben pedig eltört az önindító (fater szerkesztett bele).Szal kicsit rendbe kell szedni őket...bár nagyon filozom azon hogy az RS4esből hátsókerekest csinálok:D (mer ugye alapból 4kerekes)

soseleszekelső 2010.08.06. 21:10:41

@Garp:

Csekk disz áut:
www.rcoffroad.hu

Amúgy meg olcsóbbnak tűnik az elektromos, de ha elkezded hozzászámolni az akkupakkokat (1 akksi kb 10 perc), meg a szipiszupi töltőt, már nem annyira egyértelmű.
Macerásnak biztos kevésbé macerás, meg kezdésnek könnyebb, a nitrós karburálásával el lehet szarakodni, ha nincs aki segítsen.

soseleszekelső 2010.08.06. 21:13:33

@Z o z ó:
Akkor picit előttem jártál, ami anno jó lehetett, de így minden verdád egyel elavultabb, mint az enyém :)
Nekem Savage25, de már valami 28-as motor van benne.

Padláson pihennek, még kell pár év, hogy a gyerek kedvéért elő lehessen venni.

Yahher 2010.08.06. 21:15:49

Sziasztok.

Ez a lexan egy márkanév, igazából a "bodé" az polikarbonát, és inkább 5-10e ft, mint filléres tétel. Ezek belülről vannak festve. A teleszkópok tényleg cserére szorulnának.
Ommm, ezzel a géppel sajnos nem érdemes versenyen elindulni, azért a versenyen használt technikák már túlhaladtak ezen a szinten rég. De ez nem is arra lett kitalálva, ezen meg lehet tanulni sok mindent, aztán aki kedvet érez, jöhet a komoly cucc, de az tényleg zsebbenyúlós... Ha mindent megveszel, 100alatt nem úszod meg, ha normálisat akarsz. Felső határ természetesen itt sincs. Mindig van új, jobb, szebb, erősebb stb. cucc. Versenyen ebben a méretben is el lehet költeni ennek az autónak az árát 1 hétvégén. Egyébként rc-s körökben a nitrós meg a robbanós külön kezelendő.

Üdv Y.

( Traxxast mindenkinek :-) )

Z o z ó 2010.08.06. 21:17:43

@soseleszekelső:

Az én esetem annyival szerencsésebb,hogy nekem nem a padláson vannak,hanem a garázsban:D

soseleszekelső 2010.08.06. 21:23:30

@Z o z ó:
Viszont nekem van a nappali sarkában egy üvegvitrin, tele makettekkel. Bibíííí!
És van benne egy Kyosho MiniZ is. Bibibííííí! :)

Balu az Alfás 2010.08.06. 21:27:06

@B0ka:

Ja, többféle néven futok :) Ide ez a legkifejezőbb :))))

Amúgy hihetetlen, hogy nálam a Slash mennyit kibírt törés nélkül!
Gratulálok hozzá! (ha gondolod,írj a Slash topicba valamit! ;))

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.08.06. 21:35:42

Egy kicsit helyesbítenék. Az RC motorok belsőégésű motorok.
3 alapvető motorfajtát különböztetünk meg.
Öngyulladásos motorok, üzemanyaguk éter, ricinus olaj és petróleum keveréke.
Alkoholos izzógyertyás motorok, üzemanyaguk methanol, olaj (szintetikus, ricinus vagy ricinus bázisú, vagy ezek keveréke) és nitrometán keverékéből áll.
Benzin motorok. Benzin és kétütemű motorolaj keveréke az üzemanyag.

donphobos 2010.08.06. 21:37:38

@Modell Mánia:

Köszönöm a sok infót, ilyen hozzászólások elég sokat tesznek hozzá a topikhoz. Ha van még további akkor nagyon szívesen olvasnám. Gondolom a többiek is.

Üdv!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 21:45:39

@donphobos: Egy komoly helikopterhez komoly pilóta is kell. Szó szerint értse mindenki, mert hülyéskedni nem lehet, nagy felelősség egy ilyen. Ahogy te is írod, nagy pusztítást tud végezni egy nagyobb gép. A kis koaxok nagyon jó kezdő helik, kis veszélyt jelentenek a szoba berendezésére is, meg saját magukra is. Én szeretem az enyémet (a modernebb formájú V4), a lexan kasztni jobban bírja a tévedéseket, mint a fröccsöntött farkú V3.
Fogunk helizni is, ígérem.

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.08.06. 21:49:28

@donphobos:
Nagyon szívesen, kérdezzetek bátran és amire tudok, válaszolok.

