Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Csatlakozz

Belsőség RSS

Friss topikok

Legyél te is bakter!

2011.04.03. 09:15 Koncz_János

Megy a gőzös, megy a gőzös Nürnbergben

Streetsta a vásárlátogatásunk utolsó napjára időzítette a vasútmodellezésnek szentelt csarnok tanulmányozását - gondolom, akart valami ütős élményt még a végére. A terv bevált, a látványtól többször is ledobta az agyam az ékszíjat.

Bevallom őszintén, hogy nem vagyok egy nekivadult, fékezhetetlen modellvasutas, aminek több oka is van. Az egyik, hogy hiába sírtam és toporzékoltam, hiába könyörögtem kisgyerekként, hogy legalább csak egy kis körbefutó villanyvasutat vegyenek nekem, nem kaptam soha. Egyszerűen nem volt rá pénz. Amikor anyám elunta a nyafogásomat, meglepett karácsonyra egy olyan, lemezből sajtolt pályával, amin egy felhúzható kis mozdony járt, két kocsit húzva-tolva ide-oda. Pff, két perc alatt meguntam, főleg úgy, hogy félpercenként fel kellett húzni. Ma már kultikus retrójátéknak számít, tudom, de akkor elég ciki volt a rendes villanyvasúthoz képest. Persze, vén fejjel azt is tudom, hogy a villanyvasutat meg három perc alatt untam volna meg – na jó, legyen tíz perc, azalatt építettem volna neki alagutat fakockából, abból elég sok volt otthon.

Kisvasútpótló kisvasút

Az ember persze igyekszik kárpótolni magát az ilyen lelki sebekért, amikor megteheti – ez az idő gimis koromban jött el, amikor is a zsebpénzem azon maradékából, amit nem szórtam el Matchboxokra és almaborra, vettem pár sínt, egy váltót, műfüvet, meg egy-két épületet. Otthon kiszedtem egy polcot a vitrines szekrényből, hogy legyen elég hely benne, és berendeztem egy kis vidéki pályaudvari jelenetet. A vasútmodellezési motivációm el is szállt örökre, működött az öngyógyítási mechanizmus. Ami azért is jó, mert mozdonyt már nem tudtam volna venni úgyse. Később az egész cuccot továbbadtam az egyik unokaöcskösnek. Akkor viszont kiderült, hogy hiányzik a szekrényből egy polc, be kellett hát vallanom, hogy réges-rég fadobozt csináltam belőle a 650 forintért vett Tesla lemezjátszó-futóműnek. Szülőanyám ekkor hosszan kergetett szobáról szobára, majd a ház körül, és a hajszának az vetett véget, hogy a fapapucsával meg akart dobni, de csak a konyhaablakot találta telibe. Volt egy ilyen Psycho-ba oltott Sörgyári Capriccio hangulata a gyerekkoromnak, na.

A Märklin óriási terepasztala volt a kiállítás csúcsa

Az, hogy én magam nem vonatozok, egyáltalán nem jelenti azt, hogy nem nézem hosszú percekig az elém kerülő terepasztalokat, és nem csodálom azok türelmét, kitartását és megszállottságát, akik ezeket felépítik. Tudom, hogy hatalmas meló van a komoly rendszerekben, értem azt is, hogy nagy gyönyörforrás az ilyen pepecselés, csak az zavar, hogy ha elkészül a nagy mű, akkor minden miniatürizált jövés-menés ellenére is statikussá válik.

Ha terepasztalt készít az ember, egy kis világot épít magának, ami csodálatos dolog, én azonban jobban szeretem, ha az én kis világom dinamikus, változtatható, és kalandos. Ezt mi úgy oldottuk meg gyerekkorunkban a Sanyi barátommal, hogy az udvar sarkában sárból, kövekből, cserepekből, üvegdarabokból, botokból kis városokat építettünk, magas fűből dzsungelt telepítettünk, irdatlan mennyiségű műanyag katonát vettünk a búcsúban, aztán jó pár matchboxot is feláldozva izgalmas kalandokat bonyolítottunk a terepen. Egyszer elkövettük azt a hibát, hogy bevontunk még egy gyereket, akinek első dolga volt, hogy felrúgva a legelemibb szabályokat, ökölnyi kövekkel szétbombázta az egészet, majd diadalmasan bevonult a megszállt területre. Gyorsan ráuszítottuk a kutyát, és kikergettük az udvarból, de már késő volt. Ezúton is üzenem: Laci, vazzeg, erre soha nem lesz bocsánat!

