Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Csatlakozz

Belsőség RSS

Friss topikok

Másfél jó óra Apának

2010.12.14. 15:30 Csikós Zsolt

Kaptunk egy rakás dobozt tesztelésre a Bburago-importőrtől, volt, aki a könnyebbik végén fogta meg az öntőformát, és a papír feltépése után máris kész autóval berreghetett, én látatlanban a Mercedes SSK-t választottam. Aztán rájöttem, hogy az 1/24-es, tehát elég nagy modell IKEA-stílusban, lapos kartonban érkezik. Metal Kit, azaz Fémépítő készlet fordítom a régi beidegződések miatt, de az, ugye a Merkur játék volt gyerekkoromban,  teljesen más műfaj. Ez igazából egy rendes, Bburago-modell, csak a beszállítóktól érkező nyavalyákat nem az összeszerelő gépbe szórják, hanem egy üres dobozba, amit eladnak. Az emberi munkának, úgy látszik, negatív az értéke, hiszen így is 3500 forint egy ilyen szett.

Egy tisztább fejű délelőttön leültem az egyik üres irodába, hű asztali lámpámmal, svejcibicsakommal és Ricoh GX100 típusú, közelfényképezésre alkalamas digigépemmel, valamint egy Ofotért típusú állvánnyal. Más - akkor még - nem volt nálam. Az arasznyi hosszú, fóliázott készlet előttem hevert, műtéti áldozatként, szinte hallottam, ahogy félelmükben vinnyognak a pici alkatrészek odabent.

1928-as SSK, hét, de legalább is öt nyelven beszél - sajnos épp magyarul nem. Aki nem beszél idegen nyelvet, az itt vak a féleszűek között. Nyolc éven túliaknak ajánlott, tehát öt és félszer túl vagyok kvalifikálva a feladathoz, önbizalmam határtalan.

Szép lesz, ha kész lesz, volt szerencsém gyerekkoromban pár összeragasztós maketthez - a nagy, szétkent ragasztófoltokra, elszakadt matricákra, letört finom díszítésekre még élesen emlékszem. De ez azt írja, nem kell hozzá ragasztó. Akkor jó.

A hátulján szép kollekció, ha ezzel megbirkózom, folytathatom készségeim csiszolását másik negyvennyolc modellen. Jippi-jippi-hurrá!

 

Bicsakom csattant, fóliába mélyedt, már éreztem is a finom újjáték-szagot.

Sokat ígérő "Italian design" felirat, rosszat sejtető "Not in scale", de az csak a képre vonatkozik.

A hátlap alján megtalálom a médincsájnát, kár is ráírni, hagyományőrző fajátékokon készül-e bármilyen más játék nemkínai országban? Az órámra nézek, negyed egy múlt három perccel. Vajon mikorra leszek készen? Mindegy, nem verseny ez, aki kapkod, tönkretesz, letör.

Kipakolom a tasakokat, minden műanyag, csak a kaszni fém. Azt jól be is csomagolták, védőrongyban van, aztán még külön nejlonban. És nini, jár hozzá egy talp is.

Előveszem a karosszériát, az az érdekes, az a hideg, a nehéz. Kicsit azért már összeszerelték nekem a jó kanaiak, a nyitható motorház-fedelek rajta vannak.

Mohón felvágom a nejlonokat, minden csoportot együtt hagyok, az apró csetreszeket a fekete talpra teszem, úgy meglátom majd őket a szerelés hevében is.

Ezeket a kis biszbaszokat például nem lenne jó elveszteni. Hátsó lámpák, első helyzetjelzők, és minden emblémaletörős kiskamasz álma: a Merci-csillag.

A világos fa íróasztalon ezek végképp láthatatlanok lennének, mert ezek átlátszó elemek, fényszóróüvegek, a szélvédő.

Itt egy másik csoport, motorblokk, rajta fél váltó, kardán, fél differenciálmű. Kerekek. Hengerfej. Maszk, komplett utastér.

Ha jól sejtem, itt láthatók a trepnik, ütközők, első futómű, meg két hosszú izé, majd csak megtudom, mik azok.

Kipufogó (jellegzetes SSK-fajta, három leömlős), kormány a saját rúdján, fényszóróhíd, izék.

Távolabb az alváz, emitt a sárhányók.

És amit nagyon nem szeretek: kivágós, áztatós matricák. Ha jól sikerülnek, szépek, de könnyű összegyűrni, eltépni őket. Utoljára, még olyan tizenegy évesen mindig elrontottam egyet-kettőt. Szerencsére az állványra való matrica hagyományos, öntapadós.

Na, lássuk az ikeás leírást. Ó jaj, ez elég szűkszavú. Nincsenek fázisok lefotózva, lerajzolva egymás után. A szóbeli utasításokat pedig pont keresztben nyomtatták az ábrához képest. Vagy olvasok, vagy nézek, dönthetek. Vagy gordiuszi csomót vágok át.

