Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Mocsok egy világ ez...

2011.03.07. 17:45 streetsta

Mindenki tudja az alapvetést, miszerint egy tisztességes terepjáró saras, koszos. Hiszen terepet járnak vele. Háborús időkben meg fokozottan igaz ez minden hadieszközre: a fegyvereket természetesen pucolni, takarítani, olajozni kell, mert különben besülnek, de ritka látvány lehetett a hadszíntéren, szája sarkában lógó cigivel, homlokra csúsztatott sapkával kocsit mosó közlegény.

Nem csak azért nem takarították le a sarat, mert nem volt rá idő, meg jobb dolguk is akadt: volt, hogy kifejezetten az eszköz használói kenték össze a járművet. Nem, nem azért, mert megbolondultak. Prózai oka volt. A sötét, matt olajzöld alapszínű amerikai járműveken, a könnyebb azonosíthatóság céljából fehér festékkel felfestett, nagyméretű ötágú csillag messziről is jól látható volt. Nem csak a szövetséges pilóták dolgát könnyítette meg, hiszen a jól látható azonosítónak köszönhetően nem (olyan gyakran) nyitottak tüzet saját járműre, de a német csapatok kezére is játszottak. A Sherman páncélosok oldalára pingált csillag szinte ordított: Ide lőjetek! És lőttek is. A Shermaneknél ráadásul a felfestett csillag mögött volt a lőszertároló is: ha ide egy jól irányzott lövéssel betaláltak, nem csak a lövedék okozott kárt, de a tankban lévő robbanóanyagok is rásegítettek a dologra. Ezért, meg a benzines motor könnyen lángra kapó üzemanyaga miatt is nevezték a Shermaneket a németek Tommy-cookernek. Így gyakran kenték be sárral a csillagot, illetve télen, mikor fehér festéket kentek a tankra, úgy mázolták, hogy a csillagok kontúrja ne legyen olyan könnyen kivehető.


A mi Willysünk is saras lesz, bár terveim szerint csak ott, ahová a kerekek felverik a trutyit. Ide tartozik egy régi, kedves sztori. Még a kilencvenes évek elején, egy makettversenyen történt, hogy az egyik zsűritaggal beszélgetésbe elegyedtem. A versenyt Csepelen a Kossuth Lajos szakközépben tartották, ahol sok repülőgép szerelőt képeztek, akik ugye értelemszerűen kműszaki érdeklődésűek, így elég sokan neveztek a versenyre. Természetesen volt légijármű, harcjármű, autó-motor kategória is. Az egyik, harcjármű kategóriában indult tankot mutogatta nekem a tisztelt zsűri: nézzem csak meg, milyen durván besarazta az alkotó. Mikor átvették a makettet, kérdezték is tőle, nem gondolja-e, hogy ez, így, ebben a formában túlzás, ráadásul a sár úgy rakódott a tank oldalára, ahogy a lánctalpak sosem verhették volna fel. Szerintem a srác, aki a makettet építette, ma már gyakorló, menő politikus, mert szemrebbenés nélkül rávágta: azt a pacnit a tank mellett elhaladó járművek fröccsöntötték fel. Erre természetesen a tapasztalt zsűritagok nem tudtak mit mondani. Hiszen akár ez is megtörténhetett volna, jogos, még ha mindenki tudja is, hogy csak most lett kitalálva. Szóval, nem csak ott lehet saras a jármű, ahová a saját kerekei, lánctalpai csapják a lét, hanem ott is, ahová a többi jármű felveri.


Most persze alapvetően az önsarazással foglalkoznék. Mikor az ember koszolja a járművet, gyakorlatilag bármit meg lehet tenni, szinte akármilyen föld-színnel, akármilyen sűrű/híg festékkel dolgozhatunk. A legfontosabb, hogy vegyük számításba a fizikai törvényeket, szabályokat: por a függőleges felületeken kevésbé, a vízszinteseken jobban megül. A sarkokban leginkább. A sár fröccsenésének irányától függően kenődik. A víz a sarkoknál intenzívebben folyik. A víz, üzemanyag, olaj lefelé, nagy sebességnél (leginkább repülőkön, versenyautókon) a haladási iránynak megfelelően folyik el.


