Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Amikor még 75 forint kellett a boldogsághoz

2014.01.02. 17:54 Sturcz Antal

Gondolom, nem csak nálunk része az ünnepeknek a rokonlátogatás. Évente egyszer eltöltünk pár napot a barátnőm családjával, de ez a kisebbeknek dögunalom. Amíg a családtagok a bejgli - halászlé - házi pálinka szentháromságba merülnek, addig a gyerekek kirámolják a szekrényt a szülők régi játékaiért. Szerencsére a négy és hat év közti lánygyerekek viszonylag hamar megunták a cipősdoboznyi kisautót, így megszerezhettem a kincset.

IMG 7425

A játékok egy testvérpár gyerekkorából származnak, ma már a fiatalabb is közel van a negyvenhez, épp ezért a legrégebbi darabok a hatvanas évek közepéről, míg a fiatalabbak a nyolcvanas évek legelejéről származnak. Eredeti Matchboxok, Made in England, van, amelyiket születésnapra, másokat karácsonyra kapták vendéglátóim. Annak ellenére, hogy nem gyűjtői darabok, egész szép állapotban maradtak meg, némelyik dobozzal együtt. Nagy kincs volt ez a hetvenes években, 70-75 forintért adták darabját, ami a kétezer forintos átlagbérek mellett nem is tűnik olyan jelentéktelen kiadásnak.



A legkirályabb darabok a rolamatics autók. Ezekben egy apró mechanika dolgozik, így tologatás közben bizonyos alkatrészek mozognak rajtuk. A Piston Popper fantázianevű Mustang dugattyúi például fel-le járnak az átlátszó blokkban, de a rendőrségi Patrol szirénája, és a lokátor kocsi antennája is forog. El tudom képzelni, hogy mekkorát lehetett egy ilyennel villantani akkoriban a téren. A Matchbox-Wiki alapján három kivételével itt az összes gép megvan a sorozatból.

IMG 7409

Nem maradhatnak el a kor álomautói sem, itt van a Porsche 928, a Datsun 280 Z, a Mercedes SL, és egy Corvette is. Ma már azok a kocsik is veteránná értek, amikről mintázták ezeket, de a modellek is legalább harminc évesek. Persze mind a superfast szériából kerültek ki, vagyis nagyon könnyen gördülnek.

IMG 7410

Láttak már Saab Sonettet? Első blikkre valami koncepcióautónak tűnt, de kicsit megtúrva az internetet rájöttem, hogy 1970-ben a svédek ezzel a géppel akarták meghódítani Amerikát. Az olajválság hatására kicsit több mint nyolcezer eladott példány után kellett lehúzni a rolót, de a Matchboxot megihlette a dögös kupéforma. A kezemben lévőt pont negyven évvel ezelőtt gyártották, lassan a harmadik generáció játszik vele.

IMG 7418

Van néhány csodabogár is, szerintem nem sokan dicsekedhetnek légpárnással, vagy kétéltű busszal. Az igazán érdekes darabok persze mindig is azok voltak, amiken volt még egy-egy működő funkció, például egy emelőkosaras tűzoltó, vagy targonca, esetleg homlokrakodó. Vannak a valóságtól elrugaszkodott, fantáziadarabok is, például a dragtor, de ki ne vágyott volna kisgyerekként egy olyan tűzoltókocsira, amin egy csavarkompresszor van a két hengersor között.

IMG 7424

A végére hagytam a kedvencemet, a Rendőrségi Homokfutót. Ez a gép kilóg a sorból, hiszen nem a Matchbox, hanem a magyar Szélvész Autó gyártotta. 1:64-es méretarányú, kisipari termék, és leginkább a DKW Munga vonalait lehet felfedezni benne. Hogy mikori kiadás, vagy, hogy mi történt a gyártóval, az a múlt homályába vész. Fém karosszériája van, de – ellentétben az angol gyártó modelljeivel – az alváz már műanyag. Kevésbé tűnik masszívnak, és a kerekei sem futnak olyan finoman, de a vastag hátsógumikkal, és a piros kagylóülésekkel még mindig elég kívánatos.

