Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Harc a gagyival

2012.11.01. 13:28 ommm


Szerkesztőségünkben ugyan csak Angélának van elég vér a Angéla az, aki gyakorlottan és ellenőrzött körülmények között repül – majd hagyja el ezer méter magasan ezen repülő dolgokat – de a repülés szerelmesei többen vannak.

Én, bár imádom a repülést, de mindig is nyúl voltam ahhoz, hogy kiugorjak, elég volt a bungee jumping, soha többet, köszi.

Rendes, tisztességes dobozban érkezik, bár kisebb, mint sejteti

Ennek ellenére – vagy éppen ezért – imádok mindent, ami repül. Legyen az kerecsensólyom, légcsavaros Bf109 vagy éppen tetszőleges helikopter. Annak idején én voltam az, aki elárasztotta a szerkesztőséget olcsó, kínai kis helikopterekkel. A pozsonyi Tescóban 10 eurót kértek darabjáért, rendelt is hármat a szerkesztőség, Csikós még otthonra is kért egyet, nem tudom, repül-e még, de nincsenek illúzióim: valójában 10 euróért is iszonyatosan túlárazott vackok voltak azok. Infrás távirányítással, amely megbolondult a napsütéstől, hatótávja alig 10-12 méter és mindene műanyag volt, még a transzmissziós rendszer fogaskerekei is valami iszonyatosan puha, igénytelen, újrahasznosított joghurtos-dobozból készültek, a törzskeretek (ami valójában inkább váz), a kitámasztók, egyszóval minden. Ha sokáig napon hagyták, egy vöröses-fehér tócsává olvadt össze.

Tölthető akku a távhoz, nyakbaakasztó, rádiós távirányítás, RTF, azaz Ready to Fly-modell

Mókázni persze lehetett velük, az Index Tech-rovatának dolgozóinak foga alatt mai napig megcsikordulnak a bitek, amikor felemlegetjük a szép napokat: én, Papp Tibi és Csikós ádáz légicsatákat vívtunk a három kis szúnyoggal, a cél, hogy a saját rotorszelünkkel földhöz csapjuk a másik gépet. Ehhez leginkább fölé kellett repülni és elfogni előle a levegőt. Persze hamar összetört mindegyik kis helikopter, háromcsatornás távirányítójuk karjai iszonyatosan erős rugók ellenében mozogtak, pontatlanok voltak mint egy rossz, régi Kensington joystick, a gépek giroszkóp nélkülisége miatt pedig folyamatos trimmelésre szorultak a táv oldalán található kis tekerentyűvel. Ahogy az emberek elkezdték venni őket, úgy verték fel az árukat, ma már tízezer forint alatt alig találni és az is ugyanez a fos minőség. Sajnálatos, mi is felhagytunk a költséges repülés-hobbival, büszke gépmadaraink roncsai most is a szerkesztőségi mindenes polcos szekrény sarkában hevernek, már csak Winkler madárpókja csodálkozik rá a néhai sustorgó rotorok kuszaságára, sic transit gloria mundi.

Íme, az egész rendszer elfér egy A4-es lapon

A múlt héten azonban ismét felizzott a csendes gyűlölet a szerkesztőségi terem másik sarkában: megjött a Carrerától az RC Green Chopperem és ennek – rajtam kívül – csak kevesen örültek.

Természetesen ez is koaxiális elrendezésű, mint szinte az összes, olcsó kis repülő izé. Illetve nem teljesen, hiszen a rotorlapátok állásszögét változtatni nem lehet (illetve a felső önmagától képes billegni, de ez csak passzív, röpsúlyos a rendszer), ebben a méretarányban ilyen bonyolult mechanikát soha meg nem fizetne senki. A koaxiális rotor-elrendezés nagy előnye, hogy a farokrotor meghajtása nem von el teljesítményt (kábé 15-30 százalékot) a hajtóműtől, a két – ellentétes irányba forgó – rotor pedig kiegyenlíti egymás forgatónyomatékát. Az előre-hátra haladáshoz nem kell a kollektív karral játszani folyamatosan, hiszen a gép nem veszít magasságot, ellentétben a standard – farokrotoros – helikopterekkel.