Egy szívvel-lélekkel készített nagy terepasztalon számtalan érdekes jelenetre bukkanhat a néző. Itt például egy kőomlás után dolgoznak a mentők

Mindebből egyenesen következik, hogy miután a nürnbergi Spielwarenmessén tátott szájjal megbámultam a Märklin tényleg elképesztő, óriási terepasztalát, a kiegészítőkre terelődött a figyelmem, azok közül is az autókra. Egy igazi terepasztal ugyanis, mint afféle világmodell, nem lehet meg a vasúti környezet elemei nélkül, amibe végül is szép földgolyónk minden jelensége beletartozik, a szikláktól az emberekig – így a járművek is.

Az efféle csöppségek gyártóinak igencsak fel kell kötni a gatyát, azon egyszerű tény következtében, hogy a terepasztalok építői a lehető legnagyobb élethűségre törekednek. Több szabványosított méretosztály van ugyebár, a legelterjedtebbek a H0 (1:87), a TT (1:120), és az N (1:160). Még a legkisebb, N kategóriában is elképesztő a mozdonyok és a különféle rendeletetésű kocsik kidolgozottsága, a HO pedig maga a látványmennyország, mert a látvány élvezetéhez nem kell nagyítóüveg. A vasútmodellezésben nálam is járatlanabbak kedvéért: a H0 kábé a Matchboxok, kis Hot Wheels-ek méretarányának felel meg. Ebből gyorsan kiderül, hogy a H0 helyigényes, ezért is születtek a kisebb méretkategóriák. (Van egyébként még nála is nagyobb kategória, a 0, ami kábé az 1:43-as méretaránynak felel meg, vagy az 1:22 leképezésű G, aminek a pályáit gyakran szabadtéren építik meg.)

A cseh Merkur a 0 méretosztályban mindent kínál, ami egy látványos terepasztalhoz kell

Laikus fejjel nem is gondolná az ember, hogy milyen elképesztő járműválasztékból válogathatnak a terepasztal-építők. Minden, de minden beszerezhető a 100 évvel ezelőtti teherautótól a Lopakodó vadászbombázóig, és már a boltba sem kell elmenni, simán lehet vásárolni az interneten. Történelmi időszak szempontjából öt kategóriába vannak sorolva a vasúti modellek (Era I.: 1835-1925, Era II.: 1925-1945, Era III.: 1945-1970, Era IV.: 1970-1985, Era V.: 1985-től napjainkig), természetesen autómodelleket is kínálnak hozzájuk minden korszakból. Az sem gond, ha valaki Németországot, Franciaországot, Nagy-Britanniát, netán az USA-t mintázza meg a terepasztalán: mindegyik ország jellemző típusait megtalálja a kínálatban.

Amerikai tepsik és egy Daimler a Busch kínálatából

Fényképezőgépünket a vitrinek üvegéhez koppantva próbáltuk minél közelebbről lefotózni ezeket a fémből és műanyagból szoborolt csöppségeket, és én néha nem is értettem, hogyan sikerült ilyen precízen megmintázni mindegyiket, még az N méreteket is, pedig azok tényleg csak pár centisek. Meglepett, hogy milyen választék van a szocialista járműipar - mára Nyugaton is ikonikussá vált – típusaiból. A Gabor Modelle nevű cég (gyanús, hogy itt valami magyar vonatkozás is lehet) például az M22-es Volga kombitól a Barkas mikrobuszon és a LIAZ kukásautón át az 1200-as Daciáig N és TT méretben, 10-30 eurós áron kínálja a modelleket, de a standokat járva láttunk Lada Nivákat, különféle felépítményes Roburokat, IFÁ-kat, és persze Trabikat, Wartburgokat is.

