Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Értem én, hogy gőzgép, de mi hajtja?

2010.12.30. 17:48 streetsta

Valahogy úgy voltam eddig ezekkel a kormányozható slot-carokkal, mint a címben idézett, viccbéli bácsika. Mert ugye már maga a slot-car elnevezés is arról szól, hogy a kocsikat egy vájatba illesztett vezetőpöcök tartja a pályán. Így hát nem lehet kormányozni, csak váltószerűen lehet sávot váltani, mint az új digitális rendszereknél. Tehát a kormányozható autók slotless slot-carok, azaz vájatnélnüli vájatvezetéses autók. Ehhem. De akkor mitől maradnak a sávjukban?

Carrera Servo

Ha már a sávjukban vannak, hogyan oldják meg a kormányzást? Nem értem. Különösen akkor nem értem, ha tudjuk, hogy ezek a rendszerek már a nyolcvanas években léteztek, hiszen tisztán látom magam előtt a Quelle katalógusokat, amikben élénk színekkel nyomtatva ott voltak a kormányozható autópályák. Istenem, mennyire vágytam egy ilyenre – de tudtam, sosem lesz, mert nemcsak hogy nem kapni itthon, de átszámítva olyan bitang drága, hogy még álmodozni róla is felelőtlenség lett volna.

A kisautó blogon már a kezdetek kezdetén voltak slot-car posztok. Akkor megint elkezdett foglalkoztatni a Servo – ez volt a Carrera saját slotless sorozatának fantázianeve –, de volt többek között Tyco (övék a legelterjedtebb, a Total Control Racing, röviden TCR rendszer), Majorette, Aurora, Matchbox slotless rendszer is. Picit utánaolvastam, hogy is működik ez az egész. Többször is átolvastam a leírásokat, nagyjából értettem a múködést, de még így is maradt egy csomó szürke folt. Azt értem én, hogy megváltoztatják a motor forgásirányát, amikor átmegy a kocsi egy másik sávba, de miért? Az is világos, hogy két pár áramvezető sín van, de miért nem csúsznak le az autók a pályáról? Egyre jobban izgatott a téma.

Carrera 160 autók

Aztán pár nappal karácsony előtt találtam a Vaterán egy Carrera 160 pályát, mindenféle kiegészítővel. Rövid értékegyeztetés (értsd alkudozás) után megvettem. Én is meg voltam lepve, hogy egy komplett pálya a német e-bayen mennyire nem képvisel nagy értéket, ezért szükség volt egy kis álláspont-közelítésre az eladóval. Ha az embernek nem sürgős, szépen, lassan össze lehet vadászni egy ilyen szettet, nagyjából hasonló pénzért. De nekem persze a fa alá kellett, hogy meglephessem vele magamat, meg ugye minden alkatrész az eredeti kartondobozában volt eltéve a következő játékig, és autóból is öszesen 10 darab volt a csomagban (igaz, csak kábé 3-4 használható szinte maradéktalanul). Kellett, na.

Servo a fa alatt1

Szép nagy csomag lett – mikor a fotó kedvéért kipakoltam a fa alá a dobozokat, magam is meglepődtem, mekkora kupacot ad ki. És ez még csak a legkisebb, 160-as rendszer, amihez 1:60-as méretarányú autókat adnak. Volt ugyanez 1:40-ben, 1:32-ben és 1:24-ben is. Kicsit talán túlzás is ez a nagy választék.

Legnagyobb örömömre kaptam a készlet mellé egy 1981/82-es Carrera katalógust is. Na, az az igazi időutazás! A színek, a grafikák, a formák, a versenyautó fotók! És olyan dolgok szerepeltek a kínálatban, hogy az ember csak néz bután: hangmodulátor, ami versenyautóhangot ad, gázállásnak megfelelően? Versenykompjúter? Boxkiállás-automata? 1981-ben? Az autókhoz meg a pályához napokig hozzá sem nyúltam, csak a katalógust lapozgattam, olvastam, gyűjtöttem az infót. Nagyon klassz dolgok voltak akkoriban. Emlékszem, a Playmobilnak is volt egy sorozata, a Playmobil Color, ahol az ember maga színezhette ki a figurákat, járműveket. Természetesen ezek is nagyon vágyott játékok voltak, de már teljesen kimentek a fejemből, azonban a színezhető Carrera karosszériák látványára villámcsapásszerűen villantak be a régi emlékek.

A prospektus

Lassan átnézem a kocsikat, a pályát, és elkezdem összerakni a cuccot, megnézzük, tudja-e a kormányozható slotless-slot-car azt, amit elvárok tőle. mindenesetre már most imádom.

