Leírás

Minden ami játék és kereke van, esetleg úszik, repül. Gyerekeknek és felnőtt gyerekeknek.

Hirdetés

 

miniq_porsche_kek2.jpg

ÚJDONSÁG!  MiniQ 1:28 4WD Porsche   -  22 900 Ft
alfa-brera3.jpg

AKCIÓ!  KYOSHO Mini-Z AWD Alfa-Romeo Brera -  47 700 Ft

mig21_italeri.jpgItaleri 1/48 MiG-21MF Fishbed      -  6 690 Ft

 

italeri_reefer.jpg

Italeri 1/24 Hűtős félpótkocsi  11390 Ft

 


miniz_datsun_z.jpgAKCIÓ! Kyosho Mini Z Nissan Fairlady 240Z      - 10 600 Ft

Totalcar RSS

Nincs megjeleníthető elem

Csatlakozz

Belsőség RSS

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Tíz euróért? Ne hagyd ott!

2010.08.23. 16:37 ommm


Gyermeki lelkem minden örömével tudatom, hogy Pista Teszkós Szarjainak Nagy Gyűjteménye újabb taggal bővült a hétvégén. Mint azt tudják (mivel említettem), nagy gyűjtője vagyok minden arra érdemtelen gagyi RC-játéknak. Persze van egy méret- és árbéli plafon, ami fölé nem megyek. Olyan 1:20-as méretarány és 20 eurós ár körül meg szoktam állni, többet soha nem érnek ezek az izék. Érdekes módon a legjobb cuccok rendre 10 euró alatt kaphatók. Már amennyire használhatjuk rájuk a legjobb jelzőt.

A minap azonban megcsináltam életem bizniszét. Illetve nem is én, hiszen valószínű, hogy a megvásárolt gépezet előállítási költsége 70 cent, így az áruházlánc és a gyártó most is rajtam keresett, de kérem, egy elégedett vásárló nem lamentál: játszik.

Szóval Telós Bandi legutóbbi posztjának egyik kommentjében felhoztam, hogy valamelyik budapesti játékboltban láttam egy infrás, beltéri helikoptert és visszamegyek megvenni. Szerzőtársam, Sipos Zoli, persze azonnal valamelyik távoli galaxisba katapultált volna kijelentésemért, de egyrészt tudom, hogy nem gondolja komolyan, másrészt nem félek, harmadrészt meg mit NE fogadjon meg az ember, ha jóbarátja tanácsát nem.

P1020517

Szóval vettem egy helikoptert, hoppá! De nem ám majd' hétezer forintért, á, nem, elvégre családos ember nem dob ki ennyi pénzt, na de amikor a pozsonyi Tesco polcán megláttam a Micro Bee Copter-feliratos dobozt, alatta pedig a 10 eurós árcédulát... Egy pillanatig sem haboztam, ezt azonnal vinnem kellett.

Bedobtam a kosárba, mellé a nyolcas pakk elemet (4,10 eur), majd vigyorogtam, mint a tejbetök, pedig a lesajnáló pillantás egyik olyan iskolapéldáját kaptam az arcomba, hogy öröm volt nézni. Igaz, kicsit hülyén nézett ki a sok füstölt és nem füstölt sajt között a szalagon a kis doboz, de mit bánom én. Ennyiért vérvörös férfitangák között is elnézném.

Elvégre ez egy helikopter, az pedig férfias dolog, főleg, ha ilyen koaxiális elrendezésű rotorokkal szerelt, mint a jól ismert Kamov Ka-26. Annyi a különbség, hogy míg amazt erőtől duzzadó szovjet munkáskezek, addig ezt apró, pici kínai csecsemők rakták össze, olyan pirinyó alkatrészekből áll. Maga a szerkezet nagyon finom és egyszerű, súlyra másfél dekát ír a gyártó, de szerintem jóval kevesebb.

P1020521

Kizárólag beltéri használatra javasolt, de holnap kipróbálom kint is, Csikós szerint szélcsendben remekül működik. Tudja, neki is van ilyenje, csak épp nem működik. A dobozban maga a parányi gép és a hatótávot kb. 15 méterben maximalizáló infrás távirányító (szándékosan nem írtam kollektív kart) található, valamint pár jótanács az első repülés előtt.

Mert repülni vele nem is olyan könnyű, mint gondolnánk. Először persze odahaza próbáltam ki, az ebédlőszatalról rajtolva. Mivel játszottam már hasonlóval, így tudtam, hogy a gázkarra extrém módon érzékeny, így ezzel finoman kell bánni. meglepő módon: lehet is. Kellemes, puha ellenállása van, a kis szöcske képes nagyon finoman elemelkedni és landolni is, ha kell.

Megvan az emelkedés, de közben a jobb mutatóujjammal folyamatosan tekergetni kell a trimmelő gombot, ami a függőleges tengely körüli rotációt szabályozza. Mivel a két főrotor adja az emelőerőt, a toló-vonóerőt a kicsi farokrotor szolgáltatja, a szokottól eltérő módon. A rotorlapátok állásszöge természetesen nem állíthatő, egy balansztengelyen két kis súly egyenlíti ki a két lapát rezgését. Sikeresen, hiszen a gépecske finoman repül.

P1020522

Egyetlen gondja alacsony súlyából adódik: ahogy közel kerülünk bármilyen szilárd tárgyhoz (fal, íróasztal, szekrény, Csikós), a meglepően erős légőrvények komoly turbulenciája azonnal dobálni kezdi a gépet (erre pedig egy olyan finom kis szakszó is létezik, hogy csak na, de nem jut eszembe) és nagyon észnél kell lenni. Egyszerre trimmelni és távolodni az akadálytól nem egyszerű.

10082010055

Aztán finoman tudtomra adták, hogy nem jó, ha a kutya ilyen sokáig ugat, mert egyrészt fél tizenegy, másrészt ha újfent idejében nem kapom el a merülő teleppel lassan süllyedő gépet, akkor majd elkapja, Károly, a schnauzer, mert az olyan (na jó, a képen éppen engem utánoz). Ebben van némi igazság, mert gondolkodás nélkül ugrott neki a Nismo tuningos 350Z Roadsternek is, pedig az nem is olyan kicsi darab, abbahagytam, behoztam munkába, elvégre tesztalany, vagy mi a szösz.

Persze eleinte oda-odacsaptam dolgokhoz, de mivel a kis rotorok nem fixek (csupán a centrifugális erő hatására nyílnak szét), a gép pedig könnyű, így jól bírta a koppanást az asztal-szekrény-padló háromszögben.

Tölteni persze kellett, szerencsére a távirányítóból kihúzható kis kétpólusú csatlakozóval egyenesen a kopter telepét töltjük, átlagban 15 perc töltés kell 7 percnyi csúcsra járatáshoz, lassan merül a telepe, onnan venni észre, hogy elegendő fordulatszám híján nem hajlandó felszállni.

A szerkesztőség ideális röptetőpálya, magas-tágas, csak az oszlopkra kell vigyázni. A felszállás sosem gond, a trimmeléssel már bajlódni kell, de a gáz- és iránykart finoman, G-pont szerűen, masszírozva kielégítő eredménnyel lehet haladni a térben. Azonnal meg is kíséreltem egy pontleszállást Csikós fejére, mivel az volt a legfényesebb és legnagyobb terepmentes felület (haja nincs) közel s távol. (Ja, képzeljék, leborotválta a szakállát, egy világ omlott össze bennem öt év után...)

Egész jól ment a dolog, csak aztán jött az átkozott turbulencia. Egyrészt Csik kopasz feje hetes erősségű, oldalirányú légörvényeket keltett, ráadásul közel ül az egyik vas oszlophoz, az pedig a fal adja a másikat elve alapján visszafordította ezeket. A vége persze az lett, hogy szó szerint odaszippantotta magához a gépet a függőleges fém, kétszer odavertem és zutty... Darabokra esett a mechanika.

P1020516

Szerencsére nem túl nehéz újra összeállítani a törékeny alkatrészkupacot, sajnos azonban az egyik, mikroszkopikus méretű, csapszeg, ami az alsó rotorlapátok föl-le mozgását akadályozta a tengelyen, elveszett. Körömpiszoknyi alkatrész, soha nem lesz meg már. Nélküle a gép fel sem szállt, csak kiegyensúlyozatlanul, egyre erősebb amplitúdóval remegett, míg a lapátok bele nem vertek a földbe.

Valamivel helyettesíteni kellett volna az éket, de nem lehet nehéz dolog, hiszen felborul a gépecske egyensúlya, ráadásul körkörösen kéne rögzíteni, hogy a tengely ne vibráljon tőle. Kilőttük a Pattex-cseppet, a drótot...hmmm...

Motordokink, Goettinger Zsolt, aki már tudja, hogy neki is kell egy ilyen (és nem titkoltan falra mászik a nemmegyfelülvazzerakjálráturbótosztjólesz-típusú tanácsoktól), azonnal szállította az ötletet: cellux. Hoppá. Vékony kis csík, körkörösen ragad, a pillekönnyű rotort megtartja a helyén, nem mászkál már le-fel. És lám, működött. Csodálatos volt újra a levegőben látni a kis gépet, főleg úgy, hogy kezünkben az irányítás.

Tíz euró? Bőven megérte, pazar szórakozás, én mondom. (Főleg, ha Csik megjavítja  a magáét és lejátsszuk a Rambo II-ből a szöktetős jelenetet, mondjuk Angéla dombjai felett a bejárati kis medence felett.)

Utóirat: A következő projekt a már emlegetett borzalmas Nismo 350Z Roadster kipofozása lesz. Karosszériamunka, fényezés. Mattszürke, narancs peremes fekete felnikkel, mint a Polszkim lesz egyszer.

