Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Csatlakozz

Belsőség RSS

Friss topikok

Die Cast I: Drágán add a méreted!

2011.03.23. 17:24 Koncz_János

Nemcsak térben, de időben is hosszú út vezetett el a hétéves koromban, a mandulaműtétem után kisírt első Matchboxomtól (sárga Lamborghini Miura) az idei nürnbergi játékvásár modellmennyországáig. Ezt csak azért mondom, hogy lássuk, a remény hal meg utoljára. Az az elkeseredetten könyörgő kisfiú álmában se gondolta volna, hogy izgalmasabbnál izgalmasabb modellektől roskadozó polcok között bóklászik majd vén fejjel, szinte delíriumban lebegve egy átautózott, átbeszélgetett éjszaka után (Mitsubishi Sigma V6 automata, Streetsta istállójából).

Vásárdekoráció.Baloldalt szívünk csücske, a játékautó

Ha komoly ember látszatát akarnám kelteni, idézhetném a híres Presser-dalt, hogy „Mikor hiába, már nem futsz utána, eléd hozza sorsod a célt”, de az igazság az, hogy a bennem játszó gyermek éppúgy sóvárog ma is a kis fémautók iránt, mint annakidején, amikor a miskolci főutca játékboltjában nyújtózkodtam a szinte elérhetetlen magasságban trónoló forgatható állvány felé.

És lám, a hosszú út végén csak megérkeztem oda, ahol végre annyi modellt láthattam (és még mennyi minden mást!), amennyit még soha. Azt hittem, megcsömörlök majd a rám zúduló látványözöntől – de nem, harmadik nap is épp olyan tátott szájjal néztem a kínálatot, mint az első percekben. Voltak modellek, amiket legszívesebben minden nap megsimogatnék a tekintetemmel – például a tűzpiros, Mercedes SEL AMG-t (Minichamps), aminek már rég itt kellene parkolnia a monitorom fölött – ha nem kerülne 35 ezer forintba.

1:18-as Mercedes SEL AMG (Minichamps)

Mindez persze magánügy – talán csak azt akartam ilyen nyakatekerten kifejezni, hogy a modellek világa csodálatos és lelkesítő, és hogy egy roppant műgonddal és elhivatottsággal megfogalmazott harmincas évekbeli traktor alapos megszemlélése éppúgy képes komoly adrenalinfröccsöt kiváltani az emberi szervezetben, mint mondjuk az ejtőernyőzés, vagy a raftingolás. Hülye-e vagyok? Talán igen. De számít ez, ha nem ártok vele senkinek?

Egy eszméletlenül szép Lanz Bulldog vontató

A kiterjedt és sokszínű modell- és makettuniverzumban nekem a die cast, azaz a készre szerelt, fémkarosszériás modellek a kedvenceim. Részben azért, mert a rajongásom egy ilyen Matchboxszal kezdődött, részben azért, mert a makettépítéshez nem vagyok sem elég ügyes, sem elég türelmes. Türelmem egyáltalán nincs a ragasztóval, festékkel, ecsettel való piszmogáshoz, és ügyességem is maximum a közepes szintű – ami tehát nem megy, ne erőltessük. Készítsék el a modelleket, akik nagyon ügyesek, én meg majd megfelelő összeg leszurkolása után műélvezem a munkájuk gyümölcseit.

Brit ikonok a Corgitól

1:87-től 1:12-ig mindenféle méretarány, az ősidőktől napjainkig minden korszak és évjárat, Amerika, Európa és Japán, úthengerek és F1-es torpedók, elnagyolt olcsóságok, és lehengerlően precíz, méregdrága műtárgyak – azt se tudtam, hova kapjam a fejemet a 2011-es Spielwarenmessén. A die cast részleg volt az én (út)vesztőhelyem, csak itt fordult elő (meg a vasúti részlegben, de ott is a kisautók miatt), hogy többször lemaradtam Zoli barátomtól. A kínálatról csak annyit: a Veterán Expón mindig van egy modellárus terület is, egészen sok finomsággal: na azt szorozzák meg méretre és választékra úgy ötezerrel. A legszívesebben azt tanácsolnám, hogy hagyjuk a sok dumát, nézzék meg a bőséges és remélhetőleg informatív képgalériát, és érezze mindenki olyan jól magát, mint mi, de úgyse bírom ki, hogy ne lelkesedjek még egy kicsit.