35 komment

Címkék: karácsony autópálya carrera slotcar sipos managertoys streetsta servo

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr662544060

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pityubácsi 2010.12.30. 19:32:17

akkor most miért is marad a pályán a kisautó?
felteszed a kérdéseket, aztán itt hagysz felizgatva, kielégületlenül :))

u.i.: a willys-t is csinálhatnád :)

karit 2010.12.30. 19:46:19

Első kérdésem: na most akkor végül is mi hajcsa'? Mer ez nem derült ki.

Misa76 2010.12.30. 19:57:06

Hello-hello-hello!!!! Mi ez a cikktöredék??
Gondoltam, "Na most jól elolvasom, hogy mi hajcsa" erre hirtelen vége.

játékolajtartályhajókajütajtóhajtogató 2010.12.30. 20:06:34

30e nagyon jó ár volt érte:)
nyomjad neki:))

szemettanarba 2010.12.30. 20:51:46

1982-84 közt egy ilyen Carrera készlet boldog tulajdonosa voltam (hosszú családi takarékokodás után

szüleim hozták be NSZK-ból), és számos alkalommal szétszedtem, szereltem a kocsikat.

Tehát válaszok a felmerült kérdésekre, szép sorjában:

Az egész készletben egy fia kis dióda vagy tranzisztor nem volt, nemhogy IC, mégis jól működött.

Mai szemmel ez hihetetlen, de az elektronikus kütyüket az emberi találékonyság pótolta.

A pálya:
--------
A négysínes pályán 2 autót lehetett függetlenül vezérelni, az egyik autó a külső sínpárról szedte

az áramot, a másik autó a belsőről, ezt alvázon lévő áramszedők cserélésével lehetett változtatni.

Több autó is mehetett a pályán kettőnél, de akkor az azonos áramszedőjű autókat egyszerre

vezéreltük. A pálya (1 árambetápláló szakasz használata esetén) egy helyen megszakítható volt

ugrató kialakítása céljából. Az autókat egyenesben és külső íves kanyarban a pálya oldalkorlátja

tartotta a pályán, belső íves kanyarban egy, az oldalkorlát belső oldalán, tőle 2-3mm-re lévő,

4-5mm magas műanyag segédvezető sín (ez most még nem érthető, de az autó leírásánál ki fog derülni,

miért). A pályán egyébként klasszikus slot is volt a sávok közepén, arra az esetre, ha ilyen

üzemmódban kívántuk használni.

Az autó:
--------
Egyetlen motor látta el a hajtás és a kormányszervó feladatát a következőképpen: a motor itt is az

alváz közepén van hosszirányban. Hátrafele egy bolygómű-szerű mechanikán keresztül adta le a

hajtást a hátsó merev tengelyre, ami lehetővé tette, hogy a motor forgásirányától FÜGGETLENÜL előre

hajtsa a hátsó tengyelyt, amelyen jó tapadású lágy gumi abroncsok voltak. A motorból előre kijövő

tengelyen lévő fogaskerék egy negyedkörnyi fogaskoszorút hajtott meg, amely a kormányművet

mozgatta, villámgyorsan a két szélső helyzete közt. Vagyis az autó "magától" sosem megy egyenesen,

vagy teljesen jobbra, vagy teljesen balra kormányoz, a motor forgásiránya (illetve a sínpárra adott

polaritás) szerint. Ám az első abroncsok vékonyak, és kevéssé tapadó keménygumiból készültek,

vagyis az autó szándékosan erősen alulkormányozott. Ezért egyenesben, vagy külső íves kanyarban a

kormányzás miatt enyhén az oldalkorláthoz "húz", ami vezeti. Trükkösebb a belső íves kanyar: ezt az

autó alulkormányozottsága miatt még kis sebességnél sem tudná bevenni. Csakhogy az első lökhárító

bal és jobb végéről lelóg két acéldrót vezetőkampó, ami belecsúszik a belső kanyarív

segédvezetőjébe (lásd fent), és ez fordítja be a kanyarba (remélem érthető volt). Ha az autót slot

car üzemmódban akartuk használni (szinte sosem), két csavarral leszedtük a vezetőkampókat, és az

alvázban kialakított lyukba bepattantottuk a slot vezetőpöcköt, ekkor a kormányzás csak a slot

váltóelemen működhetett.

A táp:
------
Hivatalosan 220V AC/9-12V DC volt, de fater fabrikált hozzá 18-22V DC-re felturbózott tápegységet,

amivel az autók színes csíkot húztak a levegőben... Mindezt úgy, hogy a motor minden kormányzáskor

irányt váltott, és ezt bírta 20-30 percen keresztül elfüstölés nélkül (hűtőventillátor nem volt

benne). Asszem ezeket még nem kínában tekercselték...