A 450-es helidre is írnék pár sort.
Ha 11-es motor fogaskerék van rajta akkor kb 4000KV értékű motorod lehet és a főrotor fordulata ha a gázgörbe jól van beállítva akkor 2600-2800 körül lehet percenként. 2500 alatt már bizonytalanná válik a gyroscop, beszitál a gép farka, ha magasabb a fordulat akkor rotor mechanika adja meg magát rövid idő alatt.
De azért valóban, egy 2700-al forgó 70cm-es átmérőjű rotor külső széle ha jól számoltam közel 100 méter/másodperc kerületi sebességgel forog. Mindegy hogy karbon vagy üvegszálas vagy fa, nagyot üt, vág, hasít. Szóval csak óvatosan.

donphobos 2010.08.06. 21:59:53

@streetsta:

A helivel kapcsolatban fura beidegződést kellett elsajátítanom. A Lama v3 esetén akármilyen probléma közeledik (falra rászívja magát vagy az asztalra landolás nem sikerül) a megoldás a gáz elzárása. A gép ilyenkor egyszerűen leesik, a rotorok leforognak és ha bele is akadnak valamibe akkor már nincs rajta teljesítmény. Nagyobb hirib esetén kipattan a helyéből a stabilizáló rúd, de azt vissza lehet pattintani. Eddig működött.

A CCPM géppel pont fordítva kell. Ha közeledik a föld vagy valami akadály akkor gázt adni (magasságot nyerni ahogy a nagypapám csinálta a háborúban) és felfelé menekülni. Ha lekapja a gázt az ember akkor a gép ripityomra törik. A rotor ugyanis akkora perdülettel forog hogy ha a letottyanó gép felborul (tutira fel fog) és a rotor belever a földbe akkor a gép teste körbefordul és szétverődik minden. Kollégáim többször produkálták már ezt előttem, sajnos a masina olyankor gyakorlatilag megsemmisül. Mondjuk a heliben ez a jó hogy nincs teste, a görbült/tört alkatrészeket kicseréli az ember és kész.

Eddig 12 repülésem volt pár húzósabb esettel, de törés még nem volt. Vagy akkora eszetlen nagy király vagyok hogy nem tudok lezuhanni (kizárt) vagy annyira unalmasan (McFly-szindróma: "nyuszi vagy McFly???") repülök hogy így le sem lehet zuhanni. Majd kiderül. Nem erőltetem a dolgot, lehet hogy ez a titka.

Arra gondolok hogy például a szemben repülés még nem megy igazán. Meg kellene lépni a gátat, a belső félszet legyőzni. Eddig nyújtott nyolcast nyomtam, de magammal szembe még nem fordítottam a masinát. Ez lesz a következő lépcsőfok. És utána egy szabályos 8-as és szabályos kör. Ha ezek mennek akkor majd örvendezem. And there was much rejoicing...

Szimulátort is nyomni kell, az sokkal olcsóbb. Ha baj van, akkor a "szokoz billentyu" megold mindent. Na ez nincs a való életben.

Üdv!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 22:09:05

@motoszka: @davez: Ne konkrét termékként kezeljétek ezt a gépet, szinte minden gyártónak van valami használható, belépő szintű modellje. Ez most csak egy volt a sok közül, leginkább azért ez, mert ahogy később is írja @Modell Mánia , ezt az alvázat több cég is forgalmazza (még a HPI is, saját Maverick márkanév alatt). Előbb-utóbb mindenki belebotlik.
A hangsúly nem a márkán van, hanem azon, hogy ne a játékboltokban általában kaphatót vegye meg valaki, csak azért, mert esetleg 5-10.000,- Ft-tal olcsóbb, mert nagyon hamar megbánja. És ezt nem csak sejtem, hanem tudom.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 22:11:45

@KissAttila: Na, az az 50 köbcentis egy igazán szép állat! Arról majd egyszer bővebben is kellene beszélnünk.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 22:14:08

@Balu az Alfás: Az egy órás játékidőn én is nagyon meglepődtem. Valószínűleg úgy jött ki, hogy sok kis szüttyögés volt, ide-oda állással, kevés komoly csapatással. Mert akkor az az egy óra inkább olyan 15-20 perc.

donphobos 2010.08.06. 22:14:59

@Modell Mánia:

A motorom egy 3700 kv Turnigy. 40A-es speed controller van rajta. Szerintem elég lassan forog, alighanem az alsó határ közelében lehetek. A gyro nem szitál még, igazából nagyon szép stabilan lehet vele lebegni. Egy 32 dolláros Telebee gyro van, nem top of the line cucc egyáltalán.

Az egyik helis cimbora 13T kereket rakott fel, neki sokkal élesebb a gépe. Mondjuk ott 4000 kv motor van. Mindazonáltal az a gép a gázra ugrik fel-le és a rotor is hasítja a levegőt. Az enyém hozzá képest sokkal lustább. De nem is baj, tanulok rajta szépen alázatosan.

Olvastam, hogy meg lehet mérni a fordulatszámot de segítség kell hozzá. Egy ember a lebegő gép alatt-mellett áll és a műszerrel a világos égbolt irányába átnéz a rotor "tányéron". Így pontos fordulatszámot lehet kapni. De nem teljesen veszélytelen ez a művelet.

Én egyszer kiszámoltam hogy ha át van kapcsolva az üzemmód kapcsoló 3D-re, akkor a Koenigsegg CCX végsebessége körül hasít a lapát vége. Egyszer volt is úgy a gép. Figyelmetlen voltam és mind a két kapcsoló át volt kapcsolva. Az egyik a műrepülő kapcsoló, a másik a motor kiiktatása. Az utóbbit átnyomtam és erre tőlem 3 méterre felüvöltött a gép és izomból nyomta bele magát a kavicsba. Mert a gázkar lent volt minimumon ugyebár. És 3D módban az azt jelenti hogy -12 fokon volt az állásszög és kábé 95%-on a teljesítmény. Na akkor megijedtem eléggé.