Skoda-típusok az összes létező változatban és színben - a cseh Abrex kollekciója

Az én kedvenc méretem az 1:18, ezeknek a 30 centi körüli autóknak már van tömege, kitöltik a teret, vonzzák a tekintetet, és a mintául szolgáló típus legapróbb részletei is pontosan megjeleníthetők rajtuk. Az elnagyolt, némiképp bumfordi, alsó árkategóriás Bburagókat, Maistókat, Wellyket minden hibájuk ellenére azért is lehet szeretni, mert elérhetők, megfizethetők, és ha nem két centiről vizslatjuk őket, tulajdonképpen egészen jól visszaadják az eredetit. Mindaddig, amíg melléjük nem teszünk egy 30-40 ezres Norevet, vagy Minichamps-et (vagy akár a felsorolt márkák míves darabjait), amelyek a precizitásukkal őrjítenek meg. Ezek nem EMLÉKEZTETNEK a mintául szolgáló autóra, hanem UGYANOLYANOK, csak kicsiben. Mérnöki pontossággal kimért arányok, precíz kidolgozás, minőségi összhatás – a nyáron majd bemutatok néhányat közelebbről is.

Átfagyott rendőrök a Premium ClassiXXs 1:12-es Porsche kabriójában

És még ezeknél is van feljebb, jóval feljebb – a kézművesmunkával, nagyon kis szériában épülő, megszállottak által szoborolt, és más megszállottak által megvásárolt ékszerek világa. Bár készülnek autómodellek Swarowski kristályborítással is, de az ékszerszerűséget ne így értsék. A kompromisszumok nélküli megvalósításról beszélek, annak a vágynak a kiéléséről, ami ott rejtőzik mindannyiunkban, legfeljebb nem tud mindig felszínre kerülni: csinálni valami tökéleteset, amitől leesik az emberek álla, és különös tűz gyullad a hozzánk hasonló őrültek szemében. És ami még szép ebben az egészben: modellt faragni, amellett, hogy többnyire jó üzlet, mindig tiszteletadás is. Mások munkájának, alkotóerejének elismerése, legyen szó bár egy ritka, feltűnő Bugatti, vagy egy nagy sorozatban gányolt szürke kis Trabant 601 lemásolásáról.

A Maisto belehúzott. Mercedes SLS AMG, Swarovski-kristályokkal borítva, 1500 angol fontért

Mindebből talán már kiderült, hogy a modellezés korántsem csak a gyermekek játéka, hanem sokkal inkább a felnőtteké. Illetve, minden korosztály megkapja a maga autócskáit. A kicsinyek útja a felnőttkori modellezéshez töméntelen mennyiségű Matchbox és Hot Wheels megnyomorításán át vezet, és ez így van rendjén. Apát a frász törné ki, ha szeme fénye tréfásan a földhöz vágná a másik szeme fényét, mondjuk az ausztrál Biante  által készített 1959-es Cooper T51-est, amivel Sir Jack Brabham versenyzett a Forma1-ben.

A modelleknek hatalmas varázserejük van: képesek az elmúlt korszakokat megjeleníteni, a régi nagy versenyzőket megidézni, trendeket, stílusokat szemléltetni, megragadni és itt tartani mindazt, ami már elmúlt, és sosem tér vissza. Most jövök csak rá, hogy a veteránautózás tulajdonképpen a modellezés végletekig feszített, speciális fajtája: az oldtimerek restaurálói és gyűjtői nem érik be a pár centis kisplasztikákkal, nekik az 1:1-es, eredeti verzió kell, lehetőleg olyan állapotban, ahogy a gyárból harminc, ötven, száz éve kigurult.

