Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Drónversenyzés majdnem drónkobzással

2016.04.10. 06:43 streetsta

A velencei korzón olyan tömeg volt április első vasárnapján, hogy az arányaiban simán verte a Red Bull Air race tiszteletére Duna-parton összeverődő emberek számát. Mondjuk nem is csoda, elég rendesen megdolgoztak a szervezők a publicitásért, profi sajtótájékoztató az esemény előtt, meg aztán a helyszínen óriás kivetítő, komoly hangosítás, meg a jól megválasztott terület is sokat tett azért, hogy az emberek fürtökben lógjanak a korlátoknál. Komoly show-t láthattak, ráadásul egy új sportág első magyarországi versenyét is megnézhették – akárhogy is vesszük, ez dróntörténelmi esemény volt.

IMG 6376
A pálya mellett hét méter magas háló védte a nézőket

Mindenhol narancssárga dzsekik és pólók, a Drone Racing Hungary annyi szervezővel egyengette a versenyt, amennyi kisebb autóversenyeknek is becsületére válna. Az ilyen élénk színű egyenruhák tömege viszont nem csak a muslicákra, de a fideszes államtitkárokra is élettani hatással lehet, jött is L. Simon László, a parti fövenyen lendületesen lépkedve bejárta a pályát, majd rövid beszéddel lelkesítette az egybegyűlteket. Adott egy kis bukét a dolognak, hogy légvonalban nem is túl mesze Felcsúttól pont egy fideszes politikus nyit meg egy drónversenyt, ez tény. Ugyanakkor mindenkit megnyugtatott, hogy bár a megyében a drónok röptét nem mindenhol figyelik lelkesedéstől csillogó szemekkel, lesz patent szabályzás, meg minden, ami kell a jó kedélyű drónversenyzéshez. Jó látni, hogy ilyen rendezvényekre is ellátogat az államtitkár úr, mert így szélesedik a látótere, a modern technológiákról is több információhoz juthat. A drónok nagy teljesítményű akkumulátorait látva most már biztosan sejti, mi lehet a megoldás, ha nem fúj a szél, vagy nem süt a nap a szél- és naperőművek közelében.

IMG 6323
Koszti András, Velence polgármestere, L. Simon László államtitkár, Dr. Papp Gyula Nemzeti Közlekedési Hatóság

Mivel a kamerás drónreptetés mostanában nem egyszerű dolog, itt volt a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembere is, Dr. Papp Gyula, aki biztosított mindenkit, minden a legnagyobb rendben, a hatóság a helyén. Tőle azt is megtudtuk, a huszadik század az automobilról szólt, a huszonegyedik viszont a drónoké lesz. Én mondjuk ennyire azért nem mennék messzire, de az biztos, hogy a drónok fontos szerepet fognak játszani. Már csak az a kérdés, hogy ha a Hivatal ennyire világosan látja a dolgokat, miért tartunk most ott, hogy mindenkit meg kell nyugtatni: igaz, elvehetik a kamerás drónodat, ha olyan helyen használod (különösen, ha nem hobbi célból repkedsz), de hamarosan még faszább szabályokat hoznak az illetékesek. Miért hamarosan, miért nem már korábban? Hiszen nem olyan régen változtatták meg a vonatkozó paragrafusokat.

IMG 6351
Többször fogta meg az eltévedt drónokat a biztonsági háló

De ez a rendezvény nem a fejesekről szólt, itt komoly verseny zajlott. Azt mondják, ez a jövő Formula 1-je. Azt is mondják, durvább élmény, mint versenyautóval a pályán csapatni. Pedig csak azt látod, hogy durván harminc centis kis visító izékkel bohóckodnak olyan fazonok, akik egy kisebb cipős dobozt gumipókoztak a fejükre, és közben úgy ingatják a fejüket, mint Stevie Wonder a szintetizátor mögött.

