Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Csatlakozz

Belsőség RSS

Friss topikok

Kívül tágasabb

2010.12.22. 16:20 Csikós Zsolt


Több szempontból is probléma egy gyakorló apának, ha nem sok tízezer forintos, profi távirányítós autót kell tesztelnie a Kisautó blog számára a tágas irodában, hanem a gyerekének kell hazavinnie a bő tízezer forintos RC-játékot, mert úgy lesz hiteles a teszt. Egy olyan autót ráadásul, ami elég nagy és gyors ahhoz, hogy inkább a kertben, néptelen parkolóban használják, nem a lakásban.

Nagy kerekek, jó bütykösek

Egyfelől, ugye, haza kell vinnie a tesztautót, márpedig a gyerek lélekben még messze van a rutinos autótesztelőtől, már ha azt nézzük, mennyire fogadja el, hogy a tesztjármű csak ideiglenesen lehet az övé. Nálunk speciel a különféle, a házba bekerült autók már akkor is hajlamosak erősen enyémődni, ha mondjuk, a szomszéd kölök áthozza őket egy fél órára. A kicsi Norbi tenyerénél kevés ragadósabb felület létezik a Földön - ami ahhoz ér, és akár csak távolról is játéknak mondható, örökre odatapad, mint valami szuper-Ferrobondhoz, és soha többet le nem téphető onnan. Éppen ezért Norbival még azelőtt tisztáztam, hogy nem lesz autózás, hogy a Carrara tesztkocsit hazavittem volna. Túl gyors, túl nagy, ráadásul nálunk túl sok az elüthető nyúl a nappaliban, nem megy, értsd meg, még csak ötéves vagy. Csak remélni mertem, hogy megérti.

A célszemély tehát Bálint lett. Bálint már nyolcéves, ráadásul önzetlen, a tárgyakhoz kevéssé ragaszkodó fiúgyermek. Egyéves kora óta felnőttként lehet vele beszélni, elfogad logikus érveket, és ha kell, háttérbe állítja a vágyait. Három esetet leszámítva:

- ha számítógépes játékról van szó
- ha vezetni lehet valamit (kisautót, kismotort, rollert, biciklit)
- ha távirányítós autóról van szó.

Ilyen esetekben hajlamos teljesen megvadulni, ekkor egy másik Bálint kerül elő a vékony gumiálarc alól. Most épp az RC-meghülyülős üzemmód fenyegetett, ezért előre megbeszéltem vele, hogy hozok haza egy ilyen autót, kipróbálja, aztán VISSZAVISZEM. Megértette, bólogatott, kicsit már előre összeszorult a szíve, de összeszorította a száját, s férfiként tűrte a csapást.

Elővettem otthon a Carrera RC-t. Jelöletlen, fehér doboz, semmi nem árulja el, mi van odabent, a belső védőcsomagolás nem más, mint egy nagy lapnyi, nagydudoros, pukkangatós nejlon. Ez még csak az előszéria, a végleges doboz korrekt, átlátszó ablakos lesz. Van még a dobozban egy távirányító (ez kilenc voltos elemmel mén), meg egy töltő az autó saját akksijához.

Botos távirányító

Vezethetem, vezethetem? – ugrált körülöttem Bálint. Csitítottam. Tölteni kell, üres az akksi – közöltem vele.

Kicsavartam a fedelet az autó alján; döbbenet, milyen pici az akkucsomag, nem egészen két ceruzaelemnyi méretű. Na de ez nem holmi őskorszaki nikkel fémhidrid, itt Opel Ampera-technológia van, hiszen a hét és fél voltos kis csomag lítium-ionos. Töltődött pár órát (hosszabbra készültem, csak véletlenül vettem észre, hogy zöldre váltott a töltőn a LED), kerestem kilencvoltost a hűtőben, mindent összeraktam.