Figutec-figurák minden méretarányra

Csemegézzünk kicsit a nürnbergi Spielwarenmesse konkrét kínálatából a sok elméleti fejtegetés után. Die cast portfóliót sok nagy, több lábon álló cég is tart, például az elsősorban RC-modelljeiről ismert Kyosho. A japánok többféle méretarányban kínálnak fém modelleket, és nemcsak versenyautókat, de akár turistabuszokat is lehet tőlük vásárolni. A BMW Z4 kettőbe hajtódó fém tetejét éppúgy elnyeli a csomagtartó, mint az eredetiben. (A Minichamps-nek Merci SLK-ból van ilyen hajtogatós tetejű sportkocsija.)

A BMW Z4 kettőbe hajtódó fém tetejét a modellben éppúgy elnyeli a csomagtartó, mint az eredetiben

Az 1:43-as, gondosan kidolgozott modelljeiről híres IXO  gazdag választékkal volt jelen, amely az Ázsiában használatos háromkerekű tuk-tuktól a Le Mans-győztes Jaguar XJR-ig többszázféle modellt tartalmazott. Számunkra külön is érdekes volt a szocialista autók kollekciója. Ebben nemcsak a nagy sorozatban gyártott utcai autók másai kaptak helyet, hanem tanulmányautók, törpeautók, veteránok és egyéb különlegességek is.

Vásárdíjat kapott az IXO 1932-es Bugattija

Az olasz Brumm régi Fiat 500-asok kópiát kínálta, mindenféle színben, továbbá sokféle piros Ferrarit. A tőlük megszokott hatalmas választékot prezentált a Corgi, a Schuco, a Minichamps. Utóbbi standján egy igazi Porsche pályaautó vonzotta a tekintetet, a LookSmart egy Audi e-tronnal, míg a Hot Wheels egy Ferrarival mutatta be ugyanezt a trükköt. A HW-nél szemügyre vehettük a Szellemirtók kombiját és Batman járgányait is. A híres filmek híres autóit egyébként több cég is kínálja, James Bond Aston Martinjait épp oly könnyen beszerezhetjük, mint a Szupercsapat GMC furgonját.

Batmobil a Hot Wheelstől

A Universal Hobbies gyönyörű traktorai és mezőgazdasági gépei kellemes színfoltot alkottak az egyébként sem szürke kavalkádban, akárcsak a CMC speciális Ferrari-szállító oldtimer trélerei. Nem hiányoztak a pástról azok a speciálcégek sem, amelyek kiegészítő munícióval látják el a gyűjtőket: a figuragyártók, a tisztítóeszközöket árusítók. Egy német úr modelltisztító dobozt fejlesztett ki: az egyik végén betoljuk az autót, a másik végén kihúzzuk, és bent a vattapuha szálak állítólag leszednek róla minden port. Hát, nem tudom, én maradok a nálam jól bevált, bár kétségkívül barbár módszernél, az évente egyszeri zuhanyoztatásnál. Figyelem, felmatricázott modellel ne tegyünk ilyet!

Szemet gyönyörködtetőek a CMC speciális Ferrari-szállító oldtimer trélerei

Természetesen a gyártók mellett jelen voltak azok a nagykereskedők is, akik több márkát forgalmaznak. A polcaikat böngészve éreztem, hogy el fog jönni az én időm: bár a Spielwarenmessén hivatalosan nincs árusítás, én bizony itt vásárolni fogok, ha akarok, ha nem, mert megint elgyengülök majd. És valóban, az utolsó nap utolsó órájában üzletek köttettek, a kereskedésben jártas Streetsta hatékony közreműködésével. Egy kínai forgalmazónál darabonként 20 euróért szert tettem két régóta vágyott 1:18-as modellre, egy csónakfarkú Buick Rivierára és egy Oldsmobile Toronadóra (mindkettő Yat Ming). A maradék pénzemet egy holland standon vertem el (ahol összeismerkedtünk egy bájos és okos magyar hölggyel), egy 1949-es, kusztomizált Ford kabrióra. Ezt az istennek se bírtam lealkudni 25 euró alá, és itthon, amikor kibontottam, rájöttem miért: Maisto létére igen szépen meg van csinálva, és a kereskedő pontosan tudta ezt.