Azonban, mielőtt bármit is koszolnánk, saraznánk, fel kell rakni a matricákat, hogy azok is a kocsival együtt lehessenek mocskosak. Bár Tibby viszolyog a vizes matricáktól, annyira, hogy inkább fel sem díszíti az Alpint, de igazából erre az idegenkedésre semmi okunk. A vizes matrica használata alapvetően egyszerű: kivágni a felrakandó darabot, langyos vízbe mártani, megvárni, míg elválik a hordozó papírtól (lehessen a ragasztórétegen szépen mozgatni a matricát), majd átcsúsztatni a megfelelő helyre, finoman pozícionálni, óvatos mozdulatokkal kinyomni alóla a vizet és esetleges légbuborékokat, megszárítani, kész. Persze azért nem megy mindig, minden ilyen flottul: oda kell figyelni a felület egyenetlenségeire, panelvonalakra, szegecsekre, ezekre gondosan rányomkodni a matricát. De az igazi probléma nem ez. A katonai járműveket általában mattra festik. A matt felület pedig, kinagyítva olyan, mint egy smirgli. A sok pici, a felületből kiemelkedő szemcse töri meg a fényt, és lesz ettől matt a felület. Igen ám, de a kitüremkedő részecskék között a semmi van. Ami azért baj, mert ha kiszárad a víz a matricát hordozó átlátszó film alól, a film kifehéredik. Ennek az az oka, hogy a magasabb szemcsék közti résbe szorult levegő buborékok láthatóvá válnak, hiszen a fólia nem tudja követni a festett felület mikroszkopikus egyenetlenségeit. Sokféleképpen lehet orvosolni, pontosabban megelőzni a bajt. Léteznek matrica-feszítő adalékok –bevallom, ilyet még sosem használtam. Aztán van, aki arra esküszik, hogy a matricák vizébe ecetet tesz. Ezt sem próbáltam még. Nekem az a módszer a kedvencem, mikor a matricázandó felületet fényes, színtelen lakkal tükörsimára lakkozom. Ezután erre a felületre nagyon szépen fel lehet ragasztani a matricákat, majd a végén az egészek matt lakkal fújom át. Csak ugye ezekhez a lépésekhez retuspisztolyt kellet volna használni, meg még kétféle lakkot, vagy kétféle –fényes és matt lakk-sprayt. Mivel ezek most nem fértek volna bele a minimál makettezés általam felállított kritériumaiba, maradt a segédeszközök nélküli felragasztás. Randa is lett, mint a bűn. Ahogy kiszáradt a víz, azonnal kifehéredett minden hordozófilm, csak pár folton maradt elviselhető a látvány. A motorháztetőn egész jól látni, hogy a festetlen oldalon, ahol simább a felület, egész szépen néz ki a csillag körüli fólia. Sebaj, legalább megmutathatom, hogy néz ki a ronda matricázás. Gyerekek, ti legyetek okosabbak a bácsinál, használjatok matricafeszítőt, ecetet, vagy fényes lakkot a matricázáshoz. Most viszont már neki lehet állni, koszolni.


A Willysnél azzal indítottam, hogy mikor már kellőképpen megszáradt az alapszín, meg a matricák, egy híg, saras színű keverékkel (olaj bázisú festék) az egész kocsit átkentem. Ettől csak egy fátyolszerű „porréteg” lett rajta. A porrétegre, ha eső esik, az szépen visszamosódik. A sarkoknál, fogantyúk illesztéseinél határozottabban folyik le a víz, itt jobban visszamossa a koszt, illetve kimoshat egy kis rozsdát. Ezt az effektet higítós (lakkbenzin) ecsettel értem el. Abban az irányban, ahogyan a víz folyhatott a karosszérián, el kezdtem húzogatni a vékony ecsetet, felülről lefelé. Értelemszerűen, ahol jobban rányomtam (felül), jobban vissza is mosta a koszt. Ahol a karosszéria formája miatt minden bizonnyal megváltozott a folyás iránya, ott követtem a vonalakat az ecsettel. Ha a járművünknek látható helyen van az üzemanyag betöltőnyílása, a tanksapka köré –különösen dízeleknél- látványos megfolyásokat, sötét, majdnem fekete koszt lehet felvinni. Aki nem tudja, mire gondolok, az nézzen csak meg egy agyonhajszolt fehér kisteherautót, amin évtizedes mocsok van, a tanksapka körül pedig formátlan foltban feketedik a gázolaj.


