Egy jó filmhez nem kell feltétlenül számítógépes trükk. Nem állítom, hogy felesleges, azt sem, hogy soha, semmilyen esetben nem nézek meg szívesen egy ügyesen megcsinált CGI (Computer Generated Image) jelenetet, esetleg egy CGI-jal felturbózott üldözést. De én már csak ilyen maradi vagyok: ha valamit meg lehet csinálni kézzelfogható tárggyal is, akkor minek virtuálisan.
A Belsőségben megjelent, a számítógépes grafikával felturbózott, túlzó jeleneteket ostorozó poszt kommentjei között többen is megemlítették a Bullitt legendás jelenetét, a gumifüstölős, V8 bugyborékolós-üvöltős, friscói fogócskát, mint viszonyítási pontot. Minden benne van, ami egy igazi autós film meghatározó jelenetéhez kell. Erős autók, tökös sofőrök, látványos helyszínek, üvöltő motorok. Ikonikussá vált Steve McQueen meg a Mustang is, sőt a Charger sem mondható ismeretlen, autóbuzik számára érdektelen autónak.
Ha egy ilyen filmet újraforgatnak, abból szinte sosem sül ki jó. Valami trendi, de élettelen szereplővel újraforgatják, a mai igényekhez idomulva kicsit megturbózzák itt-ott, a csajoknak nagyobb lesz a melle, az autók nagyobbat ugratnak, a robbanások egy teljes galaxis megsemmisülésének a látványát idézik. A számítógépek, melyek a különleges utómunkákat végzik, akkora hőt termelnek, hogy a Balaton is fölforrna, ha a vizével hűtenék a processzorokat...
Szerkesztőségi muscle car felelősünk, drága főszerkesztőnk nemrég megénekelte itt a kisautó blogon a Bullit különböző technikákkal elkészített remake-jeit. Ezek közül az egyik különösen felkeltette az érdeklődésemet. Slot carokkal játszanák el a híres jelenetet, de érdekes módon stop-motion, magyarul stopp-trükk technikával akarják mozgatni az egyébként motorizált járműveket. Tudják, úgy készül a film, mint az Esti Mese főcím, vagy Sebaj Tóbiás kalandjai. Vagy nagy kedvenceim, Wallace és Gromit kalandjai. Kegyetlen mennyiségű meló egy ilyen film elkészítése, minden képkocka egy kattintás, aztán mozdítanak a tárgyakon, megint kattintás, megint mozdítás, megint kattintás, megint mozdítás.... El lehet képzelni, mennyi ideig készül egyetlen perc film, ha másodpercenkét 24 képkocka pereg le a szemünk előtt.
Egy ízelítő már elkészült, de a kész termék még várat magára, ugyanis az alkotó valamikor szeptember környékén tervezte bemutatni ezt az igazán izgalmas és különleges feldolgozást. Sajnos, mint minden, komoly erőforrásokat igénylő projektnél, ennél is akadtak hátráltató tényezők, ezért csúszik a bemutató.
Lássuk be, nem kell túl sok ahhoz, hogy egy egyetlen főből álló stáb megakadjon, elég egy kiadósabb meghűlés, és borul a terv. Mert ezt a filmet egyetlen ember rendezi, fényképezi, ő a főszereplők koordinátora, sőt, esetenként a semmiből teremti elő a jelenethez szükséges elemeket, szereplőket. Azt gondolom, érdemes a rövid videón túl pár dolgot megtudnunk arról, hogyan is készül a kisfilm.
Ebben a moziban nincs virtuálisan megteremtett valóság, csak valódi, kézzelfogható modellek, papírmasé házak, trükkösen fotózott képek, cseles kameramozgás. Oldszkúl autók oldszkúl üldözésének oldszkúl feldolgozása.
Az egyik slotcaros fórumon az alkotó rendszeresen beszámol az éppen aktuális munkákról, és legnagyobb örömünkre fényképekkel is illusztrálja a munkamenetet. A beharangozó kisfilm még az év elején nagy karriert csinált, sokan láttuk. Vártuk már a megjelenését, talán már nem kell sokat aludnunk, és nem csak a rövid kóstolót, de a teljes jelenetet is megnézhetjük 1/32-ben. Lesz benne Mustang, Charger, Bogár, elguruló dísztárcsák. Mert aki ismeri az eredeti jelenetet, tudja, hogy nagyon sok Bogár látszik az út szélén, de egy konkrét darab többször is szerepel, a Charger pedig jelentős mennyiségű dísztárcsát veszít el a nagy igyekezetben. Olyannyira meghatározó a dísztárcsák zabolátlan csörömpölése az aszfalton, hogy a gugli azonnal löki a választ, ha megkérdezzük, mégis, hány krómkupak gurult el a Dodge-ról? Kezdjék csak el begépelni, How many hubcaps...
Remélem, nem maradunk le a Bullitt-kergetőzés teljes verziójának bemutatásáról, és azt is őszintén remélem, hogy az alkotó kellő elismerésben fog részesülni, mert komoly energiát fektet a munkába, méghozzá olyan munkát, aminek kézzelfogható a végeredménye, nem csak merevlemezeken létezik.