Egyetértek: a biztonság minden RC masinával fontos dolog. Ezért sem örültem hogy rögtön a bemutató videón az Indexes gyerek befeküdt az ugrató alá. Inkább jó példát kellene mutatni hogy az érdeklődők ne sebesítsék meg magukat feleslegesen. Na nem rugózok ezen többet.

Üdv!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 22:16:41

@Balu az Alfás: Az a Kraz, baszki, az zseniális. remélem nem vagy irígy, ha kész, megosztod másokkal is. Mondjuk akár itt. Majd dobj mailt!

soseleszekelső 2010.08.06. 22:18:30

@streetsta:
Tényleg, kéne valami gyors fejtágító, hogy mi a különbség a távirányítós autó és az RC modell között. Nikko vs RCakármi.

Amit nem lehet szerelni, és nincs hozzá pótalkatrész, kiegészítő, az 6 éves kor felett pénzkidobás, még ha szebb is a kasztnija, mint a lexan kupakok.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 22:24:05

@Z o z ó: A himoto kasztnik 5.000,- Ft körül mozognak, de tény, hogy az anyagválasztást nem elsősorban az olcsóság, sokkal inkább a strapabíróság és a kis súly indokolja.
A gumik gyárilag ragasztottak -ez jó, mert nem kell ragasztani, de rossz, mert egy kezdő bajban lehet, ha csak gumit szeretne cserélni. De erre vannak a fórumok.
Mind eltart egy életen át, de én azért annál az életnél hosszabbat tervezek magamnak;)) De ha komolyan beszélünk, egy rendes modell autónál az alkatrészeket tudod pótolni, így akár évekig (évtizedekig?) is tudod használni -ha nagyon akarod. Egy játékautó élettartamához képest egy modellautó szinte hegylakó, bármeddig elvan, ha nem vágják le fejét.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 22:33:01

@Garp: Én amondó vagyok, hogy ebben a témakörben is nagyon jó elv a lépcsőzetesség. Ha valaki tapogatózik még, nézzen egy 1/28-as autót (akár kicsit drágább Mini Z-t, de lehet olcsóbb Iwaver, egyik-másik Carson). Ezekkel nagyon költséghatékonyan lehet autókázni, szobában elférnek, otthoni versenyt tudtok csinálni, filléres az alkatrész, de nem is zabálja azokat, gyönyörű kasztnik, nem vagy az időjárásnak kitéve. Ha továbblépsz, és veszel 1/10-est, nem kell kidobni, eladni, mert edzőautónak, otthoni ökörködésre még tökéletes. De igazából bármit vehetsz, csak járd körbe, mennyibe fog a végén összeállni. Egyetlen egy dolgot nem javaslok: kezdésre robbanómotorost. Kell hozzá tapasztalat, hely, műszaki gyakorlat. Karburálás, karbantartás, légszűrő takarítás, stb. Könnyen válhat nyűggé egy nem elég elhivatott, tapasztalt embernek, az meg senkinek nem hiányzik.

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.08.06. 22:34:37

@streetsta:
Így van, és ebből a szempontból talán jobbak ezek a kínai olcsó autók hobbi felhasználásra, mert ezek gyártásban vannak sok-sok évig, így az alkatrész ellátás is sokáig megoldott. Ez a Himoto széria legalább 4 éve fut szinte változatlan formában. A komolyabb versenymodellek folyamatos fejlesztésen esnek át hónapról hónapra, a gyártók szinte évente jönnek ki az újabb verseny gépekkel vagy upgrade-ekkel, így hamar cserélődik az alkatrész készlet is, így az ellátás sem tart túl sokáig. (2-4 év) Ezek a gyártók az alap modelljeiket is a verseny gépekből alakítják át, legtöbbször csak anyagminőség különbségek vannak a pro és az alap változat között, és persze ennek az ára is kedvezőbb az olcsóbb anyagok miatt.
Vagy az előző évi versenymodell olcsóbb változatát adják ki más néven, legtöbbször a saját leányvállalataik nevén, vagy eladják a licens jogot egy kínai gyártónak és ők gyártják még évekig. Ez utóbbi a jobbik eset.
De legyen bármelyik verzió is, mindig jobb választás mint egy játék autó.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 22:49:42

@Modell Mánia: Üdv, kolléga:)
A HSP-k esetében még valóban sok a bronz csapágy, de a Himoto elektromosok mindenhol golyóscsapágyazottak. A lengéscsillapító sajnos valóban hamar inkontinenssé válhat, de szerelhető, ha nem is egyszerűen (igaz, nem is ördöngősség): az O-gyűrűt egy koronás alátét-szerű tartja a helyén. Ha ezt alulról felfelé kinyomod, máris szabaddá válik az út, bár lehet, hogy közben roncsolod a régi O-gyűrűt, de azért már nem kár. A Himoto alu lengéscsillapítók már könnyebben javíthatók, 4.000,- Ft körül van párjuk, az sem vészes.
Szerencsére komoly elektronikai problémáink nem voltak, szerintem egy kezemen meg tudom számolni a garanciálisan cserélt/javított rádiókat, szabályzókat. De tény, hogy ez egy belépő szintű modell, tehát vannak nagyobb teljesítményű motorok, szervók, rádiók a piacon.
Ha volt konstrukciós gyenge pontja a modellnek, akkor az a nyitott motor/főfogaskerék volt, könnyen megette a kavicsokat, de ezt mostanra megoldották, zártabbá tették az egységet, ráadásul ezt az alkatrészt a régi autókba is be tudod szerelni.