Ízelítő a Maisto USA-autós kollekciójából

Zárszóként és zárójelben jegyzem meg, hogy a magánbeszerzés mellett némi céges üzletelés is történt, így a későbbiekben további érdekességekkel tudjuk majd színesíteni a Kisautó Blogot.
 

54 komment

Címkék: nürnberg die cast koncz kisautó spielwarenmesse

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr172761148

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hurri Kán 2011.03.23. 18:33:39

Most nagyon folyik a nyálam...

P12_dCi 2011.03.23. 18:38:06

Imádom a modellautókat, kár, hogy meglehetősen drágák, így nem szívesen hódolok ennek a hóbortnak. :)

babapa 2011.03.23. 18:49:55

Botrányosan jó!

A 33-as képen a fehér XR3-astól teljesen kész vagyok.

Mumia 2011.03.23. 18:50:52

Az 1:18-as zsigulira aminek csak az első ajtaja nyílik azért én nem lennék olyan büszke, már 20 évvel ezelőtt volt olyan 1:43-as fém modell, aminek az összes ajtaja nyitható volt. És még most is beszerezhető, korábban linkeltem is a boltot ahol kapni ilyeneket.

CsGergo 2011.03.23. 19:36:55

Fúhh nem semmi cuccok vannak ott kérem!:) Azért a szerző által írt autózuhanyoztatás elég meredek.Olyan szépen meglátszik utána a vízkőfolt a szélvédőn, meg ahol nehezen lehet letörölni a vizet.Vagy netán Calgont használsz?:D

gazserm 2011.03.23. 19:45:08

Az a CMC Ferrari-s teherautó... meg a SEL AMG.... Nekem egy AUTOart Koenigsegg CCX-em meg McLaren F1-em van, egyik sem volt olcsó....

hirtelendi 2011.03.23. 19:45:38

A 12. számú képen az 1:18-as nem egy Lada, hanem egy Seat 124-es, és a 17-en sem Lada van, hanem Fiat 124-es. Sajnálatos, hogy az IST nem fordított figyelmet a 16-os képen lévő Zsigulinál, hogy a kilincsei nem a Fiat 124-esről jöjjenek.

hirtelendi 2011.03.23. 19:47:04

@Mumia: Nem Zsiguli az a zöld, hanem, Fiat, de attól még az ajtós dolog érvényes

gazserm 2011.03.23. 19:51:38

Az NDK-s Barkas mentő milyen gyártmányú?

subtotal 2011.03.23. 20:11:09

A 7-es képen kinek a kínálatát láthatjuk? Revell?
Az '59-es Oldsmobile a háttérben (szerintem Delta88, de lehet tévedek) nagyon-nagyon bejövős.

dóm 2011.03.23. 20:52:34

Nekem a non plus ultra az lesz, mikor a két kisfiam felnőttebb lesz és összerakjuk az e-type-t 1:8 méretben. Addig maradnak az "egyszerűbb" revell makettek, hogy gyakoroljanak. A múltkori szerzeményem egy Norev MB W126 560SEL 1:18-ban. Megőrülök érte. Egyszer a gyerkőcökkel kimegyek ide, bár az isten pénze kevés lenne azt hiszem.
Nagyon jó a cikk, végre egy kis felüdülés a sok politizálós, fikázós írás után. Köszönet érte és várjuk a "bizniszelt" érdekességeket.