Még az akkutartóban, levett fedél mellett kell váltani a frekvenciát (hogy több RC-eszköz használatakor se zavarják egymást az adók), s ugyanazt a betűt kell beállítani a távvezérlő bekapcsolóján is. Maga a táv formára modern, működését tekintve erősen, khm, múltidéző – itt nincs kerék a kormányzáshoz, ezen hagyományos pálcikákkal irányít, gyorsít-lassít a pilóta. A jobb kéz mutatóujjánál van még egy gomb, a Turbo – ezt megnyomva extra nekilódulásra sarkallható a Shadow Wolf (árnyékfarkas – ez volt a nekünk átadott tesztautó típusa). Sajnos a felelőtlen száguldozást éktelen étvággyal bosszulja meg az autó. Mint egy igazi turbós gép. Vagy akár a Hódgép Pulija, hogy ne szakadjunk olyan messze kicsiny hazánktól, és az elektromos járművektől.

Kormány finomhangolás, lent az ON-OFF kapcsoló, ami egyben sebességváltó is

A főkapcsolónak három állása van: KI-LASSÚ-GYORS. Kint mínusz tíz van, ezért inkább a lakásbarát üzemmódot választom. Ma nem megyünk ki. Bálint kezébe nyomom a távirányítót, nem kell magyaráznom semmit, a negyedik RC-autóján van túl, másfél éve saját, összkerekes, három diffis, hidraulikus lengéscsillapítós, külön szervós, cserélhető sebességszabályzós, Lexan-karosszériás gépe van, és amikor épp jó benne az akksi, vad offroadozásokat nyom le vele a kertben. Ja, és minihelikoptert is tűrhetően vezet, neki is van, nekem is van, olykor nagy csatákat vívunk a légtérben.

Hátul merev a híd

Megegyezünk: négy ütközés után leteszi. Játszik öt percet, óvatosan, de az autó túl nagy, a sebességszabályzása erősen ON/OFF jellegű, a kormányzás is meglehetősen durva, emiatt a hely szűk neki a bútorok között. Négy kopp, ezzel vége is.

Most akkor költözzünk el?

Elöl függetlenül rugózik, de lengéscsillapítás nincs. Ennyiért hogy is lenne

Bálint, hétvégén kivisszük az autót az utcára, ha pedig valamiért nem tudjuk, akkor széttolom neked a bútorokat, csinálunk egy egyszerű akadálypályát, most viszont tegyük el, jó? - vigasztalom. Bálint sóhajt, ő is belátja, ennek a gépnek sok hely kell. Felteszem töltődni. Látják, ez a lítium-ion akksi másik előnye, hogy nem kell mindig megvárni, a teljes lemerést, hiszen nincs (vagy sokkal szerényebb) a memóriaeffektusa, mint a nikkel-fémhidridnek.

Itt lakik a sok lítium

Szombat reggel már húsz perce fenn van, amikor én még csak ébredezek. Apa, apa, akkor most játszhatok? – csupa lelkesedés. Fiam, ma suli van, tudod, hétfő helyett, tehát még nem kezdődött el a hétvége… - hűtöm le, mert tényleg így van. Délután buliba megy, akkor se lehet, este családilag látogatjuk meg Zoli barátomékat. Hát akkor vasárnap délelőtt.

Így is lesz. Három perc alatt szétpakolom a bútorokat, vesszük elő a verdát. Már ő kapcsolja be, én közben stratégiailag elhelyezem a két rattan zsámolyt. Kell a pálya, üres szobában dögunalom a távirányítós.

Berugózva kicsit furcsán áll az első két kerék

Nekiindul, de látszik, hogy azért ettől a botos fajta távvezérlőről alaposan elszokott. Darabosan vezet, no meg a kocsi fordulóköre sem valami kicsi, nem adja ki, nem adja ki, a drifthez kevés az erős, túl jó a gumi, pedig ez is hátsókerék-hajtásos. Mondom én, itt az ideje, hogy elköltözzünk. Sajnos a rugózásról sem kapunk képet, hiszen az IKEA-rongyszőnyeg nem teszi próbára a futóművet, de mondjuk úgy – ez az egyszerűbb fajta szerkezet, lengéscsillapító nincs, elöl kettős keresztlengőkarok, de a kocsi teljes hátulja a motorral együtt egy tömbként rugózik. Vad terepen tehát biztosan elpattog.