133 komment

Címkék: nissan tuning helikopter rc omm

A bejegyzés trackback címe:

https://kisauto.blog.hu/api/trackback/id/tr602241597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Garp 2010.08.24. 09:25:53

Nekem egy PicooZ-m van, és megoldhatatlan probléma, hogy egyszerűen folyamatosan jobbra előre húz. Hiába trimmelem, próbáltam már a farokrotor dőlésszögét állítani, a főrotort is (csak módjával). Pedig dög erős gép és könnyű, műanyag vázas. Párszor odavertem és nem hullott szét. De akkor is idegesítő, hogy húz. Nem tom mi lehet.

ennek az elődje: silverlitpicoozhelicopter.co.uk/silverlitpicoozhelicopter.html

ecch 2010.08.24. 10:01:32

Szoktatok dolgozni is amúgy? :D

papugaja 2010.08.24. 10:09:38

Érdemes rászánni 6-7000 forintot egy gyroszkópos masinára: ég és föld!!

szunyii 2010.08.24. 10:54:40

Ilyet én is akartam, csak én 10k-ért PicooZ-t.
De végül sosem szántam rá magam, bár 10
euróért engem is érdekelne

szunyii 2010.08.24. 10:56:40

Jó a pólód Omm :D

RÁJEN · http://szirszarjaim.blog.hu 2010.08.24. 11:27:40

Én is vettem egy hasonlót a jó múltkor fateromnak (80 éves), és nagyon örült neki, néha előveszi ebéd után és játszik vele. Tényleg jó móka...

basel 2010.08.24. 11:34:44

A kétéves fiamnak vettünk ilyet. Ő még nem igazán tudja visszafogni a gépet a plafonnak csapódástól, de valószínűleg a mienk stabilabb konstrukció, mert bírja a gyűrődést:)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.24. 11:52:56

@RÁJEN: Na, látod, ez zseniális. Minden elismerésem az öregedé. Mondtam én, az emberek csak nagyok lesznek, de nem nőnek fel.:)) -legalábbis a szerencsésebbje.

solo 2010.08.24. 12:16:12

akkor már inkább ez:
www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=334_272&products_id=8670
19 dollárért. kb +15 dodóért még el is hozza idáig a pósta. Rendeltem párat,amikor 180-190 volt a dollár.Most kicsit drágább,de ez fém vázas,valamiféle kezdetleges giro van rajta,usb-ről is tölthető (leptop v számítógép) a leg kisebb alkatrész is van hozzá.
Itthon is lehet kapni,csak valami 16-20e ft volt.Na,annyit tényleg nem ér.Van itt nagyobb testvére is asszem ezen az oldalon.Ugyan ez a szisztéma (koax),csak udvari változat.Az ára 50 dollár,ami nem sok,csak azt már drága elhozatni hong-kongból.

bardocz 2010.08.24. 12:30:42

@papugaja:
Itthon olyat hol kapni? Kerestem, de nem igazán találtam semmit. Olyan lenne jó, ami szintén kicsi, és szobába való.

miadar 2010.08.24. 12:38:17

Ahogy azt papugaja is mondta, a giroszkópra érdemes egy kicsivel többet szánni. A 8 éves fiamnak vettem egy ilyet, RC-s (9074) és nagyon finoman tud vele repülni. Én repülős vagyok, elmagyaráztam neki a lényeget, de jobban repül mint én, finomabbak a mozdulatai. És óvatosabb is.

Ez 167 jüan volt Kínában (kb.5200 Ft), ott online is rendelhető és van hozzá minden alkatrész külön külön. A szerelése is egyszerű. Nagyon jó játék, szélcsendben kint is remekül repül.

Apró megjegyzés: A "toló-vonóerőt" nem a kicsi farokrotor (légcsavar) szolgáltatja, az csak megbillenti a gépet a kereszttengelye körül, hogy a főrotor felhajtóereje mellé egy előre (vagy hátra) mutató erő-összetevő társuljon. Ez az összetevő adja a tóló-vonóerőt.

Andrew0807 · http://matchboxmemories.hu 2010.08.24. 12:40:14

Klassz kis gép.Ha megyek én is megnézem a teszkót.
Tegnap egy hasonló érdekességet láttam.Fater szólt, hogy menjek ki a folyosóra mert valami fura dolog van az égen.Este volt így egy pillanatra hirtelen ufónak néztem,de csak addig amíg nem láttam, hogy fordul.Egy kis Rc repülő volt ledekkel kivilágítva.
Le is videóztam. Elég szép hatótávolságon belül mozgott.

solo 2010.08.24. 12:45:11

Itthon vmi pesti bolt honlapján láttam 16 ról volt leárazva 12re a télen.Rc shop v valami hasonló.
Írd be a keresőbe azt a Max-Z Swift nevet.Van ugyan ez más néven is amúgy.Esetleg van róla rengeteg video a youtubon.
De amúgy ez jó,mert van nőiesebb színekben is és pl én is vettem a b.nőmnek pirosat,amit nagyon szeret.(és,ha ő is leköti magát vmivel,az csak jó,addig sem nyaggat..:-)))))))))))
Az az igazság,hogy nekem van pár számmal nagyobb is,meg pár kategóriával komolyabb is, de én mindent kínából rendelek.
pl ha alkatrész kell (és az nem szokott nagy lenni,tehát egy kicsi dobozban jön a cucc) és onnan 2500ért !!! (hong-kong-ból!! hozza a pósta,pestről meg 2000ért hozott pl M2-es csavarokat,ami ugye egy levél méretű borítékban is elfér.
meg persze az árak kínáaban: kb 5öd v 3ad annyi,mint itthon.

mivannn (törölt) 2010.08.24. 12:51:30

csecsszopókak való szar 10eu-ért

korlat 2010.08.24. 13:10:05

igen szórakoztató írás lett ez ommm!

2010.08.24. 15:49:42

Nekem egy kicsit nagyobb van, és nyár eleje óta csak kültéren repülök vele.
Lassan egy éves lesz. Kínai, a kicsirchu -s boltból. DH9081 típus. Játéknak vettem, gondoltam jó hecc lesz, 10 percig megy, aztán szétcsattan valami fa tetején és ennyi, röhögünk egy jót. De nem, egy éve bírja, nem tudom hány felszállást jelent ez, de sokat. Körberepülöm vele a házat, hát jó, nagy kunsztokat nem tud, de elpusztíthatatlan darab. Néha szétszedem, letisztítom az alkatrészeket és átkenem őket. Talán most már nem bírja olyan jól az akksi, 15 perc helyett már 10-12 perc alatt lemerül, de semmi más. Ennyi pénzt simán megért, remélem még kihúzza jövő tavaszig. Ja, és az utolsó csavarig minden kapható hozzá.
Egy kollégám vett ugyanilyen pötty helit, neki is szétesett és nulla alkatrész van hozzá. Én azért vettem ezt, mert van hozzá minden, olcsón.

Azért a továbblépésre is gondoltam már, valami megfizethető árú, de jobb minőségű kis elektromos helire váltanék. Esky Lama-t nézegettem, legendákat írnak róla mindenütt.

Uzi 2010.08.24. 17:29:33

@Tsakazertish: Kitartás, OP után 10 héttel már egész jól megy majd a mozgás (én énnep ott tartok)

donphobos 2010.08.24. 18:28:08

Sziasztok!

Még vacsora előtt vagyok, ezért csak gyorsan beírok. Szerintem kedvcsinálónak jó egy 3-csatornás koaxiális heli, de a tényleges irányítást egy 4-csatornás giroszkópos koaxiálissal lehet elsajátítani. Aztán lehet továbblépni 4-csatornás farokrotoros vagy 6-csatornás "igazi" heli irányába, ha van elég erőforrás (pénz, idő, képesség, bátorság).

Nem szégyen lépcsőfokonként haladni, ezen kívül ajánlanám szíves figyelmébe mindenkinek a szimulátoros gyakorlást.

Üdv!

donphobos 2010.08.24. 18:41:04

Lama v3

Doboz tartalma:

img1.tar.hu/donphobos/img/38831924.jpg

És a heli:

img1.tar.hu/donphobos/img/38831926.jpg

Ez a 2.4 GHz-es változat. A kontroller egész jó, a potméterek kezelhetőek. A trimmelés is működik, lehet kezelni. A géphez az eredeti kiegészítők (lapátok, akksi) bitang drága, de valami népszerű hong-kongi webshopból töredék áron be lehet szerezni őket többnyire.

A gép beltérben jó móka, szélben összeverődnek a lapátok. Meglepően sokat kibír, a lezuhanások esetén célszerű levágni a gázt hogy ne hajtson amikor becsapódik.

Érdemes ilyennel megtanulni az orientációt, mert különben nagyon drága lesz a sok javítás.

Üdv!

donphobos 2010.08.24. 19:02:05

www.youtube.com/watch?v=oyeniJjVMIw

Egy kis Lama akció, a srác jól nyomja....

donphobos 2010.08.24. 19:08:52

A Lama után egy jó továbblépési lehetőség a Honey Bee v2, ez is Esky.

www.eskyhoneybee.com/images/Honey-Bee-2-flying.jpg

Ez már-már úgy repül mint egy helikopter. Van egy fanatikus srác a neten, a neve Nuttcaze. Ő elég sok Honey Bee videót csinált, érdemes átnézni.

www.youtube.com/watch?v=vAdhg-xN3fM

Ez bemutatja az alapokat, egy sorozat része. Ha valaki bátor akkor kezdhet ilyennel is. Én azért kezdtem Lama géppel mert féltem hogy túl nagy lenne a Honey Bee FP a nappaliba. A cégnél egy nagy hangárban mondjuk mindegy, télen ott nyomjuk kollégákkal.

Tsakazertish 2010.08.24. 19:37:28

@Uzi: Köszönöm, az orvos is ezzel vigasztalt:D
De még mindig nem tudom, hol lehet 3000 pöngőjér' megvenni az óccsó helikoffert..