kompeter 2011.03.23. 21:33:19

@Mumia:
Én vitatkoznék veled.
Amiről te beszélsz az 2105és 07, de a kidolgozása igen sokat kívánnivalót hagy maga után.
Nem igen lehet az akkori orosz modelleket összehasonlítani a mostani Ist-ekkel.
Főleg hogy azok 1:43-asok ez meg 1:18-as.
Annak idején megállták a helyüket de mára már elszállt felettük az idő.
Szóval szinte az összes Ist -Ixo modell hiánypótló és a retroautók sorozatban ráadásul elérhető áron hozzájuk lehet jutni.
Amúgy a kilincskért tényleg kár...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.23. 22:21:47

@babapa: Akkor neked nem szabad körülnézned a neten, beírva a google-ba, hogy Escort XR3 die cast. Különösen ne nézzed meg az 1:18-asokat.
Szívrohamot fogol kapni:))

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.23. 22:32:09

@Mumia: Ez azért nem ennyire egyszerű. Egy igényes modellnél fontos, hogy az ajtók zsanérjai ne legyenek bumszlik. Az a baj, hogy egy ajtót megbízhatóan, nem azonnal letörhetően mozgató zsanér azért egy picit bumszli. Ezt a műszerfal takarásában nem annyira venni észre, de a B-oszlopon csúnyán mutatna. Persze egy nagyon drága modellnél biztosan meg lehetne oldani, meg ugye egy egyszerűbbnél is, mert ott csak a nyithatóság a szempont. A két kategória közötti minőségi szinten viszont kell pár kompromisszumot kötni.

Hurri Kán 2011.03.23. 22:36:11

@streetsta:
Mástól is :)

Nézegettem E-Bayen Exoto mellett Bauer-féle Bugatti Royale-t, majdnem sírva fakadtam...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.23. 22:41:50

@hirtelendi: Hühh. Ez bizony jogos. Fel sem merült bennünk, hogy nem Ladákat látunk. Javítom. Mondjuk a 17-esnél nincs is márka megjelölve:))
Az az igazság, engem a kilincsnél jobban zavar, hogy rosszak a kerekek arányai (a dísztárcsa túlságosan kiemelkedik a kerék síkjának közepéből), nagyok a kis oldalindexek, és valami a hűtőrács formájánál sem smakkol.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.23. 22:52:48

@gyvy: Az a baj, hogy tényleg egy rakás olyan autó van, amit az ember szívesen fogdosna. Ha meg nagyben nem is lehet mindet megvenni, kicsiben azért jól esik. Még az a szerencse, hogy nekem szükségem van arra, hogy én rakjam össze, fessem le a modelleket -ezért a die-cast az esetek nagy többségében nem ragad magával. Persze, vannak kivételek;)

Hurri Kán 2011.03.23. 22:55:44

@streetsta:
Igen, más ha te rakod össze, ez kétségtelen... De azért a kész 1:18-asok közül is lehetne mazsolázgatni...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.23. 23:06:12

@gyvy: Meredek. Az a furcsa, hogy a képek egy része nagyon CGI-szagú, ugyanakkor az alvázról készültek meg nagyon életszerűek. Ha ez egy ennyire részletes modell, mint az a képek alapján látszik, akkor bármennyire is sok az a majdnem ötszáz ojró, jogos az ára.

Hurri Kán 2011.03.23. 23:14:20

@streetsta:
Az E-BAy-n is látsz belőle ha rákeresel, elég jó minősítéssel rendelkező eladóktól, akik biztos nem árulnak kamut.
Emlékeim szerint volt fent pl. csak a motor makettje is, külön.
Elviselném levélnehezékként :)

Labdacs 2011.03.24. 00:15:57

@streetsta: számtalan példa van rá, hogy megcsinálják normálisan. már alsóbb kategóriákban is (ott legelőször talán a Maisto Jag MK II-n láttam), de egy AUTOartnál, Kyosho-nál, MC-nél kötelező. a gond az, hogy ezt a nyomorult 2101-est az IXO (aka IST) már évek óta reszelgeti, talán a 2007-ben lehetett először látni fotókat félig kész prototípusokról. 4 év pedig borzasztóan hosszú idő, egyszerűen azóta korszerűtlenné vált a vas. ha megnézed a motorháztető és a csomagtartó zsanérjait, akkor láthatod, hogy szó nincs arról, hogy ők a szép zsanérok miatt hagyták el a nyitható hátsóajtót.

