Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Porsche-karbantartás az asztalon

2016.04.15. 16:01 streetsta

Azt nem lehet mondani, hogy háklis konstrukció lenne ez a MiniQ. Amióta kibontottam a dobozából, ez a kocsi szinte minden nap kemény nyúzópróbának volt kitéve: bárkinek, akit érdekelt, odaadtam, próbálgassa csak. Annál jobb nyúzópróba nem igen van, mint odaadni valamit egy teljesen fogalmatlannak, és figyelni, mi romlik el rajta. Esetleg fokozható, ha nagyon sok fogalmatlan üti-vágja.

IMG 0520
A fura dekor megvezeti a szemet, de nem nehéz rájönni: ez egy Porsche 911

Nem gond, ha nekimegy a falnak, ha egy helyben pörög vele, és még az sem okozhat nagy bajt, ha valakinek a lábát találják el vele: könnyű, nem okoz kárt másban vagy önmagában. Bő öt hónap alatt csak akkumulátorokat cseréltem benne, meg asszem kétszer szöszmentesítettem egy ecset segítségével. Most ideje volt kicsit szétkapni, onnan is kipiszkálni a dzsuvát, ahová az ecset sörtéi nem érnek be. És megnézni, mi kopott, fogyott el rajta.

A kaszni nem olyan szép, mint egy Kyosho MiniZ karosszéria, de még a régi Iwaverek is részletesebben kidolgozottak voltak – de azok sokkal nehezebbek és sérülékenyebbek is. Ezen apró karcolások, ha estek, ráadásul mivel nincsenek rajta tükrök, ablaktörlők, díszek, nincs is ami letörjön róla. Cserébe itt-ott béna a dekor, de ez egy nyúzni való kaszninál nem egy fontos szempont.

IMG 0521
A kaszni nem túl részletgazdag, de ez egyben előny is: masszív, az ütközéseknek jól ellenáll a vákuum-húzott lexan karosszéria

Az alváz viszont legalább olyan jó, mint a sokkal drágább régi MiniZ AWD-k – igaz, az újabbak már kettős keresztlengőkarosok, de azoknak még magasabb az áruk. Jó az anyagválasztás, mert a futóműnek egyetlen eleme sem tört még el, pedig tényleg oda lett verve párszor a kocsi, volt, hogy a kerék kapta az ütést. Találkoztam már olyan autóval, ami ennek a töredékétől szilánkosra törte a kerékagyát. És elég alacsonyan van a súlypontja is az alváznak, meglehetősen stabilan fut.

IMG 0501
Az alváz is strapabíró. A nehéz alkatrészek - motor, elemek, kormányszervó - mind alulra kerültek, egész lentre került így a súlypontja

Szösz, szőr – ezek bizony komoly ellenségei az 1/28-as autóknak. Ha elég sokat sikerül felkapni a hosszú hajszálakból, kutya vagy macskaszőrből, annak akár átmeneti bénulás is lehet az eredménye. Ilyenkor elég leszerelni a kerekeket, és megszabadítani a tengelyre tekeredett szőröktől az autót. Ha a kardánra, vagy más, nehezebben megközelíthető részre tekeredik a szösz, akkor esetleg csavarhúzóra is szükség lehet, de percek alatt elvégezhető a munka.

IMG 0505
Szösz és por mindenfelé. Egyik kedvenc részletem a szilikon szigetelésű motor-kábel. Nem törik, nem szakad

Most kiszereltem a difiket is, és a féltengelyeket is, mindent kézbe véve takarítottam el. Sehol nem érzek komolyabb kopást, a kosz eltávolítása után egész újszerű minden. Természetesen a fogaskerekeken látni a használat nyomait, de itt is jó az anyag, amiből fröccsöntötték őket: takarítás után még annyira sem tűnnek kopottnak, mint előtte.

IMG 0511
Mint ha a fogaskerekeken lenne egy kis kopás...

Klassz dolog, hogy összesen 7-7 csavar oldásával (és a kormányösszekötő gömbfejek szétpattintásával) ki le lehet kapni az első és a hátsó futóművet, épp csak egy picit kell ügyeskedni az üvegszálas kompozit merevítés (alias felváz) kibújtatásakor. A felváz hatékonyan merevíti az egész szerkezetet -de csak hosszanti irányban, mert tengelyirányú csavarodás ellen ebben a formában nem sokat tesz. Mondjuk azért még ne kezdjük el az asztalt csapkodni, ne feledjük, egy 23 ezer forintos RTR (Ready-to-Run, azaz menetkész, komplett) készletről beszélünk.