Tsakazertish 2010.08.24. 19:40:24

@donphobos: a 6 csatornás vezetésének az elsajátítását legegyszerűbben sok-sok pénz befektetésével, sok elméleti képzéssel és legalább 30 óra gyakorlati képzéssel lehet elsajátítani, de sohasem teljesen: a jó pilóta holtig tanul (a rossz nem, mert leesik:P).

solesz · www.index.hu 2010.08.24. 19:50:20

nem tudom valaki írta-e már azt a szakszót, a tárgyközeli turbulenciák estére
Szerintem két hatás érvényesülhet tárgyközeli repülés esetében:
1. párnahatás. ezen az elven repül pl. az ekranoplan nevű hajó !!! (repül, igen, mégis hajó) illetve leereszkedő függeszkedés közben a földközelben megnő a közeg nyomása, és erre "rátámaszkodik" a heli. (pontosabban a sűrűbb közegben megnő a felhajtóerő)

2. bernoulli egyik törvénye alapján, ha két test között áramlás jön létre, akkor csökken az áramló közeg nyomása magyarul szívóhatás jön létre. lásd két papírlap közé befújt levegő.

a helikopter tárgyközeli kiszámíthatatlan mozgása szerintem ezekkel a hatásokkal erősen összefügg.

donphobos 2010.08.24. 19:51:18

@Tsakazertish:

Egy kollégám E-Sky Belt CP Carbon Edition géppel kezdett el tanulni miután befürdött egy nagy méretű 2-csatornás géppel. Halomra törte gyakorlatilag, valami 12 lezuhanás után vett egy hagyományos (nem karbon) Belt CP v2 gépet. Azt is halomra törte, ráadásul minden alkatrészt az E-Sky oldaláról vett komoly felárral. Belerepült fakoronába, felcsavarta villanypásztorra, minden elképzelhető módon lezuhant. Egy kész vagyont költött el rá, mire elkezdett szimulátorral tanulni és kicsit jobban ment neki.

Érdemes nem egyből a nagy gépre ugrani, nagyon nehéz kezelni gyakorlat nélkül. Ezt tényleg össze lehet törni pár másodperc alatt.

donphobos 2010.08.24. 20:04:56

Sziasztok!

A Lama esetén én a következő áramlási jelenségeket figyeltem meg.

A gép alapvetően úgy készült hogy stabil legyen. Valamint eléggé lassan követi a kormánymozdulatokat hogy a kezdők ne tudják túlreagálni a gép mozgását.

A helikopter lefelé fújja a levegőt egy kör mentén. A körön kívül áll a levegő gyakorlatilag. Ami tud az kifelé kitüremkedik, aztán szétterül. Mint egy tórusz (egy Donut fánk) szinte.

Mivel a rotor (rotorok) felülről szívnak, ezért vagy egy kis recirkuláció, egy részét a tórusz jellegű áramlásnak beszívja.

Ha közel repül az ember valamihez akkor rá tudja magát szívni a gép az objektumra. Lehet ez fal, állólámpa, bútor. Mivel a szervók csak korlátozott mértékű kitérést adnak a mechanizmusnak, így létrejöhet olyan állapot hogy a gép nagyobb erővel szívja rá magát az objektumra mint amekkora erővel tudna távolodni.

Ilyet már csináltam én is, nincs mit csinálni mint emelekedni ha az objektum olyan jellegű hogy emelkedéssel "meg lehet szökni" tőle. Vagy ha fal jellegű akkor gáz le és akkor nem ég le a vezérlés vagy törnek a kis műanyag pilinckák. Ez eddig be is jött, nem tört el semmi eddig.

Mindazonáltal az első készlet lapátot a képen látható módon meggyepáltam.

lh4.ggpht.com/_pe6SmQwFfio/S0CD5r4pDYI/AAAAAAAAACI/KyuJrzl3ziM/s640/IMG_7290_lama_blades.jpg

Üdv!

Tsakazertish 2010.08.24. 20:08:33

@donphobos: Sorry, de félreértettél, én pedig félreérthető voltam - ugyan nem véletlenül:) Jómagam a 6 csatornást és a vezetésének az elsajátítását az "igazira" vonatkoztattam:)

donphobos 2010.08.24. 20:10:45

@Tsakazertish:

Oké :-)

Ott aztán tényleg piszok drága a javítás. Ha pedig beindítod a kertben a gépedet akkor az asszony alighanem komoly mosolyszünetet fog tartani :-)

2010.08.24. 21:12:58

Donphobos: köszi ezt. Szerintem rámegyek egy Esky Lama-ra.
Ilyenem van most:
www.youtube.com/watch?v=EMDr5DqtfwY (nem saját videó, csak a heli azonos típ)
Az első 4-5 töltés arra ment el, hogy felszálljak és leszálljak (ne felrepüljek és lezuhanjak :D) egyben. Aztán lassan belejöttem, de úgy egy hónap kellett (ritkán van idő foglalkozni vele, ez heti 1-2 alkalmat jelent), hogy egyben kirepüljem az akksi töltését. Ez a kis gagyi kínai szerintem nagyon jól irányítható. De sokan azt írták, hogy kezelhetelten ergo aki ezzel jól repül az bármivel??? :)
Alap gyakorlatok már jól mennek: asztalra felszállás, leszállás ok - az alatta átrepülést még nem próbáltam, mert az asztal alatt 25 cm hely van csak :) - de majd egy óvatlan pillanatban berepülök az ebédlőasztalhoz. Oszlop megkerülés, célra repülés, körben repülés, pontok érintésével repülés már megy. Ettől többet szerintem ez nem tud.
Gondot jelent, hogy a családtagok látva a repülést "add csak ide" felkiáltással megpróbálják ugyanezt, "ugyanaz mint a távirányítós autó" nyugtázzák a távirányító láttán aztán csatt - "ezt a szart"....
Ettől én még 10-15 percig repülök, és nagy szó, hogy arra, amerre én akarok :) Kültéren nem nagyon emeltem fel, csak és kizárólag szélcsendben merem kivinni - ehhez a gyerekek szélforgói amelyeket a telek különböző pontjain raktak le jó támpontok :)) A háztetőnk magassága megvolt, ez kb 8 métert jelent. Kültéren az épületek közelében a légmozgás miatt hirtelen megváltozhat a gép viselkedése, pl az épület mellett felemelkedve nincs gond, de ha a laposabb szögű tető fölé megyek, billeg - a tető nagyon forró, forróbb mint pl a fű, gondolom jobban szál felfelé a levegő?
Nagy nyílt terepre még nem volt módom kimenni, majd ha lesz egy "rendes" helim és azzal is megy ugyanez, akkor megnézzük a focipályán, hogy repül.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.24. 23:16:30

@Matiz: Szerintem jófelé indulsz, @donphobos: javaslatát én is csak támogatni tudom. Nekem is egy E-sky Lama a játszós helim, pontosabban egy Lama V4. Én azért nem V3-ra szavaztam, mert annak a farka a tapasztalataim szerint sérülékenyebb, mint a Comanche vagy V4 polikarbonát (lexan) bódéja. Nagyon szeretem a Lamát, nagyon pénztárcabarát: ha ésszel csinálja az ember, egész kevés töréssel el van. Ez nem csak azért jó, mert nem kell sok pénzt költeni, hanem azért is, mert nem szerelget az ember, hanem repül.

bardocz 2010.08.24. 23:18:33

Jajj, pár éve is akartam távirányítós helikoptert, meg autót, aztán ez elcsendesedett, de az utóbbi 2 bejegyzés ezt újra előhozta:D

donphobos 2010.08.25. 18:59:12

Sziasztok!

Nekem a Lama v3 ugy indult hogy elolvastam egy Totalcar cikket meg tavaly nyaron az RC autokrol. Az RC-mania bennem volt melyen elrejtve, csak elnyomtam az evek alatt. Ekkor azonban kitort. Ti tehettek rola :-)

Ekkor atgondoltam. Az RC auto szamomra tul nagy infrastrukturat igenyel (lakas pici, nincs kocsi meg), a repulo ugyszinten. Valamint az auto tul egyszeru, sik menten mozog. A repulo mar jo. A nagypapam vadaszpilota volt, 29 tipusra volt jogositvanya, bennem vannak a genek, gyermekkorom alatt allandoan a torteneteit hallgattam. De az infrastruktura hianya miatt a repulo is kiesett. Mi az, ami kis helyen repul es nem kell hozza semmi szinte? Es amit a legnagyobb kihivas iranyitani? A helikopter. Bingo, mondana Mr. Bean, miutan lenyelte a szajaban tartott aranyhalat.

Olvastam nagyon sokat, aztan nagyon sok jutub, sok-sok review is megnezodott. A legnagyobb vacilalas az E-Sky Honey Bee FP (fixed pitch) es a Lama v3 kozott volt. A Lama nagyon szep, mar-mar egy primitiv replika modell a szememben. A Honey Bee viszont egy igazi helikopter leegyszerusitve. De az utobbi akkor meg a v1 volt, a v2 nem jott ki akkor. A v1 Honey Bee egy eleg kis nyuzuge valaminek tunt. Valamint az eleg nagy. 450 vs 340 mm a forotor elvileg. Ezen kivul kell hozza valami kis szerszamos keszlet, forraszto paka es kis felkeszultseg hogy tudja javitani az ember. A farokmotor ugyanis fogyoeszkoz, elvileg 25-30 repules utan varhato a csereje.

Tavaly nyaron semmifele hasznalhato szerszamkeszletem nem volt meg, a lakas eleg pici. Foleg a nappali nem tul nagy, ahol gyakorolni tudtam volna. Mivel eleg eszakias az idojaras errefele, igy a lakasban repules fontos szempont. Vagy esik vagy fuj vagy ezek linearis kombinacioja.

Persze a gyakorlat felulirta az elmeletet. Amint elkezdtem gyakorolni kiderult hogy van egy modellezo kemenymag az irodaban. Egy mar evek ota repulozo joemberrel rogton sikerult is talalni kozos temat. Meg is fertoztem a helikopterrel, mar o is helizik a repules mellett. Aztan kiderult hogy lehet neha hasznalni egy nagy hangar meretu termet a muhelyben, persze ha eppen nincs hasznalatban es leginkabb munkaido utan. De van lehetoseg gyakorolni esoben/szelben. Es ott mar elfer egy komolyabb heli is akar. A joember a 200 grammos szuperkonnyu habgepevel ott repult nyolcast, bukfencet es propelleren fuggeszkedest is siman.