Labdacs 2011.03.24. 00:20:33

@kompeter: azért a retroautós "ist" köszönő viszonyban sincs a rendes, dobozos IST-vel.

pasalamota 2011.03.24. 02:43:37

A forgókerekes játékbolt?

Oldsmobile 2011.03.24. 03:52:02

@subtotal: 1956 Oldsmobile Super88 Convertible :)

Majdénmegmondom 2011.03.24. 07:19:15

Az első képen: "Baloldalt szívünk csücske, a játékautó."
Én meg mertem volna esküdni, hogy egy gördeszka...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.24. 08:15:19

@Majdénmegmondom: Áááh, dehogy. Az egy gördeszkára hasonlító játékautó:)))

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.24. 08:19:33

Hoppáhoppá, most vettem észre, tévesen az én nevem volt beállítva szerzőnek, pedig Koncz Jani írta a posztot hajnali fél hatig. Javítottam.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.24. 08:29:45

@Labdacs: Az tény, hogy már évekkel ezelőtt is látható volt az előszériás modell. Nem vagyok nagyon otthon die-castban, de nekem a b-oszlop nagyon vékonynak, filigránnak tűnik egy zsanér masszív megoldásához. Bár biztos vannak ellenpéldák, más gyártók, más autóinál, csak az az igazság, erre eddig nem figyeltem. Persze kölökkoromban komoly szempnt lett volna, akkoriban egy medzsó presztízsértékét nagyban befolyásolta a nyitható elemek száma. Mint a kvarcóránál a gombok és zenék száma:)))

subtotal 2011.03.24. 08:33:52

@Labdacs: köszi

@Oldsmobile: a háttérben álló teljesen piros érdekelt. Rákerestem és nem Olds, hanem Buick. Azért az évet eltaláltam. :)
www.yatming.com/ProductSearchDetails.aspx?categoryMain=ROAD%20SIGNATURE&categorySub=1:18&id=135

Koncz_János 2011.03.24. 08:45:56

@Labdacs:
A Lincoln Continental kabriónál (71. kép) megoldották a hátsó ajtó nyithatóságának problémáját. Ja, hogy az suicide-dooros? :-)

Próbáltam megnézni a gyűjteményben. hogy is van ez a négyajtós 1:18-asoknál, de kiderült, hogy csak kétajtósaim vannak. :-)))))))

Labdacs 2011.03.24. 09:18:55

@Koncz_János: @streetsta:
én Ferrarikat gyűjtök, nekem is csak kétajtósaim vannak, de szerencsére láttam már ismerős kezében négyajtóst.

az egykaros "kutyaláb" zsanért persze el kell felejteni ilyen esetekben, ezek után pedig már nem számít az oszlop vastagsága (ami úgyis picit kiszélesedik az övvonal alatt), elég annyi hely, ahová két pici csavarral rögzíteni lehet a pántot.

galeria.vezess.hu/files/475/041/000/41475/41475_320915_550x413.jpg

kompeter 2011.03.24. 09:34:22

@Labdacs:
Azért köszönnek egymásnak-mondjuk a retróautós csókolomot az Istnek:)
Van a sorozatban olyan amin nem butítottak szinte semmit pl Niva, Zuk,uaz,stb, de kétségtelenül van olyan amit elhanyagoltak.
De ha azt veszed hogy ezelőtt 3 évvel egy 1500 ös ladáért vagy egy Zukért 8000-10000 ft-ot is adtak , vagy egy sima szoci modell(moskvics, lada 1200 stb) 4000 körüli árról indult, akkor most 2000 ft-ért ezek az autók ajándékok,amig az eredeti Ist még mindig 6000+os.
Kis modellező készséggel egyébként fel lehet hozni arra szintre amit az eredeti nyújt

