Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Csatlakozz

Belsőség RSS

Friss topikok

Kyosho Mini Z AWD alvázcsere, avagy Karcsika megfiatalodik

2010.11.16. 14:53 streetsta

Van ugye egy Kyosho Mini Z összkerekes autónk, amit Winkler tesztel, hosszabb távon. Az egész dolog úgy indult, hogy Winklernek megtetszett az RC-drift. Igen ám, de a Himoto 1/18-as autója beltérre már nagy, garázsba, utcára mászkálni vele macerás. Eljött a tökéletes pillanat, hogy főszerkesztő úr figyelmébe ajánljam az 1/28-as méretarányú Mini Z sorozat négy kerék hajtású alvázát, az AWD-t.

Ő örült, hogy végre egy olyan, teljes értékű RC autó kerül a kezébe, amivel a szobában is lehet gyakorolni a manjit, meg a power overt, e-brake-et, feint-et, meg a többit. Clutch kick, shift-lock egy elektromos autóval nem fog menni:)) Én is örültem, mert én nagyon kedvelem az 1/28-at, az AWD alváz meg különösen nagy kedvencem. Az 1/28 méretaránynak azonban van pár megszokást igénylő tulajdonsága. Ezek egyike, hogy viszonylag kicsi, ezért nagyon kompakt az építési módja. Ez azt jelenti, hogy az alváz egy monocoque-szerű felépítésű cucc, amibe minden alkatrész integrálva van (nem úgy, mint akár egy 1/18-as, vagy 1/10-es modellnél, ahol a szervó, az elektronikák, a motor, mind, mind jól elkülönülve van felszerelve az alvázra). Ha az alváz komolyabb pofontot kap, megreped, kicsit megnyeklik, különösen hajlamos rá az elemtartónál, ahol az elemek folyamatosan feszítik az alvázat. Ez kapásból elviszi a futóműgeometriát és megfeszítheti a kardánt. Ez az alváz pedig nem egy friss darab, kapott már néhány ütést, el is repedt, amit megragasztottam, de ez csak átmeneti megoldás lehetett.

A széria alváz helyett inkább egy aranyozott érintkezős verziót rendeltem, ami már nem a füstszínű, plexiszerű anyagból van, hanem kék és szürke alkatrészekből áll össze. Lehet, hogy csak hallucinálok, de szerintem az eredeti merevebb, ridegebb anyagból van, mint a kék-szürke, ezért remélem, hogy ez jobban bírja majd a bántást. Mikor megjött a sok cucc, szóltam Winklernek, hogy a keresztségben Karcsika nevet elnyerő AWD-hez itt van minden, hogy még jobbá tegyük, aminek persze nagyon megörült. Olyannyira, hogy azt mondta, megpróbálná ő átszerelni. Erre nem számítottam, hiszen nincs sok tapasztalata még az RC autók karbantartása terén, teljesen természetesnek vettem volna, ha odaadja a kocsit, tegyem én tisztába.

De úgy látszik, valóban érdekli a dolog, és komolyan jó volt hallani, hogy belevág. Sajnos én voltam a marha, hogy nem gondoltam át a dolgot, még én sem szedtem apróra AWD alvázat, és már nagyon régen volt, mikor utoljára bontottam atomjaira hátsókerekes Mini Z-t. Éppen ezért el is felejtettem, mekkora szíváshalomnak néz elébe. Bevittem a szerkesztőségbe az alkatrészeket, majd kicsivel később jött a hívás, hogy izé, kicsit elakadt az átépítés.

Mikor egy teszkós szatyorban átadta azt a négy marék alkatrészt, amiből egy patent alvázat lehetne összerakni, megnéztem, meddig is jutott. Nos, nem lepődtem meg rajta, hogy visszavonulót fújt Róbert. Gyakorlatilag mindent lebontott róla, még olyan alkatrészeket is, amiknek a csavarjairól azt sem tudtam, hogy léteznek. A franc se gondolta volna, hogy az elemtartóban is van egy süllyesztett fejű csavar, ami a szervó környékén rögzít egy kis pöcköt, amit aztán beépíteni is nagyon komoly mutatvány. Szóval arra a megállapításra kellett jutnom, hogy tényleg én tehetek mindenről, a Winkler valóban megtett minden emberileg és szakmailag, ha tovább bontja, vagy jó eséllyel letép egy forrasztott vezetéket, vagy az összerakásnál botlik el. Nem állítom, hogy lehetetlen lenne az alváz szét- és összecsavarozása, hiszen megtettem én is, de azért kell egy kis előképzettség, vagy nagy adag bátorság és következményektől nem tartás.

Az AWD esetében (pont, mint a többi Mini Z-nél) a kormányszervó nem külön egység, hanem a vevő-szabályzó elektronikával összeforrasztott motorból-pótméterből, meg az apró fogaskerekek és egyéb alkatrészek egységéből áll, amit az alvázba kell bepasszírozni. Szó szerint. Nagyon pontosan, de nagyon passzentosan megy be a helyére, így kiszedni sem egyszerű. Az elektronikát csak a szervóval együtt lehet kiszedni az alvázból. Ha erőlteti az ember, letépi a kábeleket az elektronikáról, tehát nagyon meg kell nézni, mit hogyan csinál. A szervó kicsi elektromotorjának egyik pólusa éppen beleakad az alvázba kiemelés közben, ezért kicsit billenteni kell rajta. Viszont a fogaskerekek és potméter egység alkotóelemeire esik szét, ha nem figyel eléggé az ember.

Miután sikeresen kibeleztem az öreg alvázat, mehetett minden az újba. A szervóhoz adták a vázat is az új szettben, de arra jutottam, cserélje ki, akinek hét anyja van – nincs semmi bajuk a régi alkatrészeknek, én biztos hogy nem fogom az összes, mintegy 25 darab alkatrészt szanaszét szórni az asztalon, hogy utána kis csipesszel a kezemben próbáljam kitalálni, mi hova való. Mert a leírás, amit adtak az alvázhoz, nem túl részletes ezen a téren. Szóval visszaügyeskedtem a szervót, a szervószévert (magyarul servo-savert, egy kis alkatész, ami arra hivatott, hogy a benne lévő rugó segítségével megóvja az apró fogaskerekeket a futóműtől érkező nagyobb ütésektől), helyére csavaroztam volna az elektronikát, mikor két dolog is zavarni kezdett.

Az egyik, hogy van egy kis szigetelőszalag darabka a kupacban, amit nem tudok, honnan származik, illetve, hogy az elektronika kicsit randán ül a helyére. Ez utóbbi különösen akkor kezdi el zavarni az embert, ha szedett már szét néhány precíz elektronikai alkatrészt, vagy bármilyen más kifinomult cuccot, amit gondos mérnökök terveztek meg. Ugyanis, ha már van ilyesmiben tapasztalata, tudja, hogy kizárt, hogy az alkatrészeket erőltetni kelljen a helyükre, kell legyen egy helyes sorrend, vagy megfelelő alkatrész elrendezés, hogy minden darab feszültség nélkül összepasszoljon.

Ekkor kellett Winklertől egy kis telefonos segítséget kérnem, honnan is származik a szigetelő szalag darabka. Gyorsan kiderült, az alváz és az elektronika közé kerül, jobban szemügyre véve még lehet is látni a rárakódott koszból, hol is lenne a helye. Jól jön néha, ha az ember tud Winettou módjára nyomokból olvasni. Pontosan ez a képesség kellett a kábelek elrendezéséhez is, már igazi autóknál is sokszor volt segítségemre, hogy gondosan megfigyeltem, milyen szögben és irányban állnak a vezetékek, amiket kiszedtem, így nem kellett hosszasan keresgélni, mit mivel kell összedugni. Miután szépen elrendeztem a vékony vezetékeket, már úgy stimmelt az elektronika a helyére, ahogy kellett. A többi innentől csuklóból megy, egyedül a motor beszerelése igényelt egy kis odafigyelést, mivel annak a vezetékeit egy szűk nyíláson keresztül kellett feltolni az elektronikáig, aztán mehetett be a helyére.

Rápattintva a fedél, a tengelyre felcsúsztatva a fogaskerék, elektronika fedél felcsavarozva a helyére, hurrá! Francokat hurrá. Kifelejtettem egy leszorító pöcköt, amit az elektronika alá kell csavarozni –ez tartja a helyén az apró kardán lencse méretű golyóscsapágyát. Lecsavarozni az elektronika fedelet, az elektronikát, helyére ügyeskedni a leszorító pöcköt, alátenni a csapágyat, leejteni a csapágyat, megtalálni a csapágyat, megint elpöckölni a csapágyat, nem megtalálni a csapágyat, új csapágyat előkotorni a fiókból, betenni, ráhúzni a pöcköt, rögzíteni az elektronikát, az elektronikafedelet feltenni… nem, még nem feltenni, mert izé van.

Mivel egy extra széles, ugyanakkor lapos kasztnit tettem múltkor az alvázra, a vevőkristály (az a kis fényes izé, Kyosho felirattal) nem fért el alatta. Ezért az elektronikafedelet kicsit megfaragtam, és a kristály lábait meghajlítottam, hogy elférjen a Lexus pályaautó teteje alatt. Szóval az új elektronikafedelet is megcsonkoltam, így már mehetett a helyére. Már csak a futómű és annak kapcsolódó részei maradtak, de ezeket is széjjelaprítottam, mert bár elég lett volna csak felcsavarozni őket az alvázra, jól esik az ilyen mozgó-forgó alkatrészeknek a törődés.

 

Ezeknél az alkatrészeknél lehet látni a méretből fakadó hátrányok másik példáját: a padlón észrevehetetlen szöszöket, hajszálakat, kutyaszőrt, pókhálót, porcicát olyan lelkesedéssel gyűjtik össze a tengelyek, mintha direkt erre tervezték volna őket. De nem így van, kifejezetten nem jó a tengelyeknek, ha stramm szöszökkel kell küzdeniük, pontosabban nem a tengelyeknek nem jó, hanem a motornak, meg a kocsi viselkedésének nem tesz jót, hiszen el kezdenek szorulni a pontosan illesztett alkatrészek. Ettől egyrészt félrehúzhat az autó, másrészt feleslegesen erőlködik a motor, hamarabb leszívja az akksikat, meg melegszik az egész.

Gondosan szöszmentesítettem a féltengelyeket (még a diffiben is összegyűlt egy kevés szöszmösz, ami igazából akkora, hogy csak nagyítóval látni, de a rácsepegtetett olajtól sokkal testesebbnek tűnik a képeken), beolajoztam a csapágyakat. Innentől rutinműtét volt az egész, mindent rá lehetett volna bízni a rezidensekre (igen, sok Vészhelyzetet láttam).

A műveletsor végén maradt egy marék öreg alkatrész, aminek nagy része jól jöhet még később, mentek a tartalék cuccok közé, valamint fel nem használt új cuccok, amikre nem volt szükség, többek között a beépített alumínium tuning alkatrészek miatt. Meg ugye lett egy friss-ropogós alváz, aminek minden alkatrésze előírásszerűen, finoman működik. Kipróbáltam még bent a boltban, de igazából a Winkler véleményére vagyok kíváncsi, mégiscsak ő használta az elmúlt hetekben, neki élénkebbek az emlékei, milyen volt a műtét előtt Karcsika.

Tényleg nem a Winkler tehetett róla, hogy nem ment elsőre a dolog. Nekem durván négy órámba volt az átszerelés, pedig láttam már sok RC-autót darabjaiban. De remélem, hogy megmarad a lelkesedés, és nemsokára neki is rutinszerűen megy egy ilyen testátültetés.

27 komment

Címkék: drift szerelés rc mini z

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr12452535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ommm 2010.11.16. 17:53:46

Huh, ez kemény volt öregem. pedig makketeztem rendesen és elhiheted, hogy egy 1:43-as MG20 závárzat is elég pici tud lenni, de ez kemény.

Veight 2010.11.16. 17:54:36

nyuszimammuszkiller

Hurri Kán 2010.11.16. 18:07:10

Jó látni hogy azért valamiféle munka történik a TC szerkesztőségében :D

1ns0mn14 2010.11.16. 18:54:06

@gyvy: Ez kicsit erős volt xD

TomT 2010.11.16. 19:17:25

Én bár abszolút kezdő vagyok, de ehhez képest óriási 1:10-es villanydrifterrel rendetlenkedünk a fiammal. Nem vallanám be, hogy nekem elsőre mire volt elég négy óra, és mennyire _látom_ át a helyzetet meg az alkatrészeket. Pedig a mieink tényleg hatalmasak ezekhez képest. Viszont remek mulatság.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.16. 20:42:19

@ommm: Áhh, maketthez képest ez kutyafüle. Nálam is azért akadtak meg a makettes dolgok, mert junior kategóriában még csak-csak tudtam érmet érő maketteket építeni, de a felnőtteknél én már nem tudtam volna labdába rúgni. Mindenkinek azt az esetet szoktam elmesélni, mikor a Precíz becenevű emberke megmutatta azt az F-104 Starfighterét, amivel a 80-as években nyert versenyt. Tudod, mikor 1/72-ben valaki nekiáll egy vadászgép pilótafülkéjét tejfölöspohár falából kialakítani, benne a kapcsolótáblákat, azon húzott szálból a billenőkapcsolókat (a fényképeken láthatóan ki, illetve bekapcsolt állapotban!!), na az aprólékos munka. Manapság meg a fotómaratások beépítése... annyi alkatrészt adnak egy-egy ilyen szetben, hogy az eredeti makett összesen nem állt annyiból -a szemenkénti lánctalpak szemeit is egyenként számolva. Tudom, évek óta porosodik egy tigrisem, amihez minden szart megvettem, csak elfogyott a lendület:))
Ezeknél a kis izéknél (Mini Z-knél) csak arra kell figyelni, hogy minden úgy kerüljön a helyére,ahogy azt kiszedte onnan az ember.
Na de majd holnap, váhháhááá!

donphobos 2010.11.16. 20:59:00

Nem gondolkodtok egy miniatűr 4-ütemű benzines motor beépítésében? Hogy legyen valódi kihívás :-)

Te 2010.11.16. 21:19:45

na ilyen 1/28(8888888888) méretarányú sűrítettmodellhez ezér' nem nyúlnék. maradok az 1/10 alsó limitnél, az bevált.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.16. 22:46:30

@gyvy: Ó, ez nem a szerkesztőségben zajlott, hanem nálam. A szerkesztőségben tesztelés folyt. Felelősségteljes munka. Meg stresszes is, hogy mikor tör ki valamelyik Indexesből az ordíthatnék, hogy mosmáaztán télleg hagyhatnák őt dolgozni.

Hurri Kán 2010.11.16. 22:49:28

@streetsta: Hát akkor a tesztelés is munka, nem?

hapsi 2010.11.16. 22:51:07

@danixxx: Személy szerint majdnem mindenkit kedvelek közülük, de ez szerintem is nulla. Nem gond amúgy, akinek teszik csinálja, olvassa, meg minden. De címlapon? Idekattint a paraszt (én, pl),
"Karcsika, a tuningverda újra száguld", abban a hiszemben, hogy jót olvas, erre...
Írjátok oda, hogy kisauto.blog, légyszi!
Akit érdekel, berakja rss-be, úgyis idejön, de ez átbaszás...
A cikket el sem olvastam (mert nem érdekel a játékautó), csak kommentelni szerettem volna a véleményemet.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.16. 22:51:29

@TomT: Az az igazság, hogy az építőkészlet az igazi kiindulási pont, hiszen magad rakod össze az autót, minden csavarját ismered, mert volt már a kezedben. De a mai világban az emberek ezt a lépcsőt inkább kihagynák, ezért RTR készletet vesznek. Ami ráadásul olcsóbb, mint ha magadnak rakod össze -vicces, de így van.
Egy biztos, pár szétszedés és összerakás után sokkal tisztább lesz a kép, és ez a tanulási folyamat az egyik legizgalmasabb az egészben.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.16. 22:53:15

@danixxx: Aztán miért ez az erősen sommás vélemény?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.16. 22:57:01

@hapsi: Sajnálom, ha csalódtál, még jobban sajnálom, hogy nem érdekel a téma (kisautók bármilyen formában).
Azért remélem, hogy lesz még itt a blogon olyan téma, ami téged is megérint (gondolom tologattál medzsót a parkettán, játszottál karambolosat, amire esetleg jó visszaemlékezned).

danixxx 2010.11.16. 23:24:27

@streetsta: mindenem az autók (kocsik), a gyerekemnek veszek távirányítós autót, amivel én játszok, de nem írok nap mint nap uncsi blogokat arról, hogy mit tettem épp. Aki a totalcarról jön, az erre nem kíváncsi. Bocsi, de az első 1-2 bejegyzés még olvasható volt. Elmúlt. Vagy újítani kellene, vagy levenni a TC-ról. Szvsz

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.16. 23:38:30

@danixxx: Minden bizonnyal tisztában vagy vele, hogy egy blog milyen céllal íródik. Hogy egy blog az egy internetes napló. Amibe emberek leírják, mi történt velük, mit láttak, mit próbáltak, satöbbi. Vannak történések, amik kevésbé érdekesek egyeseknek, vannak, amik jobban. Ez most téged nem fogott meg -de általában elég sok embert érdekelt az első 1-2 bejegyzést követő többi is. Őszintén bízom benne, hogy vannak olyanok, akiknek sikerült újat, érdekeset mondani.
Biztos vagyok benne, hogy lesz még olyan, ami érdekelni fog téged is. Ha ilyet találsz, olvassad el, ha nem a te érdeklődésednek való, egyszerűen nyomjad meg a vissza gombot, nem szeretném, ha valaki kényszerből olvasná a kisautóblogot:))

ommm 2010.11.17. 00:04:53

@danixxx: Lesz még itt nemulass, várd csak ki a végét. Holnap akkora dzsemborit csapunk, hogy csak úgy füstöl a kamera!

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.11.17. 02:50:36

Az az elektronika annyira azért nem kifinomult... Néhol nagyon rondán van forrasztva...

Amúgy én is olyan dolgokat szedek szét nap mint nap, amiket még nem csináltam (laptopok pl.), de amikor nem vagyok biztos, hogy tudni fogom a visszautat az adott műveletnél, fotózok, és máris nem baj, ha leszakad valami, tudom, hova lehet visszaforrasztani :) (Vagy akármit visszacsinálni.)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.17. 07:35:34

@ColT: Sajnos, azokat a randa forrasztásokat én követtem el -a világítás karosszériához menő tápvezetékét taknyoltam oda olyan esetlenül -mentségemre szóljon, hogy harctéri javítás volt, az eredeti szebb volt.. A nyákon nem látok csúnya forrasztást.
Óigen, a digitális fényképezőgép az ismeretlen területre tévedő hobbista nagy barátja:))

pjotr007 2010.11.17. 09:32:35

Biztos, hogy amihez faragni kellett az egy kvarc kristály?
Én messziről, ilyen felbontásban nem annak nézem.
Persze nem látszik jól.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.17. 10:39:53

@pjotr007: Rossz helyre nézel. A komplettre szerelt alváz tetején láthatod, a kristályt, rajta egy 6-os, meg hogy Kyosho:))

Ihatebullshit 2010.11.17. 11:27:40

milyen meglepő, hogy a "főszerkesztő úr" ehez sem ért...

pjotr007 2010.11.17. 14:35:47

Valóban... :) most észrevettem, azt hittem a kilógó sárga kondinak kellett faragni, elvileg lehetne az is a kvarc "helyett" azért gondoltam, hogy lehet, hogy valami hiba van a mátrixban.

Garp 2010.11.19. 18:21:07

Hú ez a MiniZ nagyon bejön, ez lesz a következő! És igen, a szerelés részére is khmmm ráizgultam. :))

(OFF Ja h miért a 'következő' lesz? 12 perce rendeltem meg életem első komolyabb RC-jét, egy HSP Gladiator-t! :))) 1/10, nitro, jön hozzá egy starter kit is. 2 hét múlva postázzák, mert kifogytak az indító készletből. Mondtam, h csak egyben küldjék, mert csak úgy érdekel, karácsonyig úgyse nézhetek rá. Nem tom hogy fogom kibírni! :D ON)

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.11.23. 22:48:44

@streetsta: Hát, nem lepődnék meg, ha amúgy is taknyolv lenne az a nyák, gyárilag :D Járt már nálam Wayteq Mp4 lejátszó, hát az komplett hányás volt.

Garp 2010.11.25. 00:22:19

@streetsta: megérkezett a Gladiator! Apám, beszartam rajta, nagyon mokánynak néz ki! A starter kit még nem jött meg, meg be kell szerezzek nitrót hozzá, de kiraktam az asztalra és vagy 1.5 órát nézegettem. Mondjuk Karácsonyig hozzá se nyúlhatok :). Azt viszont eldöntöttem, mindent ledokumentálok az első indítástól az összes bénázásomat.
Aztán ha anyázni kell, majd Téged is szidlak egy kicsit, elvégre a blogod fertőzött meg :P :D.
Üdv!