Kipróbáljuk két gyorsításnyira a FAST üzemmódot is, de ehhez már tényleg szűk a nappali, csupa koppanás az eredmény haladás helyett, no meg egy rettegő nyúl a kanapé alatt. Kint, az utcán viszont bokáig ér a sós latyak, nem vihetjük ki a gépet. Szobai üzemre tehát jobban megfelel a SLOW üzemmód, ha pedig valaki némi sziporkára vágyik az egyenesekben, hát tenyereljen a Turbo gombra, meglepetésnek az is épp elég dinamikus lesz, hogy ledöntse a mit sem sejtő Dömét a lábáról.

Gyorsan előkapom a digigépet, készüljön videós mementó az autózásról, hiszen ilyen nagy távirányítós kocsi úgysem tapodta még a nappali padlóját. Bálint közben kicsit belezavarodik az Y-fordulókba, és micsoda égő, épp a kamera előtt történik mindez. Felveszem, hiszen ez is eksn. Gyakorolni kéne még.

Közben magyarázni kezdem neki, miért is jó a lítium-ion akksi, nevezetesen, hogy kicsisége ellenére igen tartós áramforrás. Ekkor, mintha a Shadow Wolfnak füle lenne, elkezd lassulni. Ennyi volt, lemerült, kábé hét-nyolc perc volt az egész, lehet tölteni. Délután viszont más program vár ránk, csak addigra lesz tele az akksi, mára ennyi volt a tudomány és technika újdonságaiból fiam.

Ekkora pici elem viszi

Magyarországon még bevezetés alatt áll a Carrera RC-sorozat, ezért kikerestem a külföldi honlapon, vajon mi is ez, mennyibe is kerülhet. Egy ausztrál oldalon találtam kapaszkodót: 69,85 ottani dollár, az annyi, mint nem egészen 15 ezer forint. Ha itthon húszért adják majd, az húzós lesz, hiszen ez az RC azért nincs azon a szinten minőségben és szofisztikációban, mint amit a Carrera versenypályák után várnánk. De tizenötezerért korrekt ajánlat lenne – hát csak nem mennek efölé…

Ez az, amit az importőr 12-ért ad

A cikk megjelenése előtti percekben jött a hír: a Carrera RC-autó ára az importőr listáján 12 ezer forint. 1:16-os méretarány, lítium-ion akksi, turbógomb, két sebesség - na, ennyiért abszolút ajándék. Pláne, hogy a Corában megtaláltam ugyanezt az autót bő négyezer forinttal drágábban. Ott a kicsike, az 1:20-as kerül annyiba, mint az importőri csatornákon át a nagy.

16 komment

Címkék: carrera rc távirányítós

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr322528325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Macibb · http://indafoto.hu/macibb/tag/kiskutya 2010.12.22. 17:00:37

"Kint mínusz tíz van, ezért inkább a lakásbarát üzemmódot választom. Ma nem megyünk ki."

Mi a gond a mínuszokkal? A szovjet mérnökök feltalálták a sapkát és a sálat ;-)

Balu az Alfás 2010.12.22. 17:30:21

@Macibb: Hidegben sajnos jobban törnek a műanyag alkatrészek.
Az a padkázás, ami nyáron meg sem látszott volna a Tamiya Buggymon, télen nem egyszer tövestől kiszakadt lengőkart eredményezett.

Cooper911 2010.12.22. 17:50:06

Nem értettem az "elüthető nyulak"-at amig nem néztem a videót :D Aranyos és bátor ha a mozgó RC ellenére elődugta az orrát.

