Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Кременчуцький автомобільний завод

2014.07.05. 14:43 Sturcz Antal

Kraz. Már a névről is süt, hogy itt erőről van szó, mindent túlélő masszivitásról, és hegyláncokat közepes gázfröccsre legyőző technikáról. Ezt először tíz éve tapasztaltam meg, amikor egy bányatóban vittek egy kört egy 255-össel. Hihetetlen érzés, ahogy a fülkéig dágványban ázó teherautó erőlködés nélkül, sztoikus nyugalommal kiszakítja magát a sűrű masszából. Se előtte, se azóta nem éreztem ilyet járműben, és talán ez az egyetlen dolog, amiért sajnálom, hogy kimaradtam a sorkatonaságból.

Kevesen tudják, de a kremencsuki gyár nem teherautókkal kezdte, 1948 és ’56 között hídelemeket gyártottak, és az SZKP csak két évvel később határozott a nehézgépek építéséről. Az első modell a Kraz 222-es volt, aztán 1969-ben jött a számunkra is érdekes 255-ös modell, hogy aztán a cég egyik legnagyobb darabszámban eladott gépe legyen. A rendszerváltást is sikerült átvészelniük, végül a kilencvenes évek végén a Mega-Motors nevű cég vette meg a vállalatot, ahol elég jó kezekben van: a német-ukrán tulajdonú cég 2003-ban még Vietnámban is nyitott Kraz összeszerelő üzemet.

Gyártanak katonai, és civil felhasználásra is, de valahogy, ha az ember klasszikus szovjet katonai teherautókra gondol, akkor valószínűleg a 255-ös ugrik be, esetleg valamelyik Ural. Ahogy arról már szó volt, az öcsém nagy rajongója a Legónak, és a szocialista korszak teherautóinak. Ez a kettő sosem rossz együtt, főleg, ha ilyen a végeredmény:

IMG 3127

A LEGO Kraz hatvanöt centi hosszú, és a konyhamérleg valamivel három kiló felett állt meg, amikor lemértük. A cél az, hogy – akár az igazi – mindenhol elmenjen, ezért mind a hat kerék hajtott, és az élethűség kedvéért merevtengelyek kerültek alá. A legnagyobb kihívást a hátsó hidak jelentették, ezeket kitámasztók, gömbfejek, és stabilizátorok bonyolult rendszere tartja a helyén. A laprugó persze egyszerűbb megoldás lenne, de ilyet nem gyártanak a dánok, így maradnia kellett a hagyományos gátlóknak.

IMG 3126
Akár az igazin

Szerencsére, amikor felrajzolták a Krazt, a célszerűség diktált, mentes minden olaszosan burjánzó domborulattól, ezért a szigorú LEGO-elemekből is hűen visszaadható a forma. Rendes, csőrös teherautó, amire gyerekként olyan jó volt ránézni, és felnőttként titkon még mindig látjuk benne a rock ’n rollt, de az időtlen formák már csak ilyenek. Az igazi kihívás mégsem ez, hanem a hajtáslánc megépítése volt.

IMG 3131
Természetes környezetében

Ez a LEGO programozható rendszerén, az NXT-n alapul. Ennek a lelke egy intelligens tégla, amelyre motorok, és szenzorok köthetők. A beérkező jelektől, és a programtól függően működnek a motorok, és robottól kezdve hangszerig bármi épülhet belőle. Mivel a motorokban tachográf is van, ezért szervónak is használhatóak, de beköthetőek szenzornak is. Így az egyik motor tulajdonképpen potméter lett, amit fokról-fokra elfordítva növelhető a másik két motor fordulatszáma. Ehhez csak a számítógépen negyedóra alatt megírható programra volt szükség, amit minden beindításnál be kell tölteni a téglán.

IMG 3142
Csak be kell tölteni a kraz-programot

Oké, de mi tekeri a potmétert? Hát, egy másik motor! Ezt csak a mezei infrás távirányító kezeli, ugyanaz, ami a kormányszervót is. Aki azt gondolja, hogy ennek így semmi értelme, hisz az infrás rendszer is mozgathatná az egészet, annak még kicsit igaza is van. Viszont az NXT motorok egyenként fél newtonmétert tudnak, és, ami fontosabb, hogy igazán finoman szabályozható a fordulatszámuk, arról nem beszélve, hogy ilyen még nem volt, ezt is ki kellett próbálni.

