Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Jellegtelen tucattoyota? Egy frászt. AE86!!!

2011.04.27. 17:15 streetsta

Az OT-expo Totalcar standján kiállított ikonikus japán járművek modelljeinek dobozaiból ismét kettőt kinyitunk, megnézzük, mi is van az öntőkereteken.

Corolla Coupét manapság szinte csak keresztbe csúszva látni

Ha nem kezd el a drift, mint sportág nemzetközileg is sikeressé válni, szerintem legtöbbünk azt sem tudná, hogy volt a Toyota Corollának kupé változata. Pontosan úgy végezték volna ezek a japán zsigulik, mint az összes távol-keleti kortársuk. Elérik azt a kort, mikor már értékük maximum csak kagylóhéjban, esetleg színes üveggyöngyben mérhető, betolják a bontóba a széjjelhasznált belsejű, rohadó kasztnijukat – pedig ha töltenének bele benzint, nem csak az értékét dupláznák meg, de kiderülne, hogy az elpusztíthatatlan hajtáslánc még most is csodákra lenne képes – és bezúzzák őket, hogy bojlerként, vagy szívlapátként szülessenek újra. De a driftnek hála, a Hacsirokuk Európában is feltámadtak – talán az utolsó előtti pillanatban –, hogy móresre tanítsák a pályán az őket lenézőket. Őszintén megmondom, nekem is egy driftvideót nézve, pontosabban onnan egy rallye-videóra tévedve jutott eszembe, hogy ez a forma bizony ismerős valahonnan. Emlékszem, hogy láttam már ezt a sziluettet, ahogy ugrat. Valami hirdetésben. Elő is kerestem az 1985-ös német autókatalógust, mint ha abban láttam volna hasonlót. És bingó!

26 éves német hirdetés. A katalógust nem mertem jobban szétnyitni szkenneléshez, így is elég viharvert, ezért egy kicsi lemaradt a repülő kétajtósból

Nem vagyok elfogult, tudom, ez a kocsi nem egy klasszikus szépség. Felőlem azt is mondhatják, nincs lelke, mint mondjuk egy formás olasz kupénak. Persze az is igaz, hogy mikor ilyesmit mondanak, erősen összeszorítom a fogaimat, mert marhára rühellem. Ócska marketing duma. Meggyőződésem, hogy egy japán mérnök ugyanúgy beleadja a lelkét egy tervezésbe. Meg a német is, és a francia. Mert ugye senki nem gondolja, hogy egy autó úgy születik meg, hogy csak úgy leül a köpenyes mérnök, rutinból rajzol valamit, igazából nem is érdekli, hogy mi lesz a végeredmény. Tudom, ha megnézünk pár amerikai autót az utóbbi 25-30 évből, könnyű ebbe a tévedésbe esni. De ha az egy kocsit szívvel-lélekkel terveztek, akkor annak lelke van. Már pedig szerintem a japán autókat is szívvel-lélekkel tervezik.

Szóval, nem egy olyan kocsi ez, amire az utcán mindenki felfigyel, fejek tucatjai fordulnak utána, lányok térde kezd remegni, ha megpillantanak egyet a kávézó előtt. Ha ennek a Toyota jelvényes slusszkulcsát dobod ki az asztalra, csak benzinvérűek csapják le a habos korsót a kocsmaasztalra, és ordítanak fel: "Hacsirokud van, bazmeg?!" Persze, nekik is el kell előbb magyarázni, hogy nem egy 1.3-as, ötajtós Corolla áll az utcán, hanem egy AE86. Onnan már tudni fogják, hogy az bizony egy Hacsiroku. Mert a típus kódja, az AE86 segít pontosan beazonosítani, a sok Corolla közül melyik is van birtokunkban. A nyolc-hat pedig japánul hacsi-roku, ezért hívja mindenki Hacsirokunak. A Hacsiroku név ráadásul többféle autót takarhat. Ha igazán össze akarunk zavarni valakit, a Corolla Coupén kívül használjuk nyugodtan a Sprinter, Levin és Trueno szavakat.  A Sprinter a Corolla japán belpiacos neve. Lehet kétajtós, vagy három. Lehet konvencionális lámpája (Levin), de lehet pislogós, bukólámpája is (Trueno). És természetesen ezek kombinációja. Nálunk leggyakrabban a háromajtós, normál fényszórós változatot látni legtöbbet -Toyota Corolla (Sprinter) Levin 3 door. Pontosan ilyen autó modelljeit mutatom most meg.