Korszakalkotó ötletem támad - bicsakommal félbevágom a leírást. Így már mindent használni tudok egyszerre.

Így már el tudom olvasni a másik oldalt is, hoppá, találok egy kis SSK-történetet. A típust 1927 és 1931 között készítették direkt versenyzésre. SS (szupersport), SSK (szupersport, rövid) és SSKL (szupersport, rövid, könnyű) kivitelek léteztek, ez a modell itten egy 1928-as SSK. Hathengeres, 7,1 literes OHC-motor, két Pallas karburátor, 225 lóerő, többlemezes kuplung, 251-es végsebesség. Első versenyén nyert Gabelbachban. Én meg az elefántujjaimmal itt mindjárt darabokra tördelem ezt az ősi kincset .

Lazán veszem az első akadályt, hűtőmaszk, az azt rögzítő csillag, szélvédő, benzinbetöltő, pótkerék egy perc alatt felmegy mind.

Szemből már van egy kiállása...

Rövid, bajonettes tengelycsonk tartja a pótkereket. Itt gondolkozok el először azon - vajon egy nyolcéves gyerek hogyan tudná összerakni ezt az autót. A kerék ugyanis nagy erőre pattan csak rá a tengelyre. Ami meg filigrán, el lehet törni, és mint tudjuk, ha egy gyerek erőlködik, pontatlanná válnak a mozdulatai, tehát el is töri. Ha mégsem, a rápattanás után hirtelen kiugró tengelyvég alaposan megszúrja az ujját. Mint az enyémet.

Nem biztos, hogy mindenkinek egyértelmű, hogyan akad össze a szélvédő a keretével. Először fent, középen kell beakasztani a kereten levő kicsi fogasba az üveget, aztán figyelni kell, hogy a megfelelő rétegrendben legyenek a fülek, amikor bepattannak a karosszériába.

Ennyire ugrik be az egész.

Közben olvasóhiéna érkezik, ajándékért. Ha nem mondtam, most mondom: abban a szobában alakítottam ki parányi szervizemet, ahol a karácsonyi hiéna fogából kitépett cuccokat őrizzük. Tegnap óta folyamatosan érkeznek az olvasók, Angéla néha tízpercenként térdig jár a nyereményekben, az olvasók meg zihának az izgalomtól. Hogy ne zavarjam meg őket, kislisszolok a szobából, hozok inkább ollót, vizet, rongyot, ezekre szükség lesz mindjárt.

Hát, ezért kellett az olló, a víz. Sikerült, körbevágtam, egészen tűrhetően, felkentem, beigazítottam, el se szakadt. A nemesfa-erezet mindent visz. És máris kettőhatvannal megyek, többel, mint amennyit valaha tudott ez a budi. Persze, hiszen lefelé tartom, a lejtő besegít. Juhééé.

Alegység-szerelés következik, a fényszóróüvegeket pattintom a helyükre. teszem hozzá, ez sem nyolcéves gyerekerőnek való feladat. Beigazítom vízszintesre a mintázatot, ha jól emlékszem, az SSK-on úgy volt.

Próbálom a fényszóróhidat a helyére ugrasztani, de görbül, görbül, ám nem pattan. Erő helyett ész kell ide, ezért jöttünk le a fáról, s van folyó víz a lakásainkban: előveszem a bugylibicska csavarhúzóját (fontos, hogy tompa legyen, máskülönben sérül a krómozás), és azzal, helyi erőt kifejtve ugrasztom be.

 Sikerül, nem töröm el. Már látom, ahogy hasítom a sötétet.

Hátul is bepattintom a lámpákat, gyerekjáték.

Jön a kedvencem, a motorszerelés. Sajnos itt nem csillogtathatom CroVa-készleteken szerzett virtuozitásomat, mert csak a hengerfejet kell rácsusszantani a motorra, oldalt meg a vele lehajthatóan egybeöntött karbikat odapattintani. Elméletben a ventilátort is csak le kéne hajtani, ráhúzni a tengelyre, de szúrja a szememet, hogy még elméletben sem tudna elforogni, mert az 9öntés miatt a fölső lapát egyben van a hengerfejjel. Ezért a kis pengével levágom a hengerfejről a lapátot, eldolgozom a maradék sorjákat. Így, ni, mindjárt szebb, most már akár hűtni is tudna.

Itt világosodok meg, mi az a két, kicsi pánt. Ezek a motorházfedél-rögzítő bőrszíjak. Az alvázra kell őket erősíteni, majd ha egyben lesz az autó, össze is lehet csatolni a kettőt.

Hűha, nem szabad bambulnom, eltelt egy fél óra, és még sehol sem vagyok. Hogy tempót diktáljak, összerakom a négy kereket. Nincs felirat a gumikon, nem is forgásirányosak, ezért mindegy, merre mennek fel.

A hátsó tengelycsonkokat ráöntötték a vázra, de borzasztóan erőltetni kell a kerekeket, hogy beugorjanak. Nem csodálkoznék, ha sok ilyen Bburago-modellnek az lenne a veszte, hogy itt eltörik. És megint rohadtul megszúrja az ujjbegyemet, mi van, talán ehhez is gyűszű kellene? Nem vagyok én csipkerózsika, vagy melyik is. Rozsdika, ha már...

Jöhet a trepni, de valami baj van - ha beteszem a helyére, fekszik a váltókar, a kézifék. Óhó, el kell fordítani őket kilencven fokot, nem kell aggódni, puha a műanyag, nem törik.

És jó kis  bapattintósa van ennek is, úgy marad, függőlegesen. Jól rányomkodom a burkolatokat, minden kattan, szépen befekszik.

Érzékeny feladat következik - első futómű. Próbálom fentről a helyére tenni, de beakad a vázon levő kis nyúlványba. Alulról kell, mutatja a kis nyíl a rajzon, ami pont olyan, mint a Balti-tengeri kompok útvonala a térképen. Bal oldalon sima ügy, elfér a kormányösszekötő is, de a jobb oldali függőcsapszegre rá kell feszíteni az egész miskulanciát. Mnden nyeklik, feszül, görbül, rossz nézni. Azért jó műanyagból van egy ilyen Bburago - ha egyben van, egész masszív, ilyenkor viszont meglepően képlékeny. Összeáll, nekem meg a torkomban dobog a szívem. Nyolcéves gyereknek, ezt? Persze a kicsiknek az a jó, hogy ilyenkor sokkal kisebb eséllyel kapnak infarktust meg agyvérzést.

Beakasztom az impozáns motortömböt is, ehhez rendesen szét kell feszíteni az alváz hossztartóit. Próbáld csak ezt egy valódival...

A sok feszegetéstől szétugrott a kormánymű, ajvé-ajvé, visszapattintom. Ilyen rendetlenséget nem tűrhetek, du gottverdammte Arbeiter...

Első kerekek felszerelése. Elegem van az akupunktúrából, amúgy is - egyelőre ez a legsérülékenyebb része az autónak, nem szúrhatom el. Törhet a csapszeg, a tengelycsonk, a kormányösszekötő leszakadhat. Brutális, irányított erőre van szükség, ujjszurkálódás nélkül. Állványra teszem a Ricoh-t, időzítővel exponálok, mert innentől már két hüvelykujjal dolgozom a darabon. Így tudom elég stabilan befogni, a gonosz kis tengelycsonkvég pedig így nem döf belém. Sikerül az egyik, csepeg a verejték, sikerül a másik is, hős vagyok, fanfár, vuvuzela, dudaszó.

Közben felpattintottam az ütközőket is, a nagy alegységek már szépen kezdenek összeállni. Tiszta autógyár lett az íróasztal.

Hoppá, hibát követtem el, nem néztem elég figyelmesen az utasítást. Az utasteret csak egy lépéssel később tehettem volna be. Msot lehet bontani.

Ki a cockpittal, fussunk neki még egyszer.

Először a sárhányós segédváz jön a lámpákkal. Körben ez is betpattan a helyére, egyre fullosabb a gép.

Mos lehet megküzdeni még egyszer a belső térrel. A kormánytengelyen van egy kis gallér, hamar rájövök, hogy annak belül kell lennie. De ha bent van, a kormánytengely túl hosszú, nem tud bebukni az üléstől. Ha kint hagyom, akkor meg nem fér át a gallér a cockpit első részén levő sliccelésen. Görbítem, tekerem, gyilkolászom, harcolok vele, mint egy glóriát viselő anakondával, makett élet-halál harc ez, borzalmas dolgokat művelek vele, de bírja. Megtalálja a helyét, nem törik el, csodával határos módon a felmatricázott műszerfal nemes fája is megússza. Kormány a helyén, hogy száradj el.

Hozom a karosszériát, már a végszereldében járunk. Hátul majdnem becsípem a rendszámtartót, de megússza. Két csavar fogja a bódét a vázhoz, de bicskával kicsit nehéz meghúzni az elsőt, mert a svájcin a kis csavarhúzó egyben van a konzervnyitóval, ha úgy tekerem, annak a pengéjével reszelem a kormányösszekötőt. Negyedenként hajtom be, végül nem sérül semmi, újabb sikerélmény.


Majdnem háromnegyed órája szerelek, ráadásul munkaidőben, totalcaros fizetésért. Mondom én, az autós újságíró az élet császára. Mondjuk, szokatlan a munka, nem ezt képzeltem, amikor a  szakmát kezdtem, de el lennék vele hetekig, tőlem jöhet még. Most a kipufogórendszert kell felberhelni. Itt az első hiba a szettben: az utolsó könyök pöcke hiányzik. A rajzon mutatja, hogy van, nekem nincs sehol, nem tört le, egyszerűen nincs. Kicsit zavarja a szememet a hézag, de majd rácsukom a fedelet. A kompresszortól vonyításáról meg úgysem hallom majd, ha cicceg a leömlő...

A másik oldal sokkal profibb, félrehúzom a bőr... khm,... műanyag szíjat, hogy ne legyen útban. Hiába műanyag, teljesen fémnek néz ki a blokk, a két Pallas-karbi.

Lényegében kész az autó, már csak finom munkák vannak hátra. Például a matricázás. Legjobb lenne így hagyni, nem?...

Oké, tudom, nem futamodhatok meg, gyáván. Majdnem egy órája szerelek, már mennék. Nehéz ez az autógyári meló... De oké, elő az ollót, vagdalok. Egy hosszú matrica megy a motorházfedélre, egy rövid, ami vonalban van vele, épp mögé, kétoldalt a sárga-piros-fekete csíkok a rajtszámmal, a Benz-SSK-feliratok, no meg a rendszámok. Próbálok a lehető legfegyelmezettebben dolgozni, arra gondolok, mit szólt volna egy hibáért a főnököm 1928 januárjában Untertürkheimben... Összeszorul a gyomrom, nyelek egy kis gyomorsavat, megkettőzom a figyelmemet. Húsz percen át csak nyesek, igazítok, áztatok, csusszantok, újrapozicionálok, törlök, simítok, verejtékezek. Kész van.

Igazából kellett neki az a matrica, így sokkal vagányabb.

Nekem kicsit vastagok a kerekek, túl radiálos profilúak a gumik, vaskosak és rikák a küllők, de maga az autó csodaszép. Semmi nem tört el, nem szakadt el, nettó sikerélmény.

Kicsit érzem, milyen lehet modellezni - persze komoly cuccokkal, ragasztóval, airbrush-sal, satöbbi. Így érzi magát a gyerek, amikor dodzsemezhet a Vidámparkban, kicsit autót is vezet, kicsit nem is.

Szinte kedvem lenne bepattani a kormány mögé, bedörrenteni a motort, együtt sivítani a kompresszorral, ahogy felverjük a schwarzwaldi erdő csendjét.

Ezért jó a Bburago készlet. Mert a gyerek - ha megbirkózik a kerekek felpattintásával - egy csomót dolgozik, ő készíti el, tanul, ügyesedik. És amikor készen van vele, felcsavarozhatja a biztos talapzatra, hogy össze ne törjön a műve.

Aztán ha akarja, leveszi az alapról, és egy jó üldözőset játszik vele. Mert ezzel lehet, ez kisautó is, nem úgy, mint a törékeny, műanyag dísz-izék.

55 komment

Címkék: szett készlet bburago összerakós fémmodell

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr612515497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2010.12.15. 10:45:08

A "not in scale" az "illustration"-re vonatkozik, tehát a dobozon lévő képre, nem?

freddy_m · http://feri.szikla.hu 2010.12.15. 10:58:56

Csikós szerelős cikk végre!

Sword 2010.12.15. 10:59:49

Szép!
De nemhogy vettél volna egy igazi makettet. :)
Persze ha nincs kedved festék és ragasztószagot szívni hetekig, akkor megértem.
Viszont részletességben és kidolgozásban nem vetekedhet vele semmi. Sok helyen láttam olyat, ahol a motorra is ráfestették az olajnyomokat, a gumikat megcsiszolták, hogy úgy tűnjön, mint, amit tényleg használnak és még ezer apró trükk. El lehet veszni a részletekben, de a végeredmény kárpótol. :)

Grifter 2010.12.15. 11:13:47

Ha kedves Csikós úr nem csinált volna minden lépésről fényképet, végzett volna fél óra alatt :P

Kezdő Laikus 2010.12.15. 11:14:20

Nekem ez mar vagy 8 eve megvolt:D Nagyobb mergas vagyok tehat mint Csikos mester?(Csak poenbol mondtam, nyilvan ez nem igaz:D)

tomnemtom 2010.12.15. 11:21:19

újabb szakma Pege Aladárjává válván.

Lecso (F*ck the Shit) · http://www.youtube.com/watch?v=OyxNgnQ9m30 2010.12.15. 11:27:12

Szép ez meg jó ez, de közel sem hozza vissza azt az élményt amikor az ember egy igazi makettet építget és festeget hónapokig.
Legalábbis nekem....

Leadfoot 2010.12.15. 11:34:26

@Sword: "De nemhogy vettél volna egy igazi makettet. :)"

Ld. a cikk első mondatát. :-)

A műanyag makettek nagyon fasza dolgok, de irtózatos mennyiségű időt és pénzt elvisz még akkor is, ha csak félprofi módon csinálja az ember.

Maga a készlet, festékek, matricák (mert ami a készletben van, ritkán jó), feljavító készletek (gumi, maratott fém, stb.), tömítőpaszták, szerszámok, maszkoló, festékszóró, lakkok, ragasztók, és még lehetne sorolni. Egy részletesen, igényesen megépített makett nem hiszem, hogy 25-30ezer alatt megáll.
És amennyi időt Csikós erre tudna szánni, 3 év alatt sem készülne el.

Hurri Kán 2010.12.15. 11:49:23

Átépíti a Pontont? :DDD

Jók ezek a Bburago modellek, egyszerű összerakni és látványosak. Nekem 1:18 sorozatból van néhány, szeretem őket.

jujdejo 2010.12.15. 11:50:34

a modellezesnek szerintem nem az a lenyege, hogy ki mekkora idöt "fut", vagy tévednék???

AzHofi 2010.12.15. 11:52:27

Ennyire nincs miről írni? :-) Söröspohárba brüngetett hungaroring, meg makettösszelapátolás? Atomtámadás volt Viszen, vagy ERA már tökéletes? Olajszagú cikkeket akarok!

AzHofi 2010.12.15. 11:53:00

@jujdejo: a modell az az ami megy is. Ez makett.

jujdejo 2010.12.15. 12:00:32

@AzHofi: köszönöm ezt az igen fontos információt, nem is tudom hogy tudtam eddig ilyen tudatlansßagban élni.

2010.12.15. 12:07:41

...idáig hallom, hogy Karesz röhög Viszen :)

De a cikk nekem jó volt :)

sargarigo 2010.12.15. 12:11:59

Szegény Csikós Úr,öregkorára lecsúszott,már csak makett merciket vállal,azt is már csak úgy,hogy lefotózgatja minden lépését,ne ,hogy elfelejtse.
Így ér véget egy legenda...........
Ennyi volt,függöny.
:-)))))))

bango skank 2010.12.15. 12:18:37

ugyanilyenem van csak piros-ezüst

kovászosUbukla 2010.12.15. 12:42:25

minig elámulok, hogy egyeseknek van pofája ilyen porfogókért 3-5 ezret elkérni. Amiből természetesen kb 500 a kínai melós napibére, a maradék 50% a szállításért az efölötti meg a boltos pofátlan árrésére megy el.
Nos régebben még belefért az ilyen de jóideje rá se nézek az ilyen kacatokra.
Sipos a gyűlt fejével pedig csodálom h még talál verebeket a túlárazott szarjaihoz.

2010.12.15. 12:48:31

Lehet kapni ezt 1:1-es arányban ? Úgy érdekelne... esetleg egy Jaguar SS.

Xebulon 2010.12.15. 12:53:53

Mennyibe kerül az összeszerelhető autó?
3500Ft
És összeszerelve?
3500Ft
Hmm... Akkor az emberi munka ingyen van. Küldjön már három munkást - betonozni kellene...

gigabursch 2010.12.15. 12:59:15

Zsolti!

Aranyos íz írás, de sok benne az elgépelés.
Javítsd ki őket légyszi, kár lenne így learchiválni.
Néhány ragozás is elcsúszott.

gigabursch 2010.12.15. 13:00:06

@gigabursch:
Naugyehogyugye, rögtön én is elgépeltem az elején

szóval:
Aranyos kis írás...

Miniatur 2010.12.15. 13:28:07

Merkur játék? Nem Merklin? Vagyis Märklin?

Szacsi 2010.12.15. 13:31:02

@kovászosUbukla: 700 Ft adó pl. De nem kötelező megvenni;)

Sword 2010.12.15. 13:35:13

@Leadfoot: Biztos, hogy idő és pepecs, ezt aláírom.
De olcsóbban is meg lehet úszni egy igényes makettet.
Ha van türelmed, akkor nem kell sok tízezret költeni.
Alapot megveszed 6-10k körül, 3-4k a festék +ragasztó. A többi filléres, nem feltétlenül kel elszállni. Ami inkább kell az a kreativitás meg a kézügyesség. A gyári alkatrészek jók, csak alakítgatni, finomítani kell rajtuk. élethű festés eléréséhez is vannak trükkök, illetve sok "hulladékot" is fel lehet használni lásd pl.: sárfogó gumi kerékpár gumibelsőből és hasonló olcsó, de hatásos trükkök.

Szajmong 2010.12.15. 13:40:49

Nekem 1:18 Ferraribol van egy szép készletem. Még valamikor a 90-es évek elején kaptam az első ilyen összerakós fajtát, aztán utána minden ösztöndíjamból vettem egyet. Egész addig csináltam, amíg a Bburago meg nem szűnt (átmenetileg). Később még vettem egy-két Ravell-t (meg egy nem összerakós Bburago-t valami elfekvő raktárkészletből), de nem ugyanaz a minőség, mint a Bb, nem is beszélve az összeszerelés öröméről. Bár nekem sosem voltak olyan problémáim a szerelés körül mint Csikós úrnak, sőt a matrickákat sem kellett körülvágni szorosan, mert leáztatás után a hasznos rész külön állt (lehet, hogy ez a kínai verziónál már nem így van). Azért gratula a kocsihoz, meg a cikkhez is.

Leadfoot 2010.12.15. 13:45:31

@kovászosUbukla: Minden annyit ér, amennyi pénzt adnak érte. Márpedig adnak érte ennyit, mert ha nem adnának, már rég becsődölt volna a cég.

Egyébként én is sóher vagyok, sajnálok ennyi pénzt rá, no meg választani se tudnék. És hamar rácuppanok valamire, akkor meg nincs megállás a lejtőn.

És ennél igényesebb, részletesebb cuccokat gyűjtenék szívesen, azoknak meg horror ára van.

Bárcsak a Hiénával megnyertem volna a Pug 908 HDI FAP-ot... :-)

De a legviccesebb, hogy a ritka makettek mennyibe kerülnek. Gondoltam, kéne venni egy olyat, amilyen az IRL kocsim. Ahol találtam, ott a kb. 10 centis makett 10ezer körül van. :-O

jujdejo 2010.12.15. 14:47:39

en venném, de itt-romania- nem lehe normalis jatekot venni egy majd 400000es varosban(Temesvár)...

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2010.12.15. 14:49:53

Érdekes...
nekem ugyanez gyárilag van összerakva, azon is hányzik a 3. leömlő pöcke.
Meg sajnos eléggé megviselt, főleg mert csak 2 kereke maradt tökéletes (a harmadikban van egy nagy 8-as, a negyediknek parafadugóból gyalultam pótlást a kitört küllők helyére, a pótkerék meg szimplán elveszett)

kovászosUbukla 2010.12.15. 14:55:14

@Leadfoot:
Valahogy mégis asszem élőben örülnék ezeknek a gépeknek, azok is szépen mutatnak egy kipucolt garázsban, és tényleg mindenük nyitható, kattog, brümmög, meg még jaszkarizni is tudsz vele.
De a pálmát ebben az évben a félidióta reumás papi vitte el, aki előttem volt nemrég műszakin, és trabant emblémát mókolt a mutyukijára, és miután sikerült beletornásznia magát abba a szarba ferodo szagú rajtot eresztett el. Alaptípus...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.15. 15:25:20

@AzHofi: De hát ez a kisautóblog, hé!!
Lesz majd itt is olajszag, de nem úgy, ahogy te szeretnéd;)

AzHofi 2010.12.15. 15:26:53

@streetsta: tényleg. Azt hittem hogy a belsőleg blog.

Szacsi 2010.12.15. 15:33:52

Csikósnak találtam új projektet nézegetve a Revell oldalát.

Ponton Meci: www.revell.hu/subpages/08973.html

stefiboy 2010.12.15. 15:57:11

heehe, ilyenem volt nekem is 7-8ééves koromban :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.15. 16:37:23

@AzHofi: Modell az, amire azt mondjuk. Ez t a témakört már érintettük itt párszor: magyarban van modell, meg makett, de angolban, németben modell mindkettő. Én bizony azt mondom, hogy simán nevezhetjük modellnek mindkettőt. Végül is, az igazit modellezi, vagy mi.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.15. 16:46:15

@kovászosUbukla: Figyelj, Ubul, tedd már meg a kedvemért, hogy normálisan szólsz hozzá a posztokhoz. A véleményedhez jogod van, de jó lenne, ha azt emészthető formában tárnád elénk.
Ami pedig konkrétan a felvetésedet illeti: gondolom te is fizetésért dolgozol. Pont, mint a kínai emberke a soron, a főnöke, a kínai kamionos, a maláj teherhajós, a német pilóta, a magyar speditőr, a vámos, a bolti eladó, satöbbi. Olyan csak a termelői piacon van, hogy attól veszed a terméket, aki előállítja. De a Barkast neki is szervizeltetnie kell, helypénzt neki is kell fizetnie.
Az hogy mi mennyibe kerül, kicsit bonyolultabb annál, hogy a rohadt kereskedő véresre keresi magát az árrésen. Egyszer ülj le számolni, ha valamire kereslet van, és te árulni szeretnéd, a beszerzési árra még milyen költségek rakódnak, mennyiért teheted ki a polcra a kannás bort. Meg fogsz lepődni.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.15. 16:57:24

@Leadfoot: Természetesen a makettezés is kerülhet sokba. De a folytatásos Willys-saga főszereplője olyan 3000-3500 Ft-ért vehető meg. Festék, ami nem fog elfogyni egy modellre, legyen másik 3-4000 Ft, de a konkrét modellre vetítve valószínűleg nem költesz el 500-1000 Ft értékű festéknél többet. Egy tízesből még a jobb minőségű kitek+festék-ragasztó is kijön. Hogy ez sok-e, vagy kevés, azt mindenki maga el tudja dönteni. Aki élvezi a makettezést/modellezést, annak igazán nem az a kérdés, megéri-e, hanem esetleg, hogy ki tud-e rá fizetni ennyit.
Csak önmagamat tudom ismételni: mindegy mi a hobbid, az pénzbe fog kerülni, nem is kevésbe (pecabotok, horgászfelszerelés, csali, bérlet, útiköltség, csak példának). De az embernek azért van saját hobbija, mert szereti csinálni, nem azért, hogy a lehető legkevesebből megússza -az mások hobbijánál van, akiknek karácsonykor ajándékot kell vennünk:)))

Leadfoot 2010.12.15. 17:14:42

@streetsta: Persze, lehet olcsóbban is csinálni. Régebben én is viszonylag korrekt kit-eket raktam össze, és elég volt hozzá a középkategória (Airfix, Italeri, ilyesmi), Hasegawáról álmodni se mertem.

De egy idő után eljutottam oda, hogy kihoztam ezekből a maximumot, ami a rendelkezésre álló anyagokkal és módszerekkel lehetséges volt. Előjött bennem az igény a fejlődésre. De ha olyan maketteket szerettem volna építeni, amivel tényleg elégedett vagyok, az annyiba került volna, hogy sajnálnám rá a pénzt, mert helyette olyan dolgokra is tudom költeni, amiket jobban élvezek. Pl. elutazom (repülőnapokra, múzeumokba), és megnézem az igazi darabokat.

Voltam egy kiállításon a nyáron, és valamennyire gyakorlott szemmel észreveszi az ember, hogy melyik makett/dioráma tartozik a "szép-szép, de semmi extra" kategóriába, és melyik az, ahol tényleg minden a helyén van, gyönyörűek a koszolások, kopások, olajfolyások, stb. És bizony látszik, hogy azok a darabok annyi zsetonba kerülnek, amennyinek én a negyedét is nagyon sajnálnám arra, hogy legyen egy porosodó, sérülékeny műanyagdarabom. Be kellett látnom: én ekkora fanatikus soha nem leszek. De lehet, hogy simán csak sóher vagyok. :-)) Az meg zavarna, ha úgy űzném ezt a hobbit, hogy tudom: arra a szintre sose juthatok el.

Labdacs 2010.12.15. 17:14:57

köszönöm az írást, egy élmény volt. főleg úgy, hogy az élmények teljesen hasonlóak voltak az enyémmel, amikor egyszer (és utoljára) nekifogtam egy ilyen kit összeépítésének. igaz, 1:18-ban:
www.freeweb.hu/ferrari18/images/bb250tr141.jpg
a matricákhoz sajnos nem volt annyi türelmem, mint Csikósnak.
egyébként nem kell félteni annyira a kerekeket, bírják az erős nyomkodást.

Dr. Robin Masters 2010.12.15. 18:02:13

Szép az SSK, főleg élőben :-) Ám a csillag mintha nem lenne túl méretarányos, de gondolom olyan kicsibe kiönteni macera.

Makettezéshez szólván: én most vettem egy szettet, 25 e ft volt festékekkel, ecsetekkel együtt, hamarosan megszületik egy méltán legendás hajó 1:400 arányú mása.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.15. 19:06:30

@Leadfoot: A magas szintű makettezés/modellezés nagyon nem pénz kérdése. Olyan filléres dolgokból lehet szép megoldásokat csinálni, hogy az már szinte fáj. Igazából nem is a pénztárca, hanem a kreativitás szab határokat. Gyakorlatilag minden felhasználható, a tejfölöspohártól a szívószálon át a cérnáig és alufóliáig...

waffen55 2010.12.15. 19:58:46

Mióta megszületett utálom ezt a blogot/rovatot, mert irigylem azokat akiknek keze van az ilyesmihez. :))

Mutass valamit az élelmiszeriparban és már ott is van az üzemedben! Bármi a nulláról! De ezekhez a parányokhoz túl bunkók a kezeim így csak irigykedhetek rátok pedig türelmem is lenne hozzá.... :(
:)

2010.12.15. 20:09:28

Mdmot-ot építek, és ha kész, akkor jön az M40:

trainmodeller.freeblog.hu/files/2010/11/PB120079.jpg

trainmodeller.freeblog.hu/files/2010/11/btx-1.jpg

trainmodeller.freeblog.hu/files/2010/11/PB300152.jpg
Így alakul a vezérlőkocsi, nagyjából már kész, most a motor van a gyártósoron. Ez menni is fog - elvileg, még digitális is lesz - remélem :))

zalkapone 2010.12.15. 20:39:42

@Matiz:

Ez nagyon zsivány! Néha mikor ilyet látok, mindig előtör belőlem a gyerek, és rohannék is a padlásra, összelapátolni a régi Piko szetteket...