IMG 3146
Mindent a terepszögért: portáltengelyek a futóműben

A másik érdekes rész a futómű, ennek ugyanis változtatható a magassága, természetesen távirányítással. Nem bonyolult rendszer, ezúttal kimaradt a pneumatika, csupán egy motorral hajtott orsós-mechanika emeli-süllyeszti a gátlók bekötési pontjait. Ez azért is jó, mert így a rugóút nem rövidül, még az alacsonyabb állásban sem.

IMG 3129
Felborítani sem egyszerű

Egy igazi fanatikus kizárólag LEGO alkatrészeket hajlandó használni, viszont a ponyva még triálos körökben is bocsánatos bűn. Nem akartam elhinni, de szabályrendszerrel szabják meg, hogy milyen géppel is lehet rajthoz állni. A szigorú csak LEGO-kikötés alól egyedül a ponyva szövetével lehet kibújni, itt egy régi terítő esett a mérnöki munka áldozatául. Nem kár érte, igaz?

9 komment

Címkék: játék orosz lego kraz masszív rc

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr356471053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bandit_UA 2014.07.06. 00:04:20

@3gb: Kremencsug ukrán város, de ettől függetlenül nyugodtan linkeld csak be az orosz himnuszt. No comment.

Bandit_UA 2014.07.06. 00:32:46

@3gb: innentől kezdve nincs mit hozzáfűznöm egyre elmésebb megnyilvánulásaidhoz. Enjoy yourself. P.S.: gondolom patakokban hullt a könnyed, mikor anno az utolsó szovjet katona elhagyta Magyarországot.

3gb 2014.07.06. 09:05:36

@Bandit_UA:
Szerintem anno Ukrajna a Szovjetúnió része volt és ez a himnusz volt a mérvadó, amit pedig belinkeltem azt gyermekkórus énekli. gyerek-lego dereng? Ez vicc, de az is, hogy újra orosz lesz... Nem kell olyan komolyan venni az életet mert még megárt.

átlátó 2014.07.06. 10:17:19

Akkor ha kérhetném, beszeljünk a Kraz 215/ B-ről. Ercsi, MN 6110 emlékeim szerint kétütemű. Tudod, azokkal a keskenyebb kerekekkel, de volt az "ezredönálló" szakasz, csak azoknak volt 255-es. Nem baj, említetted, hogy nem voltál katona, én magam is sajnálom ezt. :D
Kettő zászlóalj volt, a 1/1, 1/2, (pontonos) 1/3 a gépszázad majd a túloldalon a 2/1, 2/2, 2/3 századok, az utóbbi szintén gépszázad és ehhez jöttek a "vizijármű szakaszok", meg még a híradó század, majd az "ezredközvetlen" szakaszok, úgy, mint ellátó, szállító, felderítő, vegyivédelmi, kommendáns,
Postán: 15/A,Z,T,D majd K,C,F,P majd O századok, (már említettem, hogy a vizijárművesek csupán szakaszokkal, D és P ) majd H1,H2,H3,H4,H5...na, meg a tiszthelyettes és tiszturak, a feleségeikkel.
Kifordult a kapun az utolsó, az első Dunaújvárosnál volt...100-on 100-as fogyasztással, azért ott volt a gulyáságyú is köztünk...amúgy térképen nagy volt az arcunk a NATO ellen, de hidat valóban tudtunk órán belül csinálni. Ismert terepen elég volt a 45 perc is.
Nem mondtam még, hogy KRAZ 215/B? Akkor most mondom és hozadd ki fiam az ellenőrződet, apádat meg küldd be hétfőre! :D Beszédem van vele.

átlátó 2014.07.06. 10:18:55

MN 6111 akart az lenni, de nem veszem komolyan az életet. :D

átlátó 2014.07.06. 10:26:10

Jut eszembe még, mert az epém bejelzett. :D
Valóban sokan tudják, hogy volt a Kraznak a 215/ B jelzésűje, de láthatólag nem elegen. :D Emlékeim szerint kettő darab ütemmel, szóval nem négy ütem.
Mindegy. Addig ehun van ez:
www.youtube.com/watch?v=Z78PjvfCVTQ
süti beállítások módosítása