Szoval igazabol kezdhettem volna a Honey Bee FP geppel is. Azzal konnyebb lett volna az atallas a CCPM gepre.

Ha valaki nem Lama jellegu koax geppel kezd akkor viszont nagyon javaslom a "training kit" nevu kis installacio megvasarlasat. Ez 2 kis rugalmas rudacska aminek a vegen ping-pong labda van. Ha ez rajta figyel a gep sitalpan akkor gyakorlatilag minden kezdo hibat tulel a gep ameddig a minimalis jozan paraszti esz uralkodik.

Esetleg segithet meg egy jotanacs. En az alap Lama csomaghoz vettem pluszban:

- szimulator kabelt
- extra akksit
- extra lapatokat

Lehet hogy draga elsore ezeket is megvenni, foleg ha az ember nem ismeri a jo webshopokat es dragan veszi. De az extra akksi segit a gyakorlas folytonossagaban. Ha van egy oraja az embernek akkor nem kell varni a toltesre, el lehet vele szorakozni sokaig. Az extra lapat a kezdeti benazas okozta rombolast athidalja. A szimulator kabel pedig kiemelkedoen fontos.

donphobos 2010.08.25. 19:01:19

A szimulatorrol:

Ameddig az ember nem biztos az iranyitasban addig nagyon-nagyon hasznos valamilyen szimulatort hasznalni. Van par freeware cucc, ezek eleg primko grafikat adnak. Cserebe sok eves konfigon is elfutnak es ingyenesek. Aztan vannak a komolyabb szimulatorok. Ott mar a grafika is combosabb, valamint a repulesi modell is egyre jobb. Az alap orientaciohoz az ingyenes is nagy segitseg.

Mit ertek orientacio alatt? Van a kontroller a kezedben, ez fixnek tekintheto. Hozza kapcsolodik egy koordinata rendszer. Elore (X), oldalra (Y) es fuggolegesen (Z). Es van a helikopteren egy kepzeletbeli koordinata rendszer. Ameddig csak felszall az ember es nem fordul el semerre akkor a ket koordinata rendszer egymassal parhuzamos, az X-X, Y-Y es Z-Z tengelyek parhuzamosak. Nem esnek egybe, de parhuzamosak.

Ha belepi az oldalkormanyt az ember (a fuggoleges tengely korul elkezd forogni), akkor hirtelen elfordul minden Z korul. Es rogton nem lesz olyan konnyu a dolog. Tegyuk fel hogy fordul 90 fokot balra a kezdo pilota. A gep elotte lebeg 2 meterre a szonyeg felett. Mivel helikopter, ezert folyamatosan ki akar torni az iranyitas alol, nem lebeg nyugodtan. A gep elindul elore, a pilota megprobal korrigalni. Mivel megszokta hogy a gep hozza kepest balra mozogva jobbra parancsot igenyel a pozicio tartasahoz, ezert reflexbol benyomja a ciklikus kart jobbra. A gep erre egyre gyorsulva elore (pilotahoz kepest bal iranyba) elkezd dolni jobbra is, vagyis tavolodik. Bele a TV-keszulekbe vagy a szofaba vagy a szekrenybe. Es mire a pilota lekezelni a helyzetet hogy most 90 fokkal el van minden fordulva mar alighanem keso lesz es becsapodik valamibe.

Ha magaval szemben probal lebegni akkor tukrozodik minden. Ha mondjuk egy Align Trex 250 gepe van es magaval szemben probal lebegni fejjel lefele akkor meg a Z-tengely is tukrozodik. De ne szaladjunk elore ennyire.

Ha megprobal egy szep kort repulni az ember akkor is komoly agymunka szuksegeltetik. A kontroller koordinatarendszere marad fix, mikozben a gep koordinatarendszere folyamatosan fordul. Tehat a legjobb ha az ember szetvalasztja a ket rendszert es megprobal a gep orrara figyelni. Ha az orrat tekinti es ahhoz viszonyit akkor rogton egyertelmuve valik hogy mit kell csinalni. Nem a gep hozzank viszonyitott helyzete fontos igazan, hanem az orrhoz kepest relatalt mozgas.

Amit a szimulator nem tud visszaadni (meg legalabbis) az a szel, a turbulencia es a helikopter alapvetoen instabil viselkedese. Folyamatosan ki akar torni az iranyitas alol. De tenyleg allandoan. Ha repul az ember akkor nincs olyan hogy valaki odajon kerdezni es leveszem a tekintetem a geprol. Akkor lezuhan par masodpercen belul a gep.

En most azt gyakorlom hogy szepen tudjak magammal szemben lebegni, tehat "fogni" a gepet egy pontban vagy korbe-korbe lebegni ugy hogy az orra felem mutat. Ameddig nem tudok szep egyenletes kort es nyolcast repulni lassan (!), addig nem nyugszom. A lassan a kulcs. Gyorsabbban repulve tok egyszeru, akkor olyan mint egy repulo. Azt mindenki tudja. De ha lassan es szepen fordulva akar repulni az ember akkor bizony fel van adva a lecke.

donphobos 2010.08.25. 19:11:56

@Matiz:

Szia Matiz!

Megnéztem és neked gyakorlatilag egy Lama v3 klónod van. Innen a legjobb továbblépés az Esky Honey Bee FP v2 lenne számodra.

Ez kicsit nagyobb, lásd link.

www.esky-heli.com/esky-honey-bee-v2-red-4ch-fp-rc-helicopter-rtf-24ghz-002435-p-7593.html

Amit ajánlok:

Mode 2 legyen (gáz a bal oldalon).
Training kit legyen.
Szimulátor kábel legyen.

Akksit vegyél hozzá valami olcsó helyen, ott alighanem lesz hozzá extra lapát is. Nézz körül valami magyar modellező fórumon hogy merre érdemes. Az eredeti helyen lenyúlnak "dulván" ha ott veszed a kiegészítőket.

Ezzel szellő esetén is lehet kint repülni. Ez már helikopteres élményt ad, kihívás lesz a Lama jellegű gép után. És majdnem úgy repül mint a nagyok.

Ha lezuhansz akkor viszont a töredék mennyiségű alkatrész miatt javítani nagyon könnyű.

Ezt a klippet nagyon-nagyon ajánlom:

www.youtube.com/watch?v=exH3YzP7cyY

39 perc, de nagyon kitágítja a világot RC heli ügyben.

Üdv!

Tsakazertish 2010.08.25. 19:16:02

@donphobos: Még mindig elbeszélünk egymás mellett, továbbra is én voltam félreérthető... Az "igazi" nálam azt a 12 tonnást vagy 3,5 tonnást jelenti, amit anno hivatásszerűen űztem a levegőben:D

Hozzátenném: csak megtudnám már valahonnan, hogy hol lehet 3 db ezresért működő modellhez jutni?

donphobos 2010.08.25. 19:16:19

A tovabblepesrol:

Ha valaki elindul CCPM iranyba akkor ugyis eladta a lelket az ordognek. De akkor sincsen veszve minden. Meg lehet epiteni a gepet ugy, hogy ne legyen raketa. Peldaul minel nehezebb lapatok kellenek. A fa lapat olcso, de konnyu is. Az uvegszalas olcso es jo nehez. A karbon nagyon eros es merev, konnyu is. Ez pedig nem jo a kezdonek. A kezdonek az kell hogy a lapat "tanyer" jo nehez giroszkopkent stabilizalja a gepet. Minel nehezebb annal lomhabb lesz a gep. Most ne ertsuk felre a lomhasagot, a Lama utan ez is Ferrari 599 lesz.

A masik a flybar paddle elott talalhato kis sulyok. Magyarul fogalmam sincs hogy hivjak, bocsanat. A flybar vegen elvileg csak kis lapatok vannak amik iranyitjak a gepet. Oda lehet kis sulyokat tenni, ami a rotort kicsit lefogja. Lassabban fog kiterni, tehat lesz ideje a kezdonek lereagalni a torteneseket. A profik nem is rakjak fel, nekik az kell hogy a masodperc toredeke alatt be lehessen donteni a gepet.

A lassabb szervok is jok. Egy 3 dollaros szervo siman eleg gyors dinamikus repuleshez. Viszont nem olyan pokolian gyors mint egy csodaszervo.

A kis fogaskerek a motoron igazi tunigeszkoz. Ha 11 fogasat tesz fel az ember akkor eleg lusta a gep. Mar-mar baratsagos. Mondjuk mihez kepest. Egy baltas gyilkoshoz kepest tok baratsagos. De 13 vagy 15 fogas kerekkel mar nagyon bedurvul a dolog. A fejsebesseg megno, a legerok azonos ESC (electronic speed controller) fuggvenyre megnonek, igy a gep harapossa valik. Mondjuk egy baratsagos boxerbol lesz egy vermes pitbull-terrier.

Tovabbi tanacsokat itt mar igazabol felesleges adni. Aki elkezd egy CCPM gepet epiteni darabokbol az ugyis olvas egy csomot, aztan elszoszmotol vele es vegul lesz valami gepe amit beallit a sajat szaja ize szerint. Itt mar kell valami alap elektronikai szereles, kell blankolni, kell forrasztani, kell szigetelni. Kell csavarozni, kell ragasztani, kell egy kis szerelo kucko. Vagy egy nagyon turelmes hazastars, aki megturi hogy az ember par orara elfoglalja a nappalit vagy a konyhat.

Ami igazan fontos. Hideg fej, nem hulyeskedni vele. Ezek nem jatekok. Inkabb mintha egy vedolemez nelkuli funyirot reptetne az ember a sajat feje/nyaka kozeleben. Ovatosan tehat!