Előnyök:
--------
1. Előzés, bár nem vot olyan könnyű, mert a pálya relatív kis méretei az autóhoz képest nagyon

könnyen lezárható ideális íveket (pontosabban sávváltási helyeket) eredményeztek
2. Ugratás!!! Az alulkormányozottság miatt az autó akár a pálya megszakításával kialakított

ugratón, akár kartonpapírból a pályára ragasztott rámpán szép egyenesen startol el, és akár 25-30

cm repülés után is gond nélkül a sávjába érkezik. Állat. Hazárd megye lordjai a köbön...

Hátrányok:
----------
1.A rendszert szerintem az írtotta ki a piacról, hogy belső íven csak lépésben lehetett menni,

különben az autó kiobta a farát és vezetőkampó menthetetlenül beékelődött a segédvezető sínbe.

Szóval a belső ívek, mintha nem is léteztek volna, kormányzással ki kellett kerülni őket, ami nem

egyszerű
2.Motorok és mechanika gyorsabb elhasználódása a változó forgásirány miatt: ma már ezt bizonyosan

FM modulált digitális jelekkel és külön kormányszervó motorral oldanák meg, egyszerűbb

hajtómchanikával
3.Alulkormányozottságból eredő vezetéstechnikai hátrányok
4.Kétszer annyi áramszedő sín = kétszer annyi kontakthiba a pályaelem csatlakozásoknál!!! Alul

madzagok ráforraszt, csavaros sorkapocs forever!

nagyiWRX 2010.12.30. 21:13:13

Eszembe jutott mennyit játszottam gyerekkoromban az NDK-s autópályámmal amihez évek alatt kb10 autóra hizlaltam a gépparkot.
A mai napig lent pihen elpakolva a pincében 5 kibontatlan autóalkatrész csomaggal amiben plusz motor gumik és áramszedők vannak.
Évek óta eszembe se jutott de lehet most ha időm adja ránézek:))))))

karit 2010.12.30. 21:14:01

@szemettanarba: nagyon köszi a magyarázatot! Zseniálisan ötletes, így már világos!: ))

nagyiWRX 2010.12.30. 21:18:11

Ha jól tudom a 80-as években két fajta autópályát árultak az áruházakban(triál) , a cseh és az ndk gyártmányút.A cseh fajta jobban megmunkált jobb kivitelű , minőségű volt.
Azonban az ndk-sal élvezetesebb volt játszani mert jobban csúszkált kipörögtek a kerekei a nagy gázadásra , a cseh gyorsabb volt a kanyarokba és a forgó áramszedő zsámolynak köszönhetően a végállásnál megfogta a kocsi csúszását igy nem repült ki a pályáról.

nagyiWRX 2010.12.30. 21:20:27

Azért örülök hogy gyerekkoromban nem került tudomásomra hogy nyugat európában milyen autópályák léteznek.:)))

mbx porsche · http://matchboxmemories.hu 2010.12.30. 21:30:09

1/60-as méretarányban már számomra is kecsegtető a slot car, főleg, hogy a Matchbox is árult ilyet (amiről eddig próbáltam tudomást sem venni).
A vastag német Quelle és Otto katalógusok felett én is mindig órákig el voltam.

karit 2010.12.30. 21:38:08

Én olyan megoldást láttam gyerekként, amiben a két sáv alatti árokban két végtelenített, bowdenkülső-szerű tekercsrugót hajtott egy-egy tolópotméterrel vezérelhető motor. A "passzív" autók alján egy az árokba érő csapocska volt, amit a lent haladó bowden magával cipelt. Ha kanyarban nem lassított a "pilóta", az autó leakadt és kirepült.

Magyar[HUN] 2010.12.30. 21:53:33

Én úgy ismerem, hogy: Értem én, hogy gőzmozdony,de mi hajtja?(Mondjuk,annyira nem különbözik ettől.)
Amúgy a szett pokoli jól néz ki,a prospektusokkal meg én is el tudok lenni órákig:)

Hiris 2010.12.30. 22:02:26

Azt senki nem veszi észre, milyen szép a fa?:)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.30. 22:04:22

@Pityubácsi: Pontosan ez a cél, így tovább kitart az élvezet!:)
Nem lehet in medias res belevágni, járjuk csak szépen körül, szívjuk magunkba az alapinformációkat.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.30. 22:05:09

@Pityubácsi: Jahh, a Willys is jön majd, természetesen, de vannak témák, amik előbbre kívánkoznak.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.30. 22:07:09

@karit: @Misa76: A részletes magyarázat a következő posztban. Addig még össze kell rakni a pályát, a szükséges karbantartásokat elvégezni. Természetesen videó is lesz, hogy érthető legyen a működés.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.30. 22:16:48

@szemettanarba: Nos, kedves szemettanarba, most lőtted le a következő posztunkat... Talán nem véletlen a nick?!:))
Persze, azért ennyivel nem veszed el a kedvem, csak összerakom én azt a pályát, kipróbálom, és elmesélem, hogy is működik a cucc. Hiába is spojlerezik itten, tanárbá:)) Majd rajzszöget fog találni a tanári széken, figyelje csak meg!!