IMG 0507
A Porschékat hátul szélesebb felnikkel szerelik, de a drift gumik keskenyebbek, ezért marad csupaszon a hátsó felnik belső pereme. És hát igen, itt is por és szösz mindenhol

A kerékagyak és a difi fehér, műanyag siklócsapágyakon forognak. Ezek mind gyárilag felhordott szilikonzsír kenést kaptak, ami egy ideális, koszmentes világban egy jó megoldás. De régi alapigazság, hogy sajnos a nem zárt elemekre felhordott kenőanyag nem csak ken, de a port, piszkot is megköti. A zsírba beleragadt homok és egyéb szemcsék így egy ragadós csiszolóanyaggá alakítják a zsírt-olajat. Éppen ezért sokan arra esküsznek, mindenki jobban jár, ha a kenőanyagot mellőzik ilyen helyeken, mert az koszosan többet árt, mint használ. Persze, ha rendszeresen karbantartják a modellt, eltakarítják és újra kenőanyagot hordanak a kérdéses területre, az más tészta. Egy ilyen nyúzásra befogott autónál talán érdemes inkább „szárazon” járatni, el is törölgettem minden zsíros alkatrészt.

IMG 0524
Ennél is több szösz tud feltekeredni a felni mögé. Ha elég sok felhalmozódik, az a kereket is blokkolhatja, érdemes néha lekapni a felniket és megszabadítani a békjótól

Komoly kopást a siklócsapágyaknál és az azokkal érintkező alkatrészeken sem láttam, de komolyan elgondolkoztam rajta, hogy kidobálom a műanyag gyűrűket, és precíz kis golyóscsapágyakra cserélem – készletben lehet ezeket is kapni. Aztán elhessegettem a gondolatot, mert most arra vagyok kíváncsi, meddig és hogyan bírja a gyári megoldás. Golyócsapággyal egyértelműen szebben futna az autó, precízebben illeszkednek az alkatrészek, de most a vallatás idejére visszatettem a siklócsapágyakat.

IMG 0540
A kis fehér gyűrű a műanyag csúszócsapágy, mellette a fém golyóscsapágy. Az utóbbi precízebb és az ellenállása is kisebb

Az összeszerelésnél csak az apró alkatrészek pontos visszahelyezésére kellett figyelni, ami az elképesztően apró féltengelyek esetén kíván egy pici türelmet, de ha rájön az ember a trükkre, már gyorsan lehet összefelé dobálni az alvázat. Minden műanyag alkatrész összecsavarozásánál érdemes egy picit óvatosan eljárni. Általában ilyen helyeken önmetsző csavarokat használnak, amiket betekerve maguknak vágnak menetet az anyagba. Ha ezt a folyamatot többször is megismétli az ember, alig pár szét-összeszerelés után kitépheti a menetet az anyagból - apró alkatrészeknél ennek különösen nagy ennek a veszélye. Ezt megelőzendő érdemes a csavarokat betekerés előtt egy picit „kitekerni”, hogy a már a műanyagba vágott menet és a csavar egymásra találjanak, ne akarjon a fém csavar megint új menetet vágni a plasztikba.

IMG 0535
Szöszös és szöszmentes féltengely. Ezek az alkatrészek durván két centi hosszúak és pár milliméter átmérőjűek.

A kerékcsavarokat is csak ésszel kell meghúzni, az önbiztosító anyát nem kell megtépni, hogy fixen a helyén maradjon. Sőt, tilos túl erősen megtépni, mert akkor összefeszül a felni a siklócsapággyal, és nem fog forogni a kerék. Mondjuk teljes szét-össze után érdemes egy picit (de tényleg csak egy picit) erősebben meghúzni a csavart, hogy mindenki a helyére találjon, majd óvatosan visszalazítani. Így oda kerülnek a csapágyak, ahol nekik a legjobb.

IMG 0525
A kerekeket már gyárilag sem egyszerű kis műanyag anyák tartják a helyükön: rendes önbiztosító fém anyákat kell a kerékagyra tekerni

Ha minden a helyére került, érdemes hátára fordítani az autót, és finoman megjáratni. Ha valamelyik keréknél túl szoros az illesztés, a difiknek hála azonnal kiderül: a túl feszes oldalon nem fog forogni a kerék. Itt óvatos lazítás kell, és ha minden rendben, mehet fel a kaszni. Újabb öt hónap múlva – vagy ha valami történik, hamarabb – megint szétkapom az autót.

IMG 0546
Sűrített levegővel is lefújtam az alvázat. Tényleg alig látszik rajta a használat

 

 

2 komment

Címkék: porsche drift auto rc

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr428601954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NagyAttilaORG · http://nagyattila.org 2016.04.18. 09:32:56

Remek bejegyzés, el lehet szöszmötölni egy ilyennel az tény. Viszont sehol nem találok hozzá alkatrészeket, ti honnan szereztetek hozzá olyan csapágyazást? Ugyanúgy a managertoys-tól?

A H8 Quadrokopter után ő lesz a másik budget RC hobbim :)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2016.04.18. 11:33:51

@NagyAttilaORG: Alkatrész miatt ne aggódj, több autóra való van hozzá, csak a honlapra nem kerültek fel. Vedd úgy, hogy minden van :) És igen, a managertoystól van a csapágy is.
süti beállítások módosítása