Udv!

ommm 2010.08.25. 19:21:27

@Tsakazertish: Drága barátom! 27-szer kérdezed. Olvastad a posztot?

donphobos 2010.08.25. 19:27:05

@Tsakazertish:

A kommentemben próbáltam utalni rá hogy értem, de nem eléggé utaltam rá. De akkor most rákérdezek.

A 3.5 tonnás valami futár/üzleti jellegű volt? A 12 tonnás meg valami komolyabb? Esetleg volt rajta "villámló bot" is?

Üdv!

donphobos 2010.08.25. 20:03:39

www.youtube.com/watch?v=ix5vGArnCaE

Hogy lássatok egy kis "helikopteres pornót". Bal kézzel fogtam a ledes zseblámpámat, jobb kézzel mozgattam a rotor mechanizmust. A nagyító egy forrasztó készlet része, egy úgynevezett harmadik kéz. A két kis csipeszkéje oldalt látható. A képminőség elég közepes, egy kis digitális fényképezővel készült. Semmi HD, semmi Dolby Prologic...

A muzsikát minden fémes zenét kedvelő modellező fel fogja ismerni :-)

donphobos 2010.08.25. 20:12:56

www.youtube.com/watch?v=lkJfBIeMmB0

Egy régebbi szimulátoros próbálkozásom. Repülök egy kis mű-t (műrepülés), aztán egy kis iskolakört egy szép partvédelmi 4-motorossal, aztán pedig egy gigászian béna "kört" egy Schweizer 300C-vel.

Finoman szólva béna vagyok a helivel, előre is elnézéseteket kérem...

Tsakazertish 2010.08.25. 20:56:56

@donphobos: Mi-8 (szállító-) a főiskolán, majd Mi-2 (futár-) az alakulatnál.

Tsakazertish 2010.08.25. 20:58:38

@ommm: Posztot elvből nem olvasunk:P
Tréfát félretéve, a Tesco meg a 10 EUR együtt valahogy nekem nem jön össze, legalábbis kis hazánkban.

donphobos 2010.08.25. 21:03:21

www.youtube.com/watch?v=u_8rHDEND-U

CopterX 450 build w1001
Music: Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond

Egy kis építési videó, még az év elejéről. Kint ömlött a jeges eső, bent szereltem a gépet a nappaliban. Szervó tesztelés, szíjas hajtás bemutatása, sok-sok kép ízelítőnek.

Úh, a Mi-8 az bizony egy klasszikus. Nagyon jellegzetes forma, szép emlékeid lehetnek, Tsakazertish!

donphobos 2010.08.25. 21:11:54

www.youtube.com/watch?v=WSQpN7SRysg

Egy kis CCPM-burjánzás. Mi a CCPM? Collective Cyclic Pitch Mixing elvileg a teljes neve. Van 3 darab bekötés a támolygótárcsán (swashplate), ezek egymástól többnyire 120 fokra állnak. És ebből a 3 szervóból keveri ki a rendszer a ciklikus és a kollektív kar jeleit.

Vagyis a jobbra-balra és az előre-hátra keveredik a fel-le irányítással.

Itt már volt rádióm, így nem csak a szervó teszterrel tudtam mozgatni a mechanizmust. Az unalmas lett volna, szemben ennek a klippnek a hátborzongató izgalmaival :-)

donphobos 2010.08.25. 21:32:15

www.youtube.com/watch?v=TKCu1WS0alE

A lassúnak számító és igen olcsó szervók (HXT900) sebességéről itt egy kis klip. Megpróbáltam olyan gyorsan mozgatni a kart ahogy csak tudtam, szerintem a szervók nem okoztak szűk keresztmetszetet. Ha jól tudom akkor 0,12 másodperc alatt tesznek meg 60 fokot.

Alighanem a profik nem ilyennel repülnek. Még szerencse hogy ennyire amatőr vagyok, így nem kell drága szervókat vennem :-)

A klipp elején van egy kis lapát kiegyensúlyozás, ez ne zavarjon össze senkit....

donphobos 2010.08.25. 21:36:26

www.youtube.com/watch?v=Q-A9RSp-7DU

Itt pedig maga a teszt látható. Közben szól a Köszi Amigo című szám.

temko 2010.08.26. 02:55:29

@ommm: Jólvan na közben kinyomoztam én is. Nem igazán hallgatok ilyen zenét de ez nagyon tetszik. A fimbeli változat pedig tényleg jobb !!!

Köszönöm a segítséget !

2010.08.26. 15:28:14

A V2-be biztosan nem merek belevágni. Szép, szép, de nem mernék vele repülni! Ez inkább kikapcsolódást jelent nekem, a V2 meg profiknak való komolyabb gép. Szerintem inkább V4 vagy V5 lesz:
www.esky-heli.com/esky-codauphin-red-4ch-coaxial-rc-helicopter-rtf-24ghz-000008-p-2995.html
Ezt nézegetem napok óta. Kicsi, koax, biztonságos, és Esky. Szervós

Mindenesetre ma szétkaptam a 9081-et, áttisztítottam, átolajoztam, a garázsban meg is röptettem. De a legfontosabb, hogy elkezdtem beadni feleségemnek, hogy úgyis nemsokára fizetés, és hát szebb, meg újabb, ez már régi, látod itt kopott és gyenge az akksi is..... :D

2010.08.26. 16:07:47

donphobos megnéztem az Esky dobozos videót, meg az asztalra repülős videót.
A 9081-essel azt tapasztalom, hogy alacsonyan repülni szinte lehetetlen. Volt anno egy fűnyíró, a Flymo nevű , nem volt kereke, ha bekapcsoltad akkor felemelkedett mert volt benne egy ventillátor, na és ha felemelkedett akkor lehetett csúsztatni a légpárnán.
Ilyen a 9081-es is, ha alacsonyan vagy olyan, mintha jégen lennél, a saját rotor által keltett légáramlaton "csúszkál". Felszálláskor el kell emelkedni olyan 80-90 centire, akkor lesz stabil csak. A dobozra repülésnél is ez a nehéz, amikor megközelítem a dobozt (asztalt, széket) bejön a szélkavarás, alulról. Ha határozottan rárepülök magasabbról vagy felülről határozottan ereszkedik akkor nincs gond már. De ha kicsit is tétovázok akkor felhajthatom az újra táblát.
Szerencsére nagyon masszív a felépítése, sokat kibír. Egyetlen nagy esésem volt, egy hete, akkor megijedtem, hogy mi lesz: a szabadban repültem, két épület között, majd amikor kijöttem az épületek mellől, egy légáramlat elkapta a gépet és megdobta, elfordult 90fokban merőlegesen majd így kezdett száguldani, inkább rotor ki - paff leesett, betonra. Két dolog: sosem láttam még ilyen gyorsan repülni (oldalt repült :D) és a kabin lett csak karcos, az átlátszó részen. Kb másfél méter magasból ejtettem le :(

donphobos 2010.08.26. 19:46:28

@Matiz:

Hát te tudod. Én azért javasoltam a Honey Bee FP v2 gépet, mert az továbblépés lenne a mostaniról. A Lama akármelyik változata gyakorlatilag ugyanaz mint a mostani géped.

Mindazonáltal ez nem verseny, ha azzal a kategóriával "érzed magad kényelmesen" vagyis az jelent megfelelő mennyiségű szórakozást és kihívást (ezek arányát), akkor maximálisan tiszteletben tartom az érvelést.

A HB FP v2 azért jó, mert ki lehet vele merészkedni enyhe szélben is, erősebb szélben persze esélytelen.

Be tudom mutatni az én Lamás bénázásomat. Van egy amikor a nappaliban az asztalra próbálok leszállni.

www.youtube.com/watch?v=zizxegOOWWU

Aztán van egy amikor már ment a kör és a nyolcas lerepülése a nappali szélcsendjében. Ugyanakkor itt sikerült rászívnom magamat pár tereptárgyra, van a végén pár lezuhanás is.

www.youtube.com/watch?v=JnP6IIE6bd0

És a végén van egy kis teraszos móka. A zárt teraszon építettem dobozokból egy akadálypályát és ott próbáltam landolni a képzeletbeli felhőkarcolókon.

www.youtube.com/watch?v=0eOAumIBAws

Ez a fal közelsége miatt nehéz volt. Néha állóháború alakult ki, a gép nem akart lejönni a falról. Szívta magát rá a falra és maximális ciklikus kar kitérésre sem sikerült lejönni róla.

A helikopterek esetén van egy ökölszabály. A rotor átmérőjének megfelelő magasságban megszűnik a talajhatás. Ez felhajtóerő kiesést jelent. Vagyis a szint alatt extra felhajtóerő jelentkezik, felette pedig csak a normál mennyiség. Ezért leszállásnál a gázzal ezt kompenzálni kell.

Üdv!

donphobos 2010.08.26. 19:48:35

Én nyitottam magamnak egy extra folyószámlát és elkezdtem oda utalgatni magamnak. Nem titkos, asszony a vállam felett kukucskálva láthatja. Onnan vásárolgatok a jövőben.

Most nagyon hegyezem magam egy 25A és 350W tápegységre és egy iCharger 106B Plus 6-cellás LiPo töltőre. Ez lesz az őszi rendelés alighanem. Most a Lama v3 töltőjét használom a nagy gép töltésére is. A baj az, hogy 6.5 óra alatt tölti fel a kis töltő a 3-cellás akksit.