Természetesen hátrányai is vannak a megoldásnak. Maga a rotoragy iszonyatosan bonyolult, a rotorlapátok (főleg a régebbi ilyen gépeknél) képesek voltak egymásba verni – utóbbit a Kamov mérnökei megoldották, extrém merev rotorfejet és lapátokat használnak ma – jelentős volt a légellenállásuk (előbbi technológia ezen is segített), költségesebb az előállításuk. Ennek ellenére könnyebben vezethetőbbek, mint a farokrotoros gépek és sokkal jobban manővereznek.

A távirányító két szárában találjuk a karhosszabbítókat

Igen ám, de a kis szöcskének farokrotorja is van, azon egy kis elektromotor hajtotta légcsavar trónol, ez taszítja előre ill. húzza hátrafelé a pöttöm, pár grammos gépet. Tény, hogy nem adja le annyira az orrát repülés közben, de finoman azért játszani kell a gázkarral, ellentétben az olcsó vackokkal, ezekkel – szerencsére – lehet.

Maga a távirányító jól kitalált, kézre esik, két nyúlványában menetes kar-hosszabbítókat találunk. Sokkal finomabban, pontosabban irányítható a helikopter, a karok ellenállása remekül eltalált, finoman röcögve mozognak előre-hátra és nem húzza őket vissza rugó, akár fix gázállást is tudnak.

Pontosan és precízen mozog mindkét kar. A szürke gombokkal lehet trimmelni, de eddig nem kellett

A kis gép legnagyobb előnye azonban a tény, hogy giroszkópos stabilizátorral rendelkezik, ezért nem igényel folyamatos trimmelést, meglepően simán, szépen repül (természetesen trimmelhető, de eddig nem kellett, stabilan tartja a helyét). Nagy plusz még a tény, hogy 2.4 Gigahertzen üzemel, nem infravörös, hanem teljes mértékben rádiós távirányítású. Legsérülékenyebb részeit alumínium váz védi, leszállótalpai is ebből készültek, rotortengelye is alumínium és bár legnagyobb meghajtó fogaskereke műanyag, mégis sokkal komolyabb és precízebb konstrukció, mint a néhai Apokalipszis lovasai a pók mellett. Egyáltalán nem lötyög, fix és tartós, négy-öt komoly, A-osztályú rep-eseményt már túlélt.

Tisztességes alu-váz

Természetesen odakint korlátozott mértékben használható, hiszen mindennemű légmozgásra iszonyatosan érzékeny, tökéletesen használható lenne pl. a Bernoulli-hatás vagy a párnahatás szemléltetésére. Leszálláskor, földközeli repüléskor utóbbira érdemes nagyon figyelni és folyamatosan játszani a gázzal, mert könnyen földhöz vágja magát a gép, egyáltalán: minden közeli tárgyról visszaverődő légörvény komoly kihívás elé állítja a pilótát. Ha látjuk, hogy nagyon szoros a hurok, akkor érdemes észben tartani, hogy az utolsó előtti pillanatban kapjuk le a gázt, így legalább a rotorlapátoknak nem esik baja. A kis alutest sokat kibír, de a sérülékeny lapátokra érdemes vigyázni.

Szép megmunkálás, sehol egy sorja, ez biztató. Finom és precíz kis szerkezet

Sajnos nem volt sok időnk a videózásra, de áll még a fogadásom Papp Tibivel, hogy egy sört fizet, ha sikerül leszállnom a szerkesztőségi telefonfülke csücskére, erre gyúrok. Kell hozzá némi kitartás, de már elég jó szintre fejlesztettem háromcsatornás kezelési-skillemet (bár ez a videón nem látszik, de majd!), a többiek pedig lassan megszokják, hogy a büntetés a levegőből érkezik.

Remek játék, a jobb minőségűek közül való, 14 520 forintot kérnek érte jelenleg, ami nem kevés, cserébe strapabíró és javítható az elérhető pótalkatrészekkel (más gyártók alkatrészeivel csereszabatos!), csodásan repül és gyorsan feltöltődik. Bár ha túltárolták, akkor legalább egy fél nap, amíg az akkumulátor eléri kapacitásának a felét, ez először bosszúságra adhat okot, mert úgy tűnik, hogy nem működik a töltés, de nem kell rohanni a játékboltba reklamálni: 5-6 töltés után már teljes a kapacitás, intenzív manőverezés mellett 10-12 percet bír és egy fél óra alatt ismét feltöltődik.