Hacsik egymás hegyén-hátán

Van tehát két doboznyi Hacsirokunk, a dobozokon látható képek alapján tudjuk, mindkettőnek normál fényszórója van (Levin), három ajtós, de az egyik egy 83-as modell, a másik 85-ös. Mindkettő panda, azaz alul fekete, felül fehér, csak az egyik nagyon véres harcban vehetett részt, mert piros. A pirosnak nincs kidolgozott motortere, a fehérben viszont a legendás 4A-GE motor , pontosabban egy 4A-GEU (japán emissziós normákat teljesítő 4A-GE) motor van. És mindkettő rugózik.

Tavaszi felfüggesztés. Vagy rugózó, kinek melyik tetszik

Na, akkor bontsuk ki a kartonokat, mi is van a zacskókban, öntőkereteken. Persze mohó vagyok, azzal kezdem, amelyikben a motor is benne van. Külön, egy darabban kapjuk a padlólemezt, egybeöntve a váltóval és az olajteknővel, kipufogóval. Nem egy különösebben igényes megoldás, de ha az ember ügyesen festi le a dolgokat, szép végeredményt kaphatunk. Az első és hátsó futóműhöz kapunk négy tekercsrugót, a leírást átnézve, odafigyelve, hogy mit ragasztunk és mit csak illesztünk-pattintunk, valóban rugózni fog a kocsi, sőt az első gólyalábak el is tudnak fordulni, tehát kormányozható is. A kerekeket japános megoldással kell rögzíteni, csak itt a Tamiya-féle rendszer inverzét használják. Egy kis tüskét kell az agyakba tenni, úgy összeragasztani az alkatrészeket, persze a tüskére vigyázni, nehogy hozzáragasszuk a többi műanyag darabhoz. A felnikbe, amik jó kiállású, de gyaníthatóan nem eredeti gyári darabokat mintáznak, egy-egy gumiszerű csődarabkát kell tenni, ezekbe csúsznak be a tüskék. Így egy viszonylag szorosan illesztett, nem túl lógós rendszert kapunk. A Tamiya megoldása jobb, a kis kupakokat az agyba kell ragasztani, de mivel ezeket nem fogja a műanyag ragasztó, nehezebb hozzárögzíteni a műanyag alkatrészekhez, valamivel bolondbiztosabb.

A rugózó felfüggesztés lelke a két tekercsrugó, amitől a merevhídas hátsó futómű mozoghat fel, meg le

A motortérbe külön darabként kapjuk a hűtőt, igaz a ventilátorral egybeöntve, a kiegyenlítőtartályt, ablakmosótartályt, fékfőhengert a szervódobbal, akksit, illetve a légszűrő házát. Aki tudja, hogyan lehet pár apró trükkel feljavítani, részletgazdagabbá tenni a blokk környékét (gyújtáskábel, vezetékek, csövek imitálása), egész élethű dolgot  tud kihozni belőle -nem mintha nem mutatna már így is elég jól.

Bizony-bizony, aki elég ügyes, az a dombornyomott feliratot a szelepfedélen ki is festheti

A beltér szürke-fekete kombinációjú, ha éppen az útmutatót van kedvünk követni, de gondolom gyárilag ez a fényezés ilyen beltérrel készült, tehát érdemes követni az utasításokat. Csak jobbkormányos kivitelt lehet elkészíteni, de a műszerfalnál van lehetőségünk variálni. A matricalapon a hiperritka digitális műszerfalas verzió óracsoportját is megtalálhatjuk. Szerintem én még nem találkoztam olyannal, aki élőben látott már digitműszerfalas Corollát, de fényképen veszettül tetszik. Kétféle fejtámlával lehetne összerakni az üléseket, de a majdnem teli verzió nem ehhez a modellhez való, azt nem is kell felhasználni. Nagyon jó megoldás, hogy az ajtó- és oldalkárpitokat külön darabként kapjuk, lényegesen szebb így a beltér, mint mikor egyetlen teknőként fröccsöntik ki az utasteret.