IMG 7411

Nagyjából három órán át játszottunk az autókkal, persze nem a gyerekekkel, hanem az egykori tulajdonosokkal. Mókás volt nézni, ahogy a két testvér felidézi az emlékeket, és még a doboz sokadik átforgatása után is maradt érdekesség. Előkerült még egy Piko készlet is, sajnos arra már nem maradt idő, pedig jó tíz méter pálya volt a szekrényben. Nem baj, jövőre is lesz karácsony.

 

37 komment

Címkék: modell matchbox kisautó

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr575720548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomi76 2014.01.02. 21:17:09

Nekem a homokfutóról ez jutott eszembe.
www.darda.co.uk/
Szerettem, bár az osztálytársamnak volt.

belekotty 2014.01.03. 08:41:52

A képeken látható darabok többsége nekem még megvan. Gyűjtöttem őket. Lehetett kapni kis bőröndöt a gyűjtéshez. Két bőrönddel van nekem belőlük. Fantasztikus gyerekkori emlék.

Flankerr 2014.01.03. 09:47:25

Darus tűzoltóm meg a magyar homokfutóm még nekem is megvan a padláson..:)

kraft 2014.01.03. 10:09:42

Én Apámtól a kétéltű mentőt kaptam meg előszőr a gyüjteményéből gyerekkoromban. Megvan a mai napig gyönyörű állapotban az összes többivel együtt amit én gyüjtöttem, meg tőle örököltem. Már az én fiam is büszkélkedhet velük.

Bretschneider detektív 2014.01.03. 10:21:51

Nekem sajna már nincsenek meg (jónéhány darabra ráismertem), néhány oldtimer-hez ragaszkodtam csak (amelyek itt nem szerepelnek), a vendég gyerekek azokat nyúzzák, ha nálunk vannak. De bírják.

Nzoltan 2014.01.03. 10:24:40

@Bretschneider detektív: Ayok még bírták.

Egyébként az árat felszorozva igen szép kis összeg jönne most ki darabjáért.

Bretschneider detektív 2014.01.03. 10:34:53

@Nzoltan: Bizony! A körúton van / volt valahol egy retro-játék bolt, tízezreket kértek értük (bontatlanul) 12 éve. Csak felhúzható bádog csipegető csirkére futotta, nyelvnyújtogatós kutyaház-perselyre meg arra a lemez-autóra, amely pilótájának a fejét megnyomva elindult. :-)

Bretschneider detektív 2014.01.03. 10:35:27

Illetve elindul, merthogy van itthon. :-)

citrix 2014.01.03. 12:00:52

A hetvenes évek elején (amikor gyerek voltam) 28-as volt a Matchbox neve,ennyibe került.Szájtátva csodáltam őket a polcokon.Made in England...hol van az már.

szempontpuska 2014.01.03. 12:14:30

Óhh istenem mennyi régi emlék!
Elő kéne túrni azt a két fióknyi matchboxot, amikben bőven van ezekből a fotókon szereplőkből is...

Nektek is olyan nehéz volt rendőrautót szerezni a hetvenes években?

szempontpuska 2014.01.03. 12:15:39

@Bretschneider detektív: valahol az Oktogon és a Nyugati között.... a belső oldalon

B.Ú.É.K! 2014.01.03. 12:19:48

75 forint nagyon nagy pénz volt akkoriban és elképesztő luxusnak számított ilyenre költeni. A legtöbb matchboxot amit kaptam azt a nagymamámnak és keresztanyámnak köszönhetem. Ők megtehették hogy kényeztettek engem mint unokájukat, keresztgyereküket.

szempontpuska 2014.01.03. 12:21:31

Hobby bolt a Deák térnél?

Battlestar Galactica 2014.01.03. 12:41:17

Ha hazaérek, felmegyek a padlásra, és megkeresem az én kicsikéimet. A mentőnek nyílt a hátulja, sárga ajtó volt rajta... :)

kispestipeti 2014.01.03. 14:07:52

Nem szeretnék a nálam vélhetően 10-15 évvel fiatalabb férfitársaim nosztalgikus emlékeinek ünneprontója lenni, de a képeken látható Matchbox modellek már a hanyatlás első jelei voltak. Az igazán szépen kidolgozott, valósághű, és valóban az utcán is láthatott (nyugati gyártmányú) modelleket kb. 1968 -72, 73-ig gyártották, utána elszabadult a fantázia és a tűtengelyes "Superwheels"-nek köszönhetően, inkább a lendület autópályán való használhatóság, mint a gyűjtői igények felé vették az irányt. (lásd, manapság a Hotwheels hülyeségeket) Ebben az időben 28 Ft volt darabja, ami nekem, nem tűnt olyan óriási összegnek. Nem a pénz, hanem a kínálat szűkössége szabott inkább határokat a gyűjteményem gyarapodásának. (No meg az egyetlen, legális, új modelleket árusító hely, a budapesti Deák téren lévő Hobby Bolt) Persze, később folyamatosan emelkedett az áruk, a kínálattal és az árusító helyekkel egyetemben. De szerintem, a Matchbox kisautók kb. 1973-ig voltak szépek, arányosak, és gyűjtői szemmel értékesek.

TheRminator 2014.01.03. 15:18:36

@Bretschneider detektív:
Most olyan 3-5e Ft egy nem játszott dobozos angol Matchbox. Lementek az árak akkor.

ideasz 2014.01.03. 17:38:36

...és mekkora sírás volt, amikor szegény nagyanyámék örömmel megleptek egy új kisautóval, és láttam, hogy "dehát ez nem is medzsboksz!!!!" :-)

Bretschneider detektív 2014.01.03. 19:13:35

@TheRminator: Mondjuk nem itt kell bevallanom, mert hamar lebuktam, de a nálam nagyobb unokatesóm hanyagolt tételeit simán eltulajdonítottam 8 évesen, otthon csak annyit hazudtam, hogy kölcsönadta. A frászt. Azóta tudom, milyen csúnya dolog a lopás.

E korszakomból még annyi élmény, hogy keresztanyám mozigépész és mivel segítek neki visszatekercselni, ragasztani, a gépházból nézhetem pl. a Flashdance-t, amire akkoriban be sem engedtek volna. Azzal lehetett ám vetíteni! (Meg a többivel is...)

Bretschneider detektív 2014.01.03. 19:14:46

@TheRminator: Ha még van, akkor megyek vissza! A mai keresetem / ár különösen kedvező!!! Legyen igazad.

Bretschneider detektív 2014.01.03. 19:16:03

@ideasz: Igen, ez tök szar, a szüleim más kontextusba n ugyanúgy elkövetik a mai unokákkal ezt a hibát...

Gomulka Béla 2014.01.03. 20:00:05

Fiatalság, bolondság. Amikor hetvenot forint volt egy Matchbox, én már csak akkor játszottam veluk, amikor biztos voltam benne hogy senki nem lát.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.03. 21:06:46

Jó volt a cikk, kösz.Van (volt?) pár ilyen járgány, nekem is fel kell menni otthon a padlásra...

Ja, a Saab Sonett.Kb 2 éve láttam először, igaz akkor 1:1 méretben, idekint... :D Iszonyat pici, kb a kispolák méretéhez passzoló kis sportkocsi.

Kár hogy a képek többsége életlen, vagy sötét (bocs).
Kicsit több lámpafényt adnék, állványra (akár könyvekre) rakott fényképezővel, időzítve és nagyobb mélységélességgel.Bár ez utóbbi szűkössége lehet művészi célú is.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.03. 21:09:08

@Bretschneider detektív: Mozigéppel?Hát azzal még jóhogy... :D

Abban énekelték a Vatta-fílinget, ugye? :D

33621 2014.01.03. 21:15:03

Bizony nagy szám volt az, amikor úgy 73-74 táján húsvétkor annyi pénzt tudtam összelocsolni apám munkahelyén a kolléganőinél, hogy négy darab 28 forintos Mechboxot tudtam venni a játékboltban.
Olyan 60-70 db-os készletem azóta is meg van.