Miután megvoltam az alap porolással, koszolással, jöhetett az eső után keletkezett mocsok felvitele. Öreg makettezők mondták, ők koszt bizony kosszal csinálnak: a harcjárművek festésekor használt ecsetekből egy hígítós edénybe kimosott festéket használták mocskoláshoz. Meghatározhatatlan, koszos színű lötty ez, tökéletes a munkához. A sár viszont sokszor egész jól körülírható színű, például agyagsárga-vörös. Találjuk ki, milyen terepen koszolódott össze a kocsink, keverjük ki azt a színt.
Most jön a mágia. Ugyanis, ha csak a festéket kennénk fel, az olyan lenne, mint ha koszos vizet kentünk volna fel. Mert a sárnak teste van, vastag, sűrű anyag. Sarat sokféleképpen lehet készíteni, nekem egy régen tanult trükk a kedvencem. Hogy hogyan lehet vastag, sűrű festéket csinálni? Babahintőporral.


A sárszínű festékünkbe kezdjünk el finoman babahintőport keverni. Vigyázat, a túl sok hintőportól kifehéredik a festék! Egy idő után egészen sár-szerű folyadékot kapunk. Csak, ugye, ehhez kell babahintőpor. A boltban meg nem volt. Meg kellett oldani a problémát. Körülnéztem, és már láttam is, mi fogja helyettesíteni a hintőport: finomra őrölt étkezési só. Amit persze kicsit még őrölni kellett, de ezt egy csavarhúzó nyelével, meg egy keményebb műanyag kupakkal, mint rögtönzött mozsár, megoldottam. Persze így is maradtak benne durvább szemcsék. Mit csinál ilyenkor az okos ember? Tanul másoktól: kimagyarázza a dolgokat. Hiszen én sóderes-agyagos földet akartam eredetileg is. Most már tudom. Egész biztos vagyok benne, eredetileg is kavicsos-agyagos sarat akartam imitálni.


Üdítős kupakban kevertem össze a festéket és a sót, majd ecsettel vittem fel a felületre. Próbáltam végiggondolni, hová, hogyan szórják fel a kerekek a sarat. Természetesen nem csak a kerékjáratok hátulját koszoltam, hiszen egyrészről tolatni is szoktak az autókkal, másrészről, ha elakad a kocsi, hintáztatáskor a túlpörgő kerekek előre-hátra szórják a trutyit, ráadásul az első kerekekkel kormányozhatnak is közben, így még a géptetőre is juthat kevés sár. Természetesen a legtöbb oda rakódik, ahová előremenetben a kerekek felverik.

Sárvédők hátsó része, kipufogó (amit finoman meg is rozsdásítottam), alváz, mind-mind saras lett. Csak a józan paraszti eszemet használtam, mikor az elkenődött sárfoltokat festettem, de a később túrt fényképek alapján egész hiteles lett.

A kerekeket is jól összesaraztam, de nem túl vastagon, hiszen a sárban forgó gumikról a vastag anyagot lehúzza maga a dagonya, viszont a sár ilyenkor teljesen szabályosan, körkörösen csíkozódik.

Ezt visszatörléssel próbáltam utánozni, de természetesen a törlés után is kentem még a gumira sarat, hiszen pocsolyákon át vezetett az út. Aztán, mikor műútra, vagy szárazabb útra ért a kocsi, a futófelület kiemelkedő részeiről lekopott a sár, de a nem túl nagy tempó miatt a minták között még maradt –ezért hígítós ronggyal óvatosan megtöröltem a futófelületet.


Persze a végén nem bírtam magammal, és csaltam picit: elővettem a retuspisztolyt, és matt lakkal átfújtam az egész kocsit. Így egységesebb a kép, bár az is igaz, ha a sár még friss, bizony többszínű (a nedves sár sötétebb, ugye, mint a száraz, illetve jobban is csillog, tehát a körvonalak kicsit világosabb, matt festékkel, a vastagabban felrakódott sár csillogóbb, sötétebb színnel is festhetők).

Tökéletesen tudom, hogy a kapott eredmény nem hibátlan, bőven lehetne még dolgozni rajta. De átkozottul élveztem, különösen az antikolást-koszolást, és az egész modellezésnek/makettezésnek ez a lényege, hogy élvezzük.


 

30 komment

Címkék: modell makett sipos tamiya streetsta willys

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr32700882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Magyar[HUN] 2011.03.07. 18:57:44

Én voltam barlangászni,ahol az egyik vezetőnek full tiszta ruhája volt,még a túra előtt. Körül is vették sokan aztán jól összesározták,mert az úgy az igazi.
Itt is ugyanaz tapasztalható,mondjuk itt sokkal igényesebb a kidolgozás:)

Edd China 2011.03.07. 19:53:06

Nagyon jó lett.
Mindig is szerettem volna ilyesmiket csinálni, csak béna voltam hozzá :D meg nem is tudtam ilyen ötletekről, technológiákról.

mbx porsche · http://matchboxmemories.hu 2011.03.07. 19:58:27

Szerintem is nagyon jó lett a sarazás, a hintőpor illetve só trükköt elraktározom a szürkeállományomba. Én eddig csak kávéval sarazott terepjárót láttam élőben (makettben), az meggyőzött.

piroe 2011.03.07. 20:13:19

de vártam már! nagyon jó lett! kicsit több képet szívesen megnéznék, főleg ahol látszik a különbség a két oldal között!

Manodesign · http://manodesign.blog.hu 2011.03.07. 20:37:02

@Magyar[HUN]: Ez elég rég óta "divat".
Én inkább a valódi Jeep-emet sároznám össze.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.03.07. 20:37:36

Na, ez kedvet csinált ehhez a makettezés dologhoz, eddig egyszer próbáltam, egy elég szerencsétlen repülő lett a végeredmény.

minci73 2011.03.07. 21:23:05

Nekem mondod,egyszer egy defendert kellet összesároznom az utazás kiállításra, ki is mentem a jól bevált csobánkai lőtérre de olyan sekélyek voltak a pocsolyák hogy hiába forgolódtam mint kutya a kasba nem sikerült a tetejéig besározni,meguntam, volt nálam egy műanyag láda teleraktam száraz agyaggal,irány a telephely vízzel felkevertem és a kocsira öntögettem a híg anyagot,majd óvatosan lemostam a szélvédőt és irány az expó.

biker_kolee 2011.03.07. 21:59:44

Streetsta, ez bitang jó lett. :)

pickapu 2011.03.08. 00:34:58

Jó lett. Az utolsó képen a valódi Jeep motorháztetejére fröccsent dagonyaléről eszembe jut, hogy a pickup is pont így veri tele az orrát meg a szélvédőt, ha tempósabban beletoccsanok egy mélyebb pocsolyába. :)

Pityubácsi 2011.03.08. 06:32:13

remek lett.
a só nagyszerű ötlet :)

redriot77 2011.03.08. 07:21:57

Vagy 15 éve én is építettem pár makettet (Kübel, PzIVD, Opel Blitz, stb.) és én is a sarazást/antikolást élveztem a legjobban. :)
Én a fentihez hasonló műveletet a következővel egészítettem ki: fogtam egy vastagabb ecsetet, és földszínű vízfestékbe mártottam. Viszonylag híg volt a festék. Ezt hagytam beleszáradni: az ecset így tele lett finom, földszínű porral. Ezzel átecseteltem a járműveket, koszolódásnak kitett részeket erősebben.

Panzergrau festésen a homokszínű, világosabb por mutatott jól, a dunkelgelben a barnásabb.

Radar53 2011.03.08. 16:54:11

Szárazecseteléses koptatást nem szoktál alkalmazni? Lapos ecset ezüst festékbe, jól kikenni egy lapon, aztán amikor már alig fog, át ecsetelni a lemez éleket. Ajtó nyílás élén, csomagtér keretén, meg hasonló helyeken, ahol használat közben le kophat a festék. Természetesen még a koszolás előtt. Én a koszolást általában temperával csinálom, meg van az anyagszerűsége, mint a sós vagy hintőporos cuccnak, ha vastagon csinálod még meg is repedezhet, mint a kiszáradt agyag. A végén szivacsból vizet csepegtetek rá, az szépen belemossa a résekbe a trutyit.

makettes 2011.03.08. 21:03:09

Nagyon jó volt eleve az alapötlet, hogy ilyen építést mutattál be, és jó lett a végeredmény is. A koszolás-koptatás technikája nagyon sokrétű, és sokfajta lehet, és ez emberenként változik, hogy ki melyiket kedveli, melyik technika áll hozzá legközelebb. A lényeg úgyis a végeredmény, hogy mit hoz ki belőle.
Az utolsó mondatban írtad le a legfontosabbat:

"és az egész modellezésnek/makettezésnek ez a lényege, hogy élvezzük."