https://www.youtube.com/watch?v=XECBOY97cTE&feature=related

A fényszórók és a hátsó lámpák nagyon jópofán vannak megcsinálva: anyagukban színezettek, és ezeket a kis átlátszó piros és narancssárga, meg víztiszta darabokat kell ügyesen összeragasztani. Ez azért jó, mert átlátszó narancs, meg piros festéket körülbelül annyit kellene csak felhasználni a festésükhöz, amennyibe egy legyet sem lehetne belefojtani, ezért sokan meg sem veszik a festéket. Igaz, az ilyen apró, átlátszó alkatrészek vagy nagyon speciális ragasztót, vagy szívsebészeknél is biztosabb kezet igényelnek, kezdők csak ragasztótól maszatos, ujjlenyomatos izéket tudnának csinálni elsőre. Persze, lehet, hogy annyira precízen illeszkednek, hogy ragasztani sem kell őket -japánok tervezték a makettet, azoktól meg még ilyesmi is kitelik (persze a gyártás már Kínában zajlik). Érdekes a két fényszóró közti átlátszó panel, amit füstszínűre kell festeni, alatta pedig ezüstszínű lámpa foncsor lesz -valami ködlámpaszerű lehet a plexi mögött, én még csak fekete maszkos Corollát láttam.

A hátsó világítótestek is piros, narancs és fehér plexiből állnak össze

A kasztnira a külön darabból felragasztható első és hátsó lökhárítókat, külső visszapillantókat, fényezés után az ablaktörlőket kell felragasztani. Érdekes módon a két féle visszapillantóból pont azt kell felrakni, amihez nem adnak krómozott tükörlapot.

A fényezés nem lesz egyszerű, ha valaki pandára akarja festeni a kocsit, mert kínosan ügyelni kell a maszkoláskor, hogy egyenesek legyenek az egyenesek, a két szín élei ott fussanak, ahol kell, és ne is legyen cakkos a pereme.

A karosszéria elemek az ajánlott fényezés színéhez hasonló árnyalatú anyagból készültek

 A piros Hacsi nem sokban különbözik a fehértől. A motortér üres marad, ezért a géptetőt érdemes fixre ragasztani. A beltérben egészen furcsa színvilág van: vörösesbarna és narancssárga kárpitelemeket jelöl az útmutató. Az üléseken a majdnem teli fejtámlák vannak.

A hűtőmaszk itt már az általam is ismert fekete plasztik, a tükrökhöz krómozott kis lapokat is adnak, így téve élethűbbé a megjelenést. A panda festés itt is komoly odafigyelést igényel, persze senki nem mondta, hogy kötelező ezt a sémát tartani, egy makettnél az ember igazán kiélheti a fényezési perverzióit.

Azt gondolom, hogy egy kezdő makettezőnek bőven elég a motor nélküli verzió is, úgyis ritkán nyitogatja az ember a polcon, vitrinben parkoló autó motorháztetejét, viszont lényegesen gyorsabban, egyszerűbben a végére ér az építésnek

 

29 komment

Címkék: toyota ae86 kisautó hacsiroku sipos managertoys aoshima

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr472848125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balu az Alfás 2011.04.27. 18:30:42

Nos, én most hétvégén nyírtam ki az AE86-osomat.
Szerencsére csak 1:10-es volt...

Amíg ment, addig látványos volt.
Ha megengeditek, belinkelném a hétvégi vidit (repülős füstőkkel készült a gumifüst, de sajnos TÚL sok hőt termeltek, így a kasztni kukás lett, az alváz megúszta. A végén azért kis pirotechnikával segítettük át a Toyotát a örök driftmezőkre).

Érdemes végignézni, szerintem egész jó lett.

www.youtube.com/watch?v=wYH-jIUcraU

Balu az Alfás 2011.04.27. 19:15:26

Megépítve nem lesz egyik sem? Úgy lépésről-lépésre, mint a Jeep...

Haddel · http://zastava.gportal.hu 2011.04.27. 21:32:33

@Balu az Alfás: Tényleg jó lett a videó,lájkoltam is:D

makettes 2011.04.27. 21:35:05

Nagyon szép kis makettek, Aoshima? Az átlátszó öntökeretek gyárilag színezettek? Mennyire találták el a színeket? Én jobban szeretem festeni, a Tamiya clear festéke nagyon élethű színt ad.

[Walaki]D`Lair · http://ae86levin.blog.hu 2011.04.27. 22:44:22

Tökjó leírás, csak az AE86-japán zsiguli vonalat kellene lassan elfelejteni...anno MINDEN japán autó hátsókerekes volt, akkor minden retro japán zsiguli??

Egyébként jó dolog, hogy manapság ennyien felismerik, én mikor megyek vele az utcán rendszeresen rákérdeznek, hogy nem-e eladó...mindig mondom, hogy dehogynem...öccá' millió űrdolcsiért :DDDD

TPZ 2011.04.28. 01:28:11

"Tudom, ha megnézünk pár amerikai autót az utóbbi 25-30 évből, könnyű ebbe a tévedésbe esni."