hirtelendi 2011.03.24. 12:00:11

@kompeter: Azért ami a retroautók sorozatban megjelenik, pl. Ladából, az elég gagyi, az 1200-es arányai csúnyán el vannak rontva, az 1600-os is nagyon gyenge, és az egyébként jó 1500-ös is hihetetlenül gyengén van felöltöztetve az újságos sorozatban. A dobozosok az IST-től sokkal szebbek, bár az 1200-es arányaival nem tudnak mit kezdeni.

yoce! 2011.03.24. 12:06:46

Én a retróauto sorozatból gyűjtöm azokat a tipusokat amik nekem is voltak. Szeretném ha minden automról lenne egy kicsiben is (mindegy a méretarány). Nincs valakinek van esetleg Seat Toledo (első), 1-es golf 3 ajtós, vagy Kia Shuma elfekvőben?

hirtelendi 2011.03.24. 12:12:00

@streetsta: Láttam, hogy nincs típus, de valahogy éreztem, azt hiszitek, Zsiguli:)))
A dísztárcsa az igazikon is kilóg, talán itt látszik: veteranzsiguli.hu/Veteran_Zsigulik/Vukmann_Attila/Vukmann%20Attila%20album/2101_1973/index.html#slides/2101_P1000890_1109.jpg, Az oldalindex nem kicsi, hanem túl magas, a rossz arányok miatt tűnik kicsinek. A hűtőrács nekem okésnak tűnik.

Érdekes amúgy, hogy az IST-nél két 1200-es szerszám van, ez egyik, amivel az újságos modelleket csinálták, és a dobozos C&C limitáltat, az rossz arányaiban a másikkal csinálták a Lada taxit, meg a Seat rendőrautót, és a Fiat 124-eseket (a civilt, és az olasz csendőrt), az sokkal jobb arányú.

hirtelendi 2011.03.24. 12:14:18

@kompeter: Elég sok modellező készség kell azért ahhoz, de teljesen igazad van, hogy az újságos sorozatban is vannak nagyon jól elkészített modellek, és vannak hihetetlenül igénytelenre butítottak.

niches 2011.03.24. 12:37:03

Ó, a régi gömbjátékbolt a főutcán :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.03.24. 12:44:25

@Koncz_János:

Azt írod: "Hát, nem tudom, én maradok a nálam jól bevált, bár kétségkívül barbár módszernél, az évente egyszeri zuhanyoztatásnál."

Nem maradnak utána foltosak? Nem sok 1:6x-nél nagyobb cuccom van, azok polcon is állnak és hát szedik össze a port ahogy kell. Vagy van valami csodaszer a - talán - vízkőfolt ellen?

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.03.24. 13:01:35

@Koncz_János:

Egy pontosítás, ha szabad: a 27-es képnél írod: "Csipkefüggyöny is került a Norev amerikai lakókocsijába"

Tényleg Norev és kétség kívül fantasztikus az az 1:18-as szett, de az ott elől egy 1958-as Simca Chambord, mögötte meg egy 1955-ös Henon lakókocsi.

Amúgy van egy ilyen dobozból soha ki nem került Simcám eladó ha valakit esetleg érdekel, igaz nem ebben a színben, hanem piros-krém kombó.

kompeter 2011.03.24. 15:11:49

@hirtelendi:
Elmondanád hogy pontosan mi az 1200-es szériákban a különbség?(nem arra gondolok hogy a hátsó lámpák nem átlátszók vagy nem festett a belső tér meg díszlecek festése nem teljes stb hanem arányokra)
Láttam már rossz arányú fiat124-est de én még mindíg az egyik legjobban eltaláltnak gondolom a retroautósat.
Ok a festés is szar de most nem az számít.
Tényleg érdekel-esetleg a freemailcímere küldhetnél képet.
Én nem látok olyan óriási hibákat amikkel ne tudnék együtt élni.
Amúgy 2103 és a 2106 öntvénye nem ugyanaz?
Ezzel kapcsolatban ezt az "egyébként jó" -t nem értem.Hogy lehet egyébként jó valami ami már teljesen elromlik azzal hogy nem festenek rá három díszlecet?