Ez persze csak addig tűnik viccesnek, amíg nem lát az ember egy drónfedélzeti képet, ami alapján a pilóták reptetik a gépeiket. Mert itt FPV-repülés zajlik (First Person View, ami nagyjából azt jelenti, hogy úgy-vezeted-mintha-benne-ülnél), ami nagyon más, mintha szabad szemmel nézve irányítaná az ember a gépet. Ami kintről nézve nem is nagy tempó, az a fedélzeti kamera képe alapján olyan eszement száguldás, hogy az embernek már attól hányingere támad, hogy csak nézi a drón belső kamerás felvételét. El sem tudom képzelni, mennyire szűkíti be az ember tudatát egy ilyen repülés. Talán majd eljön az idő, mikor kipróbálok egy ilyen gépet, de egyelőre a bátorságot sem merném venni hozzá. Alább egy jó minőségű HD videó, amit Fröccs a gépére rögzített kamerával vett fel - ennél sokkal rosszabb, esetenként szaggató kép alapján repülnek a pilóták

Komoly célgépek ezek, baromi masszív felépítésűek, a gyakran szénszálas kompozitból készült vázak nyekkenés nélkül élik túl a durva pofára eséseket is – ebben sokat segít, hogy a talaj laza homok, jelentős mennyiségű energiát elnyel a velencei föveny. Ettől még törnek-görbülnek a légcsavarok, szerintem behunyt szemmel is tudnák cserélni a ventilátorokat a pilóták. Már egészen kis sérülésnél is kukás lesz egy ilyen propeller, minimális kiegyensúlyozatlanság is kiborítja a vágyott egyensúlyból – azok a kis fekete szigetelőszalag-darabkák pontosan ugyanazt a célt szolgálják, mint az autók kerekén a keréksúlyok: ezekkel centrírozzák a légcsavarokat. El lehet képzelni, mennyire érzékenyek, ha egy ilyen pici darab szigszalag befolyásolja a viselkedést.

IMG 6332
Azok a szigetelőszalag-darabok egyensúlyozzák ki a légcsavart - ennyire érzékeny a rendszer

Aztán már azért sem szabad fent hagyni a sérült légcsavarokat, mert ha egy észre nem vett repedés miatt 120-140-es tempónál törik apróra a propeller, az végzetes lehet a drón és esetleg a nézők szempontjából is. Gondolom, nem kell ecsetelnem, milyen sérülést okozhat egy ilyen szilánk. A légcsavarokkal annyira vigyáznak a pilóták, hogy elektronika- és motortesztet is csak úgy hajtanak végre a paddockban, hogy leszerelik a propellereket. Sokan még ahhoz is lekapják őket, hogy a homokban landolt drónból kifújják a homokot. Ezt a videót elnézve nem nehéz megérteni, miért ilyen óvatosak.

Ez egy technikai sport, méghozzá elég új, ezért sok olyan problémára derül menet közben fény, amire korábban nem. Itt nincsenek egyforma versenygépek, mindegyik egyedi építésű darab, ezért aztán nem csoda, ha gondot okoz a versenyre rendszeresített adók rögzítése, bekötése. Aztán az is tud meglepetést okozni, mikor egyik-másik drón rádiója a pálya közepén elveszti a jelet. És verseny közben csak annyit lehet kideríteni, hol, melyik kapunál van a baj, de megoldást találni már nem sikerült – ez a gép többet nem repülhetett aznap.

IMG 6526
De vajon miért szűnik meg a jel annál a kapunál?

Gondot tud okozni az is, ha nem az irányító rádiójelek, hanem a drón kamerájának a jele zavarodik meg – ha nem látom, mit csinál a drón, irányítani sem tudom. Okozhatja a zavart az is, hogy az éles fordulókban az adó és a vevő antennája nem párhuzamos egymással, de volt olyan eset is, amikor minden jel arra mutatott, valami kívülről érkező jel zavarta meg a kamera képét. Hogy szándékosan, vagy véletlenül, az már talán sosem derül ki.