Garp 2010.08.06. 22:57:19

@streetsta: köszi a tanácsot! Az igazság szerint pont így gondolom én is: túl nagy falat lenne a robbanó motoros. Egyszerűen sokszor előfordul, h egyszerűen nincs időm, és ahhoz drága lenne egy nitrós/benzines h a polcon álljon. Ez a Truggy tetszik, nagyon is. Egyre jobban úgy érzem, már csak a kincstárnokkal kell egyeztessek (Az asszony lassan megszül, ha neki ott lesz a baba, én is kell h kapjak valamit! :)) )

Garp 2010.08.06. 22:59:11

@streetsta: ha esetleg ismersz hasonló kvalitásút, hasonló áron, azért összehasonlításként szívesen megsasolnám azt is ;)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 23:05:51

@Yahher: A lexan valóban márkanév, de polikarbonátot takar. Csak annyira hibás lexannak hívni minden polikarbonátot, ahogy walkmannek hívtak minden "sétálómagnót", vagy az angoloknál hoover minden porszívó.
Ami a versenyt illeti, nem hiszem, hogy ne lehetne akár ezzel is versenyezni. A kérdés csak az, mir van kiírva a verseny. Vannak ugye TT-01 versenyek is. Természetesen a komoly verseny alvázaknak a lába nyomába nem érhet egy ilyen, de ott az általad említett százezer Forint leginkább csak az üres alvázra lesz elég. De ugye lehet versenyezni Ladával, Trabival is, meg forma-1 szinten is.
Ha igazán pontosak akarunk lenni, akkor egyik sem robbanómotoros, mert szerencsére nem jellemző, hogy felrobban a motorjuk. Sokkal inkább belső égésű motorokról beszélünk. Ha szörnyen tudálékosak akarunk lenni. Általában nitrósok, illetve gyújtógyertyás 2-, illetve 4-ütemű benzinesek hajtják a modelleket (4 ütem inkább repülőknél). De szerintem bőven jó a robbanós kifejezés, aztán hogy nitrós, vagy benzines, már más tészta. Jó, persze sokan azt hiszik, hogy minden robbanós benzines, de idővel ők is megtudják, hogy nem.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 23:09:25

@donphobos: csak annyit helyesbítenék, hogy én a Lamaval is menekülőre fogom, ha van még lehetőség. Aztán ha nincs, azonnal elvenni a gázt.
Én mindenesetre addig nem próbálkozom nagyobbal, amíg nem uralom tökéletesen a gépet (értsd magammal szemben repülés, oldalazás, orr körül forgás, farok körül forgás, bárhonnan fel- és bárhova leszállás).

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 23:14:18

@soseleszekelső: Mindenképpen csinálunk egy összefoglalót. Nagyon sok, nagyon jó hozzászólást, tanácsot ötletet kapunk, nem is tudom, hová kapjunk hirtelenjében. Szerencsére van téma bőséggel.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.06. 23:18:58

@Garp: Azok a modellek, amik nagyon hasonló kvalitásúak, és nagyon hasonló árúak, azok általában ugyanezek a modellek, csak más név alatt:))
Viccet félretéve, Tamiyának, Carsonnak, fene tudja még kiknek is van alap autójuk. Menj be a legközelebbi boltba, nézz körül. Ha ár alapján rostálsz, fogod látni a hasonlóságokat, különbségeket. De ha jön a gyerek, meg a krónikus időhiány, nézz valami kicsit. Be szeretnék mutatni valamikor egy 1/28 pályát is, hogy lássa mindenki, mennyire komoly tud lenni egy ekkora gép is.

Garp 2010.08.06. 23:27:16

@streetsta: az én boltom az internet :). A legközelebbi specifikus bolt talán Corkban, de inkább Dublinban van. Esetleg lukra utazni nincs kedvem. Szóval net, online rendelés.

Z o z ó 2010.08.06. 23:30:55

@streetsta:

persze ez teljes mértékben igaz:)Nekünk az RS4eshez magunknak kellett ragasztani a gumit,mert az ugye összeszerelhetős...mármint hogy darabokba volt.

Am igen,ez a kis gép ezerszer jobb választás mint hasonló áron megvenni valami sz...ócskaságot a tescoban.A Nikko cuccok elég jók,de azok meg hasonló árban vannak,nem bővíthetők és kevesebbet tudnak.