2010.08.26. 20:05:24

Még nem rendeltem meg, de közben délután eladtam a mostanit, egy véletlennek köszönhetően. Az egyik kollégám is belemerült ebbe, de mikro gépe van, kb mint az itt szereplő kis gép. Mutattam az enyémet, és, hogy melyikre válltanék, addig beszélgettünk, hogy elboltoltuk.
A koaxos gép biztonságos számomra. A 9081-esben nincs szervó, csak a helye van meg. A Lama ennyivel már több lesz, dönthető, jobban manőverezhető gépnek találom. De a másik is tetszik nagyon, csak nem merek belevágni még. Árban, alkatrész árakban nincs nagy különbség köztük. Harmadik napja nézegetem a boltokat, videókat, de két különböző világ a fp és a koax. A fp-vel - amennyi időm van rá - újra meg kellene tanulnom repülni. Szóval gondolkodom még. Majd bekommentelem ide ha megjött, melyik lett :)
A videóidat megnéztem már, ment egy subscribe is (youtube-on trainmodeller, merthogy igazából én kötött pályán nyomom a gázt, a helikopter csak úgy jött).
Nem ide tartozik, de az 1:1 kedvencem:
matiz.terep.hu/ka26 az igazi koax. Mindig kimegyek, ha repülnek vele. Sajnos tavaly vettek egy másikat, egy kis francia sugárhajtású szúnyogot, az kevésbé látványos, már nagyon leichtbau nagyon ehhez képest :)

donphobos 2010.08.26. 20:26:28

@Matiz:

Látom, nézegesd nyugodtan a videókat. Van már elég sok helikopteres. Most dolgozom egy következőn, de pocsék idő van sajnos.

Tudom ajánlani a Helipal oldalt, ott is van egy rakás gép.

www.helipal.com/

Nem akarlak húzósabb kiadásba kergetni, de a Walkera csinál olyan gépet ami fixed-pitch, de olyan stabil mint egy koax. Van egy 45-fokos szögben álló jó combos tömegű stabilizátor, viszont csak sima rotorja van. És van farokrotor.

www.helipal.com/walkera-hm-cb180lm-helicopter-2-4ghz-edition.html

Van egy olyan gépük is hogy HM 4. Nem feltétlenül ajánlom ezt a gépet, de az oldalról nyíló videót feltétlenül nézd meg.

www.helipal.com/walkera-hm-4-helicopter-2-4g-metal-edition.html

Ott egy állványon álló kameráról filmezik a gépet ahogy egy kosárpályán repül enyhe szellőben. Kábé így repül egy Honey Bee FP v2 is, ez már igazi helikopteres repülés.

Egyik-másik Walkera eszetlenül túl van árazva, látok 300 dollár felett is gépet. Nekem olcsóbban kijött a 450-es gép, ha a szállítást nem nézem. Mindazonáltal ha a koax stabilitását kedveled, de szeretnél valami korlátozottan kültérit is, akkor ezek az extra stabil fix állásszögű gépek jók lehetnek. De ennek már ne add át a távirányítóját bárkinek.

Üdv!

2010.08.27. 02:46:28

Walkera CB180Q. Fixed pitch, ugyanaz a mechanika, csak egy kicsit vagányabb kivitelben. Ez lesz az....itthon lehet hozzá alkatrészt kapni több helyen?

donphobos 2010.08.27. 17:56:59

@Matiz:

Most néztem meg (cégnél nem netezek), ez egész pofás. Gyakorlatilag kitalálták ezt a 45-fokos stabilizátoros megoldást, aztán ezzel többféle variánst is adnak.

A magyarországi alkatrészellátásról sajnos lövésem sincsen, én külföldről művelem a tevékenységet. De találtam egy fórumot ahol szerintem elég sok dologról lehet olvasni.

www.forum.rcmodell.hu/

Ha itt kutakodsz akkor kell legyen alkatrészes tanács. Én azt tapasztaltam hogy még a hong-kongi postaköltséggel és esetleges vámmal együtt is jobban kijövök mintha begyalogolnék egy helyi hobbiboltba. De persze Magyarországon nem feltétlenül ilyen drága minden.

Megnéztem az alkatrészeket és igazából nem tragédia.

www.helipal.com/spare-part_walkera-parts_cb180q.html

Igaz, hogy egy 450-es gép alkatrészei ennél olcsóbbak, de ha ott lezuhan az ember akkor szinte mindenből kell venni is. Ezek a kisebb gépek jobban bírják egy fokkal. Persze nagyon függ a lezuhanás milyenségétől.

Egy 4.5 USD farokrotor például jó ár. Az Airy Hardened Blade sem megfizethetetlen.

A nyakbaakasztó is jó dolog, de azt bármelyik mobilos boltból be lehet szerezni. Akkor nem a kezedben tartod a kontrollert, hanem a nyakadban lóg és könnyebb irányítani. Nekem nem Futaba és nem is Spektrum feliratú, hanem egy sajtmárkás van. Ilyen:

www.falbygdensost.se/hem/

Vettem egy vásárban narancsos-pálinkás sajtot, kaptam hozzá nyakbaakasztót. Szerintem sokkal profibb mint egy Futaba, olyan bárkinek lehet :-)))

Üdv!

donphobos 2010.08.27. 18:17:52

@Matiz:

Válaszoltam, de benyelte a blogmotor. Jó lesz ez, van hozzá alkatrész a Helipal oldalon.

forum.rcmodell.hu/

Itt hátha van több infó.

Üdv!

2010.08.27. 19:42:42

Kinéztem az alap szettet: Heli, tartalék rotorszett és egy plussz aksi, jövő héten jöhet. Nem vagyok normális szerintem.
Ma át is vették a jó kis 9081-est, szerintem már otthon tolja vele a kolléga :) Várom a hétfőt, a beszámolót, hogy bírta-e a kiképzést, vagy együtt megyünk tartalék rotorért :D

Amúgy meg csak úgy eszembe jutott, hogy ha a kisautó blog stábnak van kedve egy kis kötött jármű tesztre (1:1 -tól 1:87-ig tudok otthon szolgálni velük) akkor bármikor :)

donphobos 2010.08.27. 19:54:05

@Matiz:

Szerintem sem vagy normális, de pont emiatt kedveled ezt a hobbit :-)

Drukkolok hogy épségben megérkezzen és kellemes órákat szerezzen a repkedés!

Üdv!

donphobos 2010.08.28. 12:20:21

Sziasztok!

Gyakorlatilag monológban vagyok itt magammal, de hátha valaki majd megnézi is esetleg tetszik is neki :-)

Van egy videóm ahol majdnem levágom a saját fejemet a helivel. Kint repültünk ebédszünet alatt. Azt kell tudni hogy elég közel van a tenger, egy kis öböl mellett vagyunk. Ott van egy emelkedő partrész majd egy mellvéd. Azon felfut a szél és elképesztően turbulenssé válik kábé 10 méter magasan. Ott az én kis 450-es helimet szabályosan cibálja, nehéz lejönni onnan sima repülési módban. Mert ha nagyon alákap a szél és leveszem a gázt közel teljesen akkor leforog a rotor is. Idle-up módban pedig nem merek még repülni.

A videó igazából arról szól hogy két kis kulcstartó kamerát tesztelek egyszerre és próbálom megfejteni hogy melyik felrögzítési mód a legjobb. A fejemen van egy baseball sapka amin áthajtottam egy 1/4"-os csavart, ezen asszony kis digitális fényképezője figyel. És a gépen van két kulcstartó kamera.

www.youtube.com/watch?v=ZG1j1QZQFQc

A klipp végén van repülő is, de azt nem én repülöm.

Üdv!

2010.08.30. 09:48:04

Tetszik a videó. Bár nekem ez a sebesség sok. A kis koax lépésben haladt előre, tehát simán lehetett követni (így repültem körbe a házat pl, mentem utána), egyedüli meglepetést a szél hatására történő irányváltoztatás jelenthetett. A tervezett új sem lesz sokkal gyorsabb, de még azt is soknak látom a videókon.
Ha megérkezik majd bekommentelem. Repülés kizárólag training kit -el persze... :)

donphobos 2010.09.02. 18:22:04

Túl gyorsan repültem? A gép orrán volt alul a kamera, ezért nagyon menni akart előre.

Várom majd a fejleményeket!

Üdv!

Magnat 2010.09.04. 19:17:22

@donphobos: Szia,

szimulátorból mit ajánlasz full kezdőnek tanulni? Illetőleg nagy ugrás-e egy 4 csatornás farokrotoros egy max szimulátoron edződött kezdőnek? (És konkrétan honnan milyen modellt?)
Régóta gondolkozom rajta, h vennék vmit, de őszintén szólva a koaxiálisokra sosem indultam be, vhogy nem élethűek nekem (még ha van is igazi koaxiális).

Köszi!

donphobos 2010.09.05. 12:32:38

@Magnat:

Halló!

Én szimulátorból valami olyat ajánlanék ami elég jó grafika ahhoz hogy elővedd. És persze fut a gépeden. Nekem ez utóbbi komoly limitáció, a számítógépem jó régi és lassú.

Vannak freeware dolgok, amikkel el lehet indulni. Ezekhez szükség lesz valami meglévő kontrollerre és egy kábelle. A kábel többnyire úgy néz ki mint egy PS2 csatlakozó vagy egy 3.5 mm-es jack dugó. A másik oldala meg USB többnyire. Lehet kapni direk USB-ben végződő kontrollert is, amiben nincs rádió.

Van olyan szimulátor hogy Clearview, ez valami 40 USD. Van olyan hogy Phoenix, ez már 90 EUR körül van. Van És van az Aerofly, valamint az Aerofly Pro Deluxe. Az Aerofly5 döbbenetes grafikát hoz, ki sem próbáltam mert úgysem bírná a gépem. A Pro Deluxe szerintem a legjobb, egész alacsony gépigénye van és a fizika igen jó benne. A Lindinger.at oldalon 160 EUR most a Platinum edition. És még van a RealFlight, ez is drága.

Kezdőnek én valami mérsékelten drágát ajánlanék, ami megfizethető. Mondjuk a 40 USD az? Mindenképpen érdemes megnézni a freeware dolgokat elsőre.

Ha kész vagy a kicsit meredek tanulási időszakot bevállalni akkor én az E-Sky Honey Bee FP v2 gépet ajánlom.

www.esky-heli.com/esky-honey-bee-v2-green-4ch-fp-rc-helicopter-rtf-24ghz-0002435-p-7588.html?number_of_uploads=0

Ez igen jól bírja a gyűrődést és komoly dolgokat lehet vele repülni. Ezzel lehet alapozni és aztán komolyan fejlődni is. Ha lett volna, akkor én is ezt vettem volna a Lama helyett. A Lama tényleg csak alapozni jó sajnos. Ezzel ki is lehet menni szellőben repülni. Van piros is.

