Nemrég Nyegleo barátom egy rádiótávirányítású Tamiya kamionról írt. Talán senki nem lepődött meg rajta, hogy már a poszt címében a klasszikus kamionos filmre, a Konvojra utalt.
Van valami nagyon furcsa varázsa annak a filmnek. Pedig lássuk be, nem egy filmművészeti remekmű (legalábbis a hozzáértők nem sorolják az igazán nagy mozik közé). Meg van DVD-n, de még régen a 80-as években láttam először, ráadásul nem is VHS kazettán, hanem egy ismerősünk Betamax (japánul betamakkuszu) rendszerű képmagnetofonján. Ez a Betamax egy otthoni video formátum volt, mit a Sony hozott létre, de a JVC által később bevezetett VHS terjedt el jobban. Ezt a Betamaxon tárolt filmet másoltuk át két videomagnó összedrótozásával egy VHS kazettára. A minőségről inkább ne beszéljünk, akkoriban nem pont a kristály-éles kép és a surround hangzás volt a cél, örültünk, ha megnézhettünk egy filmet -hangalámondással. Dolby surround, hehe. És imádtuk a Gumikacsát, a Mocsok Lájlt, a Kocaólt, meg a Fekete Özvegyet.
Egyszer, később láttam ugyanezt a filmet, de angolul. Nos, sokan, sokszor megemlékeztek már a magyar színészek és szinkronszakemberek, fordítók minőségi munkájáról. Én csak annyit mondanék, hogy nekem az angol verzió egy nagyon gyenge filmnek tűnt. A magyar szinkronos meg hibátlan volt, elejétől a végéig. Igazi színészek szinkronizálták, a kamionsofőrök dumája fergeteges volt. Kölyök fejjel mindenesetre annyit érzékeltem az egészből, hogy a színes magyarul beszélő amerikai film sokkal jobb volt az angolul beszélő verziónál.
Nem tudom, hogy a japán verzió milyen hangulatú volt, de hogy szerzett rajongókat, az egész biztos. Régebben, mikor nagyon aktívan maketteztem, olvastam (na jó, inkább nézegettem) japán makettező albumokat, könyveket, amikben bemutattak jónéhány építést, átalakítást. Lenyűgözött az a precizitás, pontosság, átgondoltság, ahogy egy-egy extrém átépítést megcsináltak.
Valami hasonlóra bukkantam még korábban, amit a múltkori Nyegleo-poszt hatására ismét előkerítettem. Egy japán srác mindenféle RC-kamion építései között találtam meg a Gumikacsa Mackjét. Gyönyörű munka, teljesen egyedi a fülke és a sok kiegészítő, a szériától fényévekre lévő alvázzal.
Félelmetes, ahogy a soha, senki számára nem látható gépháztető-merevítést is mérnöki pontosságal alkotta meg.
Természetesen nem csak a fülke és környéke készült el műanyag lapok felhasználásával, de a kiegészítőkre is odafigyelt: legyártotta a lökhárítóra szerelt dögrácsot is.
Az alváznak is tökéletesen vissza kellett idéznie az eredeti vontató arányait, ezért a gyárinál hoszabb létraalvázra sokkal hátrébb lett felcsavarozva a forgózsámoly.
Csak pár képet tettem be ide ízelítőül, kattintsatok a srác oldalára, jó szórakozást a képekhez! (Érdemes kicsit körülnézni a többi projektnél is, vannak ám csodák azok között!) A miniatűr gumikacsa-hűtődísznél abszolút ér felsikoltni.
Mindenképpen szeretném még felhívni a figyelmeteket a restaurált Kacsa-Mack oldalára, ahol sok érdekes részletet lehet megtudni a kamionokkal és a filmmel kapcsolatban.