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.08.06. 23:30:58

Nem akarok vészmadár lenni, de amikor nálunk született a trónörökös, nekem semmi időm nem volt modellezni. És hogy őszinte legyek úgy felfordult az életünk akkoriban, és olyan örömökkel, gondokkal, jóval-rosszal járt a gyermekáldás hogy nem is vágytam modellezni 2-3 hónapig. De aztán helyreállt a rend! :-)
Most 2 és fél éves, persze autó mániás, keresem a megoldást egy a kezéhez illő méretű távirányító megalkotására hogy minél előbb együtt tudjuk róni a köröket.

Garp 2010.08.06. 23:38:48

@Modell Mánia: "De aztán helyreállt a rend! :-)" Szeptember elején-közepén jön. December végére talán eljönnek a 'megnyugvás területei' (hogy a klasszikust idézzem). Az meg ugye karácsony. Sőt, tetézem: fiam lesz :D. Rá kell gyúrni. Nem sietek, nem holnapra lesz a cucc, de keresek. Nálam ez mindig baromi hosszú folyamat. Magyarul pöcsölős vagyok. :))

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.08.06. 23:42:48

Még egy jó tanács. Aki autómodellezni fog, annak a szerelőládájában legyen jó minőségű gumi ragasztó (spec pillanat ragasztó). Mert a használat közben az erőteljes oldalirányú terheléstől előbb vagy utóbb a gyári ragasztás is elenged, vagy a ragasztás mellett kezd el szakadni a gumi anyaga.
Aztán ha valaki gumikat akar cserélgetni az vegyen minden gumihoz felnit is. Sokan próbálkoznak a használt felnikkel. A lekopott gumit sütőben, forróvízben főzik, sütik, a ragasztóban végbemegy egy szerkezeti változás, így le lehet szedni a gumit a felniről. De....azok a felnik amikben már jó sok játékidő van, nem kevés borulással, ütközéssel, ugratás utáni rossz leérkezéssel, sajnos torzulnak és jelentősen defromálódhatnak, ami miatt nagyot ütnek. Ha egy felni üt, akkor a kész ragasztott kerék is ütni fog, az pedig szétráz mindent amit csak lehet.

Ezt az elmúlt 14 év versenytapasztalat alapján mondom. Egyszóval ezen nem érdemes spórolni, mert van úgy hogy a spórolás többe kerül.

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.08.07. 00:30:13

Ezt a csatát nézzétek meg.
www.youtube.com/watch?v=XCCucRh_0kU&feature=related
Európai túra autó (1:10 4WD pályaautók) versenysorozat magyarországi futamán történt 2 éve.

Balu az Alfás 2010.08.07. 06:50:15

@streetsta:

Szia! Szívesen bemutatom a KrAZ-t, akár itt is! ;)
1, 1.5 hónap , és készen van.

Másoknak:

Addig is itt egy lengyel videó, triál témában. Na, itt megy a dagonya (érdemes végignézni, és nem tekerni bele)

www.youtube.com/watch?v=-HVS-DmMJzI

donphobos 2010.08.07. 11:20:02

Lehet hogy beküldtem egy hozzászólást többször, egyszerűen nem jelenik meg. A blogmotor rakoncátlankodik alighanem. Meg kicsit én is...

donphobos 2010.08.07. 11:20:42

Ez megjelent, akkor lehet hogy túl hosszú volt. Mindjárt szabdalom.

donphobos 2010.08.07. 11:21:28

Sziasztok!

Látom jönnek jó kis linkek, bekattintok én is párat. Az első egy nagyon szép kűr egy HK 500 GT modellel. Ez egy elég problematikus kit, de feljavítva pár részletet igen jó lesz. 970 mm-es főrotor. Maga a meztelen kit kábé 68 USD, szinten ingyen van. Ez a gép egy 15 dolláros gyrot kapott, nézzétek meg hogy milyen szépen fogja meg a farkát amikor belépi.

www.youtube.com/watch?v=lttsSNR5ovk&playnext=1&videos=xwYfbe1L62g

A következő egy 700-as Limited Edition Trex. Van a felvételen ember is, látható a léptéke a dolognak. Nagy. A kamerát nagyon bátran melléje pakolták, az egész start látható.

www.youtube.com/watch?v=Wd2JvriT2xw&playnext=1&videos=8CQNeOC4jdc

Gázturbinás meghajtású Trex 700, ez is érdekes vadhajtás.

www.youtube.com/watch?v=0JPtB7n-S_8&playnext=1&videos=-ReDBskjsBA

Egy nagyon dinamikus klipp egy helis találkozóról. Van benne pár alacsony magasságú chaos manőver, ott jól kell húzkodni a botokat.

www.youtube.com/watch?v=ZNFoj5ck6a4&playnext=1&videos=TMn563-FbWM

Egy vegyesfelvágott repülős-helis-autós. Egy része EOS-5D fényképezőgéppel készült, ott a minőség kulminál.

www.youtube.com/watch?v=xuLnZ9eb9oQ

Egy nagyon jó összehasonlító bemutató egy 600-as és egy 450-es elektromos heliről. A lépték és a méretek jól összehasonlíthatóak, valamint elmondják hogy milyen teljesítményekről van szó. A csóka svéd, az angolja kicsit fura de érthető. Ebben az esetben 4 db kis 2.2 Ah-s akksit kötött össze (kettőt sorban és párhuzamosan, hogy szimuláljon egy 6-cellás 4.4 Ah-s akksit a 4 pici 3-cellásból)

www.youtube.com/watch?v=w10_c2j0OXE&playnext=1&videos=WZN247RG3VU

És egy régi zenés klipp amiben hátborzongatóan jókat repülnek. Kötelékben palástorsó, lapos dugó háton, függeszkedés bajuszon repülővel, késben repülés és még sok más. És van motorhang is, nem csak zene. 5-csillagos!

www.youtube.com/watch?v=ho0Y6crQ9hs

Hirtelen ennyi jutott eszembe.

Üdv!

donphobos 2010.08.07. 11:23:06

És mire szabdaltam volna addigra megjelent. Le kell kicsit lassulnom úgy látszik :-)

ommm 2010.08.07. 11:23:11

@donphobos: Ha nagyon szétszabdalod url-ekkel (ami azért kicsit gyilkolja a posztot), akkor alapból nem enged be, csak ha az admin is leokézza.
Ezekre figyeljünk oda, kérem.
üdv

donphobos 2010.08.07. 11:28:49

@ommm:

Oh, ezt nem tudtam. Mennyire szabad akkor linkelni hogy ne generáljak az adminnak plusz munkát? Van valami számbeli határ?

Üdv!

donphobos 2010.08.07. 11:37:15

@Balu az Alfás: lengyel triál videó

Húú! Akkor meg is van az az irány, ami érdekel engemet. Mivel a szimpla személyautók annyira nem mozdítanak, ezért minimum valami rendes terepjáró (3 zárható difivel ahogy illik) kell majd. Defender, G-klasse és persze a nagyobbak. Leginkább a nehéz gépek érdekelnek, komoly teherautók és kamionok.

Ami előtt fejet hajtok az a Tatra. Érdemes megnézni hogy mire képes a független kerékfelfüggesztés és a fantasztikusan merev alváz. Amikor a 2-méteres árkot átlépi az nem semmi. És ahogy a huplikon megy át.

www.youtube.com/watch?v=2Epd4WZypvA

Ha építek sajátot akkor majd valami ilyesmi érdekel. Lehet hogy elsőre egy 6x6 is elég lesz kihívásnak.

Üdv!

B0CEE#89 2010.08.07. 14:34:14

Naggyon tetszik ez a kis cucc... Erős birtoklási vágyam támadt asszem...:)
Egy kérdésem lenne viszont:
Mennyire por és cseppálló a kicsike?

Már előre látom ahogy hajnali 3kor repesztek a kolifolyosón... :D

B0CEE#89 2010.08.07. 14:44:23

Nagyon tetszik ez a kis cucc!!!
Erős birtoklási vágyam támadt...:)))

Viszont lenne egy kérdésem:
Mennyire por és vízálló?

Nem mintha pocsolyában akarnék száguldozni, de azért feltúrnám vele a salakos pályát... Hadd örüljenek a focis haverok.:D:P

Balu az Alfás 2010.08.07. 14:53:40

@B0CEE#89:

Vizes veretések alkalmával az elektronikát (rádióvevőt, a szabályzót és akkut) be szoktuk húzni lufikba, hogy a lufi száján lógjanak ki a kábelek, és 1 kötegelővel összehúzzuk. A motornak nem sokat árt a nedvesség, de egy ilyen alapmotor amúgy is nagyon olcsó, könnyen pótolható.
Nekem volt olyan, hogy télen már rozsdásodni kezdett a moci palástja, de még ment, ment és ment...
A por nem okoz problémát a futóműben (a csapágyak ugyanis porvédősek), ha a csapatások után lelekiismeretesen kitakarítod a kocsit.

Üdv.

B0CEE#89 2010.08.07. 16:43:26

@Balu az Alfás: Köszi szépen!:)
Most már csak a pénzt kell összespórolnom rá...:)

Anyukám már most mondta hogy nem... Mert hülyeség közel 40e ftért... Miért van az hogy a szülők szerint hülyeség az, ami őket nem érdekli, de a gyereküket igen? Észérvekkel nem lehet rájuk hatni.:P De majd nagyot néznek úgyis...:D

Üdv.:)

kidr 2010.08.07. 17:18:00

Jó volt a videó. Én is gondolkozom rc autón. Driftre szeretném használni, és mivel kezdő vagyok a témában, szeretném megkérdezni, hogy milyen típust ajánlanátok.
Csak így tovább.

Balu az Alfás 2010.08.07. 18:14:52

@kidr:

Helló!

Na, a drift az a műfaj, ahol inkább az emberen múlik, mint a kocsin. Alapautó, alapmotorral bőven elég (Tamiya TT-01 HPI Sprint2 ,stb...).
A lényeg, hogy a járgány kerekei csússzanak, de valamennyire tapadjanak is. Ezt többféleképpen el lehet érni; betekerni szigetelőszalaggal a gumikat, vagy venni olyan műanyag KPE gázvezeték csövet, aminek a belső átmérője akkora mint a kocsi kereke. Mértrevágni, és rátolni a felnire.