Modellező tudás kérdésében pedig nem ismerek lehetetlent , lehet hogy ezért nem esek kétségbe amikor egy félresikerült modellt kapok a kezeim közé:)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.24. 15:55:23

@hirtelendi: A felni, meg a dísztárcsa túlságosan kiemelkedik, jobban, mint az eredetinél. A dísztárcsa az eredetin sokkal gömbölydedebben domborodik. Nézzed csak meg az általad linkelt 1109-es lépét, meg a mi galériánk 16-os képét. Azt már említeni sem merem, hogy a gumik sem igazán adják vissza az eredeti diagonálok hangulatát.
Ami az indexet illeti, én is erre céloztam -a kis index túl nagy. Igazad van, pontosabb, ha azt mondjuk, túlságosan kiemelkedik a síkból.
A hűtőrácsnál rájöttem, miért van fura érzésem. Az igazikon a függőleges osztás sokkal vékonyabb, mint a vízszintes lécek.Éppen ezért a vízszintesek sokkal hangsúlyosabbak, bizonyos képeken szinte nem is látszanak a függőlegesek.

Koncz_János 2011.03.24. 20:14:25

@Sam. Joe:
Annyi a titok, hogy a zuhanyoztatás után, miután a víz nagyja kifolyt a fürdőkádba, puha papírtörölközővel le kell törölni a maradékot. 1:18-asoknál belül is könnyen hozzá lehet férni az ablakokhoz. Így nem marad semmi vízfoltos.

Egyébként gondolkodok a mosógépes-kalgonos módszeren is, majd készítek képes beszámolót a próbaüzemről. :-)))

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.03.24. 20:26:23

@Koncz_János: Jó tipp, köszi! De gondolom mosogatógépre gondoltál! ;-)

Koncz_János 2011.03.24. 20:38:11

Nem. Mosógépre.
Hadd szóljon! :-)

V12 Power 2011.03.24. 23:24:21

Szinte bármennyi pánzt megadnék egy minőségi 1:18 BMW E38-ért (lehetőleg 750iL), de sehol nem találok. Nem ismer valaki ilyen gyártót?

hirtelendi 2011.03.25. 11:02:56

@kompeter: Az 1200-eket már megírtam itt nagyjából, és egy Fiat 124-es van köztük, a másik szerszámból (amiből a taxis sorozat Ladája, és rendőrös sorozat Fiat és Seat 124-se is készült): veteranzsiguli.hu/wp/?cat=99
A retrós 1200-sel a legnagyob probléma az elrontott arányok, az autó túl keskeny. Az 1500-ösnél a kasztni arányai nagyon jók, de a dobozoshoz képest oylan minőségi mélyrepülés van, nemcsak a festés sokkal rosszabb, de az ablaktörlő, a belső, a felirat. Az is jön majd ott a veteránzsiguli.hu-n, a lengyel és orosz újságost hasonlítom a dobozossal, a magyart kihagytam, mert az csak a színében és rendszámában tér el, de sajnos minőségében nem az orosztól. Érdekes, hogy a lengyel sokkal szebb lett. A 2103 ás 2106-ös öntvény állítólag nem ugyanaz, és ezt igazolni is látszik a 2106-os elejének tömpesége, ott valamit elrontottak. Állítólag a szerszám összetört, és az új vagy a javítás nem sikerült jól.

Én csak gyűjtöm ezeket 1/43-ban meg 1/1-ben is, kézügyességem ehhez nem nagyon van.

Labdacs 2011.03.25. 11:04:17

@V12 Power: E38-at 1:18-ban hiába keresel, mert sajnos nincs.: