Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Csatlakozz

Belsőség RSS

Friss topikok

Irodai drift - az első szárnypróbálgatások Mini Z-vel

2010.10.09. 17:55 Winkler Róbert

Az olvasó ott találkozhatott velem utoljára, amikor a teremgarázsban zúztam a 25-ös, korábban fel is gyújtott driftautóval, a pokoli szarszagban.

A Himoto reménytelenül aszimmetrikus

Szakmai szempontból addig sikerült eljutnom, hogy az 1/18-as Himoto driftautó jó kis műszer, de reménytelenül aszimmetrikus súlyelosztású, és gyakorlatilag csak az egyik irányba lehet vele driftelni. Előjött még a Kisautó blog alapvető rákfenéje, a véres torok is: gyakran tesztelünk olyan játékokat, amik már akár több éve szolgálják a közt. Tehát én szentül meg voltam győződve, hogy a Himoto kormányműve nem nagy szám: nem elég precíz és kicsi a kormányszög is, de Sipos Zoli bejött a szerkesztőségbe, és kicserélt benne valamit, amiről már állítólag mindenki tudta, hogy régóta rossz, csak én nem. És a kormányzás megjavult. De hiába, mert addigra már megígértem Beának, hogy tesztelheti egy kicsit, én pedig egy kicsit meg voltam sértődve a Mini Drift Lightning Car súlyelosztására. Megfordult a fejemben, hogy elkezdem súlyozgatni, a kollégák is támogatták az ötletet, de a szar kormánymű is kicsit elvette tőle a kedvem. Valami komolyabbra vágytam.

Irodai driftautó, mondta ki Zoli a bűvös szókapcsolatot, amikor először behozta a Mini Z-t. Irodai driftautó, yeah! A Mini Z jóval kisebb, mint a Himoto, nagyjából tenyérnyi, szintén összkerekes, elöl-hátul differenciálművel.

Az irodai driftautó. A Mini-Z egy számmal kisebb, 1:28-as

A Mini Z-vel el lehet felejteni a teremgarázst. Rendesen takarítják, nem lehet rá panaszom, de ez a rendes takarítás 1/1-es autók vonatkozásában értendő. A Mini Z viszont elég érzékeny az apró szöszmöszökre, elég pár perc csúszkálás, és összeszed valami pormacskát, ami feltekeredik valamelyik féltengelyre, és máris oda a precíz kormányzás. Ugyanezért a Mini Z úgy általában alkalmatlan a szabadtéri driftelésre – egyszerűen nincs elég nagy, sima, tiszta felület. A Hősök terén pl. már az 1/18-as Himotóval se feledkezhetünk bele a driftbe, annyira össze-vissza állnak a kőlapok, valamelyik perem mindig elkapja a kerekeket.

Hazavittem tehát a Mini Z-t, akit az egyszerűség kedvéért Karcsikának kereszteltem. Kisebb munkahelyi villongásokhoz vezetett, hogy nem voltam hajlandó a szerkesztőségben beüzemelni, nehogy véletlenül felgyújtsa valaki, vagy össze-vissza üssék, mire én elkezdhetnék óvatosan körözni.
 
A puha gumik hamar összeszedik a port
 
 
Fenyő Miklós Csavard fel a szőnyeget! című klasszikusa nemcsak a jampecok, de háztáji driftelők indulója is lehetne, én legalábbis átfogó szőnyegtelenítéssel kezdtem. Kicsit aggódtam, hogy a fózolva lerakott mahagóni svédpadló majd megvezeti a kerekeket, de ez a kisebb probléma. A nagyobb, hogy csúszik. Egyrészt alapban elég csúszós tud lenni, zokniban pédául nem árt kicsit visszavenni a gázt a kanyarban, amikor megyek fogat mosni. Másrészt ha van rajta egy kis por, egy Mini Z-nek olyan, mint a tükörjég. Márpedig egy kis por mindig van – itt most egy alapos portörlés utáni fél óráról beszélek: a port gyakorlatilag csak erős élfényben látni, de a puha gumik hamar összeszedik.
 
Egy ideig mániákusan portalanítottam, aztán feladtam. Sipossal megbeszéltük, hogy a Mini Z tömeg/teljesítmény aránya komolyabb, mint egy Forma 1-es autóé, és az érzés tényleg olyan, mintha egy felpiszkált Impreza WRX-szel kísérleteznénk a tükörjégen. Vagy egy Dodge Viperrel a murván; szinte lehetetlen vele értelmesen menni. Azért leraktam a tánctér közepére egy szakácskönyvet, akörül próbálgattam, de egy félkörnél többet sosem sikerült tisztességes sodródásban megtenni.
 
Ebben a méretben már az alkatrészekre rakódó szösz is probléma
 
Ha pedig a kanyar túl széles lett, gondokat okozott a fürdőszobaajtó közelsége, ott Karcsika rendszeresen megbolondult, és őrült vágtában csörtetett be a tévészekrény alá, ahonnan csak térden csúszva, jelentős súlyokat emelgetve lehet kiimádkozni. Döntenem kell, drift vagy internet. Nem volt nehéz a választás, kilőttem a routert. A lakás bermuda-háromszögében sajnos továbbra is akadozott a vétel, sok ott a villanydrót, tévé, erősítő, dvd, lemezjátszó, a beltéri meg 50 perc alatt bútol vissza, ha kihúzom, úgyhogy igyekeztem még szűkebben venni az íveket. Nagyjából hiába.
 
Az első két heti tesztelés után így összegezném a tanulságokat:
 
 
A Mini Z előnyei
 
-kicsi
-különböző keménységű gumival szerelt felniket cserélgethetünk rajta gyorsan, központi anyával
-elvileg tökéletes a súlyelosztása
-négy darab AAA-s ceruzaelemmel megy, tölthető változatokkal megoldható a hosszasabb használat
 
 
A Mini Z hátrányai
 
-kurva nehéz vele driftelni
-érzékeny a talajra
-drága, mint a fene (60 ezer körül indul)
 
 
 
A kibontakozás felé vezető út, úgy érzem, azokkal a keréksúlyokkal lesz kikövezve, amiket Mazda Mestertől kérek majd el a Tehén téligumi-átszerelésekor. Továbbá a Sipos mesélt valami programozható távirányítóról. Nem adom fel.

 

52 komment

Címkék: teszt drift rc sipos himoto mini z

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr712346850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.10.09. 18:17:33

Horgászboltban lehet venni mindenféle ólmot, akár grammra pontosan meg lehet csinálni, csak egy darab damil kell, meg egy fogó.

donphobos 2010.10.09. 19:18:39

Ólmot puszta kézzel sokat ne matassátok mert bőrön át szívódik be.

Kand Úr 2010.10.09. 19:29:59

gyerekkoromban az ólmot a húrra rá szoktuk harapni. lehet, h szívódott fel valami, de leszarom. semmi bajom nem lett

davez 2010.10.09. 20:09:07

hm.. tehát akkor van egy 60e ft-os driftautó, amivel nem lehet driftelni? vagy rosszul értelmeztem a szöveget? :)

amúgy pedig, ha a szoba-autó nem használható odakint sem, de végül a szobában sem, akkor ugyan hol?! egy abszolut pormentes, vákuumszobát kell fenntartani az ilyen játékoknak? :)

davez 2010.10.09. 20:12:04

baaz, az éter megint benyelte a hozzászólásom?!?!?

op tomi 2010.10.09. 20:35:47

Robi, próbálkozz még Vályi kollégával, nagyon ötletdús a fazon:)))
OFF: Mikó' jöttök már vissza valahova rádiózni Karottával? ON

Winkler Róbert 2010.10.09. 21:05:32

@op tomi: Ez igazából a régmúlt: legalább egy héttel korábbi állapot. Ma a Sipos megcsinálta az új settinget, és megváltozott az életem.
Rádiózni szerintem egy ideig nem fogunk, de aztán majd mindenképpen!

op tomi 2010.10.09. 21:12:45

@Winkler Róbert: köszi, Robi, várom az "aztánt":)

Garp 2010.10.09. 21:15:00

@scheerti: elolvastam a postot és ez volt az első, ami beugrott...de látom, nem csak én vagyok okos: ).

Szóval Robi: csúszóólom, borsó ólmok, bazi széles a választék a horgász üzletekben. Kis pötty ragasztóval (olyan, mint a rágó, csak le lehet szedni. Itt Blue Tac a neve) meg simán aplikálható.

Balu az Alfás 2010.10.09. 21:21:30

Nekem nagyon masszívan tart az 1:10-es drift. Voltunk kint hétvégén ökörködni. Egy Traxxas Slash is besegített a rombolásba:

www.youtube.com/watch?v=1FiCv2ghicY

Szerintem egész jó videó lett ;)

Balu az Alfás 2010.10.09. 21:23:04

Egyébként tényleg érdemes bármilyen driftautó súlypontját a kocsi első harmadára beállítani ólmokkal.

Nekünk a piros Mustang van középre súlyozva, meg is látszik a mozgásán...

Pale 2010.10.09. 21:40:31

Értem én, hogy ez van kéznél, ezt lehet kapni a Totalcar áruházban, de lassacskán ki kellene próbálnod valami tisztességes autót!

pale.club.hu/bajnoksag/index.html

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.10.09. 21:44:29

@Garp: Logikus választás a horgászólom. De ha nagyon spéci kéne, még olvasztanék is. Simán lehet a gáztűzhelyen:D

becsületesnepper · www.becsuletesnepper.hu 2010.10.09. 22:20:12

Ezekből olyan formát gyúrtok, egy komplikált fogó segítségével, amilyet a rendelkezésre álló hely megkíván. Kézzel is alakíthatóak, de fogóval tömörebb lesz és bármelyik horgászboltban kapható.

www.energofish.hu/product.php/HUZAL%C3%93LOM/1031/

www.energofish.hu/product.php/SZALAG%C3%93LOM/1030/

A gyurmázástól nem kell félni, harminc éve horgászom, nem eszik olyan forrón a kását! A forró ólommal kell vigyázni, az tényleg gyorsan felszívódik bőrön át.:)

moha.csi 2010.10.09. 22:23:45

azért a mini-z nem alkalmatlan a driftre:
www.youtube.com/watch?v=mqKxX5Y_2JA
a 2.4-es rádiós meg eléggé zavartűrő (egyik sem zavarodott még meg, pedig sok van, és sok egyszerre is)

enthusiastic 2010.10.09. 22:25:57

valamelyik ''mérnök úrtól'' kérdezem, ha már így előkerült a súlyelosztási probléma.
hiába azonos az autó tengelyterhelése tehát optimális 50-50% ha az első-hátsó tengelyeken pl hátsó kerék meghajtás miatt mondjuk nagyobb/szélesebb gumi van felszerelve, így a hátsó kereken ua. a súly nagyobb felületen oszlik el kisebb az elsőkerekekhez képest a felületi feszültség, így az autó nem semleges kormányozottságúvá válik.

tehát alul vagy túlkormányozott-e a következő autó:

súlyelosztás: 50%-50%
meghajtás: 4×4 azonos nyomatékkal
gumik: hátul szélesebbek/nagyobb felületen tapadnak

moha.csi 2010.10.09. 22:51:34

@enthusiastic: az úgy van, hogy a surlódási erő csak a súly és az együttható szorzata, a felület mérete nem számít.

Garp 2010.10.09. 23:31:26

@scheerti: csak ne öntsd ki rögtön :D.
Legutóbb skoda 120-as elejébe láttam beleöntve 75kg ólmot. Csak úgy, a csomagtartóba :) Ahelyett, h a rugót kovácsoltatták volna rövidebbre. Brrr...

@Winkler Róbert: ja, ha már 60ezer, akkor inkább egy ilyet ajánlanék (bocsi streetsta) www.wit-usa.com/sms/shop/index.php?action=products&jump=1204 nézd csak meg, van másik ámerikai is. A videón pokoli gyorsnak tűnnek.

alvajaro 2010.10.10. 09:36:37

Még hogy drága... 15 éve, amikor kezdtem az 1/10-es méretben autómodellezni, akkor egy normálisabb autó (kontroller, szabályzó, elemek, és egyéb finomságok nélkül) került ennyibe. "Röhögve" 120-150 közé lehetett becsúszni csak úgy, hogy legyen egy olyan kocsi, amivel tudsz menni, és még nem volt benne erősebb motor, meg kevlár alváz, meg ilyenek. :)
Mondjuk ahhoz képest ez a miniz gyerekjáték, bár azok közül a kurva jók közé tartozik. :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.10. 10:28:16

@davez: Picit pontosítanék. Ez az autó alapvetően nem driftautó, hanem egy összkerékhajtású gép. Amivel ha megtalálod a jó beállítást, elég faszán lehet akár driftelni is.
Tudomásul kell venni, hogy a modellek méreteinek csökkenésével ugyanazok a tárgyak egyre nagyobb akadályok lehetnek. Egy 1/10-esnek a hősök tere márványlapjai közötti hézag csúszás közben pépesre törheti a felnijeit.
1/28-ban nem is igazán a por, mint a hajszálak a public enemy number one. Feltekeredik a tengelyre, megszorul a kerék, rögtön féloldalasan fog menni a kocsi.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.10. 10:39:20

@Balu az Alfás: Hooouááá! Pár kérdés felmerült bennem. Először is: melyikőtök itta meg ezt az ipari mennyiségű Szörnyitalt? Aztán meg hogy jajj, nem fájt a Lada? És a Slash?
Mindenesetre a mozgó Audi körüli driftelésnél kiszaladt egy kenblockafaszom a számon:))

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.10. 10:40:32

@Pale: Mindent csak szépen sorjában. És azért a Mini Z-re azt mondani, hogy nem tisztességes, elég elhamarkodott ítélet.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.10. 10:48:37

@moha.csi: No igen. az alapvető gond azzal volt, hogy a tesztautóban egy csomó alu tuning cuc benne van, így golyós diffik is. Sajnos az van, hogy az aftermarket tuning dolgokkal sokszor meglehetősen sokat kell pöcsölni, mire azt az eredményt nyújtják, amit szeretnénk. Egyrészről van benne egy kis méretbeli különbség, másrészről nem tudom elég finoman szabályozni a difi szorosságát. Még ki kell találnom valamit, mindenesetre visszakerültek a gyári, fogaskerekes difik, illetve abból az egyik fix, ezért most lehet próbálgatni, mi a jobb, ha elöl zárt, vagy hátul. Tegnap Winkler hátul zárt felállásban kezdett el pörögni, és a lelkes SMS alapján jónak tűnik. De még futóműbe (rugók, összetartás, ilyesmi) nem nyúltunk bele. Van még hová fejlődni.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.10. 10:58:56

@Garp: Ez egy Himoto, csak csilivili (valószínűleg HPI) kasztnival. Klasszak, de robbanós, amit bizony karban kell tartani, sokkal inkább, mint egy elektromost. Meg aztán az egyik legfontosabb feltétel a beltéri használhatóság volt most. Arról már igazán nem én tehetek, hogy a Winklernek pont az tetszik, ami nekem is a kedvencem:))
Az utóbbi időben egyre több profi RC-ssel találkozom, akik elismeréssel beszélnek az 1/28-akról. Eddig valahogy nem vették észre őket. De ahogy a Kéks Testvérek (Blues Brothers, tudom, gyenge volt) mondták: I am on a mission from God!

Balu az Alfás 2010.10.10. 11:53:03

No, sorban; a szörnylé dobozkészlet már hosszú hetek óta gyűlik a munkahelyünkön. Direkt erre a célra.
A Lada kasztni feláldozható kategória a vidi kedvéért (ugyanis nem sikerült annyira jól).
A Slashnek semmi baja nem történt a forgatás alatt. A video végén látható, hogy dolgoznak rajta az energiaelnyelő elemek.

Az ingolstadti rém körbedriftelése már érdekesebb téma. Az arany Nissan 350Z alatt ugyanis egy Himoto alváz bújik meg (ennyire jó driftgép építhető belőle...). És a sofőrje eddig csak repülőzött (ENNYIRE JÓ DRIFGÉP ÉPÍTHETŐ BELŐLE !!!)

Balu az Alfás 2010.10.10. 12:13:41

...vagy ennyire jó a sofőr,hogy mindenből kihozza a legtöbbet :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.10. 16:16:31

@Balu az Alfás: El tudom képzelni, hogy a tapadás nélküli manőverezés könnyebben megy, ha az ember korábban is ezt gyakorolta a levegőben:)))

mtk001 2010.10.10. 18:54:55

Van ólompaszta is a jobb horgászboltokban, azt kézzel is lehet nyomogatni a megfelelő formára.
Egy ilyen kis gyöszhöz vszeg az a jó.

Garp 2010.10.10. 21:47:12

@Balu az Alfás: hú Balu, most néztem csak meg a videót, eddig elkerülte a figyelmem. Naagyonjó! Mi van a Lada kasztni alatt? (És ha nem vagyok indiszkrét, honnan van a Lada bódé?) Uff.

@streetsta: jóvan, csak a Cougar mellé illene. Meg van villanyos is. Na mind1.
(OFF Megvan a döntés: lesz vmi olcsó kis gyösz, mint a Mini Lightning Car driftre, meg lesz mellé egy HSP Rally Truck nitróval 1/10-ben. És a következő 10 évre befogom a pofámat. :D Ja, volt olyan ismerősöm, aki 8-9 évig elhitette a feleségével, h még mindig ugyanaz a számítógépe van. Közben épp FarCry-t nyomott full felbontásban, magyarán a ház volt már csak eredeti. Lehet én is erre az ösvényre tévedek majd :D ON)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.10. 23:58:44

@Garp: Tudod, a bódé cserélhető, bármi lehet alatta, illetve bármi lehet az alváz felett.
Ami a választást illeti: jól hangzik, bár lehet, érdemes lenne hagyni kis hatásszünetet a nitrós megvásárlásáig. Hogy biztos legyél a dologban.
Csak, hogy megkavarjalak: nézz körül, nincs-e Mini Z klub, társaság a környéken. Ha van, nézzed meg őket, próbáld ki, ha lehet. Jön a téli szezon, ilyenkor többet lehet csapatni egy 1/28-nak.

Garp 2010.10.11. 01:18:54

@streetsta: köszi, eddig eljutottam, h a kásztli cserélhető :)).
Abban egyetértünk, hogy az elektromos jöjjön előbb, aztán majd Jézuska érkezik a nitróson :).
Frankó parkettás helyet találtunk cimbivel, állítólag télen a helisek is oda járnak. Szerdán nézzük meg.

csak 2wd, de ezen besírtam. Gyönyörű. cgi.ebay.ie/Kyosho-Mini-Z-MR-03-Porsche-911-GT3-RSR-Combo-/390242747340?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&hash=item5adc47c3cc

Balu az Alfás 2010.10.11. 06:55:30

@Garp:

A Lada bódé innen szerezhető be:

forum.rcmodell.hu/index.php/topic,64956.0.html

Egyébként a VFTS alatt egy Tamiya TT-01 van, majdnem alap változatban, csak elég erős motorral. Azért tudta végigtolni egyben az ívet.

Balu az Alfás 2010.10.11. 06:59:16

Néha érdekes ez a blogmotor....

A VFTS mára eljutott a V2.0 verzióig, már az első-hátsó kötény is normálisan kidolgozott.

Pale 2010.10.11. 10:54:17

@streetsta: Én offród, aton belül monster párti vagyok, egyszerűen azért mert képtelenség megfelelő sima aszfaltot találni az onródhoz.
A mini z biztos jó játék, de nem hiszem, hogy összehasonlítható az élmény egy savage-hpz, vagy egy revo-hoz képest.
www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=104266&lang=en
www.traxxas.com/products/nitro/revo/revo5309/trx_revo5309.htm

Persze, ha valaki driftelni szeretne, arra is van megfelelő megoldás: www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=104821&lang=en
Az 1:28 akármilyen erős csak játékocska, amit gyakorlatilag csak szőnyegfeltekerés után otthon lehet játszani.

Nem vagyok egy driftbajnok, de én egy egy 1:5-ös Baja-t élveztem. Nyomatékos motor, hátsókerékhajtás, majdnem 1 méteres autó. Vigyorogtam, mint a tejbetök!!!

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.10.11. 13:17:00

Üdv!

14 évnyi rc versenyzés után csak azt tudom mondani hogy a Mini-Z és hasonszőrű társai igenis nagyon jó szórakozás. Tegnap is délután 2-től fél hatig toltuk a cimborám garázsában mindössze 20 négyzetméteren.
Persze mi padlószőnyegen a minél jobb körökért küzdöttünk. Nameg egymás ellen versenyeztünk 5 perces futamokban.
Ez már a sokadik ilyen hétvége volt kölcsön kapott autóval, de most elérkezett az idő, kezd készülni egy saját.
Addig amíg nem tehetjük meg hogy saját állandó pályánk legyen, a Mini-Z és hasonló méretű társai jelentik a legjobb alternatívát a gyakorlásra.
Pár éve a Minizilla nevű 1:10-as monster volt a kedvenc, ütöttük, vágtuk. Sajnos már nem gyártják, és nincs alkatrész hozzá, de az 1:28-as pótolja az érzést!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.10.11. 16:50:59

@Pale: Nem összehasonlítható, mert más. De semmiképpen sem kevesebb. Sajnos sokan azt hiszik, a MiniZ csak játékocska. Aki az előítéleteit leküzdve elmegy egy pályára, kipróbál egy ilyen autót, az többet nem fogja kevesebbnek tekinteni, mint egy nagyobb modellt. Csak a méret kisebb, nem az élmény. Hidd el, elég sok emberrel beszéltem már, hogy ki merjem jelenteni: ez pedig így van!:))

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.10.11. 17:02:21

Rosszul írtam, a Minizilla 1:18-as méret volt.

2010.10.12. 15:47:39

Streetsta! Pénteken ha jó az idő és van hozzá kedv, kijöhetsz vonatozni!
www.youtube.com/watch?v=-SGZoZJu6wM nem sok de így állunk!

Garp 2010.10.13. 23:12:27

OFF Egy kis tech. segítség kéne. Egy használt cuccot nézegetek jó áron, adnak rá garanciát is. Hibája: Works okay but stops poorly. 540-es HSP motor van benne. Ja, hozzá teszik: The model will work either way so you can fix the problem which should be easy or just make sure you give yourself enough room to stop!! - hehe. Van valakinek ötlete? Ez elektronál tul.képpen mi fékez? Maga az áttétel, azaz a motor tehetetlensége? Vagy a motor vezérelt fordulatszám esése a fékező erő? Na lehet nagy hülyeségeket kérdezek, de sose volt ilyen cuccom. Még. Szóval ha valakinek van 3 perce, magyarázza már el lécci, megköszönném....ON

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.10.14. 16:17:54

Üdv!

Az elektromos autókban a féket a szabályzó "állítja elő". Működése egyszerű. A motor amikor elengeded a gáz kart, mint generátor működik. Ha egy generátorra fogyasztót kötsz, vagyis megterheled, akkor a generátor fordulata csökken. Minél nagyobb a terhelés, annál nagyobb a lassulás.

A modellben ugyanígy játszódik le a folyamat. Fékezel, a szabályzóban kinyit egy FET, ezáltal terhelés kerül a motorra, ami által az lassulni kezd.
Minél jobban tolod a féket, annál jobban kinyit a FET, csökken az ellenállása ami nagyobb terhelés a motorra nézve, így egyre jobban lassul.
A FET pedig szépen elfűti a motor mint generátor által termelt energiát. Annó régen rebesgették hogy vannak szabályzók amik fékezéskor nem fűtenek hanem visszatöltenek az akksiba.....hát....én ebben sosem hittem.
Na ez volt a kefés motor.

A brushless motoros technikáknál ez kicsit másképpen működik.
Itt a 3 fázisra gyakorlatilag ellenfázist kell kapcsolgatni a megfelelő időben. Ez nem egyszerű feladat, ezért is drágák a jó brushless rendszerek.

Remélem érthető voltam.

Garp 2010.10.14. 21:22:29

@Modell Mánia: kristálytisztán, áldassék a neved! :) Nagyon köszönöm!
FET elé be lehet kötni akkor elvileg pl féklámpát, hogy értelme is legyen az energia veszteségnek? (Gondolom feltaláltam ezzel a spanyol viaszt :) ).

Kefés motorú autóról van szó a fent említett modell esetében, így - ha más baja nincs - akkor egy szabályzóval - elvileg - orvosolható a baj. Saját logika alapján erre jutottam, de mivel totál szürke zóna az rc, gondoltam kérdezek.
[2 ugyanolyan autót árulnak, az egyikben "motor burnt", a másik meg a fent említett. Kis szerencsével az elsőben sem a szabályzó miatt térdelt le a 540-es, és át lehet menteni a másikba. Az így motor és szabályzó nélkül maradtba meg mehet egy BL.Aukció végére várok, még 4 nap.]

Nagyon köszönöm még 1x!m Uff.

Rece 2010.10.15. 20:34:59

@Garp: Így van, a szabályzó van elmakkanva benne. Nekem is van egy 1/10-es Exceed (HSP, Himoto, Redcat, Amax, kinek mi tetszik) autóm, ugyanezzel a gondal küszködik. A szabályzó egyszerűen nem fékez elég izmosat, nem tudja megállítani az autót. Épp a forgalmazóval verekszem, hogy küldjenek egy csere szabályzót.
De ha új szabályzót kell venni se dől össze a világ, mert ebayről $20 körül jön postával HSP 03018-as. Persze gondolom otthon is meg lehet venni 7500HUF-nál olcsóbban is...

Modell Mánia · http://shop.modellmania.hu 2010.10.15. 21:46:51

@Rece: Üdv!

Először: a fék ereje nem csak a szabályzótól függ. Sokszor a motor állapota is elég ludas lehet ha nincs kellő fékerő.

Másodszor: Ha egy ilyen autóhoz szabályzót kell venni akkor isten őrizzen egy új gyári szabályzótól. Inkább venni kell egy LRP, Novak, GM, vagy bármi ismertebb jobb márkájút akár használtan is.
Ég és föld a különbség.

Rece 2010.10.18. 02:10:22

@Modell Mánia: Köszi a helyreigazítást! Valóban úgy néz ki, hogy ez az esc és motor ennyi fékerő kifejtésére képes :( Találnom kell bele valami normális kombót.
Persze értem én, hogy ha már úgyis venni kell, akkor legyen valami jófféle... Csak azért írtam a gyárit, hogy az mégse 15K :) Valszeg a használt a jó köztes megoldás.

bardocz 2010.10.18. 19:51:03

@Balu az Alfás:
A fórumra regisztráltam szombaton, de azóta nem erősítették meg a regisztrációm. Kb mikor fogják?

Balu az Alfás 2010.10.29. 19:25:42

Nekem két hetet vártak.... >: (

iONic 2010.11.08. 14:15:43

Sziasztok,
Kaptam egy 1/16-os, Nikko gyártmányú Civic Type R RC modellt. Adtak hozzá pl. külön drift gumikat.
De nem tudom hogy ez most valami bazári cucc, vagy értelmes dolgokra is használható otthoni ökörködésen kívül? A távirányítója 40MHz-es, de csatornákról szó sincs így gondolom több járgány esetén simán összeakadna.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.11.08. 22:20:30

@iONic: A Nikko használható játékokat gyárt. Az alkatrész ellátottsága viszont, amennyire tudom, nem a legfényesebb. Az otthoni ökörködés lesz a fő terepe, versenyzésre már nem valószínű, hogy alkalmas lesz.
A távon keress kristályt -ha van, akkor cserélhető. Ha nincs legalább egy a-b-c gomb, amivel három freki közül választhatsz, akkor csak egyet tud a gép.
Ha már meg van, használjad, az alapokat biztosan el lehet sajátítani vele, aztán ha meg van a lelkesedés később is, lehet továbblépni.