Üdv!

Magnat 2010.09.05. 14:25:12

@donphobos:
Nagyon köszi a kimerítő választ!
Szimulátorkhoz: ha csak billentyűzettel tolom, akkor is van vmi haszna v mindenképpen kontrollerrel lenne az igazi? Ezt két dolog miatt kérdezem, 1részt mert egy kábel 20 usd plusz, másrészt meg ha megveszem a helit, nem tudom, mennyire fogom kibírni, h ne azzal gyakoroljak, ami meg gondolom sok jóhoz nem vezet :-)
1ébként jobb kezes embernek melyik verzió fexik jobban általában, a jobb vagy a balkézzel irányítható gázkaros változat? (látom, h van ilyen opció)
A hardver nálam annyira necces kérdés, h Crysis szintű gamék még elmennek a vasamon, szóval ha annál nem komolyabb, akkor ok.
Training kitet érdemes-e venni és ha igen, milyet? (látom, h van kemény (ping-pong) meg hab-szerű is (soft foam))
Gondolom rotort mindenképpen ajánlott pluszban venni...

Magnat 2010.09.05. 16:58:47

@Magnat: rotolapátot, sorry...

Magnat 2010.09.05. 17:20:20

@donphobos:
rcshop.unas.hu/spd/unas_793475/DRAGONFLY_22E_V2_6ch_RC_3D_helikopter_RTF

Erről mi a véleményed? 6 csatornásnak írják és kb annyiban lenne mint a honey bee, viszont itt van helyben... meg van 4 csatis változata is: rcshop.unas.hu/spd/unas_361561/DRAGONFLY_41_2007es_verzio_4ch_RC_helikopter_

donphobos 2010.09.05. 17:23:25

@Magnat: Mindenképpen kell a kontroller, különben nem lesz meg a beidegződés. Mode2 kontrollert vegyél, akkor a gáz a bal oldalon van. Szinte mindenki olyat használ, nagyon kevesen használnak Mode1 kiosztást.

Neked erős géped van ezek szerint.

A training kit jó az elején, a ping-pong. Én nem vettem a Lamahoz, nem létszükséglet ha nem csapkodja oda a gépet az ember. De hasznos, mert ferde landolásnál visszadönti a gépet. De azért nem mindenható az sem. 3 méterről lecsapva mindegy már. 20 centiről letottyanva segít.

Én azt mondom hogy rotorlapátból ha veszel 2-3 extrát az már elég sokáig. Én a Laman egyszer cseréltem csak. Ha időben leveszed a gázt lezuhanás esetén akkor elvileg sokat kibír.

Érdemes esetleg az Airy lapátokat venni. Idővel pedig hatalmasat dob a gép repülési jellemzőin a fa lapát. Persze kezdőnek nem ajánlott.

De ha komolyabb lezuhanás van, akkor a rotoragyba is kell majd alkatrész. Viszont ezek nem drágák. De előre kár bevásárolni, mert úgyis lezuhanás után derül ki hogy mi tört ripityomra és mi az amit csak visszapattintasz a helyére.

Akksit nem érdemes sokat venni, más forrásokból tök olcsón kapsz. Az E-Sky "eredeti" akksi nagyon drága.

Remélem segítettem. Én egyébként most jöttem haza repülésből, odavertem a 450-es gépet. Most nézem át hogy mit kell venni :-)

Most szimulátorozok egy ideig :-)

Üdv!

donphobos 2010.09.05. 17:26:06

@Magnat:

Kezdőnek 6-csatornásat lehetőleg ne. A legkisebb lezuhanás esetén is "készen van", ráadásul ez hátul nem szíjas hanem motoros. Gyakorlatilag egyesíti magában a 6-csatornás bonyolultságát és sérülékenységét, miközben örökölte a farmotorosok gyengeségét. Inkább a 4-csatornás Honey Bee v2, hidd el hogy elég kemény lesz azt is irányítani.

A 6-csatornás azért jó, mert tud fejjel lefelé repülni. Ha ezt soha nem fogod azzal a masinával művelni, ahhoz már úgyis lesz másik géped. Addig viszont nagyon sérülékeny.

Üdv!

Magnat 2010.09.05. 19:15:41

@donphobos: Ó, remélhetőleg nem lett komoly baja :-)
Igazából nem is a 6 csatis fogott meg, hanem az ára, de leginkábbaz, h csak el kellene menni érte ... a 4 csatis változata csak 40k: www.walkera.hu/index.php?name=termek&id=1997

Ha meg a 35mhz-s is jó,az 25k ... persze lehet, h van olyan paramétere, amiben jobb az Esky (amúgy tényleg fura, h pont ez a modell nincs belföldön sehol, ami ajánlasz), csak scábító, h nem kellene rendelni, vámolni meg főleg várni rá ... mondjuk azt nemtom, h a 3.7-es 1000-as akksi mennyivel tud kevesebbet szemben az Esky 11 volt/800-asával, de 9-10 perc üzemidőt írnak, csak kérdés mennyire hihető.

donphobos 2010.09.05. 20:50:54

@Magnat:

Itt a lezuhanás, most töltöttem fel a klippet éppen.

www.youtube.com/watch?v=h3Ff4p56Kas

Egy ideig el fogok szórakozni vele, először alkatrészeket kell rendelnem. Még előbb kideríteni hogy mi is ment tönkre.

Ez a 4-csatornás Walkera sokkal csábítóbb, szerintem "erre repülj rá", ha nincs Honey Bee FP v2. Nagyon hasonló masina, alkatrészt ezekhez is lehet szerezni.

Szerintem az akksiját rosszul írták. A nagyon hasonló Walkera HM 4#1 2-cellás (7.4V) akksival jön. Az 1 cellás túl kicsi lenne ehhez a mérethez.

Az a minimum 9-10 perc szerintem úgy értendő hogy közben tartasz 5 perc szünetet és akkor maximum. Reálisan 7-8 perc után elkezd gyengülni a feszültség, annyira nem szabad kihajtani az akksit hogy már lassulva pörögjön csak a rotor. Ha már nem emelkedik (vagy 8 perc eltelt) akkor töltőre az akksival. A Li-Po halála ha túlmerül.

Az átlag repüléshez (körök, nyolcasok) nem igazán számít a 2- vs 3-cellás akksi. Erősebben tud emelkedni. De kezdő modellnél ez nem annyira fontos.

Üdv!

donphobos 2010.09.05. 20:54:01

@Magnat:

Eltűnt a hozzászólásom. Ez a blogmotor egy fosch, már elnézést.

Az a Walkera jó kezdő 4-csatornás gép, szerintem érdemes "rárepülni".

A reális repülési idő 7-8 perc, utána tölteni kell. Ha már nem emelkedik a gép akkor azonnal töltő. Ha addig hajtod hogy már a rotor is alig pörög akkor átmegy mélymerülésbe, onnan valószínűleg nem is jön vissza és akkor kuka.

Üdv!

Magnat 2010.09.05. 21:32:58

@donphobos: Nekem sem jelenik meg minden hsz, én azt gondoltam, h moderálció után jelenik csak meg, de lehet, h neked van igazad :-)
Ha 1 kategória a kettő, akkor lehet h inkább a Walkeránál maradok, mert a Honey bee árát a 94 usd-s szállítás eléggé megdobja, és akkor még a vám+tréfa+kezelési ktg szóba sem került, ami barátok közt is kb 30% ... Lipokat ismerem, van airsoft puskám is :-) Meg van balanceres töltőm is, úh ha tényleg több cellás, akkor annak majd jó hasznát tudom venni.

Megnéztem a crash-t, hát tényleg csak egy pillanat műve ... remélem, gyorsan talpra állítod!

donphobos 2010.09.05. 21:42:16

@Magnat:

Ommm tudtomra adta hogy ha telenyomom linkekkel (hogy mennyi pontosan azt nem tudom), akkor moderáció után jelenik meg. Tehát akkor ember átnézi. De amikor csak egy link van és nem jelenik meg akkor felmegy bennem a pumpa. Van amikor lementem vágólapra, most éppen nem tettem. Aztán meg előkerült. Lucifer van ebben a gépben, így van ez...

A legjobb mindig az ha az adott országban van (olcsón) a modell és az alkatrész is. Ha ez most így van akkor jól jársz.

A lezuhanás hamar meg is történt. A kollégáim is hasonló módon csinálták többnyire, néha cifrázták vas dobozzal (belerepültek) és volt olyan is aki izomból odaverte a training kites CopterX gépét és a rotor belevert a gép farkába. Ott is hazament minden.

Köszönöm, majd igyekszem összerakni. Pár hét szerintem, nem rohanok. Addig is lehet gyakorolni szimulátorban.

Üdv!

Magnat 2010.09.05. 21:46:43

@Magnat: Úgy értem, h nem jelenik meg azonnal, csak ez kimaradt :-)

donphobos 2010.09.06. 19:49:31

Szedem szét a helit. Úgy tűnik hogy a nagy fogaskerék megmaradt, csoda történt. A feathering shaft is ép, a rotoragy is oké. A főtengely elment, görbe. A lapátok kuka, körben mindegyik. Két első szervó kuka. Az utódok fémkerekesek lesznek. A leszálló talp kuka. A farok merevítő görbült. A gyro elvileg oké, rángattam ide-oda és csillapít a hátsó szervóval. Most agyalok hogy miket rendeljek. Szerintem el fogok vele játszani pár hetet, mire minden készen lesz...

Ezen a példán felbuzdulva csak azt tudom mondani, hogy kezdő gépnek mindenképpen 4-csatornásat vegyél, Magnat.

Én a kezdő bénázást már letudni véltem a Lamaval, erre most odavertem ilyen hülye módon a nagyot. Sebaj, ebből tanulok :-)

Üdv!