Cooper911 2010.12.22. 17:53:12

@Balu az Alfás: Jah én is jártam már így (az éppen Tamiya FWD volt.) Viszont ha találsz valami jeges részt, na ott nagyokat lehet nyomatni. Mi régi rossz gumikból csináltunk szöges gumit is rajzszöggel :D

Aztán egy ilyen ökörködés után jöhet a félnapos szétszedés-tsztitás-összerakás :)

domi0318 2010.12.22. 18:03:21

nagyon nem szép dolog 4 koppal bekorlátozni szegény srácot! hát, hogy lesz így belőle a jövő nagy pilótája Zsolt? :)) ez olyan, mintha kamaszkorodban Neked 4 rossz indításod lehetett volna egy lánynál, aztán tipli... :))
amúgy ezzel ma találtam végre magamnak karácsonyi ajándékot. 30 éves vagyok, szerintem még belefér!... :)))
u.i.: Boldog Karácsonyt a Csikós családnak, és persze a garázs összes lakójának is!

Balu az Alfás 2010.12.22. 18:07:27

@Cooper911:

Most dolgozok egy igazi havas-jeges csapatós autón. ;)

Úgy tervezem, hogy mindene vízhatlan lesz, szabályzó-vevő lufiba csomagolva, bronzperselyek a golyóscsapágyak helyett, szöges gumik, stb...

Most hétvégén a Subaru Brat-et (Brumby-t) teszeltem le, elég nyomatékos lett a jószág, ahogy a vidin is látható:

www.youtube.com/watch?v=udAVScJZaRQ&translated=1

Cooper911 2010.12.22. 19:49:27

@Balu az Alfás: Jah a lufis módszert mi is alkalmaztuk.
Hú anno egy Brat-et nagyon szerettem volna, de akkor már nem lehetett kapni. Most, hogy megint lehet most inkább egy Traxxas Slash-re vágyom. Azt is be lehet küldeni minden retekbe...

Cooper911 2010.12.22. 19:52:46

@Balu az Alfás: A piros repcsi egy Champion, a sárga meg egy piper cub? Azokat hol, mennyiért?

Balu az Alfás 2010.12.22. 20:28:29

@Cooper911:

A Slash az jó, de minden retket az sem bír ki. ;)

A piros repcsi egy Bellanca, a sárga meg egy Piper. Mindkettő házilag készült depronból.

Itt van még pár kép a munkásságunkról:

picasaweb.google.com/donodalas/RCAutok#

picasaweb.google.com/donodalas/RCRepulokPillanatkepek#

Balu az Alfás 2010.12.22. 20:31:01

Innen lehet csemegézni, Norbi fórumtárs nagyon komoly fotókat lő, mellesleg Ő építette a Bellancát is:

picasaweb.google.com/donodalas

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.12.22. 21:06:22

Hm, egész korrekt ár. Mondjuk remélem lehet bele faragni nagyobb akkut :)

harmincas 2010.12.22. 21:48:25

A Gulliverben kb. 14 ezerért lehet kapni ugyanekkora bigfoot-féleséget (Rock Crawler), ami kétmotoros, összkerék-meghajtásos, és minden kereke rugózik (jó nagy úton). Megvettem a 7 éves fiamnak (meg magamnak) karácsonyra. :)

Balu az Alfás 2010.12.23. 17:16:29

Nekem tetszik ez a kocsi!
Brand név, 27-es táv, tisztességes tempó, ennyi pénzért szinte ajándék.

Valahol el kell kezdeni a fiatalabb generációnak is. Mégsem borigathatja apuci Tamiya Hiluxát...

Egyébként Boldog Karácsonyt mindenkinek!

drift 2010.12.23. 20:06:00

olcsó drifthez be kell tekerni szigszalaggal vagy celluxszal a hajtott kereket.Ha van difi a gépben azt keményíteni egy kicsit. Esetleg műanyag gyűrűt esztergáltatni a kerekekre(csak padlószőnyegen,járólapon mert a parkettát karcolja).