Az egyszerű utcai autók sorsa úgy tűnik, simán leképezhető az 1:24-es méretarányra is. Amíg új egy modell, a gyári állapot a menő, de amikorra már az értéke javát elveszítette, na akkor jön a tuning. A Bburago Street Tuners sorozatában csupa kifutott típus található, olyan állapotban, ahogy ezt egy átlagos fiatal vásárlója az utcán is használja: nagy kidörgő, ültetés, dögös felni.
Valószínűleg szobrot kapott az a marketinges, aki ezt kitalálta a meglévő öntőminták további hasznosítására – gondolom, aztán elteszik őket, és úgy 25-30 év múlva kinyomnak egy veterán sorozatot is, pláne ha egy olyan ikonikus típusról van szó, mint a PT Cruiser.
Bocsássák meg nekem, hogy elfogult vagyok a Chrysler retróautójával, de hát mit tegyek? Megegyezik a monogramunk, és mint autó is tetszik. Szóval, egymásnak vagyunk teremtve. Olyannyira, hogy valamikor, az egyik szülinapomra kaptam a feleségemtől egy 1:24-es PT Cruisert, amit aztán a kislányom természetesen lenyúlt, anélkül, hogy tisztában lenne vele: ő is PT. A régi autóim közül már nem sok van meg eredeti állapotában, csak egy Bugatti Atlanic, azt is néha előveszi Timi, és beülteti Törpillát. Aztán megy vissza a kocsi a vitrinbe.
Az én PT Cruiseremnek nem volt ennyire szerencsés a sorsa, mert a kislányom valamiért átkozottul vonzódott, és vonzódik a mai napig az autókhoz. Végül is nem baj, pár Barbie-val és Én kicsi pónimmal kezd helyreállni az egyensúly. Viszont a PT Cruisert nagyon hamar kisajátította, azaz még picike volt, és egyáltalán nem tudott vigyázni a dolgaira. És persze következetesen elöl hagyta a szoba közepén, hogy amit nem ő tört le róla (mint a csomagtérfedelet), azt elvégezzük mi. Mondjuk rálépünk. Hát ezért ilyen zakkant a futóműrendszer. Nagypapa az egyik nyaraláson megreparálta valamennyire az autót, például eszkábált rá új csomagtérajtót. Ha tudta volna, hogy megvan az eredeti...
A Bburago-féle új kiadás lényegében alig különbözik tőle, a tuningot leszámítva. Az látszik, hogy az öntőminták azonosak, csupán a feliratokat cserélték le az alvázon: például már megszűnt a DaimlerChrysler, és az új verzió már nem Thaiföldön, hanem Kínában készült. És meglepő módon a mi régi példányunk Maisto. Ami a tuningot illeti, mások a felnik, az ötödik ajtóra került egy tetőspoiler, illetve a lökhárító alá került egy komolyabb szoknya. A dögös dupla kipufogót simán felcsavarozták a régi, normál fölé, ami a modell műanyag alaplapjára fixen volt odaöntve.
Hű, és majd elfelejtem: az üvegezés narancssárga! Mivel a kisautón az összes üveg egy darabból van, így az első szélvédő is ilyen színű – hát, ez az NKH-nál biztos nem menne át a vizsgán. De Timinél átment: egész este dínókat szállított a PT Cruiser. Meg is beszéltük utána Vályi Pistával, hogy mennyire jók a Bburagók, azok bírják, ha a gyerek játszik velük, teljes súlyukkal ránehezedve, nem csak dísznek jók. A szülői tapasztalat, az tapasztalat, csak az a bibi, hogy neki kisfia van.