Keletnémet Roburok

Három magyar vonatkozású járművet is kiszúrtunk: az egyik terepasztalon találtunk egy Suzuki Swiftet, ami sokáig a mi autónk volt, ugyebár, egy másikon egy soproni fuvarozó cég, a huncargo MAN-kamionját, a Gabor kínálatában pedig szerepel egy Ikarus 260-as városi autóbusz is. További magyar érdekességek: egy épület tűzfalán mangalicakolbászt reklámozó Pick-plakátot fedeztünk fel, két GYSEV-mozdony dekorációja a Liszt-évfordulóra és a Széchenyi-emlékévre hívta fel a figyelmet. Áttételes, ugyanakkor teljesen személyes vonatkozás, hogy Streetsta megtalálta a W108-as Mercedesének modelljét, ráadásul az amerikai kivitelt. Csikós-Ponton szinte minden cég palettáján szerepel, ellenben én sajnos nem bukkantam egyetlen C107-re sem pedig nagyon figyeltem.

Autópályán halad a huncargo MAN kamionja

A négykerekűek mellett motorok is szerepelnek a kínálatban, a NOCH a Classic Bikes sorozatában többek között BMW R60-ast, Zündapp KSD 50-est, Honda CB 750-est kínál H0 méretben, idén júniustól lehet majd ezeket megvásárolni, 10 euróért. De még kötélen egyensúlyozó cirkuszi mutatványos motorost is láttunk, a modellvasút-világban tényleg ott az egész élet. Lehet kapni többek között: rendőrt, fagyizó kisgyereket, utcazenészt, biciklis postást, farmert, sajtárust, pincérnőt, katonazenekart, részegeket és baleseti sérülteket, és persze vasutasokat, tömegével. Műfüvet, műfát, művirágot, káposztát, retket, salátát. Lovat, kutyát, tehenet, csirkét, libát, kígyót, békát. Virágcserepet, kerti padot, közlekedési táblákat, utcalámpákat (természetesen világítanak), kerítést, kerti tavat. Mozgóbüfét, buszmegállót, kistemplomot, nagytemplomot, városházát, boltot, áruházat, garázst, autókereskedést, iskolát, kórházat, gyárat, lakóházakat mindenféle stílusban.

Aprólékos munkával rozsdásított fémhulladék: egy tengerallattjáró és egy hídelem

Streetsta szerint minden évben elrejtenek a nagyobb terepasztalokon egy-két szeretkező párt, úgyhogy ez ügyben is komoly felderítő munkát végeztünk. Végül egy kis kilátótoronyban találtunk rá az önfeledten huncutkodó szerelmesekre, illetve alattuk egy egész nudista telepre, amit épp elfoglalni készültek a meztelen, hosszúfarkú szőrös szatírok. A szex már csak ilyen, ott lappang a dolgok mélyén, és a legváratlanabb helyeken, például egy vasúti terepasztalon is képes a felszínre törni.

Ezt kerestük: a kabinban szexelnek, miközben szatírok lopakodnak a meztelen nők felé. De mit keres a pap a nudisták között?

A közvetlen a vasúthoz kapcsolódó milliónyi kütyü felsorolásába bele se kezdek, mert holnapig se végeznék. Egy komoly terepasztal megépítése, ha nem is kíván mérnöki tudást, de a mai értelemben vett ezermesteri felkészültséget és talpraesettséget mindenképpen. Egy jól működő és működtethető rendszert kell felépíteni, amelynek számos paraméterét kell és lehet hangolni, vezérelni – ma már akár wifi-hálózaton keresztül, egy iPhone vagy iPod használatával is. Ám nem elég az algoritmusokat kézben tartani, művészi érzék, fantázia is kell, hogy az elképzelt világ mások számára is látványosan valósuljon meg.