2010.09.06. 23:27:31

Ez nagyon durva! Ettől azért estem nagyobbat a 9081-el, meg sem látszott rajta. Kezdésnek tényleg jó volt ezek szerint?
Még egy hét az új gépig, de paráztatsz az ilyen esős videókkal :)
Közben esténként persze szélcsend van, lehetne repülni, csak még nincs mivel.

donphobos 2010.09.08. 19:47:07

@Matiz:

Hát ezek a 6-csatornás gépek törnek mint a ropi. És én igazából alig törtem rajta, lehet ezt fokozni.

A Lamaval én is estem párat, az simán megy tovább. Esetleg a kiegyenlítő tengely kipattan. De kábé ennyi.

Hatalmas élmény repülni vele, azt a szelet bírja ami a tenger mellett van. Nem bántam meg, hogy belevágtam a 450-be. Azt a hibát elkövettem hogy túl kevés gyakorlás után próbáltam meg a szemberepülést. Ez az én hülyeségem volt valóban.

Most már azt is tudom hogy ha a szimulátorban nem megy tökéletesen a manőver akkor a valóságban kár próbálgatni.

Itt állandóan szél van. Ahol repülni szoktam ott kábé 50 méterre vagyok a tengertől. Gyakorlatilag mindig fúj. De a lezuhanás is csak 5 km-re van légvonalban a nagy víztől. Ezért kint a Lama felejtős.

Nagyon gondolkodtam egy 4-csatornás FP gépben én is, de aztán belevágtam a 450-be. Hatalmas élmény összerakni, beállítani és szöszmötölni vele. Aztán az első start is. Utána pedig az első rendes lebegés. Aztán az első forduló. Jó dolog ez. Drága, de jó. 60 dodó (USD) volt a kit, rádióstul bele lehet szorítani 220 dolcsiba kábé. Aztán ha nem zuhansz le akkor csak megy és megy :-)

Egyébként azt a kezdetektől elhatároztam, hogy az 500-as és 600-as mérettel várok. Ameddig nem megy nagyon-nagyon jól a 450-el addig nem lesz 500-as gépem. Ott már kezd nem babra menni a játék. 6-cellás akksi, normál szervók, 970 mm-es rotor, 1.8 kg-os felszálló tömeg. Az már intenzívre küld ha magadnak repülsz. Állítólag a 450 is fáj nagyon...

Üdv!

donphobos 2010.09.08. 20:34:19

Most rendeltem meg az alkatrészeket, akkor most lehet 10 percenként nézni a tracking informationt majd hogy merre jár. International registered air mail opciót kértem, ilyenkor egy szamáron megy a csomag az első szakaszon. Időnként pecaboton egy répát lógatnak elé és akkor felgyorsul. Aztán rárakják egy teherautóra 5 nap szamaragolás után, majd rárakják egy repülőre, aztán ide-oda zötyögtetik és nyomogatják. Aztán végül 3 napot ül rajta egy vámos hogy a tejszínhab tetejére felkerüljön a kandírozott rumosmeggy :-)

2010.09.10. 18:42:57

Nnna. Nincs még itt a gép, de a végén változott a dolog: CB180D, CB180Q helyett. A Q-ra a kerekek miatt nem lehet a training kitet feltenni, de mechanikailag ugyanaz, a kaszni a más. Na meg többen mondták, hogy a Q nehezebben manőverezhető, telefonon beszéltem az RC modellboltosokkal is.
Ellenben apró sikerélmény: ma szimulátoroztam 4 csatornás helivel egy hosszút. A BNV-n az egyik cégnek volt kint szimulátora (meg persze rengeteg heli, de számomra ismeretlen gyártmányok, főleg mikro koaxok). Nagyon nagyon fura volt a 3 csatornás után. De pár perc után belejöttem, sikerült nyolcasozni, szép fordulókkal, és szépen tettem le a gépet. Repülés alatt nem volt föld érintés, nagyjából tartottam a magasságot állandóan, kb 5-6 fős közönségem lett a repülés végére így a leszállásnál külön izgultam, el ne baffam :) Megtanulható, de nem lesz egyszerű, nagyon szokatlan volt a 3ch után a 4ch, fordulni és dönteni! Kemény tényleg, folyamatos koncentráció. Kell szimulátor kábel, anélkül nem fog menni.

donphobos 2010.09.10. 19:45:25

@Matiz:

Izgalmas! Gondolom akkor most "az izgalom a tetőfokon hág" ahogy azt mondani lehet. A szimulátor nagyon jó dolog, egy csomó pénzt meg lehet vele sprórolni. Ha kicsit bővebb lére eresztem a szimulátort a szemben lebegés előtt akkor most megspóroltam volna kábé 100 dollárt. De hát így tanulunk. Főúr, még egy doboz gyufát :-)

Üdv!

min 2010.09.17. 11:21:22

hehe vettem egy ilyet a Cseh tescoban tényleg kurva jó!

donphobos 2010.09.18. 13:05:38

Megjöttek az alkatrészeim, akkor most hétvégén neki is lehet állni a szerelésnek. Zsír!

2010.10.07. 13:58:49

Nekem már úton van a cucc, holnap még biztosan nem, de hétfőn már itt lesz! :D

donphobos 2010.10.09. 11:26:49

Én most befürödtem a CopterX kittel. A csavarokat nem lehet megbontani, mert kábé annyira komoly anyagból vannak mint a fagyasztott margarin. A kereszthornyot lenyalta a csavarhúzó, a Loctite 243 pedig úgy fogja a menetet hogy nem bírom kinyitni sehogy. Próbáltam pákával melegíteni, gyufával, hőfúvóval és nem jön szét.

A lényeg az hogy a fontos elektronikát kimentettem belőle, így csak a két törött szervó "ragadt" bele. Az úgyis kuka.

Alighanem veszek egy teljesen új kitet 20 dollárért, szállítással együtt lesz 35 dodó. Akkor mindenből kapok egy újat, a meglévő elektronikát beleépítem és lehet megint repülni. És mivel itt már jön a tél erősen, így úgyis csak a nagy teremben lehet nyomatni alighanem. Addig meg Lámázom. Az is móka...

2010.10.11. 20:45:57

Első repülés megvolt a CB180D-vel! Persze csak gyakorlás szigorúan, semmi komoly. Állati jó. Komolyabb, precízebb jószág, mint a DH9081. De jó, hogy azzal kezdtem, zöldfülűként egy ilyen műszerrel nem tudom, hogy boldogultam volna. Az rc-fórumba beköltöztem közben Matiz nickkel. Két házra van tőlünk a sportcsarnok, van spanom ott, bármikor bemehetek gyakorolni, hely van.

donphobos 2010.10.14. 19:48:42

@Matiz: Hajrá-hajrá! Én Lámázom, de annyi meló van hogy igazából azt is keveset. Jön a tél, nekem is csarnok lesz. Itt már fagy reggel. És délután is kell a sapka. Kesztyűben nem tudok repülni sajnos...

moli 2010.11.02. 20:40:21

a posztban leirt helikopter jelen pillanatban 3000ft-ert kaphato a magyarorszagi Tescokban. en ma reggel vettem, az alatt az 3 perc alatt, mig ott nezelodtem, vagy 3-at elvittek (reggel!). ketfele csomagolasban aruljak. tartalek alkatreszt nem adnak.

kiprobaltam, jopofa, de igazabol egy 4csatornasra vagyom a strafe miatt, mert ha valamerre haladni akarsz, allandoan ra kell fordulni. csakhat 4csatornast 40usd-ert lattam. ettol fuggetlenul nagy elmeny, igaz nekem taviranyitos autom se volt gyerekkoromban, ~28 evesen kaptam egyet a baratnomtol.

gnme 2010.11.03. 16:55:01

Nemsoká indulok Marcihoz kopterezni :-)
Éljen a kopter!

Yagamiii 2010.11.07. 16:45:01

Sziasztok!
A Pista féle minihelihez érdemes venni tölthető elemet vagy nem eszik annyit,h megérje? Elég neki sima gagyi elem? Energizer van most 33%-os kedvezménnyel a kedvenc T-s áruházunkban :D Így 3200Ft 6db, töltővel együtt

donphobos 2010.11.14. 08:34:53

Azt kell megnézni hogy a ceruza akksi fel tudja-e tölteni a heli akksiját. Ha nem (kisebb a feszültsége), akkor meg lehet esetleg patkolni a távirányítót adapteres megoldásra és kanócról tölteni.

donphobos 2011.02.02. 20:22:20

Ha valaki érdeklődik a helikopteres ámokfutásom iránt, akkor ajánlok egy vacak blogot amit most csaptam össze a télen.

sircrashalot.wordpress.com/

A végén lesz csattanó is és nem a lezuhanásra gondolok :-)

Üdv!

kistesoka 2011.10.28. 13:23:01

Mától itthoni tecsókban is akciós ez a gépecske, 3500 pénz :)

betyarereek 2011.12.02. 15:23:56

Sziasztok!

Én is vettem egy ilyen kis gépecskét,csak én más csomagolásban... Kaptam hozzá 2+ rotort, +1 hátsó kisrotort, de nagyon tetszik, ajánlanám mindenkinek. Elsőre van távirányítós helikopterem, és jónéhányszor falnak vertem, de semmi baja! :)

hézer csaba 2015.09.18. 21:36:52

@basel: Üdv! én is meg vagyok/voltam elégedve / a tescos -helikopterrel, csak van egy kis gondom, és nem tudom kihez forduljak.. A sokadik repülés után leállt a felső rotor, mint utóbb kiderült, elmozdult a motoron a meghajtó fogaskerék. semmi gond, feljebb toltam és ment a masina.pár nappal később szólt a gyerkőc hogy leállt a felső rotor, és leesett a gép. a probléma: elveszett a fogaskerék...
Nem tudom ki tudna ebben segíteni, már a beszállítót is kerestem, semmi válasz!
kár lenne kidobni,jó kis helikopter!
ha van ötleted , megköszönöm!
Üdv!
süti beállítások módosítása