Nekem is Tamiya autóm van driftre (Nissan Sylvia S15) , a KPE csöves kerékkel (meg agresszív kerékdőléssel :)). Alap kocsi létére nagyon élvezetes vele a játék, főleg ha ketten-hárman csúszkálunk bóják között.

Pár kép:

www.rcpilot.hu/gall/auto/727/20100603211606/tamiya_ta_04_nissan_sylvia_s15_drift.html

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.08.07. 18:17:30

@B0CEE#89:

Üdv!

Hát igen, a szülőket nehéz meggyőzni. De megvan a módja. Egyszer valahogy vedd rá őket hogy elmenjenek veled egy modellboltba, ahol az eladó készségesen válaszol a kérdéseidre, kérdéseikre. Ha az eladó nem csak eladni szeretne hanem magát a modellezés szeretetét sugározza magából, akkor rá fognak jönni hogy ez bizony több mint játék, és bizony sokat lehet tanulni is belőle. De a legjobban az szokott hatni rájuk amikor bent van éppen az 50-es éveiben járó főiskolai tanár modellező ismerősöm a boltomban és megszólal hogy a legjobb az hogy amíg a gyerek modellezik, el van foglalva, nem bandázik, nem kocsmázik, nem kábitózik, és közben rengeteget fejlődik a kézügyessége és teljesen önmagától tanul fizikát és egyéb technikai ismereteket, ami az élete során sokszor nagyon jól is jön. ha pedig az egész komolyságát kell megmutatni neki, akkor el kell vinni őket egy versenyre és ott kérdezősködni a versenyzőktől, de ilyenkor árakról nem szabad beszélni, főleg a leggyorsabb kategóriák versenyzőivel, mert attól biztos rosszul lesznek. :-)

kidr 2010.08.07. 19:36:14

@Balu az Alfás: A te kocsid mennyibe kerül, mert nem találok sehol árat. TT-01-es modelleket leltem mindenhol.

kidr 2010.08.07. 19:39:02

@Balu az Alfás: A te kocsid mennyibe került, mert sehol se találtam az típust:S

Balu az Alfás 2010.08.07. 20:45:46

@kidr:

Az enyém egy TA-04. Szíjhajtásos, 2 db szabadonfutóval és karbon cuccokkal.
38e-ért vettem használtan, távval +1 garn. kerékkel és egy zsák pótalkatrésszel. Azóta rákerült a Nissan kasztni (Toyota AE86 volt előtte), meg pár apróság.

Üdv

Garp 2010.08.07. 21:42:12

@Balu az Alfás: aminkor azt írod 'agresszív kerékdőléssel' akkor ilyenre gondolsz? www.litox.ru/news-view-12153.html :))

gokart87 2010.08.07. 21:54:47

Nem bírom megszokni az akcentusát.
Nagyon zavaró még ha ez normális is egyes helyeken.
:P De jó a cikk.

Krisi 2010.08.07. 22:52:33

@Balu az Alfás: ez az off road valami kegyetlenül kurvajónak tűnik. és ahogy egymást húzzák ki csörlővel azon beszartam. eddig sosem vonzott ez a téma, de ennél a triálnál most nem tudom hová legyek. valós méretben úgyse lenne rá időm meg pénzem, de így kicsiben már ójaj. nem is olvasom tovább ezt a blogot, a végén még beszerzek egyet! :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.08.08. 07:02:38

Akkor én vagyok itt a legnagyobb gyerek, mert én a nulláról akarok egy ilyet építeni :)
Akad otthon egy M1-es Bömbim, ami bowdenes távirányítású volt, még a 80-as években. Kis könnyű darab, sajnos nagyon lassan halad, de ha el fogja bírni a cuccokat, akkor kőkemény pályagép lesz :)

Balu az Alfás 2010.08.08. 09:21:58

@Garp:

:))))) Állat, azért ennyire nem, az enyémnek csak 15 fokos a dőlése.

@Krisi:

A triál szerintem is a leghangulatosabb rc műfaj. ;)

xcapone 2010.08.08. 13:48:34

Gratulalok, nagyon jo cikk es tema. En is akarok egy ilyen jatekot, magamnak, es nem a gyerekmnek - a gyerekem majd vegyen maganak akkor, ha mar o is 30 eves lesz:)

Pista akcentusa isteni! Csak igy tovabb!

Garp 2010.08.08. 19:44:42

@Balu az Alfás: csak érdekességként mutatom www.donedeal.ie/for-sale/othermotor/1376144 .

Asszem ezért az electric truggyért nem is soka 36ezer.

Balu az Alfás 2010.08.09. 07:08:08

Persze hogy nem sok! Az árához képest egész sokat ad a Himoto.

Az 1:5 kategória egészen más, rendes kétütemű 23ccm-es mocik hajtják a nem ritkán 4-8 kg-os kocsikat.
Teljesen életszerűen mozognak, a kocsik súlya miatt már számolni kell "rendes" féktávot is a kanyar előtt.
Az áruk is több százezer Ft körül kezdődik (HPI Baja 5b, 5t, Cen MAtrix5b stb...)
A linkelt Hummered nem is lóg ki nagyon ebből a sorból :)

donphobos 2010.08.09. 09:30:49

Sziasztok!