A gyártók haladnak a korral: a Märklin rendszereit akár iPhone-ról is lehet irányítani

Az illúzió megteremtését speciális festékek, kenhető burkolatok, különféle struktúrájú úttest-elemek szolgálják a felsoroltak mellett. De találtunk olyan céget is, amelyik a vasúti pálya alapjául szolgáló zúzottkövet adagoló speciális kocsik gyártásában találta meg a maga piaci rését, vagy egy másikat, amelyik folyékony füstöt árul. Betöltünk egy kis adagot a gőzmozdony kéményébe, ami rövidesen elkezd füstölni – tisztára, mint az igazi szénfaló szörnyetegek. Ezzel az anyaggal remek épülettüzeket is lehet imitálni, mindjárt nagyobb az élet a terepasztalon, ha az indur-pindur tűzoltók is serénykednek. Nálam a működő vasúti kocsimosó verte ki végleg a biztosítékot: a szaporán fogó kefék szorgalmasan tisztították a köztük áthaladó mozdonyt. Na, ekkor volt az, hogy határozottan kijelentettem: vagy elindulunk haza, vagy ott, a csarnok közepén sikítani kezdek. Mindenki szerencséjére elindultunk, és az 1:1-es méretarányú nagy terepasztalon nyolc óra alatt végiggurulva meg se álltunk hazáig.

Forgókefés tisztítóberendezés

A diszkréten duruzsoló Mitsubishiben ringatózva lehiggadtam az irtózatos pörgés után, majd megvilágosodtam, és határtalan nyugalom terjedt szét bennem, amikor rájöttem, hogy a milliónyi bajjal küszködő emberiség, hála a vasútmodellezők kicsiny, de elszánt csapatának, félig már meg van mentve. Amikor a túlszaporodás, az élelem- és vízhiány, az erőforrások kimerítése miatt a teljes húszmilliárdos populációt le kell majd kicsinyíteni H0 méretre, a közlekedés legalább meg lesz oldva. Bakker, a bakteroké a jövő!

 

23 komment

Címkék: modell vasút nürnberg koncz spielwarenmesse

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr832795383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fzoli415 2011.04.05. 18:37:11

...a Huncargo TGA-ja. :)

Magyar[HUN] 2011.04.05. 18:50:30

10 pontos cikk ismét! A terepasztal überkirály cucc :)

biker_kolee 2011.04.05. 18:57:31

Óóóóó, hogy én mennyire szeretem bámulni az ilyeneket. Naphosszat ellennék fölöttük. Meg ahogy világítanak, meg mindent, tényleg.. ÁÁÁÁÁÁÁÁ!!

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2011.04.05. 19:19:30

Ha ettől sikítottál, akkor menj el Hamburgba, ott a Mini Wonderland. Na attól a bokádat is lefosod...

www.youtube.com/watch?v=PN_oDdGmKyA
vagy ez: www.youtube.com/watch?v=RBArNAyODLc

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.04.05. 19:33:42

Én próbálkozom ilyesmivel, de nem állok túl jól, főleg, mert gyorsabban amortizálódik, mint amilyen gyorsan javítok. Ráadásképp pont azután, hogy vettünk némi sínt, tulajdonosváltás, és emiatt (sín)rendszerváltás is volt a Roco-nál, úgyhogy a sínpálya azóti is csak lassan, a boltok ratáraiban megmaradt elszórt sínekből épül(ne). De azért megvan, majd nyáron nekiesek (remélem), és rendbe teszek mindent.

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2011.04.05. 19:46:37

Nagyon jó a cikk, elismerésem!

DE! A Matchboxok-Hot Wheelsek méretaránya 1:64 és környéke, amihez az S-es modellvasút-méretarány áll legközelebb, a maga 1:62-jével. Sajnos Európában ez a méretosztály nem elterjedt, de az USA-ban rengeteg kiegészítőt lehet kapni.

Csontos Szigfrid 2011.04.05. 20:16:36

Én is építek már régóta egy H0-ás terepasztalt, sok minden megvan már hozzá, mozdonyok, kocsik, sínek. De rengeteget el lehet molyolni, mire maga a terepasztal, a tereptárgyak elkészülnek. Sajnos a mozdonyaim még nem RC-sek, és nem is lehet őket ilyesmire átalakítani sem.

Csontos Szigfrid 2011.04.05. 20:17:15

Végre a Kisautó.blog-on a modellvasút is felbukkant!

sz.s. 2011.04.05. 21:26:56

Nekem TT van, már vagy 25 éve a pdláson, mert a lakásban sajnos nincs neki hely (kb 2x2 m) de meg nem válnék tőle semmi pénzért, és ha egyszer helyet találok neki, akkor indul a felújítás.

torzi 2011.04.05. 22:59:13

nem kell messzire menni, keszthelyen is működik egy óriás terepasztal. a festetics kastély mögött, az új múzeum épületében. a régi laktanya területe, ha valakinek így többet mond :) az egész emeletet elfoglalja, egy nagyonnagy, és 2-3 kisebb egységből áll, összesen szerintem van 200 m2. elég igényesen van megoldva.
plussza latta egy emelettel egy komplett világ állatai múzeum, trófeákkal, és egy emeletnyi kitömött vaddal, eredeti környezetük megépítve, stb. aki arra jár, nézze meg, gyerkőcökkel kötelező.

Merida001 2011.04.05. 23:57:23

Igazából ez a kisvasút dolog így a részletgazdag terepasztallal nem a gyerekeknek való. Ezt csak is egy felnőtt tudja megfelelő kultúrával kezelni, felépíteni. A gyerekekben még nincs meg ez a fajta élettapasztalat amit egy ilyen "mini életrészlet" teljességében visszaad. Szinte magunkat és a rohanó életünket láthatjuk meg benne ezekkel a jelenetekkel kombinálva, mint ahogyan Isten láthat fentről bennünket ipari kamera perspektívából.:) Nem szó szerint idézve Déry Jánost: néma meg kell állni szétnézni a nagy rohanásból...
Szóval ez az a hatás amit egy ilyen professzionális terepasztal képes visszaadni: magunkat és az életünket ami körül vesz minket...

fogash 2011.04.06. 07:28:47

@fzoli415: én is ezt szúrtam ki: a szövegben DAF, a képaláírásban Scania, amúgy meg egy MAN TGA/TGX?

J.G. 2011.04.06. 09:41:22

A működő vasúti kocsimosóról csinálhattatok volna egy videót, és akkor el lehetne küldeni a MÁV-nak, "Így kell csinálni" felirattal.

Amúgy király terepasztalok vannak, de nekem nincs türelmem végigcsinálni. A pénz meg a legkevesebb...

2011.04.06. 10:02:06

Na, mikor jöttök kertivasutazni? A 40 méter mellé most készül még 20 méter, legyen már egy kis kifutása a vonatoknak :)
Lassan épül már a ráülős is, a tengelyek a múlt héten jöttek meg...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.06. 10:22:38

@fzoli415: @fogash: Jóvammá, jóvammá, amennyire Janival a kamionokat ismerjük, felőlünk akár KAMAZ is lehetne. Ekkorában...:)))
Természetesen kösz, javítottuk!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.06. 10:24:26

@Matiz: Mindenképpen ki kell próbálni, ez nem kérdés. Valahogy összehozzuk. De ugye van hozzá méretarányosan passzoló autó, traktor, hóeke is, különben nem passzol a kisautóblog profiljába.:)

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2011.04.06. 13:28:42

@J.G.:
"A működő vasúti kocsimosóról csinálhattatok volna egy videót, és akkor el lehetne küldeni a MÁV-nak, "Így kell csinálni" felirattal."

Ja. Véletlenül pont így csinálják. (Pl. Pusztaszabolcs, Stadler bázis).

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.07. 09:43:38

@fogash: Na ja. Engem is minden alkalommal lenyűgöz, mikor akár csak vidón látom. Asszem a saját csőröst át kellene kicsit építeni...

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.04.22. 06:47:59

Nagyon kemény :D A gyerekori élmények is, meg az újabb terepasztalos cuccok is...

Nekem is akad némi TT készletem, de azt nem kéne elszórni, mert sokat fog egyszer még érni :)

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.09.26. 21:11:57

Ja, amúgy a legkisebb, még eltrjedtnek számító méretarány a Z (1:220 ha jól tévedek).