2010.12.15. 21:03:31

Köszi :) Nézz szét még, van pár kép, hátha kedvet kapsz :))
trainmodeller.freeblog.hu/archives/2010/09/07/Kpests/
A képeken elrejtettem jó pár kisautót is, hogy a témánál maradjunk :)))

Balu az Alfás 2010.12.15. 21:40:16

@Matiz:

Komoly átépítést művelsz Kolléga! Gratula!

Nekem anno pár Fuggerth féle V43, és Roco M62 volt meg persze vagonok dögivel.
Aztán lecseréltem őket az RCzésre, mert se helyem, sem pénzem nem lett volna ahhoz a terepasztalhoz amit megálmodtam. :)

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.12.16. 06:13:03

Egy kis festéssel, esetleg némi házi kiegészítéssel nagyon fel lehetne dobni, mert amúgy az alap nem is rossz.

Balu az Alfás 2010.12.16. 17:33:35

Kezdenek "elkanászodni" a fém modellgyártó cégek.
Egyre szebb vasakat gyártanak, lassan utólérve az épített 1:24-es makettek színvonalát.

Nemcsak a Bburago egyre jobb, hanem a kis,feltörekvő cégek.

Itt most nem a Vaterát akarom reklámozni, de csak itt találtam eredeti fotót egy Cararama Ford Focusról.
Lehet, hogy 3. v. 4. nekifutásra sem sikerülne megépítenem ilyenre egy makett kitből...

jatek.vatera.hu/makett_modell/auto_busz/ford_focus_cararama_1_24_189044310.html

Nincsenek illeszkedési hibák, az ablakkeret festése is tökéletes.

Vagy a másik. Masterati MC12

2.bp.blogspot.com/_iYTkaz8-O5Y/S-sX_bEj0XI/AAAAAAAAH4o/sTlhsQQyAOQ/s1600/Maserati+MC12+GT1_a.jpg

Ez múlt hónapban jött meg a gyűjteménybe. Általában minden 1:24-es fémautót szétszedek, feljavítok és kifestegem az apró részleteket.

Most először érzem úgy, hogy nincs szükség a szétszedésre... ;)

makettes 2010.12.17. 19:30:09

@Leadfoot: Egy részletesen, igényesen megépített makett nem hiszem, hogy 25-30ezer alatt megáll.

Ebben vitatkoznék veled, mert ez legalább függ a készítő ügyeségétől, kitartásától, és kreativításától. Itt van egy barátom nemrég elkészült Mercije, csak hogy témáűnál maradjunk, az alap Italeri makett kb 4-5 ezer volt, és max, ha még 5 ezret költött rá festék és egyéb kiegészítő téren.

www.makettinfo.hu/forum/image.php?img_id=197691&size=medium#image_197691

makettes 2010.12.17. 19:43:59

Annyit még hozzá tennék, hogy arra még jók ezek a Bburago makettek, hogy valaki, itt főleg az ifjabb korosztályra gondolok, kipróbálja van-e kézügyessége, kedve, kitartása a témához. Viszonylag gyorsan jön a sikerélmény, ha minden oké, és ha késöbb nekiáll egy műanyag makett összeépítésének, és az is megy, akkor nincs megállás.

Az, hogy egy makett, dioráma mennyire élethű, milyen szép, nem csak pénz kérdése, hanem sokkal inkább tehetség, tudás, tapasztalat kérdése, milyen ötleteket, egyéni dolgokat vitt bele az alkotója. Egy dolog viszont biztos, ahhoz, hogy valaki tényleg szép makettet építsen, jópárat össze kell rakni, és sokat tanulni, elsőre senkinek sem fog menni (természetesen itt most a műanyag makettről beszélek).

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.18. 10:15:22

@makettes: Ööööö... az igen! Nagyon szép, tiszta munka. Ajtó, csomagtértető utólag lett kinyitva, gondolom. Azért azt nehezen tudom megemészteni, milyen lehet egy ilyen autót (már ugye az eredetit) látni az autobahnon 170-180 körül repeszteni. Lehet, sose dolgoznám fel.
Tavasszal láttam SL300 Gullwinget 130-140 körül sétálni a német autópályán. Mit ne mondjak, volt egy jelenléte:)

CsGergo 2010.12.26. 20:35:22

@streetsta: Szia, ezt nézd: www.youtube.com/watch?v=C9EAi_gSr8c&feature=related Beteges részletességgel kidolgozott autó,rugózó futómű,kivehető kerék, pici, apró kerékcsavarokkal.A nyálam csorgott végig.