IMG 6415
I just called to say I love you...

Az ilyen rádió távirányítású modellek/repülőeszközök használata közben a rádióinterferencia lehetősége mindig ott van a levegőben – van, hogy szó szerint. Volt is egy kis kavarodás, amikor valaki a szomszédos strand területéről repült be a versenypálya mellé egy saját drónnal. Míg le nem szállt, fel kellett függeszteni a versenyt, senki-sehova. Illetéktelen behatolónk elég gyors volt, mert a helyszínt biztosító rendőrök elől ügyesen eltűnt, lehet, hogy így sikerült megúsznia, hogy elkobozzák az ő drónját is. Rendőrségtől, elkobzástól függetlenül is érdemes mindenkinek a fejébe vésni: olyan területen, ahol távirányítású modelleket, drónokat használnak, nem szabad csak úgy megjelenni a saját kis játékunkkal, és se szó, se beszéd nekiállni vezetni-repülni. Nagyon komoly bajokat lehet így okozni. És a modellezők ilyenkor fenemód rossz néven tudják venni a kedves bandázási szándékot is.

IMG 6676

Hála a két horvát nevezőnek, a 37 fős verseny nemzetközi volt, ráadásul a két külföldi pilóta, Zed és IronicGTI, megelőzte az összes magyart is, Mögöttük ZsolteeFPV, Vini és Fröccs végzett (ha a Drone Racing Hungary is nicknéven emlegeti a pilótákat, nekünk is jó lesz), így az első futam után a magyar bajnokságnak is ez az állása.

IMG 6711
Komoly háttér dolgozott az élvezetes live stream közvetítésen

A következő verseny a Hungaroring célegyenesében lesz, aki kihagyta a velencei futamot, május 15-én, Mogyoródon bepótolhatja a mulasztást. A második magyar drónverseny meg szinte olyan, mintha az első lenne, annyi különbséggel, hogy a szervezők és a versenyzők is valamivel tapasztaltabbak. Ja, és itt „vér” is fog folyni, az aszfaltba csapódó drónok látványos megsemmisülésére lehet számítani, aki a versenyekben az ütközést szereti leginkább nézni, itt garantáltan orgazmusközeli állapotba kerülhet majd.

Mivel a teljes verseny élőben, profi streamen követhető volt, a szervezők részekre bontva feltették az egészet a youtube-ra. hasra ütés módszerével választottam a nyolcadik részt, de a Drone Racing Hungary csatornáján megnézheti mindet, akit ilyen mélységig érdekli a dolog. Vannak itt külső kamerás felvételek - minden irányból fel lettek dolgozva a futamok -, láthatjuk azt a kameraképet is, amit a versenyzők néznek repülés közben, de van itt beszélgetés, interjú. érdemes beletekergetni. 

12 komment

Címkék: verseny velence drón fpv drónverseny

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr668568446

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sterimar 2016.04.10. 19:00:34

"A drónok nagy teljesítményű akkumulátorait látva most már biztosan sejti, mi lehet a megoldás, ha nem fúj a szél, vagy nem süt a nap a szél- és naperőművek közelében"

- Hát, ha a drónok "nagy teljesítményű akkumulátorai"-val te átvészelsz akár csak pár téli napot/hetet is, amikor nem fúj a szél, vagy nem süt a nap, akkor bizonyosan nem lesz többé anyagi problémád az életben, mert valami olyan technológia birtokában vagy, ami senki másnak nincs.

holysmoke the one 2016.04.10. 19:03:01

@sterimar: Mennyiség kérdése...de át lehet,nyugodj meg. Simán. Gatyában is. Nem csak pár napig.

Nagh 2016.04.10. 21:03:17

Mi kint voltunk, de jelenleg nézőként még a dögunalom a legjobb szó a drónversenyre. Alig látni valamit és azt is ritkán. Hatalmas szünetek az 1-2 perces menetek közt. A videókat nézve sokkal élvezhetőbb így utólag.