Cikkíróként trollkodni nem szép dolog.

RWD 2011.04.28. 06:09:07

Fekete maszk=zenki, plexi=kouki;). Persze ha így jött le a szalagról...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.28. 08:39:20

@Balu az Alfás: Látványos pusztítás:)) A füst sokat hozzáad a látványhoz.
Szerintem, ha valamikor neki tudok veselkedni, egy teli motorteres verziót megépítek.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.28. 08:41:19

@makettes: Igen, Aoshima. Szerintem a színekkel nincs baj. A festés jó dolog, de nem árt, ha az ember tudja szórni a festéket, mert tapasztalataim szerint csak akkor szép, ha mindkét oldala festve van a plexinek. Belül még csak ecsetezhet at ember, de látszó felületre már nem szabad így felhordani a festéket.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.28. 08:44:39

@[Walaki]D`Lair: Nem azért zsigulizzák le sokan, mert hátsókerekes. Hanem mert hátsókerekes, hasonlóan egyszerű technika, és sokan sportolnak vele. Értelemszerűen nem fogja senki lezsigulizni az első szériás 323 Mazdát, de a 626-ot sem, sőt, az olyanokat sem, amiket itthon még mutatóba sem találni.
Szerintem -elnézve a Ladákat övező kultuszt- kimondottan nem rossz dolog valamiféle párhuzamot találni. Ezeröcsi-ezerHACSI:))

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.28. 08:52:42

@TPZ: "Cikkíróként trollkodni nem szép dolog." Remélem a saját tapasztalataim és véleményem leírása nem számít trollkodásnak. Bármikor, bárkivel szívesen megbeszélem, miért és melyik amerikai autókra mondom azt, hogy fércmű, olcsó anyagokból összekalapált guruló doboz. És természetesen ugyanakkor pedig azt is el fogom ismerni, hogy azért ilyenek, hogy olcsók legyenek, hogy sokat lehessen eladni belőlük, gyakran. Tévedés ne essék, értem én a mozgatórugókat, csak hát legyen szabad összehasonlítsam mondjuk egy Ford Aerostar belterét egy bármivel. De ismétlem, nem minden amerikai autóra vonatkozik, amit mondtam, és senkit nem sértegetni akarok. Van egy saját tapasztalataimon alapuló véleményem, amit bármikor szívesen kiállok megvédeni.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.28. 09:02:21

@RWD: Na, tessék. Nem figyeltem eléggé, mert ahol olvastam, a 86 utániakat írják koukinak, ez meg 85-ös kocsi, de most, hogy jobban megnéztem a maketteket, bizony a hátsó lámpák is másmilyenek a 85-ösön. Szóval kouki. Minden további nélkül el tudtam képzelni, hogy a két maszk ugyanabból az időszakból való, csak más felszereltség. Örülök, hogy van itt pár hacsi-sofőr és szakértő, aki kisegít!:)

[Walaki]D`Lair · http://ae86levin.blog.hu 2011.04.28. 09:04:31

@streetsta: 1985 októberétől volt modellfrissítés, szóval simán elképzelhető a dolog :)

[Walaki]D`Lair · http://ae86levin.blog.hu 2011.04.28. 09:07:47

@streetsta: És azt ki találta ki, hogy hasonlóan egyszerű technika? 16 szelepes, hengerenkénti injektoros, a motor (nem mellesleg világon egyik első ilyen) minden eleme külön kiegyensúlyozott, simán elforog 7800-ig gyárilag. A váltó full szinkronos minden fokozat és hátul gyárilag lemezes sperr van. Ezek közül melyik alkotóeleme hasonlít a ladára? Max, hogy orrmotor-hátsókerékhajtás...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.28. 09:17:18

@[Walaki]D`Lair: Nan, ne nekem akarjad megmagyarázni, melyik a komolyabb technika!:)) Az alap Corolla coupék nem sperresek, meg nem is 16 szelepesek, ha jól tudom. De a felépítés (orrmotor, hátul hajt, tekercsrugós merevhíd), és a népszerűség, a belépő szintű sportautóság azért hasonlít. Még akkor is, ha objektíve nem igaz teljesen a dolog, de a helyi jellegzetességeket nézve azért van hasonlóság.
Szerintem semmi lekezelés nincs a japánladázásban. Aki meg érti is, mit lát, tudja, mekkora a különbség egy Corolla, meg egy Zsiga között, na.