paperboy 2010.12.30. 22:18:17

nekem csak a szőnyeg mintázata volt az autopálya, a hid meg 150x50 es kábelcsatorna darabok. azon tologattam a matchboxaimat. Es jo volt az is 7 évesen :-)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.30. 22:20:27

@nagyiWRX: Mihamarabb elő kell szedni az ilyen dolgokat, mert a gumik (legalábbis a csehszlovák autóké mindenképpen) állásukban is megöregszenek, a felületük üvegkemény lesz. Addig kell játszani velük, amíg lehet!
Persze meg lehet oldani a gumikérdést, biztosan találni helyettesítő termékeket.
Az autodráha kocsijai nekem is jobban bejöttek. imádtam őket.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.30. 22:21:42

@pman: Sajnos, nektek most már kötelező lesz egy Lanechanger készlet beszerzése és bemutatása!:)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.30. 22:26:58

@karit: Ilyet először nemrég egy linkben láttam, amit a Szabógyurka küldött át (ő az, akinek anno a matchboxos posztert köszönhettük kisauto.blog.hu/2010/08/16/garazsba_tetszetos ), ott gombekerekes Matchboxokat lehetett a pályára illeszteni egy közdarabbal.
De hasonlót megénekelt már a Csikós is itt nálunk, igaz nem versenypálya, de az elv hasonló:
kisauto.blog.hu/2010/11/23/plehalmok_rugoval

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.30. 22:29:39

@Hiris: Ugye, már vártam, valaki észreveszi-e?:)

zalkapone 2010.12.31. 00:17:58

Az a sokat emlegetett csehszlovák pálya megvan nekem is. Szegény édesapám tudna mesélni, hogy hányszor kényszerült éjfélig tartó, vég nélküli versenyekre. :-)

voicespeed 2010.12.31. 00:42:56

Streetsa!

Nem egészen a témához tartozik, de mikor szabadítasz rá a TC-s fiúkra egy RC építőkészletet Pl TT-01? Olyan jópofák voltak ahogy az összerakós bBuragóval kűzdöttek.

játékolajtartályhajókajütajtóhajtogató 2010.12.31. 07:53:32

@streetsta: ükunokai leszármazott, aki megszabja a saját határait))

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.31. 11:34:51

@játékolajtartályhajókajütajtóhajtogató: Arra bizony néha szükség van, különben az isten pénze sem elég. Te sem vehetsz meg miden nagyítót, meg dupla sildes sapkát, ugye.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.31. 11:36:51

@pman: óóó, én nem félek tőle. kifejezetten várom, mert még életemben nem láttam eredeti Matchbox slot cart. Még olyannal sem találkoztam, aki már látott olyat, aki látott már matchbox slot cart.

voicespeed 2010.12.31. 11:45:02

@streetsta: Lehet tudni ki lesz az áldozat?

szemettanarba 2010.12.31. 12:09:30

@streetsta: Isten ments, hogy szegény autós újságírók szája elől elvegyem a kenyeret, úgy is rájuk jár mostanában a rúd...

De azt hiszem kormányozható slot car témában még bőven marad postolnivaló (elég alulreprezentált volt eddig), főleg, ha videó is lesz. Én pl. teleraknám a pályát félpályás ugratórámpákkal meg egyéb akadályokkal (pl. rénszarvas-teszt) és házi Cobra111-bajnokságot rendeznék. Milyen kár, hogy ezekben a készletekben még nem lehetett malac-orrú Passat, a német kellékesek kedvenc ugratóautója...

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.31. 14:05:02

@voicespeed: Csak szépen sorjában. Már nem kell sokat aludni.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.12.31. 14:07:41

@szemettanarba: Melyikre jár a rúd? Ugrató meg van a készletben, ki is lesz próbálva,

szemettanarba 2010.12.31. 15:48:30

@streetsta: Hát csak így médiatörvényileg, ha valaki nagyon firtatná majd pl. az NKH vagy a rendőrség viselt dolgait... No, de ez már offtopic erősen. Hagyjuk.

Viszont, egy kérdés nem hagy nyugodni slotcar-ügyben, és emiatt álmatlanul forgolódom: Elektromos LEGO-vonat az ugye van, elég komoly mennyiségben. Számomra érthetetlen, hogy miért nincs LEGO slotcar, mondjuk a City vagy Technic készletekben. Ugyanis a slotcar maga hosszabb távon elég monotonná válhat, 5 percenként új pályát építeni meg elég macerás, de ha az autókat lehetne némileg átépíteni, ettől sokkal izgalmasabb lenne. Valaki, aki LEGO-főszakértő is egyúttal, tud erről valamit?
süti beállítások módosítása