Normális 2016.04.11. 01:09:07

Örömmel látom, hogy a rendezők / szponzorok itt pár milliót beletoltak a rendezvénybe, és az állam, az önkormányzat meg a hatóság is boldogan képviseltette magát.
...ehhez képest az igazi modellezőket meg a saját központi sporttelepükről (Budapest, X. Hangár u.) nagyívben kirúgták, hogy egy "közeli" biciklis Kft. irodákat, meg "bringaparkot" kaphasson.

SilaS 2016.04.11. 09:31:24

2 dolgot tisztázzunk szigorú szakmai tények alapján:

1. Ez nem drón verseny, hanem FPV copter verseny vagy magyarul, belső kép alapján vezetett modellverseny volt. A drón attól drón, hogy önmaga, emberi beavatkozás nélkül képes feladatot végrehajtani. A 36 indulóból jóindulattal 3 copter volt képes végigrepülni a pályát 1x, de az is csak pilótával, nem drónként!

2. Ez a rendezvény, így ebben a formában csak arra volt jó, hogy végre pozitív hírként megjelenhessen a médiában. 6 órát végignézve tömegek véleményét osztom abban, hogy dögunalom, totális szervezetlenség, tapasztalatlanság jellemezte. Így a nézőknek, érdeklődőknek ez totális csalódás volt. Tanulni kell és felkészülni. Nem hűbelebalázs pénzem mint tenger belevágni az ismeretlenbe, mert pofára esés lesz és leégeti az egész iparágat.

SiilaS

streetsta · http://managertoys.hu/ 2016.04.11. 10:56:51

@SilaS: Szigorúan szakmai tények alapján: ha a világon mindenhol drónnak nevezik ezeket a légi járműveket, akkor nyugodtan megtehetjük itthon is. Ráadásul, ha a már sokszor idézett, vonatkozó szabályt idézzük, akkor ezek nem modellek, hanem repülőeszközök, mivel kamera és telemetria van rajtuk: magyarkozlony.hu/dokumentumok/a413513a254641039d1100e2b323e64ed6a3b870/megtekintes
Soha, sehol, semmilyen leírás nem fogalmaz úgy, hogy egy drón önállóan kell, hogy repüljön - már a negyvenes-ötvenes években, távirányításúra átalakított és lőgyakorlatokon célpontként használt katonai gépeket is drónoknak nevezték. Ezek aztán tényleg sosem tudtak teljesen automatikusan repülni. Szóval, én elengedném ezt a teljesen önálló repülő témát, nem ezen múlik, hogy valami drón, vagy sem.

Lehet, hogy nézőként döcögős volt a rendezvény, én ebből keveset tapasztaltam, mert rohangásztam fel és alá. Ugyanakkor azt is gondolom, hogy egyáltalán nem kell valakit deresre húzni, csak mert az első, igen komolyan összerakott, de minden előzmény nélküli rendezvénye nem volt tökéletes. Biztos vagyok benne, hogy tanulnak a hibákból, és egyre jobb versenyeket fognak rendezni. Majd, ha a negyedik-ötödik is tele lesz kijavítatlan nyűgökkel, én is elkezdem húzni a számat. Ez azért nem egy olyan esemény, amit csak úgy csuklóból összerak az ember.

SilaS 2016.04.11. 11:29:37

Kedves streetsta,

Örülök, hogy neked sűrű és izgalmas volt. Sajnos a nézőknek egyáltalán nem. Ezen "döcögésért" többen meglincseltek volna a nézők közül! Senkit nem szándékom deresre húzni, de amikor a sajtó ömlengve ír az óriási/hallatlan sikerről akkor kinyílik a bicska a zsebembe 6 és fél óra unalom és 5 db sikeres fel és leszállás után. Ha itt az FPV copterezés megismertetése volt a cél, akkor annak a nézőkkel is kellett volna foglalkoznia nemcsak a résztvevőkkel! Illetve akkor kellett volna nézők elé vinni azt, amikor már értik és tudják a szervezők, hogy azt miként lehet eladni a nézőknek! Addig pedig szépen selejtezőztetni, gyakoroltatni a pilótákat.