Nézegettem ezeket a HPI Baja 5b és 5t járműveket és ez az a kategória ami már érdekel is. Ezek az 1:5-ös gépek már sokkal realisztikusabban mozognak, a 12 kg-os tömege és a 26 ccm-es benzines 2-ütemű motor is sokkal inkább autós jellegű. Ráadásul RWD, tehát lehet vele szépen farolni. Az ára mindegy, mert csak nézegetem.

Van pár review a neten, érdemes nézegetni. Meg különféle unboxing videók is.

Mindazonáltal még mindig a trial az ami leginkább tetszik, ahhoz pedig talán az elektromos hajtás kis fordulatszáma jobb választás.

Sokat kell még olvasnom hogy okosodjak, teljesen ismeretlen tartomány az RC autózás nekem.

Üdv!

KissAttila · http://www.csicso.com 2010.08.09. 09:39:18

@streetsta: Beszélhetünk, Vályi Pistánál már jelentkeztem, azt írta lesz majd róla valami :) addig is ha bármi érdekel fent van az oldalon, de kérdezhettek bátran :)

davez 2010.08.09. 11:56:38

mi a különbség a truggy és a buggy között?

Yahher 2010.08.09. 13:31:30

@davez:

Bal oldali buggy, jobb oldali truggy.

Itt sztem elég jól látszik a különbség.

Üdv B.

donphobos 2010.08.09. 18:55:38

Sziasztok!

Néztem ezeket a HPI Baja 5b gépeket, délelőtt egy csomó review átnyálazódott és mindenféle csapatós videókat is megnéztem. Van egy SS változata, amikor darabokban jön a gép és úgy kell összerakni. A motort adják hozzá, de rádió nincs. Ami nem is baj, akkor lehet venni egy rendes Spektrum rádiót például telemetriával is akár. Az SS gépen komolyabb kipufogó van, valamint nem 23 ccm, hanem 26-os motorral jön. Láttam olyan videót ahol felszerelték a motort egy kismotor vázára, azt pedig felrakták egy mérőpadra. 4.3 LE lett 16.000/min fordulatszámon. Impresszív.

Olyan 232.000 HUF körül már kapható átszámítva. Egy rendes rádió még olyan 75.000 HUF és akkor a szerszámokat és tartalék/kopó alkatrészeket leszámítva van is egy induló kit.

Ha ezt összevetem a helikopterek királykategóriájával (mert az 1:5-ös kocsi szerintem eléggé a kínálat teteje lehet), akkor igazából ez olcsónak számít. Egy helikopter közel dupla ennyiből jön ki ha az 1.5-méteres kategóriában gondolkodik az ember és minőségi alkatrészeket válogat össze.

Repülővel nehéz összevetni, mert ahhoz még annyira sem értek mint az autókhoz, ráadásul ott a királykategória nehezen határolható be. Egy 3 méteres fesztávú 150 ccm-es négyütemű YAK-54 például közel annyiba kerül mint a Baja.

www.carden-aircraft.com/yak54.htm

Nem igazán a magyar átlagfizetéshez mérték ezeket a kategóriákat, itt már komoly dedikáció szükségeltetik.

Üdv!

standup 2011.04.19. 00:09:40

Nemrég kaptam egy ilyen autót, nagyon imádom :) Sajnos max 20 percet bír 6-8 órányi töltéssel. Nő lévén a technikai dolgokat annyira nem látom át.
Tudtok segíteni, hogy milyen akksit érdemes venni bele, hogy tovább bírja egy töltéssel?
Előre is köszönöm!

Hyena72 2012.01.29. 08:59:12

Kedves Mindenki,

Eddig csak helikopterekkel foglalkoztam, de most megjott a kedvem egy autohoz is.
Jelenleg 2 tipus kozott hezitalok melyek a 2,4 ghz-es 1:10-es:

Maverick Strada XT Evo RTR Truggy
vagy
Himoto Mambo XR1 Truggy

avagy ezek brushless valtozatai.

Ti ezek kozul meket valasztanatok, vagy van -e valami otlet ebben a kategoriaban es meretben?

A valaszt elore is koszonom!

Garp 2012.02.02. 11:35:48

@Hyena72: Hali!
Hat jo reg nem irt ide senki:).
Neke
Egy HSP Gladiatorom van Infiniti motorral, igaz nem 2.4Ghz. Iszonyat ereje van a motornak, baromi gyors, meg gyengebb lottyel is. Egy gond van vele: a muanyag alkatreszek alulmeretezettek a erejehez kepest, ugyh egy upgrade kit sztem feltetlenul szukseges. A kormany szervo nagyon hamar korrodal es a rugo erejet veszti. Viszont ebay-en gombokert van hozza minden.

En pont forditva vagyok mint te: auto utan most keresek vmit amint megtanulhatom repulni. Szivem szernit egy balsa Catalina-t, vagy egy CanadAir tuzoltot vennek, de belatom asszem motorinditas utan jO ha 10 percet tulelnenek a tapasztalatlansagom miatt:). Szoval vmi kis habrepulo a cel elektroval.

holysmoke0523 2013.02.02. 17:53:47

09:34-nél azt a kijelentést buktad,mert az enyém :D
süti beállítások módosítása