[Walaki]D`Lair · http://ae86levin.blog.hu 2011.04.28. 09:18:39

Hehe...én nem szeretem a ladákat, nekem "sértés" :DDD

PRND2L 2011.04.28. 09:43:01

@streetsta:
1. A coupé felépítés szerintem azt jelenti, hogy a csomagtartó felnyitásakor (orrmotoros autó esetében) nem jön be huzat az utastérbe: pl. Honda Prelude. Úgyhogy a képen látható kék-zőőd gépjármű inkább egy hatchback.
2. Megbízhatóság,fejlesztés és fogyasztás szempontjábol aki egy kalap alá veszi a Ladákat és a régi japán vasakat annak a leghumánusabb megoldás egy harakirire való felszólítás. :-) Tudom,tudom a vezethetőségről van szó meg az élményről, de azért szerintem az általam felsoroltak sem utolsók...
3. Nekem egy Toyota Tercel Coupém van és imádom!!!

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.28. 10:27:08

Lelke annak az autónak van, amibe a tulajdonos "lelket használ".

Amúgy elszórakoznék ezekkel a cucokkal :)

ColT · http://kilatas.great-site.net 2011.04.28. 10:28:17

@PRND2L: Tercel az jóóóóó...! Régóta tetszik!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.28. 10:57:30

@[Walaki]D`Lair: Jóvanna, akkor neked, de csak neked nem japánlada. Deal?

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.28. 11:04:25

@PRND2L: Oké, de akkor a Ford Capri micsoda? Kupé, vagy sem? Egy nissan 240-260 satöbbi Z? Mitsubishi GT3000? Toyota Supra? 3 ajtós Opel Manta? VW Scirocco, Corrado? Hirtelen ezek jutnak eszembe. Nekem legalábbis ezek is kupék, bár tény, hogy senkivel nem folytatnék a dologról vérre menő vitát, mert azért van pár autó, amit hivatalosan kupénak neveznek, aztán...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.04.28. 11:08:25

@PRND2L: Jah, elfelejtettem, de már írtam: még csak véletlenül sem akarnám összehasonlítani a korabeli japán és orosz technikát a megoldások és kivitelezés színvonala tekintetében. De nem is lenne egészen korrekt, más körülmények, más megoldások.
Ami pedig a Tercel Coupét illeti: ha az első generációs, mókás formájú darabról beszélünk, azt tessék megvigyázni, lassan mutatóba sem marad.

nabazzmeg 2011.04.28. 11:53:39

nem is tudtam, hogy a Nagy Levin a főzésen kívül automedelleket is gyártott forgalmazott :-))

Schütii 2011.04.28. 13:04:06

Toyota-Autos made for Germany. lol

PRND2L 2011.04.28. 13:17:59

Egy rövid keresgélés után ezt találtam :
"Coupe: Magyarul kupé. Azon leginkább kétajtós, ám néhány esetben négyajtós autók kategóriája, melyek esetében az amúgy is meglehetősen alacsony tetővonal a hátsó felében folyamatosan „esik”, a végén pedig a hangsúlyos csomagtér-fedélben végződik. Az egyik legklasszikusabb, legelegánsabb autóforma. Sok esetben hiányzó B-oszlopokkal és keret nélküli ajtókkal hangsúlyozzák a kupé karosszériák eleganciáját. Nem tévesztendő össze a csapott hátú megoldásokkal, ahol a csomagtartó tető nem hangsúlyos."

Jó lenne erről a kérdésről a hivatalos forrás /az autógyárak mérnökeinek/ a véleményét kikérni, had mondják meg ők a tutit :-)

Amúgy a harmadik generációs van,de ne aggódj ezt sem nagyon kell keresgélni bármekkora parkolóban sem a sok hasonló közül :-)

RWD 2011.04.30. 15:16:41

Walaki olyan mint egy rossz örömlány, ne törődjetek vele:DDDDD

Tschangow 2011.05.01. 09:40:36

Hivatalosan hatchback vagy liftback, a coupe a 2 ajtos lépcsőshátú.

Egyébként meg japán lada. ;)

upsidedown 2011.06.11. 08:12:45

szerintem is japán Lada. Annó sokat Ladáztam most meg Toyota Cressidám van, azokat és ezt is imádom. A közte lévő legtöbb autóm meg elvitt A-ból B-be és kész.
süti beállítások módosítása