A drón fogalma napról napra változik, igazad van tény ez is. Akár az autóé 100 éve és most is. Az elnevezés tisztába tétele ugyanakkor azért fontos, mert az államtitkár urak és többiek félő, hogy egy gyerekjáték alapján ismerszenek meg a drón fogalmával és majd ez alapján akarják a mezőgazdasági, ipari, média piaci valódi drónokat szabályozni. Ami óriási baklövés lenne!
Egy egész iparág várja ugyanis lassan 3 éve a munkavégzéséhez szükséges tisztességes szabályozást és semmi, ismétlem semmi előrelépés! Míg az e területért felelős emberek, politikusok egy FPV modellversenyen paroláznak "drónok" közt.

Nekem, mint 'kívülálló" közönségnek ez olyan, mint a helyi rendőrnek, mikor látja, hogy lefoglalhatják a drónokat. Jól érzékeltettem?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2016.04.11. 11:41:31

@SilaS: Sem az autó, sem a drón fogalma nem változik. Ha meg szőrszálat hasogatunk, FPV módban nem csak multikoptert, repülőt, helikoptert lehet repülni, de autó modellt, harckocsit, vagy bármi mást is lehet vezetni, tehát az FPV verseny önmagában nem jelenti a drón reptetést.

Semmi közöm a versenyhez, nem is védem - emlékeim szerint óriási sikernek sem írtam sehol. A szervezők egész biztosan olvassák it is a kommenteket, biztos vagyok benne, hogy ha hasznos kritikát olvasnak, azt meg is fogják fogadni. A hivatalok töketlenkedésére ugyanakkor a szokásos bürokrata bohóckodáson túl nincs magyarázat - de azt hiszem, ha nem is túl direkt módon, de erre is kitértem a posztban.

SilaS 2016.04.11. 11:43:01

Figyelj streesta!

Leírom: Neked van igazad.

Szia! SilaS

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.11. 14:32:04

Fuhhbazzegh, ezek ekkorákat repülnek, ilyen tempóval??Eddig, amiket láttam, azok mind épp csak libegtek, billegtek, vagy gyökkettővel haladtak.Valszueg amatőrök voltak.Mit kóstál egy ilyen cucc, ami ilyen tempót repül?
A Csoda Pistihez való hasonlítás meg egyértelműen bróhaha... :D

Trisi · www.alphawing.hu 2016.04.11. 20:30:49

@geegee: amiket láthattál azok a drónok például filmet készítettek, fotóztak, hőkameráztak vagy olyan dolgot tettek amihez a stabilitás a fontos. Ezek direkt versenyre épített drónok amikkel versenyezni lehet de nem jók filmezéshez.

Árban 100.000+ környékén indulnak, a határ a csillagos ég. A sebesség kérdésében már sok minden szóajön, ha egy mezei sima DJI drón képes 60-70 km/h sebességre akkor ezek lazán átlépik a 100-as tempót is. De ott meg is kell ám állni, be kell venni a kanyart :) Ja és jó ha tudsz drónt vezetni, mert 2 másodperc alatt porrá is tudod zúzni!

pl:
www.helipal.com/index_tag.php?tags=Storm%20Racing%20Drone%2CRTF&gclid=CIm8qYqbh8wCFVRsGwodo58GKA

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.04.12. 00:31:00

@Trisi: Aham, köszi.Érdekesek...Talán majd egyszer.Illegálban nem akarnám tolni, viszont pilótavizsgát meg tegyen akinek két anyja van... :-)
süti beállítások módosítása