33621 2014.01.03. 21:16:47

@geegee: Te is átnéztél ide a Határátkelőről!

Bretschneider detektív 2014.01.03. 21:31:04

@geegee: Nemcsak énekelték, hanem Beals kisasszony ugrabugrált is benne, sőt láttatta mellbimbaját. Az akkor nekem épp elég vót. :-) Lassan megint épp elég lesz. :-D

Max Immelman 2014.01.03. 23:16:26

Elég komoly piaca van. Az ebay, vatera és hasonlók tömve vannak velük, nagyon sokan gyűjtik, igazi vintage cuccoknak számítanak. Persze csak a hibátlan darabok. A képeken levők nem sokat érnek, mert kopottak, a színes dobozosak ha szépek 3 ezer Ft körül vannak, kivéve a 6-os piros dobozos Mercit, az akár a duplája is lehet. De az ebayen eszetlen árú példányok is találhatók.

Max Immelman 2014.01.03. 23:35:13

Ha valaki esetleg eladná a készletét akkor jelezze.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.04. 01:09:44

@33621: Jaja, szoktam sokszor, ha nem is kommntelek.....

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.01.04. 15:59:01

Pont az ilyenek gyűjtése a hobbim, ezért tisztelettel, de beleokoskodnék a postba!

"Eredeti Matchboxok, Made in England, van, amelyiket születésnapra, másokat karácsonyra kapták vendéglátóim."
Bár a vesszők miatt sokféleképpen lehet ezt érteni, azért ajánlanám itt az első és az ötödik számú GyET-et!
matchboxmemories.blogspot.hu/2011/07/gyakran-elhangzo-tevedesek-avagy.html

A Matchboxok alján lévő évszám nem a gyártás évét jelzi, hanem a tervezését. Ezzel kapcsolatban a fentebb idézet helyen a hatodik számú GyET-et ajánlom. A Saab Sonett III. amúgy pont a kevés kivétel egyike, az első gyártási év teljesen véletlenül pont megegyezik a piacra dobásának a dátumával, de mondom ez ritka. Amúgy 1973-1976 közt szerepelt az 1-75 szériában.
matchboxmemories.blogspot.hu/2008/09/mb-65-saab-sonett-iii-mb-22-saab-9000.html

A Stretcha Fetchába - ezek szerint - mindenki kétéltűt lát, nem csak én, de nem teherautó ő, hanem mentőautó! Eredetileg volt is rajta matrica, amiből kiderül, de ha belenézel hátul, akkor ott fekszik szegény páciens.
matchboxmemories.blogspot.hu/2013/10/matchbox-mb-46-stretcha-fetcha.html

A kiemelt MB-02 Hovercraftot 1977-től, 1980-ig gyártják, pont a cég virágkorában, elég gyakori darab. Osztozik egy másik légpárnással a gumiszoknya imitáció alkatrészében, csak a színük más.
matchboxmemories.blogspot.hu/2008/01/lgprnsok-mb-72-s-mb-2.html

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.01.04. 16:16:19

Ja és még valami! Kiemelted a Szabó-féle, Szélvész Kisautót. Ez igazából a német Daradák másolatai voltak, kicsit bővebben ezekről meg itt:
matchboxmemories.blogspot.hu/2009/12/legalis-es-illegalis-kisautogyartas.html

Sturcz Antal 2014.01.11. 19:41:33

@Sam. Joe:
Köszi szépen, így már tiszta. Gratulálok a bloghoz, mindig jó tiszteletreméltó őrültek mániáiról olvasni!

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.01.13. 10:04:10

@Sturcz Antal: A legrosszabb, hogy én is elrontottam. Az alvázon lévő évszám, a szerszám elkészültének az éve. 8-) Én köszi!

DonElvis 2014.07.03. 10:57:10

De jó volt ója "Mecsis" dobozt látni.
Az autók után a kamionok voltak a legnagyobb csodák. Autószállító, csőrös Peterbilt...
süti beállítások módosítása