E nélkül nem megy a dolog, és nem is lesz igazi sikerélmény. Jó cikksorozat volt, sok ilyet még, ha lehet!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:27:13

@Daniel David: Az elején mindenki béna. Csinálni kell, mert a gyakorlat eszi a mestert. Vegyél egy nem túl drága, de hangsúlyozottan jó minőségű makettet, amit viszonylag könnyű összerakni. Nert ha csak a szívás van vele, és az elején még nem tudsz mit kezdeni a sokszáz alkatrésszel, meg a pontatlanul illeszkedő darabokkal, abból csak nyűglődés lesz, nem élvezet. Ráadásul ha rossz minőségű az alapanyag, egy kezdő könnyen gondolhatja, azért lett rossz a végeredmény, mert ő a béna. Pedig egy haladónak is meg tud gyűlni a baja egy silány makettel.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:28:25

@pman: Basszus, vagy harmadszorra olvastam el a kommentedet, mire megértettem, hogy nem a kávét, mint folyadékot, hanem az őrölt kávét, mint töltőanyagot érted:))

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:30:11

@piroe: Köszönöm! Fogok egy összefoglalót írni, illetve még pár dolgot szeretnék megcsinálni rajta. Lesz majd pár kép innen-onnan is. Meg aztán terveim is vannak a modellel.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:31:47

@SomyTomy: Neked is csak azt tudom ondani, egynél nem szabad megállni. Válassz jó minőségű, neked is tetsző kiindulási alapot, és gyakorolj. Nagyon jó érzés, mikor az ember az első, már vállalhatónak tartott makettet az asztalon nézegeti!!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:32:21

@biker_kolee: Ugyammá, ugyammá! De azért kösz:)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:33:32

@pickapu: Látod, neked a legkönnyebb, tessék nekiállni csinálni egy saras pickupot, csak ki kell menni a kocsihoz, minden apró részletet lemásolhatsz:)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:35:33

@Pityubácsi: Köszönöm. Ez az improvizáció, a sokféle megoldás, a kihívások, hogy hogyan is tudnád leképezni a valóságot kicsiben az, ami a savát-borsát adja a dolognak.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:36:27

@redriot77: A száraz vízfesték is jó ötlet!!

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:40:03

@Radar53: Na de kérem, a szárazecseteléses technikát már vettük. Talán nem látszik annyira, de a fogamytúknál, kopásnak kitett részeknél grafitceruzával jeleztem a kopást. Ugye ezek acélkarosszériás autók, repülőnél mehet az ezüst, az alu olyan színű, de itt inkább acél, meg rozsdás szín az, ami játszhat.
A tempera, mint massza is tetszik. Az igazsághoz hozzátartozik, én jobban szeretem az oldószeres anyagokat, ert azok adott esetben nem mosódnak le, ha víz éri őket. Az meg egy lakásban is előfordulhat.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2011.03.08. 21:44:28

@makettes: Köszönöm az elismerést, a galériádat végignézve különösen jól esik. Gyönyörűek a vasak!
Az egyik legszebb az egész makettezésben, hogy egy problémát valóban annyiféleképpen lehet megoldani, ahányan hozzákezdenek. Van pár alapfogás, amiket aztán számtalan kombinációban lehet alkalmazni.
Mindenképpen szeretnék még makettezni itt, mert meggyőződésem, hogy őrületesen sok tapasztalattal gazdagítja az embert, és sok más hobbi felé előszoba a makettezés.

gokart87 2011.03.08. 23:59:55

kiöntöttem volna a saras festéket és végiggurultam volna vele a kocsival hogy fröcskölje szét ahogy csinálná maga a kocsi is ;P de lehet h hülye ötlet? igy se lett orssz

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2011.03.12. 19:45:57

Ennek ismeretében a General lee-m sarazását is újragondolom. Majd ha újra itthon lesz. Én inkább a rozsdázást próbálgatom az 1:65-ös Diecast modelleknél. Ezt is vagy 5-6 modell után sikerült viszonylag élethűre csinálni.

mcustomsgarage.blogspot.com/2011/01/custom-maisto-porshce-356.html

De már így is vannak újabb ötleteim.

a kertész tömlővel 2011.03.13. 20:13:53

van egy félig összerakott wranglerem!
lehet idén befejezem

Pityubácsi 2011.03.14. 09:01:50

@Andrew0807: basszus, megnéztem a blogodat.
nem kellett volna, mert azóta folyik a nyálam :-))

itt van egy barátom, aki szintén űzi a custom ipart:
picivw.blog.hu/

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2011.03.17. 08:40:11

Én is hadd granuláljak, így megkésve! Állam leesett.
süti beállítások módosítása