Melyik minden idők legjobb autós filmje? Nem nyitunk vitát. Az torzsalkodás nélkül kijelenthető, hogy az egyik legjobb autós film a Bullitt, ami magyarul a hétvégén majdnem egyszerre két csatornán is lement A San Franciscói zsaru címmel. Először az MGM-en, utána meg majdnem azonnal valamelyik közszolgálatin. Én nem tudom, hányadszor láttam, de egyre jobban tetszik. Eleinte borzalmasan lassúnak tűnt, most már kifejezetten tempósnak találom.
Egyszóval nagyon rossz nem lehet. Ennek megfelelően az internetes rajongótábor is jelentékeny, ha csak a youtube-os videók számából indulunk ki.
A Bullittot persze nem annyira Steve McQueen csodálatos alakítása miatt szeretjük, bár ha már az alakításnál tartunk, a Bullitt szerintem százszor jobban feküdt neki, mint például a Thomas Crown ügy címszerepe. De a Bullittban az autó üldözés a lényeg, ami a kortárs kritikusok szerint forradalmasította a műfajt. Mai szemmel elsőre lassúnak tűnik, néha kifejezetten nevetséges, hogy többször látszik a gyorsított felvétel. De a képek, a zene és a dialógok teljes hiánya mellett élvezetessé teszi az elképesztő táj, a Charger és a Mustang saját, szépen felvett motorhangja, és hogy bár időnként belegyorsítottak, azért – főleg a városban – elég keményen küldték az autóknak.
Nem bírom megunni, az a baj, bár a teljes szerkesztőség sem bírta kiókumulálni, mi végre van McQueen autójában a városon kívül váltásoknál az a dupla visszahörgés, de jól hangzik. Az egyik filmtörténész szépen végigmegy az eredeti útvonalon, ami egyrészt azért érdekes, mert így vágatlanul és nem nyélgázon simán eltart tíz percig, másrészt a Steve McQueen-rajongóknak furcsa flash, hogy szinte minden változatlan – a kék ég, a házak, a fák vagy a villamos, de közben csupa jellegtelen, 90-es évekbeli autó borítja a parkolóhelyeket. Csak a benzinkútba csapódás hiányzik a végéről.
Előfordul, hogy újrajátsszák az eredetit, de legalábbis 30-as tempóban csettegnek egy 68-as, fekete Chargerrel, mögötte meg egy zöld Mustang Fastback. És közben szemből áttűnik a képen egy békaszemű Micra.
És hogy kerül mindez a Kisautó blogra? Hát úgy, hogy kreatívabb rajongók slotcarokkal próbálják újraforgatni a híres tíz percet. Itt van például az igényesebbje, aki azzal fenyeget, hogy 2011 elejére elkészül vele. Ígéretes, ígéretes, reméljük, nem ment el a kedve.
Nem mindenki igényeskedi agyon. Ebben a próbálkozásban sokáig csak a zoomot rángatja az operatőr, de a film második felében tényleg jön-megy a slotcar-Mustang. A filmzene kicsit megbocsáthatóvá is teszi az egész töketlenkedést, a végén pedig felirat tájékoztat arról, hogy hamarosan elkészül a rész, melyben a Mustang megtalálja a Chargert.
Gondolom, lehetne még túrni különböző játékokkal újratöltött híres autós üldözéseket, de egy biztos: a Bullitthoz, legalábbis a városi részekhez akkor is a slot car pálya a legjobb, ha a film stoptrükkel készül. Aszfaltot viszonylag könnyű imitálni, de a San Franciscói villamossíneket semmi más nem utánozza ilyen tökéletesen.