Óvatlanul át fogom küldeni a feleségemnek ezen blogposzt linkjét, közeleg a Karácsony…

15 komment

Címkék: chopper carrera halikopter green rc

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr244882350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sasa88 2012.11.01. 14:09:10

Nekem bejött a tacskós változat is! :D Csajok szeretik.... :D A macska is vadászik rá, gyakorlást igényel, de egész szépen is lehet vele repülni. :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.11.01. 14:32:43

Tavaly karácsony előtt ugyanilyet vettem a tescoban valami 8ezerér'.

Azóta egyszer kipróbáltam nyáron, 50 métert mentem utána a derékig érő gazban, mert felmentem vele vagy 20 méter magasra, közben ment előre a dzsindzsa felé, aztán kiért a távirányító hatóköréből, leállt, és földhöz vágta magát. Mondjuk strapabíró, nem lett semmi baja. :)

Rocko- 2012.11.01. 16:00:25

majd viszek anyámnak virágot, amiért csuklani fog, de az Audi R8 könyvre ráhiénáznék! :)

Alhazred 2012.11.01. 16:10:17

baszki, a cikk hatására elővettem a tegnapelőtt vásárolt négyezer forintos kis gagyi helót, és második használat alkalmából szét is törtem a rotort :(

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2012.11.01. 17:24:37

Elnézést, nem ugyanilyet. Kétszer ekkora. És az volt 8ezer. :)

szemettanarba 2012.11.01. 18:12:33

Annyit pontosítanék a cikken, hogy léteznek olyan elektromos koax helikopterek, ahol a felső rotor röpsúlyos, az alsó rotort pedig egy 2 szervós imbólygó tárcsa (swashplate) vezérli kollektíven, ezért nem kell hozzájuk bólintást kiváltó farokrotor. Igaz, az imbolygó tárcsa és a szervók miatt ezek 1.5-2× olyan drágák. Hazai áruházakban nem nagyon látni, após a neten rendelt egyet 80$-ért távol-keletről, de a kidolgozása annyira pocsék volt mechanikailag, hogy gyalázatosan működött. Ezzel szemben volt olyan farokrotoros koax helim, ami még giroszkóp nélkül is szépen repült, mert mechanikailag jólmeg volt oldva. Sajnos pont a mechanikai kidolgozást nem lehet a neten ellenőrizni (igaz az üzletben dobozban sem)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2012.11.01. 20:49:38

Ezek felejtös szarok.
Itt van a jó mulatság, ezekkel jól lehet filmezni.
www.youtube.com/watch?v=0DANZQntHsw

ChopiTzr 2012.11.01. 21:28:58

Imádtam anno az olcsó szarokkal játszani, lehet be szerzek egy ilyet is!
Az airwolf zenéért pedig plusz pont! ;)

rocksarkany 2012.11.01. 21:58:23

A Lidl-ben ehhez nagyon hasonló (távirányító más) szokott lenni 8 ezer környékén. Cartronic c700 kódnéven fut. Nem bírtam tavaly megállni, vettem egyet, épp töltődik :D. Az "iszonyat" és ragozásai pedig mondjanak le! :)

rbalint88 2012.11.01. 22:15:42

nekem még van egy originál dobozos tescosom ( előrelátóan kettőt vettem, aztán miután az akkulemerülés miatt irányíthatalanná vált és megkarcolta a laptop kijelzőjét, eldobozoltam és úgy is maradt)
mindkettő elvihető :)

ZYLO 2012.11.02. 09:16:52

Nagyon türelmes és jófej kollégáid vannak. Én például magamat békés embernek tartom, de ha egy ilyen repkedne a fejem körül munka közben, úgy vágnám ki az ablakon, hogy fel sem néznék. Tessék, most kiderült, hogy egy agresszív állat vagyok.

akos696 · www.focusauto.hu 2012.11.02. 16:57:37

@nortonvincent: Nekem van egy ugyanilyenem, csak más gyártónévvel, de abszolút így néz ki, még a színe is stimmel. Amcsiban vettem 40 dollárért és annyira tökéletes, amennyire egy ilyen kis gép az lehet. Stabil, strapabíró. Nagyon szeretem. Gyakorlatilag ugyan az igaz rá, amit a Pista is ír, szerintem ugyanaz a gyártó, csak sokféle néven forgalmazzák. Carrera néven pl lehet drágább. Mondjuk az enyém infrás sajnos, de ebből még sosem volt gondom, tökéletesen üzemel lakáson belül.

nortonvincent 2012.11.02. 19:19:56

@akos696:
THX.
Most neztem egy nagyobat.
süti beállítások módosítása